Dagen startet litt svart.
Min bror og jeg målte og prøvde det aller meste, men vi fikk ikke mat til batteriet som hadde 12,96 volt når vi satte det i sykkelen.
Jo mer vi testet og prøvde, jo nærmere 11 tallet kom vi!!
Så kom brodere på dette med ladelampe og feedback, når ladelampe ikke virker så vil det heller ikke lade noe til batteriet.
En affære han har nylig erfaring med pga båt og ladeproblemer.
Det er ikke rent lite kåpe på en EF.
Alt ligger på bakken og vi ribbet den nesten ned til skinnet for å komme til alt.
Bytter om på pærer og får lys i ladelampe, men det var til ingen nytte.
Vi fikk rett å slett ikke strøm til batteri!
Ikke vant med tennings spole som skal ligge i olje, så vi fryktet det verste når vi åpnet den siden!
Ringte en venn av meg som holder på å selge deler til MC og som har en del papirer, i tillegg til å ha et hode jeg virkelig misunner han!!
Slike kloke hoder tar man meget godt vare på
Når han kommer innom så spør han om vi får strøm til batteri, det gjorde vi ikke.
Han kobler til Fluke og måler over 14,5 volt på batteri når jeg starter den
Sjokkert er understatement of the year, for å si det mildt.
Vi målte flere ganger og den lader til batteri så det gnistrer etter :)
Her kan det ligge en feil å lure, som kan spille meg nok et underfundig puss i nærmeste fremtid.
For å gjøre en lang historie relativ kort, så er det 2 problemer (bagateller) som gjenstår å løse.
1.) sykkel stopper når jeg setter lysbryter på OFF.
Alt virker 100% når jeg setter på parklys eller kjørelys.
2.) tilbakemeldingen som får ladelampe til å slukke, der er det noe muffens i "motor unit" eller den boksen som alle kablene fra instrumentpanelet er tilkoblet.
Nærmere bestemt er det den grønne kabelen med røde stripen som ikke får strøm, slik at ladelampe ikke slukker som den skal.
Målte relativ høy motstand i den kabelen.
Er redd den "motor uniten" koster mer enn det smaker på en så gammel sykkel, så om det går som det ser ut nå, skal den få lov til å leve sine dager sammen med meg uten pære til ladelampe.
Begge deler er bagateller jeg tror jeg kommer til å overse, inntil det blir vinter eller det blir et problem av dette.
Lyspære til ladelampe kan tas ut eller sette inn en av de defekte.
Om sykkel stopper når jeg slår av lyset, så vet jeg ihvertfall om lyset står på eller ei når jeg kjører
En stoooooor takk til, Geir og Thomas, for all hjelp og bistand i dag!
Litt grubling og historie fra dagen i dag:
Når vi skal plukke fra hverandre deksel til dynamo, så kommer det olje ut av bunnen og vi står der som to store spørsmålstegn!
Det skal jo være tørt i en tennspole, det er min gamle erfaring.
Når vi ser på andre siden så ser vi ikke spor etter olje på motor, ei heller når vi legger den litt på siden!
Stikker en skrutrekker forsiktig ned i motor fra oljepåfylling men ser ikke antydning til en dråpe olje.
Har oljen rent inn i tennspole og kortsluttet alt som er?
Er simring til veivaksel defekt?
Mange rare tanker i hodet og en kaffe/røykepause var påkrevet!
Selv naboen kunne høre vi tenkte, det er jeg overbevist om.
Når Thomas kommer så går alt lekende lett og han forklarer oss at slik skal det være på de motorene der.
Innsats til starter, tennspole og drev som driver motor ligger i samme oljebad som motor.
Pluss kabel fra tennspole via regulator har ingen sikring, der burde jeg sette en 30aH sikring fikk jeg streng beskjed om, og slik blir det.
I morgen blir det å sette sammen alle deler og fylle på olje.
Tar turen innom Biltema på tirsdag sammen med en liten liste over ting jeg skal ha.
Nytt multimeter å ha med på turene kan være lurt, vet aldri når sykkelen slutter å lade.
Ny batterilader trengs, for den 2,7aH laderen virker ikke.
Silikon spray, du verden å god gli det gir i forhold til WD40 og de andre smøre/rense sprayene jeg har liggende!
Varmeholker er utrolig godt å ha nå som det begynner å bli veldig kaldt å kjøre.
TDM til broderen er som natt og dag å kjøre, med og uten Biltema varmeholker nå som det er relativt kaldt å kjøre på kvelden.
Mye sort plast på GSX som er lysgrå etter at solens tann har bitt seg gråe merker over 22 år, har blitt anbefalt Turtle Bumper Polish siden den er sort.
Ble ikke anbefalt Bumper Shine som var blank, som holder nøyaktig 2 vask, men som var lett å påføre.
Vet ikke om det er noen som har tips å komme med der?
Diesel til å rense kjede og en av de anbefalte "Chain Wax" versjonene jeg leste i en annen tråd står på listen min.
Må sørge for at sykkelen får det litt bedre i mine hender, enn når jeg kjøpte den av min (forhenværende)venn.
(Påsto at det var nylig skiftet olje og filter, den var tom for olje og det lille som var der var ikke fra i år, for å si det forsiktig. Det kunne resultert i fullt havari på motor! Usikkerhet er en ting, direkte løgn en helt annen historie! Slik gjør man ikke mot venner eller ukjente!!)
Er mye å ta tak i til våren.
Inntil den tid får jeg sørge for at min innsats ikke gjør ting verre.
Når alt kommer til alt, så sitter jeg igjen med mye verdifull erfaring og har fått mye bedre kjennskap til sykkelen og dens virkemåte.
En erfaring jeg ikke ville vært foruten, rett og slett!
Nå er jeg mye bedre rustet om problemer skulle oppstå.
Det er nesten like moro å skru på en gammel traver, som det er å kjøre den
En stor takk til alle som har involvert seg i min frustrasjon og sykkelens problemer.
Håper vi en vakker dag møtes IRL og kan slå av en hyggelig prat