Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Som jeg har nevnt et par ganger i bloggen min, har jeg testa sykkeln opp imot "rødstreken" noen ganger.
Har også vært over 200 sist sommer.
Og alt har skjedd på offentlig vei.
Når man leser litt rundt omkring på forumet virker det som de fleste er nøye med å overholde fartsgrensene, og jeg får lyst til å spørre:
Har dere aldri prøvd toppfarta på sykkelen ? Aldri fått kicket ved å "gi jernet" ?
Mulig jeg har fått en slags senpubertetskrise, men om jeg skulle hatt sykkelen for å bare loffe rundt i lovlige hastigheter,
ja..... da trur jeg jeg hadde satsa på en eldre amerikansk cabriolet.
Har også vært over 200 sist sommer.
Og alt har skjedd på offentlig vei.
Når man leser litt rundt omkring på forumet virker det som de fleste er nøye med å overholde fartsgrensene, og jeg får lyst til å spørre:
Har dere aldri prøvd toppfarta på sykkelen ? Aldri fått kicket ved å "gi jernet" ?
Mulig jeg har fått en slags senpubertetskrise, men om jeg skulle hatt sykkelen for å bare loffe rundt i lovlige hastigheter,
ja..... da trur jeg jeg hadde satsa på en eldre amerikansk cabriolet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Hva folk gjør og hva de faktisk innrømmer at de gjør her på forumet kan kanskje avvike litt 
Sony Z2

Sony Z2
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39863
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Har ikke testet og langt fra prøvd ut hva toppfarten er på offentlig norsk vei med Stelvio'en.
Men gjorde det et stykke på vei i Europa i fjor sommer...
Tar ikke sjansen her i landet pga. av konsekvensene om man blir tatt...
Men gjorde det et stykke på vei i Europa i fjor sommer...

Tar ikke sjansen her i landet pga. av konsekvensene om man blir tatt...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Nei, aldri testet toppfarta. Men det betyr ikke at jeg overholder fartsgrensen til enhver tid... Er glad i å dra på litt og kjenne kreftene, men å måke på til speedometeret stopper kjenner jeg ikke noe behov for. Veitypen jeg foretrekker har uansett så mye svinger at det vil være håpløst å få sykkelen opp i toppfart uten å ta livet av seg.
Kjører jeg på Autobahn en gang skal jeg vurdere det :-)å
Kjører jeg på Autobahn en gang skal jeg vurdere det :-)å
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
"De fleste" har vel testa toppfart, selv har jeg også prøvd å lete etter toppfart på sykler hvor jeg ikke fant den. Hvorvidt det er "ok" dømmer jeg etter hva forholdene var, og ikke hvorvidt loven sier det er greit. Skal man følge loven til punkt og prikke i trafikken konstant kan man like gjerne kjøpe seg mopedbil.
Ooog, enig med Lordshaft
Ooog, enig med Lordshaft

Sist redigert av mortenolb den 01 sep 2014, 03:03, redigert 1 gang totalt.
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg skal innrømme at jeg er for feig. Jeg leser nesten daglig om UP som har tatt førerkort, spesielt på E18, som er det eneste stedet det er "forsvarlig" å teste toppfart. Uten lappen er jeg uten arbeid. At deg går an å kjøre litt inspirert på svingete Vedtfoldveier er en annen sak. Hadde jeg bodd oppe i Jompa-land derimot...
Har kjørt over Sennalandet med bil en gang 


[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Olav K
- Innlegg: 2670
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg har funnet ut at med nakensykkel så er det liten hensikt å prøve å nå rødmarkering i 6. gir, uansett om vi snakker E134 over Haukeli, Autobahn eller E 18. Men at den sykkelen jeg har fått nå, lettere klarer 170pluss på en førerkomfortabel måte...(i forhold til den lille jeg hadde før) har jeg lest om, og tror på 
Edit:
Men så har jeg aldri viftet med pekefingre heller, uansett om det er snakk om wheelies, inspirert kjøring eller annen moro. Om disse tingene kombineres med ren idioti kan jeg kanskje finne på å gjøre det.

