Aprilia Caponord 1200

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Er ganske sikker på at vi ikke har en egen Caponord tråd her inne.
Den forrige modellen sto igjen som et alternativ til Yamaha TDM 900 som jeg endte opp med i 2006.
Når har den nye 1200'en vært på markedet en stund.
Men ikke blitt noen suksess så langt her i landet, ser det ut som...

Må si jeg er fascinert av denne sykkelen. Den ser bra ut og har bra spesifikasjoner og er godt utstyrt, ikke minst med dette add dempersystemet.
Flott sykkel, synes jeg.
Derfor fortjener den en egen tråd her på MCsiden.no :D

Om noen her inne har testkjørt den eller tatt sjansen på å skaffe seg en, er jeg svært interessert i å høre om hva man mener om sykkelen.

Han her virker i hvert fall ganske fornøyd ;-) :

[video]https://www.youtube.com/watch?v=KM2ENDKwusw[/video]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av ojda »

Nå har i hvert fall både jeg og Kavagutten prøvet denne på Monsterbike,
Erindrer at det var en kraftfull, artig og leken sykkel å kjøre (det er jo et år siden da)
men nettop demperne forran var noe av det værste jeg har vært borti. (der var Kawagutt og eg heilt samse) myke og svampete. Kan umulig ha vært som den skulle være.
Resten av sykkelen hadde jeg et veldig bra inntrykk av. Testkjøring anbefales :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Må se å få testkjørt denne en gang. Blir vel neppe i år, dessverre... :sorry

Skulle gjerne sett at den lokale Guzzi-forhandleren hadde hatt en på stallen. Men det har de ikke :[-( .
Skal nemlig dit i morra og bytte dekk på Super-Stelvio'en ;-) .
Med en Caponord i stallen ville jeg ganske sikkert fått meg en lengre tur med den.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Barbarozza »

En meget fin sykkel som er litt annerledes en mye annet
Og det finnes ikke mange av dem, de eldre modellene har sine knirk har jeg skjønt, de nye ser strøkne ut

Den har en 90 graders twin på 1197 ccm med og med 2 tennplugger pr sylinder og 128 hk
Max nm ved 6900. Aprillia lager svært fine motorer og hadde jeg hatt mye penger hadde dette vært en fin nr 2 sykkel.
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av ojda »

Min lille kommentar etter at jeg prøvde den (det var faktisk kun 6 måneder siden :redface )

Aprillia Caponord var definitivt fresk ja, nydelig sittestilling hadde den også :thumleft
Likte den veldig godt. Jeg hadde litt uenigheter med framgaffelen, men det
var nok pga liten tid til å bli godt kjent med hverandre :knegg
Tror vi kunne blitt gode venner etterhvert :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Hva med instrumenteringen, ojda? Lettavleselig, også i dagslys, eller?
Kan ikke si jeg er noen stor tilhenger av fulldigitaliserte løsninger som den Caponord'en har...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Barbarozza »

Digitale instrumenter er kun en vane AJ, også finnes det muligheter til å avhjelpe evt svakheter mht til lys og solskinn også. Speedometer og turteller er analogt hos meg, men alt annet digitalt i en litt gammeldags firkant under de analoge metrenene og det er svært lett å lese. Det er det siste jeg ville brydd meg om tror jeg

Demperne er det verre med, spes hvis de var så stramme som de skal være fra fabrikk.

I ADV klassen synes jeg den er en ærlig konkurent til MTS fra Ducati selvom den er i en klasse for seg selv mht motor. Dog , jeg har ikke prøvd den eller har noen særlig erfaring med ADV så det er noe jeg skal prøve å få :vs
Memento mori

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av ojda »

Lesligheten av instrumentene var bra nok til at iallefall ikke jeg lot meg hefte av det :-k
Når det gjelder digitale/analoge instrumenter er tydelige digitale klart å foretrekke etter at man har tillvendt seg disse. Bruker mindre tid (millisekunder) til å registrere farten.
Hva man synes er pent blir noe annet ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Kawagutten »

Caponord1200 er en herlig sykkel med godt drag og hva angår de demperne når jeg prøvekjørte så må noe har vært feil.Den har orginalt veldig gode dempere og er ikke veldig ulik Tuono i kjøreegenskaper,motormessig og sittestilling.De ekstra service intervalene som er satt er kun småting som en normalt burde gjøre selv med gjevne mellomrom på alle sykler bare at her er det satt inn i serviceboka fordi mange er så sløve med vedlikehold.Alle burde sjekke kjede/drev,lyspærer,slakk på clutch wire osv. selv. Aprilia er litt på forskudd her :-)
Instrumentene synes jeg var gode og hadde ikke noe problem med å lese noe der.
Det er jo multi-function digital instrument og noen knapper å trykke på for å endre moduser osv. så bare å lese bruksanvisningen så lærer en fort hva alt er :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Nå som 'ekte' adventuresykkel med eikefelger, 19" forhjul og alu-sidevesker?

Kan faktisk se sånn ut...:

Bilde
Interessant!

Mer å lese her for de som kan italiensk... ;-) :

http://www.moto.it/intermot-colonia/mot ... ermot.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Og her en engelsk (Google...) versjon:
https://translate.google.com/translate? ... edit-text=" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Kawagutten »

Ser meget bra ut og ligger veldig høyt på lista for min del :thumleft
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

Kawagutten skrev:Ser meget bra ut og ligger veldig høyt på lista for min del :thumleft
Må si jeg liker å la øynene hvile på denne jeg også :yeyeye
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Olav K »

Det var en av de flotteste adventure-syklene jeg har hvilt mine blodskutte øyne på :prf
Hva veier denne bajken?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Flanker »

Olav K skrev:Det var en av de flotteste adventure-syklene jeg har hvilt mine blodskutte øyne på :prf
Hva veier denne bajken?
214 kg. tørr for nåværende versjon.

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av sankyo »

Mulig det er noe galt med meg... Jeg liker utseende. Men da jeg prøvekjørte den for 1 år siden i Drammen (Monsterbike) snudde jeg før jeg kom til motorveien. Syntes lyden, opplevelsen og følelsen var heeeeeelt feil. Vanskelig å forklare, men jeg ville nok takket nei om jeg fikk den i gave. Eller kanskje ville jeg solgt den til en av dere...
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

sankyo skrev:Mulig det er noe galt med meg... Jeg liker utseende. Men da jeg prøvekjørte den for 1 år siden i Drammen (Monsterbike) snudde jeg før jeg kom til motorveien. Syntes lyden, opplevelsen og følelsen var heeeeeelt feil. Vanskelig å forklare, men jeg ville nok takket nei om jeg fikk den i gave. Eller kanskje ville jeg solgt den til en av dere...
Hører gjerne mer om hva som var "heeeeeelt feil" (selv om det er vanskelig å forklare...). 'Feil' lyd, opplevelse osv. ...
Har ikke hatt mulighet til å testkjøre denne selv, men liker Caponord-konseptet, for å si det slik.
Sitter dog langt inne å bytte Stelvio'en med noe annet. Bare så det er nevnt ;-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av sankyo »

Hva skal jeg si.
Den gang kjørte jeg en V-strom 650, men var på jakt etter en sport touring sykkel. Jeg hadde prøvekjørt en Gsx1250f (jeg elsket den) , en z1000sx (mange vibrasjoner og vanskelig å legge ned i svingene) og en cbf1000f (ingen personlighet) . Så hadde jeg litt tid igjen og valgte Apriliaen. Den hadde en svært behagelig sitteposisjon, det må jeg innrømme. Men det var noe med motoren. Lyden, karakteristikken, hva skal jeg si. Jeg trodde rett og slett at det var noe galt med motoren. Men jeg tror ikke det var det.
Men på samme måte som jeg liker triumph sin 1050 motor (heeeeeelt rå) og motoren til min Gsx1250f, så mislikte jeg apriliaens motor. Dessverre. Som sagt, liker sykkelen ellers veldig godt og jeg har hørt mye godt om den.

PS Det var ikke meningen å disse de andre syklene, det var min ren subjektiv opplevelse.
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av AJ »

sankyo skrev: [...] så mislikte jeg apriliaens motor. Dessverre. Som sagt, liker sykkelen ellers veldig godt og jeg har hørt mye godt om den.

PS Det var ikke meningen å disse de andre syklene, det var min ren subjektiv opplevelse.
Interessant siden Stelvio'en også har en 90 graders V-twin, som Caponord'en.
Tror jeg må få testet denne Aprilia'en når sesong 2015 er i gang.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av RuneMC »

Med kardang kunne den vært med i vurderingen sammen med andre konkurrenter i denne prisklassen.

Uten kardang blir den mindre interessant... akkurat som den nye V-Strom 1000'en...
Her tror jeg designerne har bommet litt på hva en motorsyklister vil ha når de eventuelt oppgraderer fra 650 til noe større.

Det rare er at jeg tror det vet om det på et eller annet nivå - for har dere lagt merke til hvordan MC'ene i reklamefoto får tatt bilder i alle mulige vinkler unntatt fra den siden som klart viser kjedet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av PCP »

Vedrørende dempere så jeg nylig en review (laget av en norsk kar på Sardinia), og han er tydleigvis svært så begeistret, og mener fjæring overgår Multistrada's "sky hook"...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pocqd7qVTS0[/video]

Ikke vet jeg, og det var da noe voldsomt mye skraping av fothvilere(?) i filmen, men syns i alle fall det ser ut som en morsom sykkel.

Det er flott med alle tilbakemeldinger Sankyo, også de negative. Smaken er forskjellig.
PS, hvis sjansen byr seg nå som jula nærmer seg, så har jeg vært veldig snill i år altså! :knegg

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Bosted: Oslo

Re: Sv: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av sankyo »

PCP skrev:Vedrørende dempere så jeg nylig en review (laget av en norsk kar på Sardinia), og han er tydleigvis svært så begeistret, og mener fjæring overgår Multistrada's "sky hook"...

[video]https://www.youtube.com/watch?v=pocqd7qVTS0[/video]

Ikke vet jeg, og det var da noe voldsomt mye skraping av fothvilere(?) i filmen, men syns i alle fall det ser ut som en morsom sykkel.

Det er flott med alle tilbakemeldinger Sankyo, også de negative. Smaken er forskjellig.
PS, hvis sjansen byr seg nå som jula nærmer seg, så har jeg vært veldig snill i år altså! :knegg
Du står øverst på listen ;)
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Bjerknez »

Kjenner ikke til sykkelen annet enn bildene/videoen jeg har sett og kan kun uttale selve utseendet.

Jeg synes den ser litt for mye "romskip" ut. Aner ikke hvorfor jeg sier dette, men jeg synes det blir rart når dem prøver å få en slik type sykkel til å se "badass" ut. Jeg liker "sannheten" bedre. Feks. så synes jeg en Triumph Explorer 1200 ser bedre ut.

Men direkte stygg var den så absolutt ikke. Men den tilltalte meg heller ikke av nevneverdig grad...

Men det kan jo være den har kvaliteter og egenskaper utover det rent estetiske som drar opp inntrykket, men det vet jeg svært lite om :redface :-k

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av L-NA »

Kanskje ett av få alternativ til den jeg allerede har :-k

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av Flanker »

Må si meg enig med Bjerknez. Jeg blir ikke helt fortrolig med utseendet på den nye Caponord'en. Synes den gamle modellen var langt penere! Men smaken er jo som baken.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Bosted: Høvik

Re: Aprilia Caponord 1200

Legg inn av PCP »

Jeg syns også Explorer er ganske fin, men generelt er det nok egenskapene som tiltaler meg mest i denne kategorien, så er åpen for julegaver til tross for utseende, snarere enn på grunn av utsende. Men det problemet har jeg i grunn med mange nyere sykler, de krever litt tilvenning, det er mye Star Wars og denne ramme-moten som er så populær appellerer nok også mer til brokonstruktører og rørleggere enn meg. R-sykler ligger nok egentlig mitt hjerte nærmest, men det vil jeg på den annen side ikke ha.

RuneMC skrev:Med kardang kunne den vært med i vurderingen sammen med andre konkurrenter i denne prisklassen.

Uten kardang blir den mindre interessant... akkurat som den nye V-Strom 1000'en...
Her tror jeg designerne har bommet litt på hva en motorsyklister vil ha når de eventuelt oppgraderer fra 650 til noe større.

Det rare er at jeg tror det vet om det på et eller annet nivå - for har dere lagt merke til hvordan MC'ene i reklamefoto får tatt bilder i alle mulige vinkler unntatt fra den siden som klart viser kjedet.
Er i grunn enig, og syns kjede er noe herk. :sk?
Noen gjør det kanskje for å holde prisen nede, men det kan vel også tenkes at det også er et bevisst valg om å lage noe mer kompromissløst. Kjede har jo noe mindre effekttap, gir lavere totalvekt, og ikke minst mindre uavfjæret masse/vekt som påvirker kjøreegenskapene. Andre ulemper som heis-effekt, vridning, ol, har vel moderne ingeniørkunst mer eller mindre eliminert, så vidt jeg har forstått. (Om det da ikke er snakk om gode patentbeskyttede løsninger, og div mindre gode etterlikninger? Jeg har ikke prøvd moderne kardang-sykkel.)

Svar