Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er generelt veldig glad i ØL og tar gjerne t.o.m. en alkoholfri pils når jeg kjører motorsykkel. ALtså når jeg tar en rast.

Sikkert ingen hemmelighet for mange, men jeg ville vert temmelig skeptisk til å bestille alkoholfri øl på restauranter hvis man skal kjøre rett etterpå. I sverige fikk jeg servert "alkoholfri" ØL og det sto t.o.m. "Non alcoholic" på flasken med store bokstaver. Leser man det med liten skrift på etiketten bak så står det at den inneholdt 0.7%. Ikke akkurat nok til at man blir dritings, men det KAN være nok til at man kan blåse over grensen hvis man blir stoppet like etterpå, hvis man ikke tåler så mye.

Jeg konfronterte servitøren med dette og sa at jeg kjørte motorsykkel og at jeg ikke kunne drikke alkohol. Da fikk jeg beskjed om at jeg fint kunne kjøre etter en alkoholfri øl som det sto 0.7% på. Sikkert riktig det i de fleste tillfeller, men hva hvis jeg bestillte meg en "alkoholfri" til...?

Hva vet dessuten denne servitøren om hva jeg tåler av alkohol, eller rettere sagt hva min kropp forbrenner?

Ofte får man også ØL'en servert i glass uten at flasken følger med. En liten feiltapping er nok til å gjøre livet ditt veldig veldig surt. Så konklusjonen er at man bør følge godt med hva man blir servert og lese det med liten skrift. Dette gjelder spesielt i Sverige og utlandet. Drikker man Munkholm og Clausthaler er man trygg, for dette er helt alkoholfritt.

Jeg er ganske regelrytter når det gjelder alkohol og kjøring og jeg fikk ganske dårlig samvittighet etter å ha drukket en halv flaske med 0.7%. Jeg vet jo at det stort sett går bra uansett, men jeg fikk en litt uggen følelse.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av Snikendeugle »

Tror du må veie under 50 KG og vært edru i minst 20 år om en flaske med 0.7% alkohol'fritt' øl skal ha noe å si på kjøreferdigheter.
Om du blir stoppet av politiet og det slår ut på måleren, kan du jo bare referere til en evt. kvittering på alkoholfri øl, og heller la saken gå den veien.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:Tror du må veie under 50 KG og vært edru i minst 20 år om en flaske med 0.7% alkohol'fritt' øl skal ha noe å si på kjøreferdigheter.
Om du blir stoppet av politiet og det slår ut på måleren, kan du jo bare referere til en evt. kvittering på alkoholfri øl, og heller la saken gå den veien.
At kjøreferdighetene ikke blir svekket er jeg ganske sikker på etter en flaske med 0.7% :lol

Men hadde jeg drukket 2-3 flasker så tror jeg nok det hadde slått ut på blåseren til politiet hvis jeg ble stoppet like etterpå.

Om jeg har en kvittering på alkoholfritt ØL holder dårlig som bevis. Er JEG som er ansvarlig for hva jeg får i meg og ikke servitøren som serverte.

Poenget her er at man bestiller alkoholfritt i god tro, men faktisk så kan man få øl med alkoholprosent opp mot 0.7%. Når servitøren attpåtil sier at "Jada, du kan fint kjøre på en flaske med 0.7%" så vil jo dette si at hun vet hva kroppen min forbrenner. Noe jeg tviler sterkt på.

Dessuten så er all inntak av alkohol ulovlig når man kjører bil/mc etc. Blir man stoppet av politiet og man drikker en lettøl med 0.7% så kan man da altså få bot for dette uavhengig om man blåser 0.2 eller ikke. Grunnen til at grensen er 0.2 er vel for å legge inn en sikkerhetsmargin for å fjerne alle muligheter for at en edru person skal blåse rødt. Grensen er ikke satt til 0.2 fordi man faktisk skal få muligheten til å drikke en lettøl eller to.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av Intruder »

Haull deg tell vannvogna og kaffien,det er tryggest ! :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av hakhap »

Drikker ikke alkoholfri øl når jeg er på tur. Brus eller vann.

Når dagens etappe er klar kan jeg ta meg riktig pils.


Prøvde alkoholfri på en firmafest i sommer og etter 3 sånne å smaker det bare ikke noe i det hele.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av Rune75 »

Her er det mye info om mengde og forbrenning. Står litt om lettøl helt i bunn av siden.

http://www.fhi.no/tema/alkohol/promille

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av Bjerknez »

hakhap skrev:Drikker ikke alkoholfri øl når jeg er på tur. Brus eller vann.

Når dagens etappe er klar kan jeg ta meg riktig pils.


Prøvde alkoholfri på en firmafest i sommer og etter 3 sånne å smaker det bare ikke noe i det hele.
Er svært sjelden jeg drikker alkoholfritt selv, og foretrekker nok ekte saker, men en Munkholm er mer en bra nok for meg som tørstedrikk hvis den er iskald og det er varmt ute. :thumleft
Ja, jeg har t.o.m. hatt med en alkoholfri i tankveska! Glad i ØL seru! :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23349
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av Bjerknez »

Rune75 skrev:Her er det mye info om mengde og forbrenning. Står litt om lettøl helt i bunn av siden.

http://www.fhi.no/tema/alkohol/promille
Nå veier jeg mer enn 70kg. men ett par flasker vil sette meg i en særdeles vanskelig situasjon hvis jeg kom opp i en ulykke like etterpå. Er man "beruset" så mister man både førerkort og muligheten for at forsikringsselskapet skal hjelpe deg etc. Er det snakk om personskader etc. så kan man bli gjeldsslave resten av livet... Bare fordi man tok en angivelig "alkoholfri" pils.

Poenget mitt var bare at man bør være oppmerksom på dette. Gi beskjed om at du vil ha Claustahler eller Munkholm og sørg for at det helles i glasset mens du ser på. Får du bare servert et glass med pils som angivelig er alkoholfritt så bør du droppe hele glasset og be om å få noe annet. En liten feilsjenking fra servitøren er nok til å ødelegge hele livet ditt. I verste fall vel og merke... :-)å

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av SuperMorten »

Dersom du blåser i promillekontroll og det er tvil, vil byråkratiet sørge for at du er uten førerkort i et par uker, selv om du ikke blir dømt. Derfor skjønner jeg godt at Bjerknez spør, men jeg er helt enig med Hakhap, og drikker kun cola eller kaffe..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av frodef »

Bjerknez skrev:
Rune75 skrev:Her er det mye info om mengde og forbrenning. Står litt om lettøl helt i bunn av siden.

http://www.fhi.no/tema/alkohol/promille
Nå veier jeg mer enn 70kg. men ett par flasker vil sette meg i en særdeles vanskelig situasjon hvis jeg kom opp i en ulykke like etterpå.
Merk at artikkelen handler om lettøl, som inneholder vesentlig mer alkohol enn "alkoholfri øl". Jeg tror det er snakk om opptil 2,5% alkohol i lettøl mot opptil 0,7%.

Ellers husker jeg vi drakk masse sånn svensk eplecider som barn uten at verken barn eller voksne reagerte på en alkoholprosent på 0,7 er det vel.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av hakhap »

frodef skrev:
Bjerknez skrev:
Rune75 skrev:Her er det mye info om mengde og forbrenning. Står litt om lettøl helt i bunn av siden.

http://www.fhi.no/tema/alkohol/promille
Nå veier jeg mer enn 70kg. men ett par flasker vil sette meg i en særdeles vanskelig situasjon hvis jeg kom opp i en ulykke like etterpå.
Merk at artikkelen handler om lettøl, som inneholder vesentlig mer alkohol enn "alkoholfri øl". Jeg tror det er snakk om opptil 2,5% alkohol i lettøl mot opptil 0,7%.

Ellers husker jeg vi drakk masse sånn svensk eplecider som barn uten at verken barn eller voksne reagerte på en alkoholprosent på 0,7 er det vel.
1.2% tror jeg den er/var, men likevel.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av 45316 »

Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Tror du må veie under 50 KG og vært edru i minst 20 år om en flaske med 0.7% alkohol'fritt' øl skal ha noe å si på kjøreferdigheter.
Om du blir stoppet av politiet og det slår ut på måleren, kan du jo bare referere til en evt. kvittering på alkoholfri øl, og heller la saken gå den veien.
At kjøreferdighetene ikke blir svekket er jeg ganske sikker på etter en flaske med 0.7% :lol

Men hadde jeg drukket 2-3 flasker så tror jeg nok det hadde slått ut på blåseren til politiet hvis jeg ble stoppet like etterpå.

Om jeg har en kvittering på alkoholfritt ØL holder dårlig som bevis. Er JEG som er ansvarlig for hva jeg får i meg og ikke servitøren som serverte.

Poenget her er at man bestiller alkoholfritt i god tro, men faktisk så kan man få øl med alkoholprosent opp mot 0.7%. Når servitøren attpåtil sier at "Jada, du kan fint kjøre på en flaske med 0.7%" så vil jo dette si at hun vet hva kroppen min forbrenner. Noe jeg tviler sterkt på.

Dessuten så er all inntak av alkohol ulovlig når man kjører bil/mc etc. Blir man stoppet av politiet og man drikker en lettøl med 0.7% så kan man da altså få bot for dette uavhengig om man blåser 0.2 eller ikke. Grunnen til at grensen er 0.2 er vel for å legge inn en sikkerhetsmargin for å fjerne alle muligheter for at en edru person skal blåse rødt. Grensen er ikke satt til 0.2 fordi man faktisk skal få muligheten til å drikke en lettøl eller to.
Man får ikke forelegg for under 0,2. Fra 0,21 og opp til 0,50 forelegg. Fra 0,51 tap av førerkort og forelegg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av mortenolb »

45316 skrev:
Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Tror du må veie under 50 KG og vært edru i minst 20 år om en flaske med 0.7% alkohol'fritt' øl skal ha noe å si på kjøreferdigheter.
Om du blir stoppet av politiet og det slår ut på måleren, kan du jo bare referere til en evt. kvittering på alkoholfri øl, og heller la saken gå den veien.
At kjøreferdighetene ikke blir svekket er jeg ganske sikker på etter en flaske med 0.7% :lol

Men hadde jeg drukket 2-3 flasker så tror jeg nok det hadde slått ut på blåseren til politiet hvis jeg ble stoppet like etterpå.

Om jeg har en kvittering på alkoholfritt ØL holder dårlig som bevis. Er JEG som er ansvarlig for hva jeg får i meg og ikke servitøren som serverte.

Poenget her er at man bestiller alkoholfritt i god tro, men faktisk så kan man få øl med alkoholprosent opp mot 0.7%. Når servitøren attpåtil sier at "Jada, du kan fint kjøre på en flaske med 0.7%" så vil jo dette si at hun vet hva kroppen min forbrenner. Noe jeg tviler sterkt på.

Dessuten så er all inntak av alkohol ulovlig når man kjører bil/mc etc. Blir man stoppet av politiet og man drikker en lettøl med 0.7% så kan man da altså få bot for dette uavhengig om man blåser 0.2 eller ikke. Grunnen til at grensen er 0.2 er vel for å legge inn en sikkerhetsmargin for å fjerne alle muligheter for at en edru person skal blåse rødt. Grensen er ikke satt til 0.2 fordi man faktisk skal få muligheten til å drikke en lettøl eller to.
Man får ikke forelegg for under 0,2. Fra 0,21 og opp til 0,50 forelegg. Fra 0,51 tap av førerkort og forelegg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du en kilde på det? Jeg var da bombesikker på at de hadde nulltoleranse og at lappen røyk så fort du traff 0.2

