Scala Rider G9X - Førsteinntrykk

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Scala Rider G9X - Førsteinntrykk

Legg inn av Bjerknez »

Kjøpte meg Scala Rider G9X i går og har nå installert samt rotet litt i innstillinger samt testet på en ca. to timers morgentur.

Innstalleringen i hjelmen er jo bare noe man gjør en gang heldigvis og krever litt justeringer etc. for å få det til å passe skikkelig med tanke på "strekk" av ledninger, plassering av høytalere, mikrofon og ikke minst selve enheten. Etter en liten time og litt banning etc. så ble det bra. Det som irriterte meg mest var at den medfølgende mikrofonen med ledning (altså ikke den med bevegelig arm) ikke hadde lang nok ledning til å kunne festes i hakepartiet da denne nok ikke er beregnet for åpningshjelmer. Denne ville blitt langt mer diskre. Men måtte til slutt bruke denne bevegelige armen. Funker dog fint det også, men den er nå liksom der hele tiden, selv om den ikke er direkte i veien.

Når alt var montert slik jeg ville det skulle være så ble alt av ledninger så og si skjult. Høytalerene plasserte jeg bak det tynne foret i hjelmen og ved hjelp av de medfølgende "putene" som gjorde at høytalerene bygger mere ut og dermed kommer nærmere øret. Dem sitter såpass tett inntill ørene at det nermest blir som å ha på seg ett par behagelige øretelefoner.

Kjøpte meg for litt siden ett par Bose øreplugger (før jeg viste at jeg skulle invistere i G9X) som jeg koblet til iPhone hvor jeg spiller via Spotify og G9X har bedre lyd enn disse synes jeg. Det er også mer enn høy nok lyd. Kanskje til og med litt for høyt hvis man guffer opp litt. Bassen, eller "trøkket" er ikke noe spesielt å skryte av, men det er der og lyden er bra. Dette kommer nok litt ann på hvor nære man får høytalerene, hvordan hjelmen er utformet og størrelsen på hjelmen samt annsiktsfasong etc. Derfor er dte nok mange meninger om lydkvaliteten. Men jeg synes den er mer enn bra nok.

Stemmestyringen fungerer optimalt. Å skippe sanger, bytte mellom radio og musikk (mp3) går som en lek ved hjelp av kun talekomandoer. Man kan bytte radiostasjoner etc. kun ved hjelp av stemmen. Dog må dette være forhåndsdefinerte kanaler, så dette må settes opp først. Har hørt noen klage på dårlige radiosignaler, men merket ikke til dette selv. NRK mP3 er en radiokanal som er vanskelig og få inn 100% rent her i Fredrikstad med vanlig radio og det gikk helt fint med G9X. Så radioen får godkjent av meg vertfall, selv om det kanskje ikke er den jeg kommer til å høre mest på. Passer seg liksom ikke med "morgenandakten" når man kjører sykkel :lol

Alt i alt er jeg veldig fornøyd så langt!

Har ikke testet selve intercom'en, men denne bør vel fungere minst like bra vil jeg tro...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Scala Rider G9X - Førsteinntrykk

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Alt i alt er jeg veldig fornøyd så langt!

Har ikke testet selve intercom'en, men denne bør vel fungere minst like bra vil jeg tro...
Har Scala Rider 9 (uten X'en) og er sånn passe mellomfornøyd.
Fikk testet settet skikkelig på turen vi hadde langs vestkysten i Sverige på vei til Danmark i sommer. Kjørte i kraftig regnvær store deler av strekningen uten at systmet lot seg påvirke av dette. Mao. solid vanntett byggkvalitet.
Batterikapasiteten er også god.
Men det som er mindre bra er lydkvaliteten. Ullen lyd og det virket som at denne AGC Sensitivity funksjonen ikke fungerte som den skulle, nemlig å heve volumet i forhold til omgivelsesstøyen.
Kan være at jeg ikke har gjort de rette innstillingene.
En annen ting som fungerte såpass bra at jeg var fornøyd med det gamle Teamsetet til Cardo, var stemmeaktiveringen på intercom'en: Begynn å snakk og intercomkanalen åpnes og passasjeren kobles på for full duplex samtale. For deretter å slå seg av (gå i hvilemodus) etter ca. 20 sekunder etter at samtalen opphører, dvs. ingen stemmeaktivitet i kanalen.
En funksjon jeg likte (men som jeg innser kanskje ikke betyr like mye for andre brukere...).
Erfaringen jeg har er at denne ikke fungerer like godt på G9. Ser ikke bort fra at dette også har noe med innstillingene å gjøre, som jeg ikke har funnet helt ut av enda.

Ellers har G9 mange funksjoner jeg neppe noengang kommer til å bruke, som radio og denne "Buddy list" muligheten.
Jeg har strengt tatt skaffet meg et intercom-sett som dekker behov jeg ikke har. Jeg lytter heller ikke på musikk under kjøring. Kan til nød koble opp telefonen. Elelrs er det kommunikasjon med passasjer og oppkobling mot GPS som er det jeg trenger.

Så når jeg mener at G9 er "overlesset" med egenskaper, funksjoner og innstillingsmuligheter bør dette ses i sammenheng med dette behovsgrunnlaget.
Virker på meg som at produsenten har vært en smule overambisiøs og at alt det som er blitt bygd inn i systemet kan ha gått på bekostning av gode fungerende egenskaper som gamle Teamset hadde, som bl.a. stemmestyrt åpning av intercom-kanalen.

Man får fortsatt tak i nye utgåtte Teamset til en rimelig pris. Noe jeg nylig har gjort, i tilfelle mellomfornøydheten med G9 går over til misnøye. Skjer det så monterer jeg heller Teamset'et, som er langt enklere å forholde seg til og som har akkurat de egenskapene jeg har behov for.
Fordelen med dette "gamle" settet er også at det er langt færre knapper og innstillinger å forholde seg til...

Brukeravatar
Epylypzon
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Kontakt:

Legg inn av Epylypzon »

Hvordan foregår lading på disse, og hvor lenge holder batteriet? Ved kontinuelig musikkspilling via bt.

På interphone må man plugge enheten fra headsettet for å lade (bruker samme kontakt). Og etterhvert blir dette slitt. Nå har jeg fått trøbbel med mitt andre sett på 4 år.
Holder ca 2 sesonger av gangen, så det positive jeg har sagt om interphone i en annen tråd trekkes litt tilbake.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Legg inn av Tommas »

Ser på nett at det er mange som f.eks stjeler høyttalerne fra Koss Portapro etc og bytter ut de medfølgende. Skal gjøre underverker for både lydkvalitet og bass.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har som sagt ikke noe sammenlingningsgrunnlag, så det kan godt være at andre merker er bedre, men jeg er vertfall veldig fornøyd så langt.

Det med Koss høytalerene skal jeg jaggu meg prøve! Har ett par slike liggende hjemme :thumleft

Brukeravatar
Voodoodoo
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013

Legg inn av Voodoodoo »

Har G9 nå og er nesten fornøyd så langt. Hatt q2 og G4 før. Q2 tålte ikke vann og drukna. G4 brant høyttalerne ved høyt volum.
G9 har som før nevnt alle de funksjonene en trenger pluss noen for meg unødvendige.

Bruker headsettet til musikk, intercom og Navi.

Fordelen med G9x er muligheten til å plugge headset eller øreplugger i enheten via 3,5mm plugg. På tidligere headset måtte en lodde på nye enheter. Imidlertid er headset enheten til G9x bakoverkompatibel med g4 og g9 så om en vil oppgradere til denne muligheten er det bare å kjøpe en løs enhet.
Kan anbefale høyttalere fra Tork. Disse er på 60mm og har en helt annen kvalitet og spiller høyere og bedre enn noe annet jeg har prøvd inkl. Koss portapro.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Voodoodoo skrev:Har G9 nå og er nesten fornøyd så langt. Hatt q2 og G4 før. Q2 tålte ikke vann og drukna. G4 brant høyttalerne ved høyt volum.
G9 har som før nevnt alle de funksjonene en trenger pluss noen for meg unødvendige.

