Toven skrev:Hvorfor bytte dette? Er ikke målet mest mulig lyd og minst demping?

Jeg kjører Harley, og er ikke enig..

Man kan bli lei av lyden også :-)å
AJ skrev:
Det er mange av oss som bytter ut originaleksospotta på sykkelen med en langt enklere oppbygd slip-on potte.
De aller fleste ettermarkedspottene er fylt med utskiftbart dempermateriale, som etter hvert blir slitt. Slites antakelig fortere på en thumper og (V)twin-maskiner enn multisylindrede MC'er med tre eller flere

...
Spørsmålet er enkelt og greit dette: når bør dette dempermaterialet byttes?
Og hva er kjennetegnene på at det er på tide å få gjort nettopp dette?
Selv om jeg ikke har slip-on potte på min, så er det samme prinsippet i min eksos.
For de som lurer, så er dette den ultra korte innføringen i forskjellen
AJ snakker om.
Originalt:
Slipon:
Jeg må bytte vatt alt for ofte på min. Får ikke kjørt en hel sesong før vatten er spist opp og spyttet ut.
Jeg har prøvd dyr vatt i fra MC butikker, og jalla vatt fra Biltema og samme resultat. Når jeg driller opp poppene, og drar ut innmaten, så er det stort sett kun en liten bit igjen helt ytterst i potta.
Mener å si jeg har et bilde av det et sted her på forumet, men kan ikke finne det i farta.
Måten jeg merker at "nå er det på tide å bytte" er to ting
1) Lyden - Merkbart mer lyd, men kjører man ofte kommer dette gradvis så argument to er den beste for meg.
2) Motstand i motoren, dvs, når den er riktig vatta i eksosen, så er det mye mer drag og "ompfh" i maskinen når jeg drar på. Når vatten er borte, så er maskinen mye slappere.