Hei folkens.
Vurderer bytte av toppakning. Må jeg ut med motor? Kan jeg eventuelt ta av pinneskruer å ta ut topp.
Hvem med erfaring med dette kan yte seg.
Takker for svar. :-)
Bytte toppakning kawa kz 900 76m
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Hvis det er topp-pakning og ikke toppdekselpakning, så er det en litt omstendig jobb, spesielt hvis du har en ohc eller doch-motor (over head cam eller double over head cams). Da må kammer, kamdrev og ventilløftere fjernes før du får av toppen.
Normalt, så skal det gå bra å ikke ta ut motoren for å komme til å bytte topp-pakning.
Normalt, så skal det gå bra å ikke ta ut motoren for å komme til å bytte topp-pakning.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Ja det er toppakning og ikke toppdekselpakning. Men flott at jeg slipper å ta ut motor. Tar dette i furtebua utover vinteren.
Takk for svar Herr Greve.
Takk for svar Herr Greve.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Skaff deg ei handbok,helst origal men Clymers og Haynes gjør også nytta.
Bare vær obs på at det kan være feil i de to sistnevnte.
Ellers er det greit og IKKE bruke oppgitt moment på toppdekselskruer og andre småskruer.
Gjengene i aluminiumen ryker gjerne før du når momentet.
Selve jobben er ganske grei.
Av med tanken, ut med forgasserne, av med eksosanlegg ( bestill nye eks.pakninger og toppdekselpakning) bort med kamkjedestrammer, ut med tenningsnøkkel, av med tenningsdeksel og sett motor på ø.d.
Bort med kamakslinger, det er forresten lurt å måle ventilene før du løsner kamkjedestrammer og kamakslinger.
Husk å henge opp kamkjeden så du slipper å fiske den opp fra veivhuset og sett merkelapper på kamakslingene så vet du hvr de hører hjemme, merk også enten høyre eller venstre ende selv om det nok står i boka hva som er hvor.
Merk også lager bokkene med nummer før du demonterer dem, og sørg for at lagerskålene ligger i riktig bukk.
Da skal det vel omtrent bare være og løfte av toppen.
Ta det med ro og lirk litt,ikke bryt, så går det bra.
Bare vær obs på at det kan være feil i de to sistnevnte.
Ellers er det greit og IKKE bruke oppgitt moment på toppdekselskruer og andre småskruer.
Gjengene i aluminiumen ryker gjerne før du når momentet.
Selve jobben er ganske grei.
Av med tanken, ut med forgasserne, av med eksosanlegg ( bestill nye eks.pakninger og toppdekselpakning) bort med kamkjedestrammer, ut med tenningsnøkkel, av med tenningsdeksel og sett motor på ø.d.
Bort med kamakslinger, det er forresten lurt å måle ventilene før du løsner kamkjedestrammer og kamakslinger.
Husk å henge opp kamkjeden så du slipper å fiske den opp fra veivhuset og sett merkelapper på kamakslingene så vet du hvr de hører hjemme, merk også enten høyre eller venstre ende selv om det nok står i boka hva som er hvor.
Merk også lager bokkene med nummer før du demonterer dem, og sørg for at lagerskålene ligger i riktig bukk.
Da skal det vel omtrent bare være og løfte av toppen.
Ta det med ro og lirk litt,ikke bryt, så går det bra.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Hvorfor vurderer du og bytte toppakninga, lekker den?
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Ja toppakningen har svettet noen år . Ellers går den bra, faktisk ned til 600 omdr (varm).Har gått ca 40.000km så det er lenge igjen til overhalling. Har forresten haynes boka. Men som Jompa sier: alt stemmer ikke bestandig. Bestiller pakningsett og skal prøve å få tak i org tang, samt søker til kz verktøyet,til normal pris. 

- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Toppakningen er vel 2 delt, og i tillegg en o-ringspakning som tetter mot kamkjede.
Veit at denne o-ringspakningen bør kjøpes original, da det ofte er den som svetter.
Veit at denne o-ringspakningen bør kjøpes original, da det ofte er den som svetter.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Ok. Greit å vite.
Tar det fra usa. Greie priser. Ca 1000kr inkl frakt og hele pakningsettet, samt gummitetninger (halvmåner) til toppdeksel.
Tar det fra usa. Greie priser. Ca 1000kr inkl frakt og hele pakningsettet, samt gummitetninger (halvmåner) til toppdeksel.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Og du har ingen planer om å smokke inn noen bilder av sykkelen ?..?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Går fint det. Bare merke av på drev og kamkjede, så får du det rett sammen igjen.
Jeg har handlet en del hos disse http://www.z1enterprises.com
De har nå egen pdf katalog for bla. din http://www.z1enterprises.com/ItemDetail ... 014CATALOG
Anbefaler Z1, men der er flere gode nettbutikker om du trenger tips :-)
Jeg har handlet en del hos disse http://www.z1enterprises.com
De har nå egen pdf katalog for bla. din http://www.z1enterprises.com/ItemDetail ... 014CATALOG
Anbefaler Z1, men der er flere gode nettbutikker om du trenger tips :-)
Re: Bytte toppakning kawa kz 900 76m
Bilder kommer om litt.