Bruker headsettet til musikk, intercom og Navi.

Fordelen med G9x er muligheten til å plugge headset eller øreplugger i enheten via 3,5mm plugg. På tidligere headset måtte en lodde på nye enheter. Imidlertid er headset enheten til G9x bakoverkompatibel med g4 og g9 så om en vil oppgradere til denne muligheten er det bare å kjøpe en løs enhet.
Kan anbefale høyttalere fra Tork. Disse er på 60mm og har en helt annen kvalitet og spiller høyere og bedre enn noe annet jeg har prøvd inkl. Koss portapro.

Siden dette sikkert er noe som er av interesse for mange, legger jeg inn denne linken jeg :roll

http://www.torkworld.com/xpro-helmet-speaker.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Rettelse.. har ikke slike liggende hjemme allikevel, så dette skal kjøpes å Elkjøp i dag :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg kjøpt meg Koss Porta Pro og byttet ut de orginale høytalerene.

Lyden ble litt bedre, men ikke akkurat noen wow-faktor. Hadde jeg vist resultatet så hadde jeg nok revurdert kjøpet. Jeg fikk også bygget de skikkelig opp bak foringen i hjelmen slik at dem kommer nerme ørene, slik som jeg gjorde med de andre. Men for all del, litt bedre ble det vertfall og da får det bare være :thumleft

Det eneste jeg ikke liker har jeg funnet ut er at det ikke går ann å skru av den automatiske volumjusteringen. Eller jeg vet den kan slås av ved å deaktivere VOX, men da mister jeg også stemmestyringen og den vil jeg gjerne ha for den fungerer optimalt synes jeg.

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Skal gå an å justere VOX-sensiviteten om jeg ikke tar helt feil (Low-Medium-High tror jeg det var?)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

norse900 skrev:Skal gå an å justere VOX-sensiviteten om jeg ikke tar helt feil (Low-Medium-High tror jeg det var?)
Jada, stemmer det, men man får ikke deaktivert den. Min sykkel bråker såpass at den hele tiden velger å spille høyt for å "overdøve" støyen. Saken er den at jeg faktisk vil høre denne "støyen".
Så det blir litt klabb og babb, men man kan deaktivere vox helt som sagt, men da mister man vist også stemmestyringen og denne fungerer faktisk veldig bra så den vil jeg ha.

45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Legg inn av 45316 »

Du må justere AGC sensitivity. VOX sensitivity er bare hvor høyt du må prate for å aktivere voice. Evn. kan du justere volumet mens du kjører for å overkjøre AGC

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

45316 skrev:Du må justere AGC sensitivity. VOX sensitivity er bare hvor høyt du må prate for å aktivere voice. Evn. kan du justere volumet mens du kjører for å overkjøre AGC

Jeg vet at det er AGC som må stilles, men det hjelper lite når sykkelen min bråker såpass at lyden blir automatisk skrudd litt for mye opp. Joda, man kan kompensere med å skru ned litt, men da blir det veldig lavt når man feks. kjører sagt eller stopper opp etc. Det går jo fint, så dette er bare et lite irritasjonsmoment. Jeg synes man burde ha mulighet for å deaktivere AGC fullstendig og ikke bare endret sensitiviteten.

45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Legg inn av 45316 »

Bjerknez skrev:
45316 skrev:Du må justere AGC sensitivity. VOX sensitivity er bare hvor høyt du må prate for å aktivere voice. Evn. kan du justere volumet mens du kjører for å overkjøre AGC

Jeg vet at det er AGC som må stilles, men det hjelper lite når sykkelen min bråker såpass at lyden blir automatisk skrudd litt for mye opp. Joda, man kan kompensere med å skru ned litt, men da blir det veldig lavt når man feks. kjører sagt eller stopper opp etc. Det går jo fint, så dette er bare et lite irritasjonsmoment. Jeg synes man burde ha mulighet for å deaktivere AGC fullstendig og ikke bare endret sensitiviteten.
Da er vi enige! :)

Svar