Edit:
Men så har jeg aldri viftet med pekefingre heller, uansett om det er snakk om wheelies, inspirert kjøring eller annen moro. Om disse tingene kombineres med ren idioti kan jeg kanskje finne på å gjøre det.
Sist redigert av Olav K den 31 aug 2014, 22:07, redigert 1 gang totalt.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg har nok hatt noen svært korte burst der jeg til og med har vært over fartsgrensen. Dette var nok oftere før i ungdomen enn idag da konsekvensene ved å bli tatt har blitt så alvorlige.
Men noen ganger har kjøringen blitt såpass inspirert at jeg har klart å komme opp i fartsgrensen selv om det har vært en sving på veien.
Toppfart tror jeg aldri jg har nådd på Norsk vei.
Men noen ganger har kjøringen blitt såpass inspirert at jeg har klart å komme opp i fartsgrensen selv om det har vært en sving på veien.
Toppfart tror jeg aldri jg har nådd på Norsk vei.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Har vel gasset på innimellom, av og til viker vettet for viljen.
Men med sykkel med toppfart over 300 i virkelig fart så blir det liksom litt kleint med aktuelle strekninger her til lands. Og grisekjøring på E-vei er ikke aktuelt.. For mye trafikk av både sivile og uniformerte.
Autobahn derimot....
Når det er sagt så gir det meg langt mer glede å danse rundt på svingete FV i 100.
Men med sykkel med toppfart over 300 i virkelig fart så blir det liksom litt kleint med aktuelle strekninger her til lands. Og grisekjøring på E-vei er ikke aktuelt.. For mye trafikk av både sivile og uniformerte.
Autobahn derimot....
Når det er sagt så gir det meg langt mer glede å danse rundt på svingete FV i 100.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
JohnnyTh skrev:Jeg har nok hatt noen svært korte burst der jeg til og med har vært over fartsgrensen. Dette var nok oftere før i ungdomen enn idag da konsekvensene ved å bli tatt har blitt så alvorlige.
Men noen ganger har kjøringen blitt såpass inspirert at jeg har klart å komme opp i fartsgrensen selv om det har vært en sving på veien.
Toppfart tror jeg aldri jg har nådd på Norsk vei.
- du har vel aldri vært over 74.....
Takk for sist
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Gikk det så fort? Jeg var alt for opptatt med å holde meg fast i styret. Men du så kanskje på speedometert?Duville skrev:JohnnyTh skrev:Jeg har nok hatt noen svært korte burst der jeg til og med har vært over fartsgrensen. Dette var nok oftere før i ungdomen enn idag da konsekvensene ved å bli tatt har blitt så alvorlige.
Men noen ganger har kjøringen blitt såpass inspirert at jeg har klart å komme opp i fartsgrensen selv om det har vært en sving på veien.
Toppfart tror jeg aldri jg har nådd på Norsk vei.
- du har vel aldri vært over 74.....
Takk for sist
Var en fin tur. En gang skal jg kjøre der og se på utsikten og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg har det motsatte inntrykket, at veldig få er opptatte av å holde fartsgrensa.Jompa skrev: Når man leser litt rundt omkring på forumet virker det som de fleste er nøye med å overholde fartsgrensene, og jeg får lyst til å spørre:
Har dere aldri prøvd toppfarta på sykkelen ? Aldri fått kicket ved å "gi jernet" ?
.
Man kan øve på bakhjulskjøring i trafikken, teste toppfart og ellers være så uforutsigbar man klarer på flerfeltsvei. Slike ting får man klapp på skuldra for, men den største synd en trafikant kan gjøre mot en norsk motorsyklist er visstnok å prate i mobiltelefon ... virker det som.
Men ellers ... å kjøre fortest mulig på en rett strekke gir meg overhode ingenting, men jeg liker å kjøre halvfort på veier som man egentlig burde kjøre halvsakte. Der får jeg kicker. Det går helt utmerket an å kjøre både fort, underholdende og grisete uten å nærme seg toppfarta
En sykkel har jeg testet toppfarta på, egentlig ikke en test, bare et forsøk på å nå en anstendig marsjfart over det nevnte Sennaland ...
det ble ca 150 km/h på en Shadow 1100
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jeg unnskylder litt, fordi du bor der du bor, og trafikkmengden ikke er helt den samme.. men når trafikken går i 2, 3 og kanskje 4 filer i samme retning, og folk skifter filer og kjører forbi hverandre samtidig med at de sender sms, sjekker mail og oppdaterer Facebook med en selfie tatt ut av vinduet i 100 km/t, er det ikke noe å spøke med. Jeg ville mye heller ha kjørt sammen med en flokk fyllekjørere. De prøver ihvertfall å se på veien..jhn skrev:men den største synd en trafikant kan gjøre mot en norsk motorsyklist er visstnok å prate i mobiltelefon ... virker det som.

Men altså, for ikke å avspore helt, det forteste jeg har kjørt er nok på noen øde, lange rette strekninger på en øy langt nord i Vesterålen. Når man har kjørt opp hele stripa og vet at det ikke er folk der, snur og man har en 4-5 km rett fram. Da er det gøy å gi på litt. Men dette var smal vei uten midtstripe, og den blir veldig smal etterhvert som farta øker. Men dette er veldig lenge siden, før jeg fikk barn og alt det der.. Hadde ikke tatt sjansen i dag..

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
SuperMorten skrev:Jeg unnskylder litt, fordi du bor der du bor, og trafikkmengden ikke er helt den samme.. men når trafikken går i 2, 3 og kanskje 4 filer i samme retning, og folk skifter filer og kjører forbi hverandre samtidig med at de sender sms, sjekker mail og oppdaterer Facebook med en selfie tatt ut av vinduet i 100 km/t, er det ikke noe å spøke med. Jeg ville mye heller ha kjørt sammen med en flokk fyllekjørere. De prøver ihvertfall å se på veien..jhn skrev:men den største synd en trafikant kan gjøre mot en norsk motorsyklist er visstnok å prate i mobiltelefon ... virker det som.![]()
Men altså, for ikke å avspore helt, det forteste jeg har kjørt er nok på noen øde, lange rette strekninger på en øy langt nord i Vesterålen. Når man har kjørt opp hele stripa og vet at det ikke er folk der, snur og man har en 4-5 km rett fram. Da er det gøy å gi på litt. Men dette var smal vei uten midtstripe, og den blir veldig smal etterhvert som farta øker. Men dette er veldig lenge siden, før jeg fikk barn og alt det der.. Hadde ikke tatt sjansen i dag..
Du unnskylder hva?
Som de fleste motorsyklister, bruker jeg også min MC til å kjøre litt rundt omkring, det er jo litt av poenget med en MC.. Jeg har, akkurat som du, vært litt rundt, både med MC, biler av ymse slag, fly og båt. Jeg er også rimelig godt kjent i dine hjemtrakter, og har kjørt mine runder på de større veiene både i inn- og utland
Eller er det sånn at man må være bosatt spesielle steder for å kunne si sin mening om div? Er min adresse diskvalifiserende for flere diskusjonstemaer enn flerfeltsveier og telefonbruk?
Forøvrig sa jeg "prate i mobiltlf", ikke lese og skrive sms og facebook.
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Ducati oppgir toppfart til 290 kmt, men har ikke vært helt der oppe, men nesten.
Jeg vil påstå at 200 kmt på sykkel ikke er så vanvittig fort.
Kommer selvfølgelig an på sykkeltype og vei. Men i 200 kmt er det utrolig mye du for med deg av omgivelsene,
oversikt på vei osv.
Mange tror at i 200 kmt får du tunnelsyn osv.
Bare tull.
Jeg vil påstå at 200 kmt på sykkel ikke er så vanvittig fort.
Kommer selvfølgelig an på sykkeltype og vei. Men i 200 kmt er det utrolig mye du for med deg av omgivelsene,
oversikt på vei osv.
Mange tror at i 200 kmt får du tunnelsyn osv.
Bare tull.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Min opplevelse er også at 200 km/t ikke er SÅ ekstremt fort. Det virker fort de første par gangene, men så blir man vant med det, og klarer fint å navigere i den hastigheten. Du har dog ganske mye mindre marginer enn man kanskje innser.
Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Har testa toppfart på motorvei med Honda MSX'en. Tror jeg hadde den i 108km/t før den begynte å gispe etter luft og vingle som en motherf**ker
Har ingen planer om å teste med Scrambleren til våren.
Ut fra hva jeg leser høres det nesten ut som at de som har testa, ser på de som ikke har som bedrevitere. Tror ingen kommer vekk fra å overskride fartsgrensa iblant, men å teste toppfart blir en mer bevisst handling. Da man har tid å tenke gjennom om man vil eller ikke før man gjør det.
Det er vel allmenslære, men: Risiko = Sannsynlighet * konsekvens. Sannsynligheten for at det skal gå galt er relativt liten, men konsekvensen om du skulle rase ut av veien i 280km/t BØR få deg til å tenke gjennom om du har lyst eller ikke, før du setter deg på sykkelen og presser gassen i bånn. Har besøkt kamerat på Sunnaas tidligere som fløy av veien i 160km/t. Med flere brukne bein i kroppen enn jeg klarer telle. Ser ikke helt lysten til å teste skjebnen om og ende opp der selv.
Sent from my iPod touch using Tapatalk

Ut fra hva jeg leser høres det nesten ut som at de som har testa, ser på de som ikke har som bedrevitere. Tror ingen kommer vekk fra å overskride fartsgrensa iblant, men å teste toppfart blir en mer bevisst handling. Da man har tid å tenke gjennom om man vil eller ikke før man gjør det.
Det er vel allmenslære, men: Risiko = Sannsynlighet * konsekvens. Sannsynligheten for at det skal gå galt er relativt liten, men konsekvensen om du skulle rase ut av veien i 280km/t BØR få deg til å tenke gjennom om du har lyst eller ikke, før du setter deg på sykkelen og presser gassen i bånn. Har besøkt kamerat på Sunnaas tidligere som fløy av veien i 160km/t. Med flere brukne bein i kroppen enn jeg klarer telle. Ser ikke helt lysten til å teste skjebnen om og ende opp der selv.
Sent from my iPod touch using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Jag har ikke direkte kjørt fort for å teste toppfarten, men jeg dro nå på på en lang og oversiktlig strektning og når jeg toutchet 200km/t så feiget jeg ut. Hadde inntrykk av at den hadde mye mer å gi da det bare dro og dro, men formålet mitt var ikke å teste den absolutte toppfarten.
Om jeg synes det er OK at andre tester dette med sine sykler vil jeg ikek ha noen formening om. Jeg synes alle og enhver bør ta sine egne valg (for det gjør dem allikevel). Jeg liker ikke å kommentere andres måte å kjøre på og jeg kan også spare meg for andre som føler en trang for å gi meg en evt. skjennepreken. De fleste med MC har vel mer eller mindre gjort noe overillt en gang så jeg føler det blir mye dobbeltmoral. Det beste er å passe på seg selv og dem man gjør og la andre få gjøre som dem vil.
Om noen blåser forbi meg i 300km/t på norsk motorvei så lager ikke jeg noe nummer ut av det, så sant det ikke får meg opp i en farlig situasjon der og da. Hva som evt. skjer med denne personen lenger frem med tanke på ulykker etc. kan jeg uansett ikke gjøre noe med. Det er hans/huns valg.
