Lanesplitting - aktuell sak i media

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR

Lanesplitting - aktuell sak i media

Legg inn av thewiz »

Tenkte jeg skulle starte en liten diskusjon her, da jeg ble litt paff når jeg leste denne artikkelen:

http://www.op.no/nyheter/article7535481.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg hadde inntrykk av at dette var helt LOVLIG. Nå skal det sies at det er 2 heltrukkende gule linjer på bakken i denne videoen, og da skal man ikke krysse disse, men hvis man holder seg på linjen eller en hjulbredde til venstre burde det ikke være et problem så lenge man kjører sakte ?

Jeg kjører ofte i kø, da jeg bruker sykkelen frem og tilbake til jobb, og jeg må si at jeg som motorsykkelist ( ikke moped eller lett som det blir referert til i saken) ikke har noen ekstra tanker om jeg har lov til å gjøre dette.

Det sies i loven at det er lov så lenge det gjøres med aktsomhet osv osv. Er det rett og slett på grunn av de gule stripene at politet reagerer på denne videoen? Jeg kan ikke se at det er uaktsomhet her.

Del gjerne dine tanker ! :-k

EDIT: Det var ikke heltrukkende gule linjer når jeg ser videoen igjen. :-)å

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Lanesplitting - aktuell sak i media

Legg inn av JohnnyTh »

Kan ikke helt se den dramatiske kjøringen her. Eneste er vel han sykklisten som passerer på høyre siden. Det å bli forbikjørt på venstresiden er vel ikke helt unaturlig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Teknisk sett er jo ikke dette lanesplitting - det er forbikjøring. Lanesplitting er mellom felt i samme retning.

Forbikjøring i samme felt er tillatt (også med dobbelt sperrelinje) - men forutsetter da at bilisten samarbeider og beveger seg mot hvit kantlinje.
(Noen få bilister er obs og gjør dette på vei med midtdeler f.eks. - men ikke ofte. Har opplevd det et par ggr i løpet av denne sesongen)

Forbikjøring over vanlig gul stiplet (det er ingen som kjører forbi så lenge det er dobbelt linje i filmen) er kurant hvis trafikken imot gjør at det er mulig og en ser at det er luker som en kan smette inn i (grunnet sløve bilister er det som regel mange luker) Men en kan jo tenke seg at trafikken imot går sakte også, og da vil det være mopedister fra motsatt retning som får samme smarte idé - og så møtes de på midten for å si det sånn. Alternativt at trafikken imot går raskt og da kan det fort komme buss eller lastebil imot som krever full bredde i sitt kjørefelt.

Jeg kjører av og til forbi en rekke med biler som står på rødt, hvis det er slik at det ikke er trafikk imot, men må være varsom - kommer ofte MC'er bakfra (som har samme idé som meg) og/eller biler fra kryss som får grønt.

Mopedistene er vel de som kjører mest uvørent/kreativt og uten å blinke - men så kommer de seg da også fram om det står bom stille i Operakvartalet... (for å ta et eksempel) ... mens de tar innimellom risiko som jeg ikke ville gjort...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
thewiz
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR

Legg inn av thewiz »

Ja, sykkelisten gjør feil når han passerer på høyre side, men jeg forstår ikke hvorfor politiet kommer med disse kommentarene.

Det irriterer meg at folk som ikke kjører MC leser dette og vil tro at dette er ulovlig og vil oppføre seg deretter mot oss som prøver å komme oss fremover og prøve å unngå å bli kjørt på bakfra.

Enig at dette ikke er lanesplitting, men de såkalte forbikjøringene som er gjort her syns jeg ikke er negative eller farlige. Hastigheten er lav og det er ikke en stor risko for ulykke.

Brukeravatar
jongsanim
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Legg inn av jongsanim »

Politiet advarer/kommenterer vel for å "skremme" unge til å ikke ta sjanser.

Ingenting ulovlig unntatt passering på høyre side av syklist, og urutinert å ikke bruke blinklys ved passering på venstre (moped).

Svar