Netthandel = lokal butikkdød?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
bm
Motorsykkelen din: GoldWing 1500 SE, 97 mod

Netthandel = lokal butikkdød?

Legg inn av bm »

Jeg er en av de som liker å kjøpe dupeditter fra det store utland, prisene er lave og utvalget er stort, syntes at grensen på 200 kroner er for lav.
Styre å stell vil øke grensen til det doble 400 ,- Posetivt for oss som liker å shoppe på nettet, jeg liker tiltaket, ..MEN
Hvordan vil det da gå med våres lokale butikker. Regner med at disse vil forsvinne relativt fort da de ikke kan konkurrere med "kina" butikker.
Liker å ha "lokale" butikker som kan levere raskt og greit, selv om prisene ligger litt i overkant av det du får fra "kina" butikkene, raskere dersom du ikke gidder å vente 2 uker på pakke i posten.
Er persolig delt i utvidelsen av grensen, ønsker å kjøpe mere fra nettet, men vil beholde mangfoldet her hjemme.

Hva tenker dere....
Sist redigert av AJ den 27 aug 2014, 21:46, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: La til lett mer i overskriften i tråd med innholdet i posten
Kan alt om ingeting, men ingeting om alt.....
Ville helt kjørt MC nå....

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Re: Netthandel = lokal butikkdød?

Legg inn av JohnnyTh »

Veldig bra å øke grensen. For oss som bor litt grisgrent til så er det jo greit phandke kjapt og enkelt i utlandet istedet for å kjøre et par timer til en forhandler som har brukt 3 uker på å skaffe noe en trenger.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

JohnnyTh skrev:Veldig bra å øke grensen. For oss som bor litt grisgrent til så er det jo greit phandke kjapt og enkelt i utlandet istedet for å kjøre et par timer til en forhandler som har brukt 3 uker på å skaffe noe en trenger.
Jeg skjønner at du har satt problemet litt på spissen, for riktig så ille kan det da ikke være.
Selv mottar jeg daglig telefoner med bestilling av deler til nye og eldre Yamaha fra kunder som ikke gidder eller har tid/mulighet til å ta turen innom oss. Jeg legger inn web-bestilling til Yamaha-EU sitt delelager i Amsterdam, og har da varene i butikken på ca 3 arbeidsdager. Det hender en sjelden gang at det er noe som ikke er på lager i Amsterdam, da kan det i noen tilfeller ta maks 2 uker fra Japan. Svært ofte kommer da kunden og kjøper varene over disk, men det er også daglig at jeg sender pr postoppkrav til bestiller. Ikke er det avskrekkende dyrt heller, selv om vi ikke har mulighet til å konkurrere med ebay.

Konkurransen fra ebay kjenner vi på kroppen ja. Den gjør at vi ikke kan ha det vareutvalget i butikk og delelager som vi skulle ønske...

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Vi lever i et globalt marked. En økning av grensa til 400,- tror jeg egentlig har liten betydning for norske bedrifter, den har vel vært uendret siden 70-tallet. Så det er vel knapt en justering ift. konsumprisindeksen vi snakker om. Hvis det er et dødsstøt for noen få norske butikker, so be it. Da er de ikke tilpasningsdyktige nok i det markedet de opererer i... Men at de er i mot det kan jeg jo skjønne. Mindre avanse å ta i denne prisgruppen da, og det er jo ganske menneskelig å mislike endringer. Særlig av dette slaget.

Kunne godt satt grensa til 500,- spør du meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