Så hvis alle passer på seg selv og tar de vurderingene man føler sge komfortable med så er det nok for meg. Overvurderer man sine egne evner så får man seg jo fort en lekse og enten så lærer man noe av det på den harde måten, eller så blir man drept i forsøket. Veldig trist og synd, men slik er nå livet...desverre.
Personlig synes jeg toppfart bare er kjedelig. Mye morsommere og kjøre i 100km/t (som nevnt tidligere i tråden) på svingete vei, enn å på død og liv teste toppfarten. Men det er min mening. Andre for feie for sin egen dør. Jeg driter rett og slett i det så lenge det ikke setter MEG i en farlig situasjon der og da.
Bare sån for å ikke virke som en moralens vokter så bryter jeg sikkert noen regler selv også. Joda, jeg ligger konstant over fartsgrensen (untatt i 50-sone og tettbebygde strøk etc.). Jeg vet speedometeret mitt har 10% feilmargin så jeg ligger 15-20km/t over fartsgrensen. Da får jeg vel dårlig nok en prikk hvis jeg blir tatt og boten må jeg jo evt. bare ta. Om det er riktig å gjøre slikt? Ja, for MEG er det det. Hva andre gjør blåser jeg en lang en i :-)
Om jeg synes det er OK at andre tester dette med sine sykler vil jeg ikek ha noen formening om. Jeg synes alle og enhver bør ta sine egne valg (for det gjør dem allikevel). Jeg liker ikke å kommentere andres måte å kjøre på og jeg kan også spare meg for andre som føler en trang for å gi meg en evt. skjennepreken. De fleste med MC har vel mer eller mindre gjort noe overillt en gang så jeg føler det blir mye dobbeltmoral. Det beste er å passe på seg selv og dem man gjør og la andre få gjøre som dem vil.
Om noen blåser forbi meg i 300km/t på norsk motorvei så lager ikke jeg noe nummer ut av det, så sant det ikke får meg opp i en farlig situasjon der og da. Hva som evt. skjer med denne personen lenger frem med tanke på ulykker etc. kan jeg uansett ikke gjøre noe med. Det er hans/huns valg.
Så hvis alle passer på seg selv og tar de vurderingene man føler sge komfortable med så er det nok for meg. Overvurderer man sine egne evner så får man seg jo fort en lekse og enten så lærer man noe av det på den harde måten, eller så blir man drept i forsøket. Veldig trist og synd, men slik er nå livet...desverre.
Personlig synes jeg toppfart bare er kjedelig. Mye morsommere og kjøre i 100km/t (som nevnt tidligere i tråden) på svingete vei, enn å på død og liv teste toppfarten. Men det er min mening. Andre for feie for sin egen dør. Jeg driter rett og slett i det så lenge det ikke setter MEG i en farlig situasjon der og da.
Bare sån for å ikke virke som en moralens vokter så bryter jeg sikkert noen regler selv også. Joda, jeg ligger konstant over fartsgrensen (untatt i 50-sone og tettbebygde strøk etc.). Jeg vet speedometeret mitt har 10% feilmargin så jeg ligger 15-20km/t over fartsgrensen. Da får jeg vel dårlig nok en prikk hvis jeg blir tatt og boten må jeg jo evt. bare ta. Om det er riktig å gjøre slikt? Ja, for MEG er det det. Hva andre gjør blåser jeg en lang en i :-)
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
/thread :)Bjerknez skrev:Jag har ikke direkte kjørt fort for å teste toppfarten, men jeg dro nå på på en lang og oversiktlig strektning og når jeg toutchet 200km/t så feiget jeg ut. Hadde inntrykk av at den hadde mye mer å gi da det bare dro og dro, men formålet mitt var ikke å teste den absolutte toppfarten.
Om jeg synes det er OK at andre tester dette med sine sykler vil jeg ikek ha noen formening om. Jeg synes alle og enhver bør ta sine egne valg (for det gjør dem allikevel). Jeg liker ikke å kommentere andres måte å kjøre på og jeg kan også spare meg for andre som føler en trang for å gi meg en evt. skjennepreken. De fleste med MC har vel mer eller mindre gjort noe overillt en gang så jeg føler det blir mye dobbeltmoral. Det beste er å passe på seg selv og dem man gjør og la andre få gjøre som dem vil.
Om noen blåser forbi meg i 300km/t på norsk motorvei så lager ikke jeg noe nummer ut av det, så sant det ikke får meg opp i en farlig situasjon der og da. Hva som evt. skjer med denne personen lenger frem med tanke på ulykker etc. kan jeg uansett ikke gjøre noe med. Det er hans/huns valg.
Så hvis alle passer på seg selv og tar de vurderingene man føler sge komfortable med så er det nok for meg. Overvurderer man sine egne evner så får man seg jo fort en lekse og enten så lærer man noe av det på den harde måten, eller så blir man drept i forsøket. Veldig trist og synd, men slik er nå livet...desverre.
Personlig synes jeg toppfart bare er kjedelig. Mye morsommere og kjøre i 100km/t (som nevnt tidligere i tråden) på svingete vei, enn å på død og liv teste toppfarten. Men det er min mening. Andre for feie for sin egen dør. Jeg driter rett og slett i det så lenge det ikke setter MEG i en farlig situasjon der og da.
Bare sån for å ikke virke som en moralens vokter så bryter jeg sikkert noen regler selv også. Joda, jeg ligger konstant over fartsgrensen (untatt i 50-sone og tettbebygde strøk etc.). Jeg vet speedometeret mitt har 10% feilmargin så jeg ligger 15-20km/t over fartsgrensen. Da får jeg vel dårlig nok en prikk hvis jeg blir tatt og boten må jeg jo evt. bare ta. Om det er riktig å gjøre slikt? Ja, for MEG er det det. Hva andre gjør blåser jeg en lang en i :-)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Har pusha knallerten opp i topp hastighet en gang bare og det var klokka halv elleve på formiddagen på en onsdag (i ferien min) på en oversiktlig rettstrekke på vei opp til hytta på Tunhovd... Da nådde jeg 189 km/t på sjette giret før turtalls sperra kicket inn...
Ellers har jeg vært oppe i 150-160 ved et par anledninger, ved noen forbi kjøringer og når fristelsen rett og slett ble for stor. Holder ALLTID farsgrensen i 30, 40, 50, 60 og 70 soner, men i 80, 90, 100 og 110 kan jeg godt finne på å "dra på litt" bare for å kjenne kicket, men toppfarten har jeg kun testet den ene gangen og tror ikke jeg kommer til å prøve det igjen, da 189km/t på en motard er JÆVLI fort og gir den samme følelsen det vil gi å henge etter armene over et gedigent stup, følte at jeg kom til å bøye rattet der jeg klorte meg fast i det!!! Dessuten er ikke den forvokste mopeden min en sykkel som er laget for noen stor hastighet... Fra 0 til 100 drar den som en vannvittig plastikk rakett, over det er det ikke så mye pep igjen... Men forbi kjøringer går som et olja lyn, ligger jeg i seksti bak en bil og trår på maks for å kjøre forbi står det over hundre på speedometeret i det jeg er forbi bilen, skikkelig skremmende gøy å kjøre forbi med den motarden. Må holde den nede selv på tredje giret.. :)
Ellers syntes jeg ikke at høy fart er så gøy jeg, eller, det blir feil, det jeg mente å si var at fart i sving er gøy, fart rett bortover er ikke så gøy, så presser jeg farten skjer det stort sett i svingene, der går det unna! Motarden er helt rå på sving, har vært så langt nede at jeg har skrapt ytterlæret på skoen min i et par svinger og å gi gass med fullt nedlegg er bare helt KICK før man setter seg opp til neste sving, og neste og neste og.....
Ellers har jeg vært oppe i 150-160 ved et par anledninger, ved noen forbi kjøringer og når fristelsen rett og slett ble for stor. Holder ALLTID farsgrensen i 30, 40, 50, 60 og 70 soner, men i 80, 90, 100 og 110 kan jeg godt finne på å "dra på litt" bare for å kjenne kicket, men toppfarten har jeg kun testet den ene gangen og tror ikke jeg kommer til å prøve det igjen, da 189km/t på en motard er JÆVLI fort og gir den samme følelsen det vil gi å henge etter armene over et gedigent stup, følte at jeg kom til å bøye rattet der jeg klorte meg fast i det!!! Dessuten er ikke den forvokste mopeden min en sykkel som er laget for noen stor hastighet... Fra 0 til 100 drar den som en vannvittig plastikk rakett, over det er det ikke så mye pep igjen... Men forbi kjøringer går som et olja lyn, ligger jeg i seksti bak en bil og trår på maks for å kjøre forbi står det over hundre på speedometeret i det jeg er forbi bilen, skikkelig skremmende gøy å kjøre forbi med den motarden. Må holde den nede selv på tredje giret.. :)
Ellers syntes jeg ikke at høy fart er så gøy jeg, eller, det blir feil, det jeg mente å si var at fart i sving er gøy, fart rett bortover er ikke så gøy, så presser jeg farten skjer det stort sett i svingene, der går det unna! Motarden er helt rå på sving, har vært så langt nede at jeg har skrapt ytterlæret på skoen min i et par svinger og å gi gass med fullt nedlegg er bare helt KICK før man setter seg opp til neste sving, og neste og neste og.....
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
jhn skrev:
Men ellers ... å kjøre fortest mulig på en rett strekke gir meg overhode ingenting, men jeg liker å kjøre halvfort på veier som man egentlig burde kjøre halvsakte. Der får jeg kicker.


Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
jeg testa toppfarten på GS1200en... har ikke turt på S1000r'en 

Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Har ikke turt å finne toppfarten på s1000rr heller.... Den går fra 0 til 250 på 9.7 sekunder
Sony Z2

Sony Z2
- schnellfahrer
- Innlegg: 139
- Registrert: 13 jul 2012, 18:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE 2017
- Bosted: Skien
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
...
Sist redigert av schnellfahrer den 31 mai 2016, 10:52, redigert 1 gang totalt.
Yamaha Super Tenere XT1200ZE
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
x - Honda CBF1000
x - Honda VFR700
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Ok å teste toppfarta på offentlig vei ?
Om ikke toppfart så har jeg nok vært 10-20km/t unna toppfart på begge syklene..
I Tyskland derimot har begge fått prøve hva dem var gode for. Brukte nok 1 mil for å komme opp i toppfart med GS`en
Kjørte engang mellom Garmisch og Munchen med R6`en. Hadde stoppa for å se på en Ferrari mens reisefølget dro videre. Skulle ta igjen dem å lå vel i 230-250 det meste av strekket. KAn ikke si jeg syntes det var så ille. Merket ikkeno til tunnelsyn. Det meste den klarte med oppakning var 268 etter meteret. Sikkert 240-250 reele.
I Tyskland derimot har begge fått prøve hva dem var gode for. Brukte nok 1 mil for å komme opp i toppfart med GS`en



Kjørte engang mellom Garmisch og Munchen med R6`en. Hadde stoppa for å se på en Ferrari mens reisefølget dro videre. Skulle ta igjen dem å lå vel i 230-250 det meste av strekket. KAn ikke si jeg syntes det var så ille. Merket ikkeno til tunnelsyn. Det meste den klarte med oppakning var 268 etter meteret. Sikkert 240-250 reele.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp