Joda, her er en som har godt rykte (boks nr 2 ovenfra) http://www.hellanor.no/filestore/PDF_fi ... ersikt.pdf Du kan godt prøve den.
Hvordan høres bensinpumpa ut nå? Jeg tror ikke det skal være luft i systemet mellom tank og pumpe lenger. Der er det fall hele veien og bensinen bør ikke ha problem med å komme seg dit.
Prøv å ta av bensinslangen 39 ved klemmen 41 og legg slangen ned i ei plastflaske eller kanne av ett eller annet slag. Prøv å rote så lite som mulig. Slå på tenninga og se om pumpa leverer. Den skal ha betydelig overkapasitet i forhold til hva motoren trenger
Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
Det virker ikke som det er noe problem med bensintilførselen, da sykkelen går fint når jeg har på choke. Ingen rykninger eller hakking ved gasspådrag.
Bensinpumpen tikker / klikker med raske intervaller når jeg jeg vrir om tenninga. Klikker mer / raskere hvis sykkelen har stått lenge. Hvis jeg nettopp har kjørt hører jeg ingenting hvis jeg stopper og starter igjen.
Høres akkurat slik ut:
https://www.youtube.com/watch?v=wcFl7uvNyu0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hør på lyden når han vrir om tenningen 1:18 i videoen. Hører det såvidt men sånn klikking er det.
Bensinpumpen tikker / klikker med raske intervaller når jeg jeg vrir om tenninga. Klikker mer / raskere hvis sykkelen har stått lenge. Hvis jeg nettopp har kjørt hører jeg ingenting hvis jeg stopper og starter igjen.
Høres akkurat slik ut:
https://www.youtube.com/watch?v=wcFl7uvNyu0" onclick="window.open(this.href);return false;
Hør på lyden når han vrir om tenningen 1:18 i videoen. Hører det såvidt men sånn klikking er det.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
Gikk motoren helt fint på tomgang uten choke helt til du kjørte tom tanken, eller har den hatt noe urein gange før?
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
Gikk helt fint på tomgang uten choke før. Så det er nok dessverre dritt i forgasserene.
Jeg tror jeg setter bort den jobben, da jeg ønsker at forgasserene synkroniseres i samme slengen.
Jeg tror jeg setter bort den jobben, da jeg ønsker at forgasserene synkroniseres i samme slengen.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
Kan være en god ide
n
Det er så mange ting det kan være, og det er så lett å henge seg opp i det akutte fenomenet at den gikk fint helt til tanken var tom. Den kan likevel ha mange mindre skavanker og feiljusteringer, og summen av disse kan gjøre at problemet blir diffust og stort.
Chokekjøring skaper nye problemer med sotdannelse på stempel, topp, ventiler og tennplugger, så det bør du ikke drive mye med.
Falsk luft kan den ha hatt problemer med som du ikke har lagt merke til fordi det gradvis kommer snikende og blir verre. Likedan morkne vakuumledninger. Feiljusterte ventiler... Og selvfølgelig "rusk i forgasserne"

Det er så mange ting det kan være, og det er så lett å henge seg opp i det akutte fenomenet at den gikk fint helt til tanken var tom. Den kan likevel ha mange mindre skavanker og feiljusteringer, og summen av disse kan gjøre at problemet blir diffust og stort.
Chokekjøring skaper nye problemer med sotdannelse på stempel, topp, ventiler og tennplugger, så det bør du ikke drive mye med.
Falsk luft kan den ha hatt problemer med som du ikke har lagt merke til fordi det gradvis kommer snikende og blir verre. Likedan morkne vakuumledninger. Feiljusterte ventiler... Og selvfølgelig "rusk i forgasserne"
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
jeg antar at du kan skru av choken ved høyere turtall da hoveddysen tar over. Jeg tror du har fått dritt i tomgangsdysen. Det er stort sett den som tetter seg først fordi den har minst hull. skru av tomgangsdysene og blås rent. i værste fall må alle forgasserne overhalles
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3
- thewiz
- Innlegg: 637
- Registrert: 01 apr 2013, 16:32
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
- Bosted: Trondheim
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
Hvor sitter denne? Er det enkelt og greit å rengjøre denne?
Re: Gikk tom for bensin, må nå kjøre med choke på
Hvilken dyse som "er i funksjon" bestemme sikke av turtall, men av spjeldåpning, altså hvor mye du vrir på gassen.mammut89 skrev:jeg antar at du kan skru av choken ved høyere turtall da hoveddysen tar over. Jeg tror du har fått dritt i tomgangsdysen. Det er stort sett den som tetter seg først fordi den har minst hull. skru av tomgangsdysene og blås rent. i værste fall må alle forgasserne overhalles
Er enig i at det sansyneligvis er tomgangsdysene/pilot jet som er tette.
Disse ligger nederst i gasserne og får alle driten.
http://www.yamahapart.com/oemparts/a/ya ... carburetor" onclick="window.open(this.href);return false;