Igår på vei til jobben begynte det med at jeg la merket til at frontlysene ikke lyste.
Javel, begge to samtidig kan jo skje tenkte jeg, og kjøpte et par nye H4 "long life" innom Biltema på vei hjem.
Har jo fortsatt et par mindre pærer som lyser der foran, og når biler kan kjøre med
Daytime Running Lights, så kan vel MC også... selv om jeg nok var ekstra obs på at jeg var litt mer U-synlig enn vanlig...
Vel hjemme tok jeg ut først en pære og så den andre og begge så helt fine ut.
Hmm, på tide å sjekke forum.
Ifølge Stromtrooper forum kunne det være Start-knappen (men puslespill å få sammen igjen stod det...) så da prøvde jeg først å sjekke kontakter. Det er en stor innenfor kåpa - den så fin ut. Videre en skikkelig PITA-plassert bak radiatoren... så av med kåpedeler og svinge ut radiator... den så også fin ut når jeg vel fikk skilt den ad - det er noen av disse koblingene som sitter noe inn i granskauen...
Så til slutt var det startknappen som gjenstod som mistenkt, og med litt kraftigere vrikking av startknkappen ble det plutselig innlysende at det måtte være den da lyset glimtet til en gang! ...og jeg fant en fin beskrivelse av demontering og vedlikehold av dette elektromekaniske vidunderet...
http://blacklabadventures.com/2012/02/1 ... intenance/
Der kunne historien endt, men etter mye pussing av kobberkontaktene og litt montering fram og tilbake så ble fortsatt ikke bryteren god... den satt delvis fast så fort jeg skrudde alt samme igjen istedenfor å bevege seg lett og lyset var fortsatt ikke pålitelig (avhang av hvor mye press bryteren fikk fra toppen når den ble skrudd fast)
Nå har det etterhvrert demret for meg at den kobber-koblingen med de to runde opphøyningene
egentlig skal være fjærbelastet og bevege seg litt opp og ned for å både sikre god kontakt og gli lett... (det sitter en mikroskopisk liten fjær under den nemlig). Men hos meg er kobberet smeltet delvis inn i plastikken og sitter dønn fast. Sååå, jeg har kommet til at dette er et skikkelig møkkapatent som Suzuki har funnet opp her.
"Yess! da vi sender 100 Watt via en tynn kobberkontakt som hvis det er litt dårlig kontakt blir så varm at plasten rundt den smelter"
"Prikken over i-en" nå ble også at i forsøket på å få løs den lille kobberkontakten, så brakk den av istedet - den var smeltet skikkelig fast...
Problemet med startbryteren er visst ikke bare kjent men tilogmed
vanlig når jeg leser rundt om på forum - genialt !
Det er på nevnte V-Strom forum også sterkt anbefalt å kjøpe et relé-kit slik at ikke full strømstyrke til lysene går via startknappen.
Tenkeboksen er nå om jeg skal bestille original ny startbryter som kun er å få som hele "assembly" med nødstoppbryter osv til veil 1800,-

Evt Ebay brukt...
...ELLER om jeg skal a) lodde sammen ledningene til hovedlysene -> garantert lys og forøvrig samme patent som Suzuki brukte før 2005 modell) og b) bruke en uoriginal startbryter som da kun får funksjonen å være starter-knapp. Ulempen er da dels at lysene er på når starteren går (mindre strøm til starteren) og dels at det kanskje ikke ser pent ut med en uoriginal bryter...