Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Petterh »

Hei sveis :vs

Når jeg parkerer sykkel'n pleier jeg å sette fra meg hjelmen og hanskene rett ved siden av. Jeg har inntrykk av at kløfingrede har respekt for motorsyklister, men jeg har ikke testet dette i sentrum. Noen som vet hvordan det er å gå ifra hjelmen sin ved Oslo City eller rundt om i byen?

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg ville personlig aldri gjort det ihvertfall... Mye drittunger :)

I sommer satt jeg på sykkelen jeg utenfor Grønland politstasjon og ventet i laaang kø for å fornye passet mitt. Det var flere sykler parkert ved siden av og maaange folk ute der. Plutselig kommer det opp noen unger og setter seg på ene av syklene ved siden av mens de pirker og peller borti alt på styret.
Jeg så ganske fort at det ikke var de som eide sykkelen og ba de pelle seg vekk og ikke røre andres ting.

--

Dessuten så syns jeg det ser litt nils ut å gå rundt i mc klær men ingen hjelm i hånda. Da ser jeg for meg folk lurer på hvorfor jeg har på så tykt med klær :P
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av SuperMorten »

Har absolutt ingen tiltro til folk i Oslo. Tar med meg alt som er løst, og noen kan tenke seg å stjele.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Toven

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Toven »

Setter ikke fra meg en gang sykkelen i oslo, kjører rett igjennom :prf

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av RuneMC »

Ville heller ikke satset på å legge igjen hverken hjelm eller annet kjøreutstyr ved parkering på gateplan i Oslo. Altfor mange folk - hvor en liten prosentandel har null respekt eller faktisk liker å gjøre litt hærverk eller fulle og rusa folk som kan finne på mye rart.

Beveger du deg ned i et rent og pent P-hus som Europark på Aker Brygge, så er nok sjansen straks større for at hjelmen får ligge i fred.
Oslo City ligger i en litt mer belastet del av byen enn Aker Brygge, så der ville jeg nok ikke satset på at P-hus er sikkert heller.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av jongsanim »

Legger aldri fra meg hjelmen noe sted som helst, Oslo eller bygda... Du vet aldri om den har vært i bakken mens du var borte.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Intruder »

Kunne nok stjele mange hjelmer selv her på bondelandet om sommeren,utrolig hvor likeglade folk er..
Dom ha nok før mye peeng... :lol

..og kjører heller aldri te by`n...ha`kke nok gryn.. :scratch
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23121
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Bjerknez »

Nå har jeg til gode og oppleve parkering i Oslo Sentrum, men jeg har en slik liten wirelås som jeg kjøpte på Biltema (eller Clas'ern... husker ikke) som gjør at jeg kan låse fast hjelmen til sykkelen. Denne har jeg alltid med meg i tankvesken. Tankvesken tømmer jeg for verdisaker som telefon/batteribanker etc. og tar med meg, mens selve tankvesken blir igjen.

Det er dog sjelden jeg velger å parkere på gateplan uten at jeg er nevneverdig utenfor synsrekkevidde til sykkelen. Skal jeg parkere over lenger tid så tar jeg i bruke andre virkemidler.

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Zadnez »

jeg setter alltid hjelmen på speilet og hanskene foran på sykkelen, har aldri mistet noe
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av mammut89 »

jeg har gjort det mange ganger, senest idag la jeg fra meg hjelmen ved sykkelen i parkeringshus
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Haymaker »

Kort oppsummert: Ja, gjør det. Nei, ikke gjør det :prop:

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av ojda »

Petterh skrev:Hei sveis :vs

Når jeg parkerer sykkel'n pleier jeg å sette fra meg hjelmen og hanskene rett ved siden av. Jeg har inntrykk av at kløfingrede har respekt for motorsyklister, men jeg har ikke testet dette i sentrum. Noen som vet hvordan det er å gå ifra hjelmen sin ved Oslo City eller rundt om i byen?
Legger av prinsipp aldrig hjelm eller hansker på bakken :[-X
Har igjennom årene sett opptil flere hunder som har "krevd eierskap" i utstyr plassert på den måten :sorry
Speilen min er for å henge slikt, så låser jeg med vaierlås når jeg føler for det. (Bla i Oslo Sentrum).
På ferietur er jeg også kjapt fremme med låsen, så utrolig upassende om noen skulle synes
de trengte min hjelm mere enn meg :evil
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av freddy123 »

Nå har jeg nettop kjøpt meg ny hjelm til 4450kr så å legge den fra seg og gå, det blir nesten som om jeg skulle latt mobilen ligge igjen og håpet på st ingen tok den.

Nei en såppas dyr gjenstand den tar jeg med meg, for dyrt å om noen skulle gjøre herverk eller stjele den enkelt å greit.

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av Relax »

Petterh skrev:Hei sveis :vs

Når jeg parkerer sykkel'n pleier jeg å sette fra meg hjelmen og hanskene rett ved siden av. Jeg har inntrykk av at kløfingrede har respekt for motorsyklister, men jeg har ikke testet dette i sentrum. Noen som vet hvordan det er å gå ifra hjelmen sin ved Oslo City eller rundt om i byen?
Har cruiser som du har, og den var "naken" uten bags før, fordi jeg egentlig synes det er kulest. Har etterhvert satt på bags og til slutt top bag bak , nettopp av praktiske hensyn. I dag kan jeg + kona hive jakker pluss hansker i sidebagger, og begge hjelmer i top boksen og vandre rundt i Oslo i ola bukse og T-skjorte ;)
VELDIG behagelig og praktisk kontra å bære med jakker, hjelmer osv!
Utover det, så er jeg ikke fremmed for å legge igjen hjelm + hansker på sykker'n ...så langt har det godt bra :)
Parkerer gjerne på Karl Johan der jeg føler det litt tryggere..
:)
"Do the right thing"

pkl
Innlegg: 24
Registrert: 20 okt 2013, 10:07
Motorsykkelen din: FZ6 s

Re: Gå ifra hjelmen i Oslo sentrum?

Legg inn av pkl »

Parkerer i Akersgata 2-3 dager i uka, de andre dager andre steder i Oslo, mer eller mindre sentrale. Opplever "innbrudd i boksen" minst en gang i måneden, nå står den bare åpen (helt åpen) da boksen stort sett er mer verdt en det som er i den.

I steden for å legge noe igjen på sykkelen i Oslo sentrum, ville jeg heller bare gitt det til nærmeste narkoman eller rumensk tigger, for det går ut på det samme.

Svar