Jeg er ny i Norge, det vil sige ihvertfald lige flyttet til Norge igen, da jeg i tidernes formiddag blev født her. Jeg kommer fra Danmark med min frue, vores kat og vores to børn.
Først kørte jeg på min MC fra Danmark til Jøa og måtte senere ned og betale importafgift i Trondheim. (25 mil hver vej, dejlig køretur.)
Så skulle jeg på trafikstasjon i Namsos og her kunne jeg ikke dokumentere HK på motoren. Jeg har undersøgt alle steder jeg kommer i tanke om for at finde dokumentation og intet har vist sig. End ikke Honda Norge vil/kan dokumentere HK på motoren for mig.
Cyklen det drejer sig om er oprindelig købt fra et dødsbo, importeret fra USA (tror jeg, idet alle skruer er i inches ikke mm.) - af min svigerfader. Han døde ulykkeligvis også men efterlod blandt andet cyklen her som nu har kørt lige godt 15.000 miles. (1,6 km per mile). Det er en fantastisk cykel at cruise på i midtnorge og grundet at den er så fin og samtidig fordi det var min svigerfaders, kan det ikke komme på tale at sælge den.
Kig her:
[img]http://i9.photobucket.com/albums/a95/Er ... G_1145.jpg[/img]
Jeg vil ikke af med cyklen, da det KUN er denne lille detalje det drejer sig om. Nemlig dokumentation på motorens ydelse (HK). Men fra trafikstasjonen skriver man:

-----------------------------------------
Motorvolum er oppgitt til 748 cm3.
Kravet til dokumentasjon er:
§ 23-5.Motor og drivverk på to- og trehjulet motorsykkel
1. Oppheves.
2. Ved godkjenning av motorsykkel som tilhører en avgiftsgruppe der avgiften delvis baseres på motorens effekt og slagvolum, skal det fremlegges underlag fra fabrikant som viser effekt og slagvolum. Ved enkeltgodkjenning skal underlaget være dokument fra fabrikant eller fra importør med fabrikantens fullmakt. For moped og lett motorsykkel skal ikke effekten være redusert til lavere effekt enn den opprinnelige ved hjelp av enkle reversible løsninger. Motorer som tilfredsstiller kravene i direktiv 97/24/EF kap. 7 anses å tilfredsstille dette. Effekten skal være angitt i henhold til direktiv 95/1/EF, eventuelt som endret ved direktiv 2002/41/EF, jf. § 23-3. Alternativt kan effekten være angitt i henhold til ECE-reg.nr. 85. Dersom effekten etter disse standarder ikke er kjent, kan motoreffekten etter andre standarder brukes. Disse vil gi omtrent samme eller høyere effekttall enn ovennevnte standarder. Hjuleffekten tillates ikke brukt.
3. Nr. 2 trer i kraft 1. januar 1998.
------------------------------------
Så her er jeg altså, per dags dato med en cykel i garagen jeg ikke må bruge længere, men som kan anvendes hvis jeg kan dokumentere HK på motoren. (Rullefelt er ikke godtaget fordi det måler på baghjulet).
Jeg har igennem alle de manualer jeg har gransket, ikke kunnet finde noget om ydelsen. Jeg håber I kan hjælpe herinde.
Med venlige hilsner:
Erik V H thorup :[-o<