Ulykker for de over førti...

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Ulykker for de over førti...

Legg inn av spidair »

Sitter og leser en artikkel på Dagbladet.no og blir litt forferdet selv ved å lese :"Totalt har 113 personer omkommet på norske veier ved utgangen av august..." og "... så langt i år har 18 mistet livet på MC, noe som er tre flere enn i fjor....." før jeg sperrer øynene opp når jeg leser: "Hele 14 av disse var over 41 år, viser statistikken!!!"

Shit var det første jeg tenkte, er vi over førti virkelig så ræva i trafikken når vi er så til de grader overrepresentert i antall døds ulykker? Hva kommer det i så fall av? Er det ren overmot, at vi har så mange mil bak rattet på en bil at vi rett og slett er litt overmodige når vi setter oss på jernhesten? Eller er det feilberegning grunnet alder?

Vet med meg selv, når jeg er HELT ærlig med meg selv, at jeg ved flere anledninger har måttet "bremse" meg ned noen hakk underveis i de 20 000 kilometerne jeg har kjørt dette første året på to hjul... Har følt at jeg har hatt kontroll liksom, men innså takk og lov FØR jeg faktisk møtte veggen, eller autovernet/fjellveggen i det tilfellet, at jeg kanskje ikke hadde så mye stålkontroll på sykkelen som jeg trodde når jeg fant ut at jeg presset svingene med en inngangs hastighet på 130km/t.... Merker også at jeg til tider er litt for uredd når jeg er i "siget" somme tider... Jeg har besøkt Sunnås sykehus mange nok ganger (hadde en onkel som mer eller mindre bodde der tidligere) til å se hva som kan skje ved en ulykke på MC, der folk sitter lamme fra nakken og ned, og det burde jo skremt livs skiten ut av noen og enhver, men slike tanker skremmer liksom ikke så mye der jeg sitter...

Er ikke uvøren i trafikken, alt jeg gjør er jo en oppmålt risiko, men kanskje vi over førti allerede har pushet den kalkylen litt for langt mens vi kjørte bil og derfor er vi i dag overrepresentert i døds statistikkene når vi fortsatte å presse den risiko kalkylen på to hjul?

Sant og si skulle det jo være omvendt, det er jo oss over førti, men år bak rattet og hundre tusenvis av mil med vei tilbakelangt, som burde vært blandt de fire og ikke blandt de 14... Så hvorfor er det ikke sånn? Hvorfor er det så mange på førti + som tar kvelden på MC? Hva kommer dette av?

Noen tanker?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av Snikendeugle »

Flere av de i den aldersgruppen er vel også av typen som kanskje har fått MC sertifikatet for leenge siden i sammenheng med at de tok billappen (var det ikke sånn det fungerte før? Skyt meg om jeg tar feil), og for å toppe det har kjøpt seg en motorsykkel som de kanskje tar ut én gang hvert skuddår.

Men ja, jeg rister på hodet hver gang jeg leser om alle disse mc ulykkene som har skjedd i år...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av jhn »

spidair skrev:Sitter og leser en artikkel på Dagbladet.no og blir litt forferdet selv ved å lese :"Totalt har 113 personer omkommet på norske veier ved utgangen av august..." og "... så langt i år har 18 mistet livet på MC, noe som er tre flere enn i fjor....." før jeg sperrer øynene opp når jeg leser: "Hele 14 av disse var over 41 år, viser statistikken!!!"

Shit var det første jeg tenkte, er vi over førti virkelig så ræva i trafikken når vi er så til de grader overrepresentert i antall døds ulykker? Hva kommer det i så fall av? Er det ren overmot, at vi har så mange mil bak rattet på en bil at vi rett og slett er litt overmodige når vi setter oss på jernhesten? Eller er det feilberegning grunnet alder?

Vet med meg selv, når jeg er HELT ærlig med meg selv, at jeg ved flere anledninger har måttet "bremse" meg ned noen hakk underveis i de 20 000 kilometerne jeg har kjørt dette første året på to hjul... Har følt at jeg har hatt kontroll liksom, men innså takk og lov FØR jeg faktisk møtte veggen, eller autovernet/fjellveggen i det tilfellet, at jeg kanskje ikke hadde så mye stålkontroll på sykkelen som jeg trodde når jeg fant ut at jeg presset svingene med en inngangs hastighet på 130km/t.... Merker også at jeg til tider er litt for uredd når jeg er i "siget" somme tider... Jeg har besøkt Sunnås sykehus mange nok ganger (hadde en onkel som mer eller mindre bodde der tidligere) til å se hva som kan skje ved en ulykke på MC, der folk sitter lamme fra nakken og ned, og det burde jo skremt livs skiten ut av noen og enhver, men slike tanker skremmer liksom ikke så mye der jeg sitter...

Er ikke uvøren i trafikken, alt jeg gjør er jo en oppmålt risiko, men kanskje vi over førti allerede har pushet den kalkylen litt for langt mens vi kjørte bil og derfor er vi i dag overrepresentert i døds statistikkene når vi fortsatte å presse den risiko kalkylen på to hjul?

Sant og si skulle det jo være omvendt, det er jo oss over førti, men år bak rattet og hundre tusenvis av mil med vei tilbakelangt, som burde vært blandt de fire og ikke blandt de 14... Så hvorfor er det ikke sånn? Hvorfor er det så mange på førti + som tar kvelden på MC? Hva kommer dette av?

Noen tanker?
At gjennomsnittsalderen for motorsyklister er ca 45 år burde kunne forklare litt.

Vagabond60
Innlegg: 95
Registrert: 09 okt 2010, 08:24
Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av Vagabond60 »

Faktum er vel at flertallet av mc-ister er over 40 og dermed vil det rent statistisk også være flere ulykker blant disse. Kjøreerfaringen er det jo så som så med uansett alder. Vært borti flere som har "kjørt" i mange år og så kommer det frem at kjørelengden er som en tur til butikken en gang i året !

Med det knallværet som har vært i sommer, så er det nok (dessverre) flere av disse som har lagt ut på sin første "langtur" !

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av spidair »

Det tenkte jeg ikke på, at gjennomsnitts alderen er såpass høy på MC...

Mulig det er en mulighet, men det kan også være at kjøringen har vært for liten og rusten for stor, rett og slett... Ville også vært artig å sett en statistikk over hvor mange av disse syklene som skjedde på en lånt sykkel...

En kompis av meg lånte sykkelen min i sommer og han har mange år bak seg på en cruiser sykkel av den bedagelige typen og var så nære på å forulykke da han ga gass med motarden... Var litt mer pep der enn han hadde drømt om (motarden har over 30 hester mer enn hva han var vant til, og langt lavere vekt..), og før han fikk sagt ballongtyggemi holdt han på å smelle i ræva på bilen foran seg, så skal du låne en sykkel kan nok en runde på en tom parkerings plass være en meget god ide, selv om det liksom er litt "teit" å gjøre det, for å bli litt kjent med sykkelen... Har hørt om mange som har driti seg ut på lånt sykkel...

Men denne statistikken er uansett for jævlig, det er 18 personer for mye drept spør du meg...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av Intruder »

Hva viser statistikken om aldersfordelingen blant oss her på MC-siden ? :redface
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av spidair »

Intruder skrev:Hva viser statistikken om aldersfordelingen blant oss her på MC-siden ? :redface
Vet ikke hvor du finner den hen, men det er jo egentlig bare å ta en titt på kommende burdager til venste på forsiden for å se at dette forumet ikke akkurat frekventeres av ungfoler... :)

Så en sånn ulykkes statistikk når jeg gikk på kjøreskolen og den viste at ulykker var hyppige fra 18 til 24 år, der stupte den men så gikk den kraftig opp igjen ved førti...

Grunnen tenkte jeg, den gangen jeg satt der og så dette, kunne jo være at man i en alder av 24 ikke helt skjønner hvorfor barn ramler ut av samboeren/kona etter en tur i "høvelbenken" og man da må selge jernhesten til fordel for unger og bleier og shit i noen år og det er derfor det er så flat statistikk frem til rundt førti, for da er ungene "store" og far er midt i førti-femti års krisa (Hva? Nei, snakker ikke av erfaring overhodet...) der han går til innkjøp av en jernhest igjen... og ulykkene igjen stiger... (Vanskelig for en på tredve å havne i noen MC ulykkes statistikk når han ikke kjører MC, eller hva?)

Kan det være så "enkelt"?? (Å få unger er alt annet enn enkelt, jeg fikk tre stykker før jeg skjønte hva det kom av.. og to kvinnfolk, begge historie nå... :) .)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av ojda »

Selvfølgelig kan tilfeldigheter gjøre store utslag et enkelt år,
når tallmaterialet er relativt lite.
Men jeg ser en helt annen tendens i denne dybdeanalysen fra Statens Vegvesen 2005-2009.
Hvor gruppen 24-34 år sto for 40% av dødsulykkene, mens gruppen 45-54 år utgjorde 27%.
Dette på tross av hvem som er hyppigst representert som Ola-motorsykklist.

Se punkt 4.4 i analysen

http://www.vegvesen.no/_attachment/2884 ... 5-2009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Ulykker for de over førti...

Legg inn av spidair »

Takk for linken! :)

Samme hvordan vi vrir og vender på dette er det vel greit å tilføye at man må ta med seg hodet når man er ute å kjører, hvis ikke er det ikke sikkert at du har noe hode etterhvert...

Kjør pent, forsiktig, gjennomtenkt etc... Vet alt om at det er lettere sagt en gjort, noen ganger er det bare så vanvittig deilig å være den lynraske banditten langs veien at fristelsen ville gitt selv jesus problemer med å motstå, men skal den døds og ulykkes statistikken ned så er det veien å gå, eller kjøre...

Hvis dette fortsetter, eller døds tallene øker, er jeg stygt redd for at en del sykler blir forbudt å importere hit til lands, samt store restriksjoner på kilowatt, eller heste krefter som det heter... Og er det noe jeg ikke har lyst på så er det å dure rundt på sykler som ikke har krefter til å dra snerken av kokaoen engang... Med restriksjoner i hue og ræva på alt fra motor til baklys, som jo er i god norsk tradisjon... At de ikke allerede har gjort dette på biler er fordi staten tjener for godt på biler, motorsykler er enda for få til å utgjøre den godbiten i fortjeneste... Penga som styrer her også vettu...

Svar