Hei!
Jeg har en 2002 GSXR 600 som har "førstegenerasjons" starsperre. Disse modellene kom med en motstand i tenningslåsen som reduserer spenningen som går tilbake til ECUen. Når spenningen er riktig skal det komme gnist på pluggene. Nyere modeller har chip i nøkkelen som er enda mer avansert.
Problemet mitt er:
Startmotoren går rundt, bensinpumpa går, men jeg får ikke gnist på pluggene.
Jeg har testet coilnene, kjøprt nye plugger, har også målt spenning på ca 2,0 v til coilnene. (I følge Haynes boka og servicemanualen til Suzuki er det riktig. Bare et rele signal)
Jar sjekket veltesensoren, den er i orden. Prøvd med støtta oppe og sykkelen står i fri. Clutchsensoren har jeg koblet sammen. Killswitch er på ellers går ikke bensinpumpa eller startmotoren.
Jeg får en feilkode, C29, som er trottle position sensor, men sykkelen skal vel starte likevel? Fikk tidligere C42, som var feil i tenningslås, har bytta den, feilkoden er borte, men fortsatt ikke gnist.
Etter å ha søkt nesten hele internettet på kryss og tvers vet jeg at flere som kjører på bane kutter ut tenningslåsen og bruker en vanlig bryter til strømmen. Da brukes en motstand på 100 ohm, 0,5 w for å lure startsperra. Dette er riktignok på GSXR.com, som er et Kanadisk forum.
Jeg vet at det er forskjeller på amerikanske og europeiske utgaver, men er ikke sikker på om det er forskjeller på tenningslåsene. Jeg har kjøpt en ny tenningslås og måler 100 ohm på motstanden og ønsker ikke å betale 2500,- for en ny fra MC Oslo for å sjekke om det er riktig motstand. Motstanden på 100 ohm måles mellom de to midterste kontaktene på pluggen fra tenningslåsene.
Er det noen på forumet som har erfaring med samme problem?
Hva med dere som kjører RR, tenningslås eller bryter, motstand?
Mvh Jørgen Remmen
Tenningslås GSXR600 2002 mod
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Tenningslås GSXR600 2002 mod
Hei og velkommen hit til MCsiden.no, JørgenR
Jeg er langt fra noen ekspert på de tingene du spør om.
Likevel tror jeg at at feilmelding med TPS'en (throttle position sensor) kan ha noe å gjøre med problemet du har med sykker'n.
Husker det kom en recall på TDM 900'en jeg hadde for noen år siden hvor nettopp TPS'en hadde forårsaket plutselige motorstopp under kjøring.
Om det var kutt i bensintilførselen eller om det var forbindelsen til tennpluggene som ble kuttet, kjenner jeg ikke til.
Vet ikke om det er noen sammenheng/forbindelse mellom TPS og tennpluggene, men den muligheten bør antakelig undersøkes siden du får denne TPS feilmeldingen.
Mulig jeg er helt på jordet her, men alle eventualiteter bør vurderes.
Så får vi satse på at du også får svar fra andre her inne som kan atskillig mer enn mer om disse tingene enn det jeg gjør.
Lykke til med problemløsningen
!

Jeg er langt fra noen ekspert på de tingene du spør om.
Likevel tror jeg at at feilmelding med TPS'en (throttle position sensor) kan ha noe å gjøre med problemet du har med sykker'n.
Husker det kom en recall på TDM 900'en jeg hadde for noen år siden hvor nettopp TPS'en hadde forårsaket plutselige motorstopp under kjøring.
Om det var kutt i bensintilførselen eller om det var forbindelsen til tennpluggene som ble kuttet, kjenner jeg ikke til.
Vet ikke om det er noen sammenheng/forbindelse mellom TPS og tennpluggene, men den muligheten bør antakelig undersøkes siden du får denne TPS feilmeldingen.
Mulig jeg er helt på jordet her, men alle eventualiteter bør vurderes.
Så får vi satse på at du også får svar fra andre her inne som kan atskillig mer enn mer om disse tingene enn det jeg gjør.
Lykke til med problemløsningen

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tenningslås GSXR600 2002 mod
Takk for svar!
Jeg bør vel få unna alle feilmeldinger først. Alt har vel en sammenheng. Må jo uansett ordne den siden det kommer feilmelding C29.
Jeg har et nytt sett med tenningslås, tanklokk og setelås på handa, men kan be selger om å måle motstanden i tenningslåsene før jeg kjøper det av han. Dersom motstanden er 100 ohm, kan jeg likegodt bruke den jeg har.
MC med innsprøytningsmotor var litt mer avansert enn hva jeg trodde, men kan ikke gi opp!
JørgenR
Jeg bør vel få unna alle feilmeldinger først. Alt har vel en sammenheng. Må jo uansett ordne den siden det kommer feilmelding C29.
Jeg har et nytt sett med tenningslås, tanklokk og setelås på handa, men kan be selger om å måle motstanden i tenningslåsene før jeg kjøper det av han. Dersom motstanden er 100 ohm, kan jeg likegodt bruke den jeg har.
MC med innsprøytningsmotor var litt mer avansert enn hva jeg trodde, men kan ikke gi opp!
JørgenR