Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte byttes?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39733
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av AJ »

JohnnyTh skrev:Sykkelen min har sikkert verdens styggeste orginalpotte og jeg har veldig lyst til å bytte den ut. Men hører mange har problemer med lavere efekt og høyere drivstofforbruk med uorginal potte. Så da blir det vel orginalt enn så lenge. Har sett bilder der de har kortet den orginalpotta med 10 cm og dette ser mye bedre ut, men jeg er skeptisk til hva der gjør med lyden. For alt i verden vil jeg jo ikke ha en sykkel som btåker.
Det skjer oftere enn man tror at slip-on potter gir lavere effekt, mindre jevn gange og høyere forbruk.
Dette fordi disse pottene ikke har nok volum (dvs. fysisk størrelse) og motstand som de originale pottene har.
Dette er de to viktigste faktorene man må ta hensyn til ved valg av slip-on potte-
Volum er ikke det samme som vekt, bare så det er nevnt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2744
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Busa Trond »

Bjerknez skrev:Personlig kjøpte jeg meg en Cobra Slipon til min V-Star 1300 ene og alene grunnet lyden. Lyden i orginalpotta kunen sidestilles med lyden man får når man slipper en fjert i en isolert tinnbøtte. Jeg synes en V-Twin fortjener å bli hørt og den som ikke hører meg komme kan kjenne det :thumleft
:sk? :scratch

[video]https://www.youtube.com/watch?v=qkBeORh ... r_embedded[/video]

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Sv: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte

Legg inn av sankyo »

Vitenskap fra øverste hylle, respekt. 8-):P
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av norse900 »

Digger filmsnutten, Busa-Trond! Mythbusters kan gjerne ta fri en sesong og to... :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3511
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:
Bjerknez skrev:Personlig kjøpte jeg meg en Cobra Slipon til min V-Star 1300 ene og alene grunnet lyden. Lyden i orginalpotta kunen sidestilles med lyden man får når man slipper en fjert i en isolert tinnbøtte. Jeg synes en V-Twin fortjener å bli hørt og den som ikke hører meg komme kan kjenne det :thumleft
:sk? :scratch

[video]https://www.youtube.com/watch?v=qkBeORh ... r_embedded[/video]
Fantastisk! :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Når bør dempermaterialet i ettermarked/slipon potte bytt

Legg inn av Crinos »

Denne tråden var faktisk en oppvekker for at sykkelen var blitt litt bråkete og mindre futt, så jeg dro ut innmaten og joda...
Bilde
Er vell trygt å si at den har sett sine bedre dager, når slik:
Bilde
er hvordan den egentlig skal se ut...

Var en veldig merkbar forskjell i lyddemping også. Lyden ble mer dempet men med mer "slag", og bunndraget på sykkelen økte betraktelig. :thumleft
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Svar