Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Foto ?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er selv fotoentusiast og har vert det en stund, men har i det siste fått et ganske edruelig forhold til hva man faktisk trenger av utstyr for å ta "flotte" bilder. Det bildet over synes jeg er skikkelig kult og det gjør ingenting at bildet har sin "skavanker" med tanke på støy og mangel på detaljer i 100% visning. Dette bildet kler en litt "røff" overflate, så her passet det veldig bra. :)

Hadde dette bildet vert av en solnedgang, så hadde det derimot vert ganske bedrøvelig for der hører i mine øyne ikke støy og mangel på detaljer hjemme.

Så rett utstyr til rett motiv er vel i grunn det man trenger og i dagslys/sollys hvor bildene skal fremstå litt "røffe" og "rett på sak" så funker en god mobiltelefon i lange baner. Vertfall når man snakker til bruk på web/facebook etc.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Kjøpte meg et nytt objektiv til kameraet mitt i går, bursdagsgave til meg selv :P :p Samyang 7,5mm

Et morsomt objektiv som har en meget bra optisk kvalitet til en hyggelig pris. Prisen kan holdes lav på grunn av at det er manuell fokusering og manuell tilbakemelding til kameraet.

På en slik brennvidde er dette ikke et problem, fokus planet er skarpt i hele bildet nesten uansett hvilken blender man bruker. Stiller inn blender på objektivet, kameraet velger lukker etter hvilket lys som treffer brikken. Eventuelt bruker jeg det helt manuelt.

Dette er jo et såkalt fisheye objektiv som tar med 180 grader, det vil si så vidt som man kan få det. Dette gir en ekstremt morsom mulighet, men i Lightroom kan jeg velge å "defishe" bildet slik at linjene blir rette som ved en vanlig vidvinkel.
Dette gjøres ved å velge objektiv korreksjon i bildebehandlingsprogrammet, jeg har funnet ut at hvis jeg velger Nikon 10,5mm så blir linjene ganske så perfekte :D

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Bilde

FujiFilm X100s fungerer fint. Jeg har hatt det med på noen turer nå og selv om det hverken er superraskt , lommevennlig eller vanntett, så er farvene flotte.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Jeg skal kjøpe meg egen pc som ska brukes tilsurfing på nett og fotolagring og behandling.
Er ganske blank på pc og fotobehandlingsprogrammer, så jeg trenger anbefalinger.
Pris på pc, maks 5000
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Adobe har gått over til å leie ut programvaren sin - dvs Photoshop og Lightroom for en månedlig pris på under hundrelappen: http://www.adobe.com/no/products/photoshop.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Såkalt CC - creative cloud
Da kan du også bruke Lightroom i denne varianten på en iPad...

Men ellers bør det være fullt mulig å kjøpe en PC for under 5K. Laptop eller stasjonær?

Søk på http://prisguide.no etter PC/Laptop med i7 eller i5 prosessor (i7 er best, i5 er nest best, i3 anbefaler jeg ikke til litt tyngre prosessering som bildebehandling fort kan bli) (Du finner f.eks. laptop med i7 (prosessor) og gt740m (Geforce 740m) til sånn ca akkurat 5K)

Et par forslag innen laptops:
http://cdon.no/elektronikk/hp/hp-15-n04 ... isguide_no (i7 og Geforce 740M dedikert grafikk, 8GB RAM (kampanje))
https://www.komplett.no/asus-f550ln-156 ... 20D71DBD87 (i5 og Geforce 840M dedikert grafikk, 6GB RAM)
https://www.mpx.no/acer-aspire-e5-572g-156-hd/817388 (i5 og Geforce 840m, 8GB RAM)

Sørg for å velge en PC som har dedikert grafikk (Geforce eller Radeon) dersom den skal brukes til spill (Intel's HD 4000 grafikk som er inkludert i i7 og i5 prosessorer holder til bildebehandling og video visning, men ikke til spill)
Sist redigert av RuneMC den 12 aug 2014, 01:31, redigert 5 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Jompa skrev:Jeg skal kjøpe meg egen pc som ska brukes tilsurfing på nett og fotolagring og behandling.
Er ganske blank på pc og fotobehandlingsprogrammer, så jeg trenger anbefalinger.
Pris på pc, maks 5000
Skal du ha bærbar eller stasjonær?
Så lenge en ikke har stort behov for bærbar pc ville jeg valgt en stasjonær pc siden alt er bedre og oppgraderings vennlig.

5k var en smule lavt for foto/videoredigering men de fleste fungerer nok.Hvis du skal bli fornøyd med en pc kunne denne vært noe og + for at den er oppgraderings vennlig.Et par ganger i året er pc deler veldig billig og da kan en oppgradere til en utrolig bra pc for en billig penge :-)

Noe ikke mange sjekker om pc støtter Skjermkort eller skjermkortdriver som støtter Microsoft DirectX 9.0c som trengs for mange spill og video redigeringsprogrammer.
https://www.komplett.no/komplett-entry-gamer/10876" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Jeg sikler litt på Nikon 1 AW1. Tar gode bilder/film, er passe kompakt og er vanntett! Med 10mm f/2.8-objektivet.

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Elolz skrev:
Jompa skrev:Jeg skal kjøpe meg egen pc som ska brukes tilsurfing på nett og fotolagring og behandling.
Pris på pc, maks 5000
Bærbar eller stasjonær pc du er ute etter?

Noe helt enkelt og gratis bildebehandlingsprogram du tenker på, eller vil du investere en del tid og noen kroner i å lære deg med mer proffe programmer?
Bærbar. Og rimelig bildebeh.program. Har allerede Canon sitt program som fulgte med kameraet, Canon 550 D og et fra Fuji.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Lightroom kan fortsatt kjøpes som selvstendig produkt: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2175415&o=inkfrakt" onclick="window.open(this.href);return false;
(Om det er mer lønnsomt enn å leie er et spm siden det kommer ca 1 ny versjon pr år og nye versjoner er inkl ved leie)
DxO Optics Pro - fin for korrigering av linsefeil og behandling av mange bilder om gangen - og god prosessering av RAW bilder tatt i dårlig lys: http://www.dxo.com/intl/photography/dxo ... o-software

Rundt tusenlappen som disse koster er det det koster for "best-in-class".

Ellers finnes det veldig mange gratis programmer og rimelige programmer.

Jeg bruker i tillegg OnOne Software's Perfect Photo Suite (PPS): http://www.ononesoftware.com/products/suite8/
Eksempel på bruk i landskaps fotografering (generelle råd): http://www.ononesoftware.com/training/5 ... loskowski/
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Legg inn av Tommas »

Pensjonerte det gamle Exilim kameraet mitt i dag. Plukket opp et Sony RX100II, som skal få ligge i diverse lommer på tur.
Størrelse var et viktig kriterium, men også mulighet for litt morsommere bilder enn mobiltelefon. Har et Nikon D100 liggende som skal få æren av å brukes til tyngre oppgaver.

Et kjapt bilde før jeg leser meg opp litt. Ville bare sjekke at jeg faktisk kunne "blurre" bakgrunn ;-)

(og ja, glad amatør...)

Bilde

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Har så utrolig lyst på dette kameraet selv, men får se hvor mye det synker i bris når 3 kommer

Sony Z2

Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Legg inn av Tommas »

Kameraet og jeg er fortsatt ikke helt enige om fokus ;-)

Bilde

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

Jaja, etter at jeg solgte det kostbare Canon utstyret for å kjøpe ny sykkel trodde jeg det ville ta en stund før jeg fikk jobbet opp fotoutstyret igjen, men MFT opplevelsen ble overraskende.

nå er det påan igjen. Mitt andre Olympus kamera kom i hus i går. Olympus OM-D EM-1 med Zuiko 12-40mm f2.8 er et solid stykke kamera som tåler en støyt. Både vann og frost sikkert.

Bilde

Det begynner å bli fullt i sekken igjen nå med både EM-1 og EM-10 , Samyang 7,5mm , 12-40mm f2.8 , 17mm f1.8 , 45mm f1.8 og 40-150mm f4-5,6.
På Photokina nå ryktes det om et nytt Pro objektiv 40-150mm f2.8 som jeg vireklig har lyst på.

Bilde
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Bare dunke litt liv i denne....

Jeg ser nå at Sony rx100 versjon 3 er kommet. Forskjellen på dette og versjon 2 er relativt liten. Og prisen forskjellen er nesten 2000,-

Rx100 derimot er kommet ned i hyggelige 3500,- er det verdt å gå opp 2000 for versjon 2 eller er versjon 1 mer en godt nok?

Noen med litt over gjennomsnittet peiling som har lyst å uttale seg?

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Bare dunke litt liv i denne....

Jeg ser nå at Sony rx100 versjon 3 er kommet. Forskjellen på dette og versjon 2 er relativt liten. Og prisen forskjellen er nesten 2000,-

Rx100 derimot er kommet ned i hyggelige 3500,- er det verdt å gå opp 2000 for versjon 2 eller er versjon 1 mer en godt nok?

Noen med litt over gjennomsnittet peiling som har lyst å uttale seg?

Note 4
Det er kun veldig små forskjeller. Den største er vel at 2'ern har bevegelig skjerm. Velg 1'ern du :thumleft

Svar