Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Tross egen nedtur når det gjelder Stelvio (se her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=209802#p209802" onclick="window.open(this.href);return false;) er det likevel hyggelig å dele andres gode erfaringer her på MCsiden.no med nettopp Stelvio:
http://carandrider.com/2012/08/01/moto- ... sion-34-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://carandrider.com/2012/08/01/moto- ... sion-34-2/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Moto Guzzi V7 Racer

Her er det prøving av Stelvio, jada jada jeg satt godt.
Så får vi sjå om det blir kjøring i morgen.
[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... pvivsk.jpg[/img]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi V7 Racer
Stelviokjøring tror jeg nok det blir, ja. Skal bli interessant å lese hva du synes.Busa Trond skrev:![]()
Her er det prøving av Stelvio, jada jada jeg satt godt.
Så får vi sjå om det blir kjøring i morgen.
[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... pvivsk.jpg[/img]
Og ikke minst hva omaas mener om Explorer'n...

Kanskje han farer hjem til Trøndelagen og stikker innom nærmeste Tiger-forhandler og kvitter seg med Stelvio'en


Venter i spenning, jeg...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Busa Trond
- Innlegg: 2744
- Registrert: 23 sep 2010, 20:58
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Re: Moto Guzzi V7 Racer
Jada i dag har det blitt Stelvio kjøring på ojda og Trond.AJ skrev:Stelviokjøring tror jeg nok det blir, ja. Skal bli interessant å lese hva du synes.Busa Trond skrev:![]()
Her er det prøving av Stelvio, jada jada jeg satt godt.
Så får vi sjå om det blir kjøring i morgen.
[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... pvivsk.jpg[/img]
Og ikke minst hva omaas mener om Explorer'n....
Kanskje han farer hjem til Trøndelagen og stikker innom nærmeste Tiger-forhandler og kvitter seg med Stelvio'en![]()
![]()
Venter i spenning, jeg...
Litt på grus og litt på asfalt, moro det.
Blir nok aldri MG på meg men moro var det. Etter prøvekjøringa måtte
det til med kvalitets produkter på Stelvioen.
[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... usgtvq.jpg[/img]
[img]http://i1160.photobucket.com/albums/q49 ... khwvcq.jpg[/img]
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Moto Guzzi V7 Racer
Fikk kjørt litt med 2 stk blå Tigere, morsomt å få prøve dem både på grus og asfalt.
Men det er nok ikke noen grunn for å skifte ut MG Stelvio
Det var litt kvikkere motor, men en langt fra like god gearkasse som MGen.
Etter å ha kjørt litt på humpete vei vet jeg hvorfor Trond sier han liker å stå å kjøre,
setet er ikke noe å skryte av.
Må nevne at Ojda sin oppgradering av framgaffel gjorde at tigern hans ga bedre tilbakesvar enn Trond sin,
spesielt med hardt pådrag ut av humpete asfaltsvinger.
Når det gjelder reparasjonen er det eksospakningen som har røket.
Lappet med ølbokser og eksospasta fra Biltema. Det holdt nesten til jeg var hjemme, :-)
men da begynte tuborgen å slippe.
Moral: Danske ølbokser fungerer dårlig som eksospakning.
AJ, du bør sjekke opphengpunktet for yrøret, mutteren der hadde løsnet litt slik at det ble for mye bevegelse.

Men det er nok ikke noen grunn for å skifte ut MG Stelvio

Det var litt kvikkere motor, men en langt fra like god gearkasse som MGen.
Etter å ha kjørt litt på humpete vei vet jeg hvorfor Trond sier han liker å stå å kjøre,
setet er ikke noe å skryte av.
Må nevne at Ojda sin oppgradering av framgaffel gjorde at tigern hans ga bedre tilbakesvar enn Trond sin,
spesielt med hardt pådrag ut av humpete asfaltsvinger.

Når det gjelder reparasjonen er det eksospakningen som har røket.
Lappet med ølbokser og eksospasta fra Biltema. Det holdt nesten til jeg var hjemme, :-)
men da begynte tuborgen å slippe.

Moral: Danske ølbokser fungerer dårlig som eksospakning.

AJ, du bør sjekke opphengpunktet for yrøret, mutteren der hadde løsnet litt slik at det ble for mye bevegelse.
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi V7 Racer
Sjekka eksosfestene senest for et par dager siden og alle var godt skrudd til.omaas skrev:Fikk kjørt litt med 2 stk blå Tigere, morsomt å få prøve dem både på grus og asfalt.![]()
Men det er nok ikke noen grunn for å skifte ut MG Stelvio
AJ, du bør sjekke opphengpunktet for yrøret, mutteren der hadde løsnet litt slik at det ble for mye bevegelse.
Det er jo ikke til å komme fra at Moto Guzzi'ene vibrerer en del, men ikke verre enn at det er akkurat slik det skal være

Vi snakker tross alt om en big-block luftkjølt V-twin uten balanseaksler.
At Tigergutta ikke falt for Guzzi'en er antakelig ikke så rart. Trippern's siiilkemyke gange og jevne (flate) dreiemomentkurve er helt klart annerledes enn motorkarakteristikken til Stelvio'en. Jeg tror jeg kan si jeg vet noe om dette etter å ha kjørt en Tiger 1050 i mer enn 40K kjørte km.
Som jeg tidligere har skrevet her inne så testkjørte jeg Explorer'en og Stelvio'en like lang tid i 2012 - to dager på hver - og var ikke et sekund i tvil om hvilken sykkel jeg skulle ha etter dette.
Hva jeg endte opp med tør være rimelig godt kjent...


Det er noe med denne Stelvio'en som Explorer'en mangler, for å si det enkelt og samtidig litt upresist.
For min del så greide ikke Explorer'ens ekstra kubikk og mer enn 30 HK mer å kompensere for denne forskjellen.
Men heldigvis er vi forskjellige. Om så ikke var tilfelle ville vi alle kanskje hatt BMW GS 1200, for alt jeg vet...



_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Fersk testrapport fra USA:

Testen finner du her:
http://rideapart.com/2014/08/review-201 ... lvio-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;

Testen finner du her:
http://rideapart.com/2014/08/review-201 ... lvio-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Jeg blir syk... ihvertfall lettere syk... av å lese de amerikanske prisene - $ 16K for Stelvio og $ 17K for R1200GS - det vil si hhv 99 000 klingende norske kroner for Stelvio'n og 105 000 for GS'nAJ skrev:Fersk testrapport fra USA:
...
http://rideapart.com/2014/08/review-201 ... lvio-1200/" onclick="window.open(this.href);return false;

](./images/smilies/grrr.gif)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Artig video selv om den inneholder mye uforståelig (men positivt...? ) prat om Stelvio...
:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=VNDWZcBV0bA[/video]

[video]https://www.youtube.com/watch?v=VNDWZcBV0bA[/video]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Noen der ute gjør faktisk tester av Stelvio'en fortsatt, selv etter så mange år på markedet uten altfor mange oppdateringer...
Sykkelen får rimelig bra skussmål og det synes jo vi som eier en slik, er artig. Så klart
.

Mer å lese her:
http://www.motorcyclistonline.com/revie ... hort-shift" onclick="window.open(this.href);return false;
Sykkelen får rimelig bra skussmål og det synes jo vi som eier en slik, er artig. Så klart


Mer å lese her:
http://www.motorcyclistonline.com/revie ... hort-shift" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
I køkjøring har du allerede en god sykkel men til langturkjøring får du en bedre sykkel i Stelvio hvis det er det du er ute etter.Vil tro du sitter mindre krummet på en Stelvio enn på 650`n.Har Pegaso som er ganske lik og jeg synes den er en artig sykkel men finner ikke helt sittestillingen og synes det blir litt slitsomt på lange turer.norman_ skrev:Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Hvis jeg skal tolke "bestillingen" så er du ute etter en adventure-sykkel med stor motor, god komfort og smalt midjemål? Da bør du prøvekjøre Yamaha 1200 Super Tenere. Den opplevde ihvertfall jeg at fyller de kriteriene da jeg testet i fjor.norman_ skrev:Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Heisan norman_norman_ skrev:Hvordan er "køsniking" med Stelvioen? Jeg har i dag en BMW 650 GS men er på jakt etter en bedre tursykkel for en på min høyde (194cm).
Men jeg kjører daglig til og fra jobb i rushtrafikken i Bergen så er usikker på om Stelvio da blir litt stor.

Aller først; velkommen hit til MCsiden.no!
Så til Stelvio'en som "kø-sniker"...

Ikke den beste til denslags. Det er det bare å slå fast, først som sist. Sykkelen i seg selv er smal nok med lavt tyngdepunkt, god balanse og god retningsstabilitet. Men styret er bredt og gjør sitt til at i hvert fall jeg vegrer meg for å kø-snike der det er trangt i gatene. Vil helst ikke komme bort i speil på allerede irriterte og stressete bilførere i bykø...
Om du skulle vurdere NTX-modellen og kjøre i by'n med sidekoffertene denne leveres med, er sykkelen enda mindre egnet til bykjøring og lane-splitting/kø-sniking. Disse sideveskene bygger nemlig mye i bredden.
8V modellen jeg har med ordinære sidevesker er bedre i så måte.
En annen og ikke akkura byvennlig egenskap med Stelvio er at mange opplever at sykkelen hakker og nykker en del i gangfart/køkjøring. Det beror ofte på for dårlig justert TPS.
Stelvio-motoren er svært fintfølende på spjeldhusjusteringen og dermed også TPS innstillingen (throttle body sensor).
Det finnes dog enkle løsninger på dette som gjør den mye mer kjørevennlig i bytrafikken.
Ikke mye positivt å lese i det jeg har skrevet så langt, kanskje?
Men ikke la deg skremme av det


Stelvio har mange gode egenskaper og mye karakter.
Og bare for å ha nevnt det; jeg har kjørt den i tett bytrafikk i Milano med full oppakning og passasjer i skikkelig heit sommervarme uten problemer av noen slag.
Flott sykkel på tur gjennom Europa på autobahn og enda bedre i svingete fjellpass og altså også helt uproblematisk i travel italiensk storbytrafikk :-) .
Lykke til i den videre vurdering av Stelvio som din neste sykkel.
Har du flere spørsmål om min erfaring med Stelvio etter snaue 46000 kjørte km på to år, er det bare å spørre

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio
Blir dette veien og gå, så tror jeg heller jeg beholder Gammel Guzzi`n
MG Concept Strada V12 X model

MG Concept Strada V12 X model