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av 45316 »

Se tapsforskriften, samt vegtrafikkloven paragraf 22.1


Sent from my iPhone using Tapatalk

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av 45316 »

mortenolb skrev:
45316 skrev:
Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Tror du må veie under 50 KG og vært edru i minst 20 år om en flaske med 0.7% alkohol'fritt' øl skal ha noe å si på kjøreferdigheter.
Om du blir stoppet av politiet og det slår ut på måleren, kan du jo bare referere til en evt. kvittering på alkoholfri øl, og heller la saken gå den veien.
At kjøreferdighetene ikke blir svekket er jeg ganske sikker på etter en flaske med 0.7% :lol

Men hadde jeg drukket 2-3 flasker så tror jeg nok det hadde slått ut på blåseren til politiet hvis jeg ble stoppet like etterpå.

Om jeg har en kvittering på alkoholfritt ØL holder dårlig som bevis. Er JEG som er ansvarlig for hva jeg får i meg og ikke servitøren som serverte.

Poenget her er at man bestiller alkoholfritt i god tro, men faktisk så kan man få øl med alkoholprosent opp mot 0.7%. Når servitøren attpåtil sier at "Jada, du kan fint kjøre på en flaske med 0.7%" så vil jo dette si at hun vet hva kroppen min forbrenner. Noe jeg tviler sterkt på.

Dessuten så er all inntak av alkohol ulovlig når man kjører bil/mc etc. Blir man stoppet av politiet og man drikker en lettøl med 0.7% så kan man da altså få bot for dette uavhengig om man blåser 0.2 eller ikke. Grunnen til at grensen er 0.2 er vel for å legge inn en sikkerhetsmargin for å fjerne alle muligheter for at en edru person skal blåse rødt. Grensen er ikke satt til 0.2 fordi man faktisk skal få muligheten til å drikke en lettøl eller to.
Man får ikke forelegg for under 0,2. Fra 0,21 og opp til 0,50 forelegg. Fra 0,51 tap av førerkort og forelegg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du en kilde på det? Jeg var da bombesikker på at de hadde nulltoleranse og at lappen røyk så fort du traff 0.2
§ 22. Ruspåvirkning av motorvognfører
Ingen må føre eller forsøke å føre motorvogn når han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel.
Har han større alkoholkonsentrasjon i blodet enn 0,2 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluften enn 0,1 milligram per liter luft, regnes han i alle tilfeller for påvirket av alkohol i henhold til bestemmelsene i loven.
Overstiger konsentrasjon i blodet av annet berusende eller bedøvende middel grenser fastsatt i forskrift gitt med hjemmel i loven, eller en mengde slikt middel i kroppen som kan føre til så stor konsentrasjon av slikt middel i blodet, regnes han i alle tilfeller for påvirket i forhold til bestemmelsene i loven. Dette gjelder likevel ikke hvor overskridelsen skyldes legemiddel inntatt i henhold til gyldig resept.
Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff. Det samme gjelder villfarelse med hensyn til størrelsen av konsentrasjonen av annet berusende eller bedøvende middel, med mindre slikt middel er inntatt i henhold til gyldig resept, jf. tredje ledd.
Fører av motorvogn må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at han er ferdig med kjøringen, når han forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av kjøringen. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.
Departementet kan gi forskrift om grenser for konsentrasjoner i blodet av annet berusende eller bedøvende middel som nevnt i tredje ledd og § 31 annet ledd.
0 Endret ved lover 10 apr 1981 nr. 8, 24 juni 1988 nr. 66, 22 sep 2000 nr. 79 (ikr. 1 jan 2001 iflg. res. 22 sep 2000 nr. 959), 17 des 2010 nr. 91 (ikr. 1 feb 2012 iflg. res. 20 jan 2012




Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar