Da ble det en liten tur på lør'dan og en litt lengre idag.
Lørdag tenkte jeg meg Sylling - Vikersund og kanskje lenger, men grus og veiarbeid på nettopp den strekningen gjorde at det ikke ble fullt så gøy å tenke på samme vei tilbake, så da ble det heller en liten runde rundt Tyrifjorden.
Fristet egentlig å rekke litt handling før helgen på Liertoppen også, så da ble det sånn. Skaret-Sylling ble ihvertfall bra.
Før jeg kom til Sylling hadde jeg også tenkt meg opp Vestsideveien i Lier, men se der var det en masse løpegale folk, vakter og skilt som annonserte "Lierløpet idag", så da svingte jeg av og tok Baneveien - det er den midterste veien opp Lierdalen og har litt asfalt og litt grus. For anledningen nygruset, så det var rimelig nervøst. Jada
ojda, skulle nok tappet ut litt luft fra dekkene - men det gikk da greit
Tyrifjorden fra Sylling så også fin ut med litt lave skyer
Idag våknet jeg til knallblå himmel, krystallklar luft og kjente jeg hadde lyst på en tur om Gaustatoppen.
På veien til Drammen var det litt morgentåke før det klarnet igjen fra Lahell, men så at det var noe tåkete i Drammen også

Tok bildet nede fra Engersand der de holder på å reise en ny blokk der det var kai tidligere... begynner å bli rimelig tettbebygd og ikke fullt så sjarmerende som i starten...
Var litt tåke ut av Strømsåstunnelen mot Mjøndalen, men det klarnet fort til skyfri himmel. Tok videre via Vestfossen og Darbu til Kongsberg og opp Jondalen. Første strekningen i Jondalen hadde splitter ny asfalt men også et par 50 soner med veiarbeid. Ettersom asfalten i tillegg var fuktig tok jeg det rolig. Helt ny og våt asfalt kan være glatt... Videre oppover var det bedre forhold, dvs tørr asfalt som var slitt noen sesonger

Fint driv oppover og ikke så altfor mange bilene som måtte passeres for å få veien omtrent for seg selv.
Valgte å ta rett nordover til Austbygde istedenfor via Gransherad, som jeg sparte til returen. Jada, fortsatt litt hompetitten vei, men med ganske mange svinger og god variasjon. Her fra et vann langs veien
Veien fra Austbygde mot Rjukan er forresten en fin MC-vei, som følger kystlinjen rundt Tinnsjø. Fin utsikt og fine svinger.
Nærmere Rjukan og med Gaustatoppen midt i sikte er det tydelig at solen står lavere på himmelen da hele åssiden ligger i skygge selv om klokken her er 12:25
Det obligatoriske utsiktsbildet av Rjukan fra et stykke opp langs veien
Det ser forresten ut som en fin soppsesong...
Gaustatoppen med litt høstfarger... men ikke noe snø ennå...
Oppe på turiststedet var det vel en halv km parkerte biler langs veien i hver retning, så tydelig en populær dag for å gå tur i fjellet.
Jeg valgte å kjøre litt forbi og heller ta en lunch med medbragt niste og kaffe på Termos her
Utsikt nordover
Østover
Godt og varmt - ihvertfall i kjøredressen så la meg bakover mot en skrå stein og bare kjente på sola noen minutter, ah...
Planen idag var å bare såvidt kjøre nedom første avsatsen mot Tuddal og snu og kjøre tilbake.
Snu-punktet ved dette vannet
...hvorfra en også kan se noen gårder oppunder fjellene...
Det er fint her, så en liten stopp til i bakken opp og tilbake
På veien tilbake så jeg et par MC'er hadde kjørt mer spenstig enn meg. Jeg hadde jo parkert nede ved veien, men de hadde fulgt hjulsporene opp på den lille kollen. En adventure type og en R-sykkel.
Et siste bilde av Gaustatoppen fra en annen vinkel, på veien tilbake over fjellet
Tror jeg på dette tidspunktet ble passert av et par Guzzier på tur som jeg tok igjen i bakkene nedover og holdt sånn ca følge med til de kjørte mot Austbygde og jeg mot Gransherad.
Siste bilde fra turen ble av Tinnsjø med den historiske Ammonia-fergen
Veien om Gransherad var som vanlig fin og inviterte til litt pluss kjøring, men det er jo sjelden fin og oversiktlig vei.
Begynte dog å tro at jeg hadde valgt feil vei pga Vegvesen bil med blinkende gule lys som stod foran en tunnel og blokkerte trafikken i sørgående retning. Spesielt når folk begynte å gå ut av bilene og gå framover for å høre hva det var... men hadde knapt rukket å tenke tanken før vegvesen-bilen begynte å kjøre mot oss tett etterfulgt av en "Bred last" trailer med gravemaskin på planet som kom ut av tunnelen.... og folk fortet seg tilbake til bilene