[quote="Flanker"] Mindre avanse å ta i denne prisgruppen da, og det er jo ganske menneskelig å mislike endringer. Særlig av dette slaget.
[quote]
Det er nok ikke riktig slik det foregår.
Hvis butikker og forhandlere ikke tjener penger på varene de selger, så lar de være å ta dem inn heller enn å senke prisene.
Resultatet blir da slik som mange har opplevd. Du er på din fantastiske og godt planlagte langtur til Nordkapp og tilbake, kanskje i følge med flere sykler. Så ryker kjedet ditt, eller hjullager, eller bremseklosser har blitt raskere slitt enn du hadde tenkt.
Du forventer naturlig nok at merkeforhandleren har slike elementære ting på lager, særlig akkurat når du trenger det. Men slik er nok ikke virkeligheten lenger, og mye skyldes at deleflyten har sunket. Ingen forhandlere kan tillate seg å binde opp masse kapital i et delelager som ikke snur seg. Resultatet på dette kan i verste fall være at du blir stående igjen og vente på deler mens kameratene dine drar videre uten deg... Årsakene er mange, men konkurransen mot nettbutikker utenlands og innenlands har mye av skylda for dette.
Sist redigert av kjellv den 27 aug 2014, 23:06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:
JohnnyTh skrev:Veldig bra å øke grensen. For oss som bor litt grisgrent til så er det jo greit phandke kjapt og enkelt i utlandet istedet for å kjøre et par timer til en forhandler som har brukt 3 uker på å skaffe noe en trenger.
Jeg skjønner at du har satt problemet litt på spissen, for riktig så ille kan det da ikke være.
Selv mottar jeg daglig telefoner med bestilling av deler til nye og eldre Yamaha fra kunder som ikke gidder eller har tid/mulighet til å ta turen innom oss. Jeg legger inn web-bestilling til Yamaha-EU sitt delelager i Amsterdam, og har da varene i butikken på ca 3 arbeidsdager. Det hender en sjelden gang at det er noe som ikke er på lager i Amsterdam, da kan det i noen tilfeller ta maks 2 uker fra Japan. Svært ofte kommer da kunden og kjøper varene over disk, men det er også daglig at jeg sender pr postoppkrav til bestiller. Ikke er det avskrekkende dyrt heller, selv om vi ikke har mulighet til å konkurrere med ebay.

Konkurransen fra ebay kjenner vi på kroppen ja. Den gjør at vi ikke kan ha det vareutvalget i butikk og delelager som vi skulle ønske...
Sist jeg var hos en Kawasakiforhandler for å besille noe så fikk jg beskjed om et det tok 3 uker. Fant ut at jeg heller kunne bestille det selv. Da kom delen på 5 dager og kostet halvparten. Jeg synes det er rart at jeg som privatperson kan få ting til under halv pris fra utlandet. Forhandlerne kunne jo bestillt fra samme sted som jeg gjør og hatt 100% fortjeneste.
Det mest plagsome er uansett at man må kjøre 3-4 timer tur retur for å hente det man har bestillt når det endelig kommer.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:

Sist jeg var hos en Kawasakiforhandler for å besille noe så fikk jg beskjed om et det tok 3 uker. Fant ut at jeg heller kunne bestille det selv. Da kom delen på 5 dager og kostet halvparten. Jeg synes det er rart at jeg som privatperson kan få ting til under halv pris fra utlandet. Forhandlerne kunne jo bestillt fra samme sted som jeg gjør og hatt 100% fortjeneste.
Det mest plagsome er uansett at man må kjøre 3-4 timer tur retur for å hente det man har bestillt når det endelig kommer.
Som merkeforhandler kan ikke din lokale kawaforhandler bestille deler til din sykkel andre steder enn gjennom den Norske importøren. Han er forpliktet til det.
Andre varer, og til andre sykler enn sine merker kan han gjøre det.

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

kjellv skrev:
JohnnyTh skrev:
kjellv skrev:

Som merkeforhandler kan ikke din lokale kawaforhandler bestille deler til din sykkel andre steder enn gjennom den Norske importøren. Han er forpliktet til det.
Andre varer, og til andre sykler enn sine merker kan han gjøre det.
Det har du sikkert helt rett i. Godt da man kan bestille selv og få det mye raskere.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Handlet hjelm på det store internettet....kostet meg 4300,- fra england, her på berget i den lokale sjappa som fører shoei....8500,- Å det uten ekstra visir! Glemmesak

Kjøpte meg skinndress fra det store internettet, denne kostet meg ca 6500,- Her i norge, hadde de ikke inne størrelse, modell, ja knapt nok merke. Men selv om de hadde hatt den inne, hadde det ikke blitt kjøp... De skulle ha 14.500,- for den!! Nok en glemmesak.

Når det kommer til å tjene penger, føler jeg det får være måte på! Jeg er helt for å støtte lokale butikker med noen ekstra kroner, men ikke når pris differansen er så stor! Dessverre! Da får jeg heller bryte den turen, når resten kjører videre om de ikke har deler inne til meg! :-# :x

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Når det gjelder netthandel så er det vel en god del saker og ting som man kan få på nettet og som ikke er vanlig "hyllevare" i butikkene (og kanskje er heller ikke lokal-omsetningen stor nok til å føre allverdens dingser heller?), og det skal det vel heller ikke være? Når det gjelder mc-deler så tror jeg kanskje omsetningsleddene (les: "lokalbutikken") og kanskje særlig hovedimportørene har gjort sitt for å grave sin egen grav på dette området. Når en kunde ringer og spør etter en del, og delelageret gang etter gang forteller at de ikke har delen på lager, så lærer kundene seg å sjekker etter alternativer FØR man ringer. Dersom lokal-sjappa har delen, så kjøper man kanskje den der for å få den raskere, men hvis det må skaffes så har de fleste av oss skjønt at det like godt kan bestilles selv. Når butikken forteller at det kan ta x antall uker og kommer på et visst antall kroner, og man selv har funnet ut at man kan få levert varen i løpet av dager, og til et beløp som er 30-50% lavere enn det man har fått oppgitt, så er kanskje netthandel det som gir raskest resultat (-og som bi-effekt så blir det billigere)

Så hvorfor har ikke butikkene "mer" i hyllene??
LAGER: Man skulle tro at den største omsetningen av deler var deler til sykler av litt eldre årgang. Eldre sykler har forhåpentligvis flere slitte deler enn nye. Siden det er SINNSYKT mange ulike deler til ulike sykler og modeller, så sier det seg selv at man ikke kan ha ALT i hyllene. Likevel vil jeg tro at det kan være fornuftig å ha f.eks 2 enheter av typiske slitedeler som man vet det går noen av her og der. Selger man en, så bestiller man en ny fra hovedlageret. (-Men nå er vel "hjemme-mekker"-rasen etterhvert blitt såpass utrydningstruet at det ikke lenger er interessant å selge "løse deler" sånn som før...?)

RISIKO:
Det er dyrt å ha deler liggende på lageret som man kanskje ikke får solgt. Butikken har jo tross alt kjøpt og betalt dem. Bestiller kunden selv, så er det (sannsynligvis) ikke lagerkost på disse, og ingen lageransatt som må holde orden på dem heller.

TID:
Det tar like kort tid å få bestilt delen selv som å få den levert av butikken. Butikken samler gjerne opp ordre og sender samlebestilling (som sparer frakt og heft for fortolling mv.), og når varene er pakket ut så må kunden gis beskjed om dette (=enda mer heft og fordyrende omkostninger). Dersom delen skal sendes, så må pakken ut på nok en tur. Dessuten må butikken ha en person ansatt for å ta seg av bestilling, oppfølging og kundekontakt. Koster jo penger det også.

FORTJENESTE:
Butikkene har ikke fullt sortiment inne fordi det binder kapital og plass. Man vil vel helst ha varen på lageret med stor omløpshastighet (kort tid fra vare kommer inn på lageret, og til den blir solgt igjen). Dersom kunden er "dum nok" til å kjøpe skaffe-varer fra butikken, så kan man beregne seg god avanse siden kunden heller ønsker at butikken håndterer dette fremfor bryet med selv å lete etter leverandører, "plunder og heft" i forhold til bytting, reklamasjoner, garantier mv. Når man skal ha ansatt folk for å ordne opp i slikt, så koster jo det også penger. Hvis varene for kunde, så har selgeren også rimelig grunn til å tro at varen blir kjøpt og da trengs heller ikke hyllemetre med lagerplass.

PLANLEGGING:
Hvis man bestiller varen selv, så kan man spore forsendelsen og planlegge deretter.

Når det er snakk om nett-handel så virker det som om mange er mest opptatt av pris. Diskusjoner om beløpsgrenser for mva-fritak er jo ganske hett for tiden, men hvis man rett og slett bare hadde kunnet betalt toll og mva selv ved innførsel uten å måtte punge ut gebyrer i hytt og pine til speditørene så hadde dette tross alt vært mer "besparende" i forhold til netthandel enn mva-fritaket for småtteri?? I tillegg hadde også butikkene og importørene hatt et argument mindre å sutre over, -og kunne tjent penger på lavere frakt enn det "menig-mann" var i stand til.

Hev gjerne fritaksgrensa også, -for all del, -men all denne "sponsingen" av speditørene hadde det vært enda bedre å bli kvitt!! Jeg nekter simpelthen å tro at standardgebyret de tar står i stil med kostnadsnivået for å få utført denne typen arbeidsoppgave!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar