Oljenivå i glasset

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Oljenivå i glasset

Legg inn av Kmann »

Jeg har ved flere anledninger sjekket oljen gjennom glasset. Sykkelen står på samme flate gulvet i garasjen. Det er helt i nedre kant. Jeg fyller på et par dl så nivået kommer opp til midt på glasset ca. Dagen etter og en tur frem og tilbake til jobb er nivået helt øverst i glasset.Hva skyldes dette ? Bensin i oljen? neppe, det hadde jeg kjent på lukt og bensinforbruk(0,5 l/mil). Vann er det jo ikke på den, heller ikke majones...
Er veiva utformet slik at motvektene vil ta så mye plass osv hvis de er nede i olja ? Men den stopper ikke med stemplene på topp skal jeg tro. Har det noe å si med oljekjøleren og oljen derfra som renner ned av og til???
Eller skal jeg bare gi beng i det og sjekke at det er nok :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Bosted: Elverum

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av BMWilly »

Regner med at du peiler olje på varm motor?
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av Rune75 »

Du kan ihvertfall gi beng, for det der er helt vanlig. Må være at absolutt all olja renner ned over natta eller etter en kjøretur. Er sånn på bilen også.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Sv: Min egen MC-blogg. On the road again.

Legg inn av Kmann »

Både og. Latt den stå natta over, kikker på glasset før jeg drar om morran
BMWilly skrev:Regner med at du peiler olje på varm motor?
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av tagesk »

Her er fra min FAQ på GSpot:
On both the 12GS (hexhead and camhead) and the 11xx, there is an "oil sight glass" on the left side of the engine.

To obtain a correct, and repeatable, measurement of how much oil there is inside, ride
the bike until the engine is warm (at least three bars).
Then, on the 11xx, let the bike sit some minutes on the side stand.
Quite a few bikes needs this to drain the oil cooler.
Then, up on the main stand.
At this point you will see the level in the sight glass.
Obviously, the longer you wait, the more oil will slowly seep down, and the level will rise (a tiny bit).

If you can not see the level because it had been over filled, get some help and lean the
bike towards the right side.
If this enables you to see the level, then, even though you technically speaking have too
much oil, you can safely ride the bike. No need to drain the oil.
If you can't see even when leaning, you have severely overfilled and you should drain.

As long as you see oil in the glass, you have enough oil. I repeat: If you see oil in the glass,
there is no need to fill oil.

Finally: When the bike is on the side stand, the level will be above the top of the glass.
However, this also means that when level, it will be above the bottom of the glass.
Or in other words: If you park your bike on the side stand when warm, and you see that the
glass is completely covered in oil, you have enough oil. No need to establish precisely how much.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av SuperMorten »

tagesk skrev:Her er fra min FAQ på GSpot:
On both the 12GS (hexhead and camhead) and the 11xx, there is an "oil sight glass" on the left side of the engine.

To obtain a correct, and repeatable, measurement of how much oil there is inside, ride
the bike until the engine is warm (at least three bars).
Then, on the 11xx, let the bike sit some minutes on the side stand.
Quite a few bikes needs this to drain the oil cooler.
Then, up on the main stand.
At this point you will see the level in the sight glass.
Obviously, the longer you wait, the more oil will slowly seep down, and the level will rise (a tiny bit).

If you can not see the level because it had been over filled, get some help and lean the
bike towards the right side.
If this enables you to see the level, then, even though you technically speaking have too
much oil, you can safely ride the bike. No need to drain the oil.
If you can't see even when leaning, you have severely overfilled and you should drain.

As long as you see oil in the glass, you have enough oil. I repeat: If you see oil in the glass,
there is no need to fill oil.

Finally: When the bike is on the side stand, the level will be above the top of the glass.
However, this also means that when level, it will be above the bottom of the glass.
Or in other words: If you park your bike on the side stand when warm, and you see that the
glass is completely covered in oil, you have enough oil. No need to establish precisely how much.
[TaSK]
Støttes. Det kan virke som om det er noen lommer oppi motoren (eller hva man skal kalle det) som olja ligger i når sykkelen parkeres på midtstøtta. Dersom man lar varm sykkel stå på sidestøtta i 10 min, før man reiser den opp på midtstøtta, renner det meste av oljen ned til glasset (bunnpanna..) og man får et riktig nivå.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39759
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av AJ »

Litt på siden selvfølgelig, men kan likevel ikke dy meg; har og har hatt peilepinne på de tre syklene jeg har siden 2006 og synes det er veldig enkelt og greit å forholde seg til :-).
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av Kmann »

tagesk skrev:Her er fra min FAQ på GSpot:
On both the 12GS (hexhead and camhead) and the 11xx, there is an "oil sight glass" on the left side of the engine.

To obtain a correct, and repeatable, measurement of how much oil there is inside, ride
the bike until the engine is warm (at least three bars).
Then, on the 11xx, let the bike sit some minutes on the side stand.
Quite a few bikes needs this to drain the oil cooler.
Then, up on the main stand.
At this point you will see the level in the sight glass.
Obviously, the longer you wait, the more oil will slowly seep down, and the level will rise (a tiny bit).

If you can not see the level because it had been over filled, get some help and lean the
bike towards the right side.
If this enables you to see the level, then, even though you technically speaking have too
much oil, you can safely ride the bike. No need to drain the oil.
If you can't see even when leaning, you have severely overfilled and you should drain.

As long as you see oil in the glass, you have enough oil. I repeat: If you see oil in the glass,
there is no need to fill oil.

Finally: When the bike is on the side stand, the level will be above the top of the glass.
However, this also means that when level, it will be above the bottom of the glass.
Or in other words: If you park your bike on the side stand when warm, and you see that the
glass is completely covered in oil, you have enough oil. No need to establish precisely how much.
[TaSK]
Det var det jeg tenkte, er vel ikke noen grunn til bekymring så lenge det finnes olje i Nordsjøen :lol
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av Kmann »

AJ skrev:Litt på siden selvfølgelig, men kan likevel ikke dy meg; har og har hatt peilepinne på de tre syklene jeg har siden 2006 og synes det er veldig enkelt og greit å forholde seg til :-).
Da kan ikke jeg dy meg heller. med peilepinne så trenger man ikke bøye seg så langt ned da :lol :lol :knegg
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2274
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Bosted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av tagesk »

AJ skrev:Litt på siden selvfølgelig, men kan likevel ikke dy meg; har og har hatt peilepinne på de tre syklene jeg har siden 2006 og synes det er veldig enkelt og greit å forholde seg til :-).
Å slippe å peile må da være enda lettere.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39759
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av AJ »

tagesk skrev:
AJ skrev:Litt på siden selvfølgelig, men kan likevel ikke dy meg; har og har hatt peilepinne på de tre syklene jeg har siden 2006 og synes det er veldig enkelt og greit å forholde seg til :-).
Å slippe å peile må da være enda lettere.

[TaSK]
Å peile er halve moroa, det :knegg
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Bosted: Grue i Hedmark

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av Kmann »

AJ skrev:
tagesk skrev:
AJ skrev:Litt på siden selvfølgelig, men kan likevel ikke dy meg; har og har hatt peilepinne på de tre syklene jeg har siden 2006 og synes det er veldig enkelt og greit å forholde seg til :-).
Å slippe å peile må da være enda lettere.

[TaSK]
Å peile er halve moroa, det :knegg
Hvis oljepeiling er halve moroa ville jeg ha vurdert en annen type sykkel AJ :lol
Nå begynner det å bli :offtopic haha, men artig lell.
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39759
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av AJ »

:D
Sklir litt ut, ja...
Men uansett; når man først skal sjekke oljenivået så er peilepinne tingen: trekke ut pinnen, sjekke nivået, tørke av, dytte pinnen på plass, sjekke på nytt og tørke av og sette pinnen på på plass igjen...
En riktig så fornøyelig seremoni jeg stadig vekk gjør når jeg tar en kjørepause i løpet av turen.
Og slett ikke nødvendig siden Stelvio'en ikke bruker olje så det synes på pinnen mellom oljebyttene. Men likevel en artig sak å gjøre. Peile olje med peilepinne er rett og slett ganske artig :D .
Så kan man mene at jeg er feilkoblet på antakelig mer enn en måte når jeg mener nettopp dette.
Samma det :-) .

"Skinn og bein er halve moroa", sa fiskeren. Sånn er det for meg å peile olje med peilepinne også ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Oljenivå i glasset

Legg inn av Barbarozza »

Siden det er gitt svar som er bra og tråden har sklidd ut :) Savner faktisk peilepinnen fra Hondaen, den brukte ikke en dråpe olje uansett hvor hardt eller pent jeg kjørte...

Nå med nybrukt som faktisk bruker litt (normalt i følge alle forum jeg er på og ca 5 dl på 5000 km) så savner jeg det enda mer.

Er du alene, og uten hjelp til å få sykkelen rett og uten midtstøtte er dette kjelkete. Så peilepinne er mye bedre spør du meg

Dog er zzr en så mye bedre sykkel en xx kjøremessig at jeg kan leve med oljeglasset :knegg

Er allerede i planleggingen av en nyere modell til våren :) Jo mer jeg kjører med den jo bedre liker jeg den. og har klokka godt over 10 tusen i år. Hadde jo noen tusen på Hondaen også tidlig i sesongen
Memento mori

Svar