Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av 45316 »

mortenolb skrev:
45316 skrev:
Bjerknez skrev:
Snikendeugle skrev:Tror du må veie under 50 KG og vært edru i minst 20 år om en flaske med 0.7% alkohol'fritt' øl skal ha noe å si på kjøreferdigheter.
Om du blir stoppet av politiet og det slår ut på måleren, kan du jo bare referere til en evt. kvittering på alkoholfri øl, og heller la saken gå den veien.
At kjøreferdighetene ikke blir svekket er jeg ganske sikker på etter en flaske med 0.7% :lol

Men hadde jeg drukket 2-3 flasker så tror jeg nok det hadde slått ut på blåseren til politiet hvis jeg ble stoppet like etterpå.

Om jeg har en kvittering på alkoholfritt ØL holder dårlig som bevis. Er JEG som er ansvarlig for hva jeg får i meg og ikke servitøren som serverte.

Poenget her er at man bestiller alkoholfritt i god tro, men faktisk så kan man få øl med alkoholprosent opp mot 0.7%. Når servitøren attpåtil sier at "Jada, du kan fint kjøre på en flaske med 0.7%" så vil jo dette si at hun vet hva kroppen min forbrenner. Noe jeg tviler sterkt på.

Dessuten så er all inntak av alkohol ulovlig når man kjører bil/mc etc. Blir man stoppet av politiet og man drikker en lettøl med 0.7% så kan man da altså få bot for dette uavhengig om man blåser 0.2 eller ikke. Grunnen til at grensen er 0.2 er vel for å legge inn en sikkerhetsmargin for å fjerne alle muligheter for at en edru person skal blåse rødt. Grensen er ikke satt til 0.2 fordi man faktisk skal få muligheten til å drikke en lettøl eller to.
Man får ikke forelegg for under 0,2. Fra 0,21 og opp til 0,50 forelegg. Fra 0,51 tap av førerkort og forelegg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Har du en kilde på det? Jeg var da bombesikker på at de hadde nulltoleranse og at lappen røyk så fort du traff 0.2
§ 3-1.Vegtrafikkloven § 33 nr. 1 annet ledd - overtredelse som nevnt i vegtrafikkloven § 31 annet ledd bokstav a, jf. forskrift om faste grenser
Ileggelse av straff for føring av motorvogn med konsentrasjon av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel i blodet til og med 0,5 promille eller tilsvarende eller til og med 0,25 milligram per liter luft i utåndingsluften, skal normalt ikke medføre tap av førerett, med mindre føreren har føreretten på prøve eller det foreligger skjerpende omstendigheter.
Tap av førerett bør fastsettes til minst 6 måneder dersom
a) det ilegges straff for føring av motorvogn med slik konsentrasjon av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel som nevnt i første ledd for førere som har føreretten på prøve, eller
b) det foreligger skjerpende omstendigheter som dårlig sikt og vanskelige kjøreforhold, fartsovertredelser og uaktsomme forbikjøringer.

§ 3-2.Vegtrafikkloven § 33 nr. 1 annet ledd - overtredelse som nevnt i vegtrafikkloven § 31 annet ledd bokstav b og c og andre særlig skjerpende omstendigheter
1. Føring av motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,5 til og med 0,8 promille eller over 0,25 til og med 0,4 milligram per liter luft i utåndingsluften
Når person med førerett blir ilagt straff for å ha ført motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,5 til og med 0,8 promille eller over 0,25 til og med 0,4 milligram per liter luft i utåndingsluften, skal tap av føreretten fastsettes fra 12 til 18 måneder. Ved skjerpende omstendigheter som meget lang kjørestrekning, trafikkuhell mv. fastsettes tapsperioden for mer enn 18 måneder.
2. Føring av motorvogn med en alkoholkonsentrasjon i blodet over 0,8 til og med 2,0 promille eller over 0,4 til og med 1,0 milligram per liter luft i utåndingsluften

45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Alkoholfritt ØL som motorsyklist?

Legg inn av 45316 »

NB merk unntakene med prøvetid og skjerpende omstendigheter, de hadde jeg glemt.

Svar