Greit å bruke refleks-tape på mc?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Salt kjeks
Innlegg: 17
Registrert: 02 sep 2014, 17:20
Motorsykkelen din: Nei

Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av Salt kjeks »

At bilister tidvis oppfatter motorsykler som bortimot usynlige er en kjent sak, og er medvirkende årsak til mange ulykker og nesten-ulykker.

Når jeg snart kjøper meg en motorsykkel igjen, tenkte jeg å gjøre den mer synlig. Dette er produkter primært beregnet for kjøretøy som arbeider langs veien, utrykningskjøretøy etc.
Bilde
Den gule på bildet er 75mm x 23m og koster $140 + frakt og mva. Jeg blir ikke stoppet for å etterlikne utrykningskjøretøy med dette?

Bilde
Dette må vel være et av de mest økonomiske sikkerhetstiltakene man kan gjøre, bortsett fra skikkelig kjøredress, hjelm og slikt. Og jeg vil heller at sykkelen skal ha refleksen, sammenlignet med å ta på seg en mindre pen refleksvest, som knapt sees bak kåper og vindskjerm uansett.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av Banditmannen »

[Ironi]Nei nei! Du må ikke finne på å sette på slik tape på en motorsykkel! =;
Det kommer bare til å gjøre deg MINDRE synlig, akkurat slik som en refleksvest gjør det!
Det vil bare gi deg en falsk trygghet!
Og i verste fall kan økt bruk av slik tape gjøre at myndighetene innfører et påbud om at alle MÅ bruke slik tape![/Ironi] ;-)

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av Tommas »

Tror litt slik teip på speilene hadde gjort nytten. Burde være riktig høyde for de som sitter i bil, før de svinger over veien rett foran deg ;-)

ZZR-Erling

Re: Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av ZZR-Erling »

Det går sikkert greit uansett hvor mye tape du surrer på, men bare ikke glem at lyset skal virke..Jeg ser faktisk ganske ofte rundt Oslo, at førere kjører med refleksvest, men manglende lys. Og, din plassering og adferd, er og blir det viktigste.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av RuneMC »

Bruker en stripe diamant-tape på hver av håndbeskytterne utifra tanken om bedre synlighet/flere kontraster. (Og utifra at det som glitrer som gull, kanskje fenger oppmerksomheten litt bedre :roll )
http://www.biltema.no/no/Kontor---Tekni ... eip-29120/

Ad om du blir stoppet eller ei, vil jeg tro det kommer an på hvor lik "look" du legger an på. Mys med øynene på litt avstand - hvis du ikke kan se forskjell vil jeg tro onkel kan gi deg tilsnakk om å endre.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av JohnnyTh »

JEg tror ikke all verden striper vil gi deg noe problemer. Det er vel Politi og logoen som er uniformeringen
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av Kmann »

Bilde
Jeg har teipa min :thumleft . Pent ? njæææ, synlig ja !
Kapelltape hos en lokal skiltpusher :)
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av Flanker »

Den diamanttapen til Biltema... Hvordan er kvaliteten på den, fester den godt og reflekterer den skikkelig i mørket? Skulle nemlig byttet ut noen tapefelter på håndbeskytterne ila. vinteren.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Greit å bruke refleks-tape på mc?

Legg inn av RuneMC »

Diamanttapen fester greit den. Best resultat om underlaget er litt varmt under påføring (f.eks. når den har stått litt i solen), og seff at det ikke er noe olje/voks eller annet som tapelimet ikke fester til. Sitter den først, så sitter den stort sett til du fjerner den med vilje.

Er mest at det kan glimte til fra sol (oppdages i speil og av bilister som skal krysse veien) og evt av billys imot... men kjører jo for det meste i dagslys og litt skumring. I skikkelig mørke er nok refleks bedre. Ved at jeg har festet det ytterst på håndbeskytterne får det også litt fram bredden på MC'n og gjør det sannsynligvis enklere å vurdere avstand/fart for bilistene.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar