RuneMC's blogg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38048
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av AJ »

Uffda!
Dette var ingen hyggelig lesning...
Men godt å vite at det etter forholdene gikk så bra som det gjorde. Og at sykkelenv ar kjørbar etter hendelsen. Tror det kan være greit å komme seg i salen igjen så fort som mulig etter en slik opplevelse. Ikke minst for å kjenne at man ikke har tatt skrekken av uhellet og kjenne på at det tross alt gikk såpass bra som det gjorde.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av Busa Trond »

Skummelt det der når man går ned på trafikkert vei ja.
Virker som du har vært heldig når uhellet
først skule skje :vs
Vi var fire sykler i går som hadde slipp i en sving, det regnet
men ingenting skulle tilsi at det skulle slippe.
Marginene er små på mc :-)å
Håper du raskt er på hjul igjen. Skal hilse fra PreHøst Gjengen :thumleft

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av Banditmannen »

Au au! :sorry
Godt det gikk bra med deg! :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av LordShaft »

Nå kan det virke som du hadde relativt lav fart når uhellet først var ute.... Men som i alle andre ulykker, så pumper kroppen din store mengder adrenalin rundt. Å ta seg en tur innom legevakt er aldri en dårlig ide. Spesielt når du sier at du krøket ansiktet litt ned (les=visiret) nakkeskader er noe som fort kan komme i senere tid. Da er det greit i forhold til forsikring osv å ha det registrert.

Godt å høre at det bare er stoltheten og sykkelen som fikk største smellen. Vi skal alle i asfalten, før eller senere! Da er det alltid hyggelig lesning at det går så bra som dette.
:thumleft

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av ojda »

Selv om det aldrig er gøy å gå i bakken, er det flott at totalregningen din begrenser seg til noen få tusen å noen plasterlapper :-k
Har også hatt noen slipper fra tid til tid, men foreløbig hatt hellet på min side.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av Flanker »

Det viktigste er at du er like hel. Plastikk kan ordnes! Godt å høre at dette gikk bra :-)

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av freddy123 »

Bra du er like hel ja, selv hadde jeg ett lite møte med en billist tidligere år som har etterlatt ett lite støkk i meg når jeg er ute å kjører.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av RuneMC »

@Alle takk for omtanken.
@Lordshaft - jepp spesielt obs på nakken, hadde det vært minste rart der hadde jeg fått det sjekket! Men den føles helt fin. Det var flatt og myk jord og gress.

Har vasket og såvidt mekket litt på MC'n idag for å få en oversikt.

Det ble noen deler i første omgang (5K i deler) som selvfølgelig ikke er på lager, men tar vel ikke for mange dager.
(Noe kan sikkert være billigere på eBay, men har ikke tid til å vente mange uker...)

Mens jeg venter på nye deler ...
Braketten til vindskjermen brakk, men fikk mekket det til med resten av braketten så jeg fikk festet den på nederste posisjon :thumleft
Venstre blinklys foran byttet med ett som var lettere skadet fra en stillevelt.
Men ellers så trenger jeg en ny skrue til styrevekten siden den ble for bøyd til å bankes ut, skal sjekke om Biltema har skrue som kan brukes midlertidig. (Styrevekt fungerer også som feste til håndbeskyttere, så derfor er det viktig). Hvis jeg får til det så er faktisk MC'n brukbar i det daglige... :prop:
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av PCP »

Wow, det var heftige saker og atter en tankevekker. Trives selv også godt med "285 + Hurum-runde" når ikke hele dagen skal brukes, og selv om det ikke akkurat er vestlandet med 400 meter stup, så har du jo hatt englevakt ved tildeling av ulykkes-sted, og tydeligvis også riktig fart. (Det siste kan du selv ta æren for).

Forskjellen mellom å ha noen meter flatt gress, vs voll, steinrøys, autovern-stolper, eller seile over i motsatt kjørebane på en trafikkert vei, eller 40 kmt mer, er ikke til å kimse av... :-)å

Dessverre er det vel egentlig ikke noen nevneverdige lessons learned av dette, annet enn som en god påminnelse om nytten av godt utstyr, generell forsiktighet, og respekt for skilting. Jeg mener ut fra beksrivelsen, så høres det ikke ut som du kunne gjort så veldig mye anderledes, selv ikke vurdert i ettertid hjemme fra godstolen? :-k

Var i godt det gikk såpass bra, og om det ikke er allverdens mye som kan endres, så er jo i alle fall du nå ferdig med velt på asfalt, og er jo godt med alt som er unnagjort! ;-)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av RuneMC »

@PCP Vel, neste gang jeg ser det skiltet skal jeg kjøre i 40 km/t i de to kilometerne - da tror jeg det hadde gått greit over grusen.

Men har vært tilbake og sett på lappingen idag - grusen var fjernet (vel nesten, den lå i en stripe langs ytterkanten) så lappingen var litt mer synlig. Igår med grusen på plass i omtrent samme nyanse som asfalten og sånn noe over kl 20 så var den nærmest usynlig... så ikke lett å se selv under bedre forhold.

Her ser dere aktuell lappet sprekk og overflødig grus som nå er i veikanten og ytterkant av veien. Tenk m.a.o. at de mørke delene av sprekken var kamuflert av den finkornede grusen (blir vell nesten som et lag sand når det er så finkornet)
Bilde
(Venstre kjørefelt sett fra fotografen og jeg kom kjørende i dette (dvs mot fotografen) og traff sannsynligvis den X-formede sprekken midt på, utifra hvor lynraskt det slapp - dvs størst grusmengde).


For spesielt interesserte - slik ser det ut når det er nygruset og før bindemiddel har begynt å herde (dvs ser litt mørkere/fuktig ut i midten). Legg merket til hvor rikelig det er lagt grus på siden...

Snabelbilen var der idag også og metodikken er tydeligvis
1) Lappe med grus og bindemiddel
2) Pøse på rikelig med ekstra grus over (uten bindemiddel)
3) Kjøre videre og gjenta på strekningen det jobbes på
4) Fjerne grusen dagen etter når bindemiddelet har herdet

Så i ca 1 døgn så er det skummelt for tohjulinger. Bilene hører vare litt løs grus i skjermene. Det er Fv11, Hurumveien mellom Åros og Røyken. Den er ganske humpete og svingete, så gøy på en adventure sykkel. Kanskje ikke like gøy på en mer gateorientert sykkel. Er egentlig hips som haps om jeg kjører der eller via Nærsnes og Rortunet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av RuneMC »

Det ble handling av ny bukse idag - og det ble samme som den som ble så plutselig slitt - en Jofama J-Pants.
Den har skikkelig padding på knær og side og gjorde absolutt en godkjent jobb igår :thumleft

Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC operasjonell igjen...

Legg inn av RuneMC »

Da var MC'n operasjonell igjen - og det sammenfalt selvfølgelig med et første regndråpene idag :doh

Nåvel...
Fikk pusset og lakkert motorbeskyttelsen igår med litt svart metallic Biltema lakk (36-7334 - 69,90)
Ble ganske så bra synes jeg.
Blinklys og vindskjerm er også reparert midlertidig (i påvente av nye)

Det siste som trengtes var styrevekten m/skrue på venstre side. Fant ingen skrue som var lang nok, så da kjøpte jeg likegodt en stang på en meter med M6 helgjenget (22,90) og en kraftig boltsaks, pluss M6 låsemuttere. Klippet av passende lengde og brukte betonggulvet i garasjen til å slipe ned det som blir ujevnt på enden ved sånn klipping. Lakkerte også styrevekten som var ganske oppskrapet.

Resultatet ble en styrevekt "McGyver style" :-)
Bilde

Kjørejakke ble også innkjøpt idag, så da er de plutselig utslitte gamle kjøreklærne lagt i restavfallet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: RuneMC's blogg - MC operasjonell igjen...

Legg inn av SuperMorten »

RuneMC skrev:Klippet av passende lengde og brukte betonggulvet i garasjen til å slipe ned det som blir ujevnt på enden ved sånn klipping.
Tips: Hvis du skrur på en mutter eller to før du klipper stanga reparerer du gjengene når du skrur mutteren av igjen etter klipping. Dersom du skal bruke begge bitene av gjengestang etter klipping, skrur du inn to muttere og klipper mellom de..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: RuneMC's blogg - MC operasjonell igjen...

Legg inn av RuneMC »

@Supermorten - Ja, lurt tips :thumleft Men betonggulv-metoden gikk også ganske kjapt og da fikk jeg den delen som stikker ut pent avrundet.


Ellers nettopp tilbake fra første tur. Bare tur/retur Klokkarstua, men fikk da avsjekket at MC'n fungerer greit.
50/50 vått og tørt og tok det nok litt forsiktigere enn vanlig på det våte... :gk

Ellers holdt jeg vanlig god fart, men ble allikevel kjørt forbi av en HD på et av de siste rette strekkene før Klokkarstua :-) - muligens en V-Rod. Den svingte ned mot Verket.

Den nye Dainese jakka jeg kjøpte idag (D-Stormer) virket god, litt bedre lufting enn den gamle via luker som kan åpnes. D-Dry istedenfor Goretex, så et steg ned der, men cordura'en/ytterstoffet virket på sin side bedre ved at mer vann prellet av (den gamle sugde til seg vann som trekkpapir omtrent). Litt mer knotete å ta på i og med at D-dry laget er en egen innerjakke med glidelås og knepping. Men, men et bevisst budsjett-valg denne gangen - uten å kompromisse på beskyttelse.

På Yamaha Vinterbro der jeg kjøpte jakka, har de forresten Klim også - men da til veil priser. De hadde visst forhandlet Klim noen år. Kjekt å vite om det skulle tikke inn en lotto-premie :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2736
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: RuneMC's blogg - da var det min tur... (s.29)

Legg inn av Busa Trond »

RuneMC skrev:Bilde
=;
Det der så skikkelig vondt ut Rune :-)å
Godt det gikk bra :D

Svar