Hvis det er noe jeg har skrevet du sikter til må du ha misforstått meg. Jeg er ganske overbevist at hver eneste krone i et evt avgiftsbortfall tilfaller kunden!Peik skrev:Høres urimelig ut, som en forhandler antyder her, at et avgiftsbortfall på 20 - 50.000 ikke skulle føre til en tilsvarende reduksjon i nypris fordi konkurransen er hard. I Oslo har vi forøvrig ingen Yamaha-forhandlere. Pussig med tanke på at det må være nest eller tredje største motorsykkelprodusenten i verden...
Engangsavgift på mc ned 30%
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Hvis det er det du mener, har jeg nok misforstått deg ja.
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Blir nok motorsykler med liten cc og stor hk som blir vinner av dette, hvis forslaget går igjennom....? eller er jeg helt på bærtur her?
se link :
http://nmcu.org/lavere-engangsavgift-p-mc" onclick="window.open(this.href);return false;

se link :
http://nmcu.org/lavere-engangsavgift-p-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Regnet meg fram til at min Tiger Explorer 136hk 1200ccm blir 44701 kr billigere
Har da riktignok regnet etter 1200ccm og ikke 1215ccm som den egentlig er
Går dette igjennom blir det nok ganske sansynlig ny sykkel neste gang også.
Besparelsene ble kansje litt i overkant, da det ble regnet med hk istedefor Kw :-)å
Det reelle var nok 35776 kr spart i mitt tilfelle. Dog heller ikke til å kimse av

Har da riktignok regnet etter 1200ccm og ikke 1215ccm som den egentlig er

Går dette igjennom blir det nok ganske sansynlig ny sykkel neste gang også.

Besparelsene ble kansje litt i overkant, da det ble regnet med hk istedefor Kw :-)å
Det reelle var nok 35776 kr spart i mitt tilfelle. Dog heller ikke til å kimse av

Sist redigert av ojda den 10 okt 2014, 13:09, redigert 2 ganger totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Engangsavgift på mc ned 30%
Om forhandlere ønsker å benytte anledningen til å ta ut høyere fortjeneste må de gjerne det. Der er jo ganske enkelt å finne forhandlere i EU som er mer enn villige til å selge.
Regna på en ZZR1400 nå, den faller med ca.62800....
Det betyr kliss ny hypertourer for 237100....
Aiai for en fristelse..
For hypersport folket er det vel bare å skrive seg på venteliste for Kawa H2.. Den vil jo bli jævlig mye billigere..
Regna på en ZZR1400 nå, den faller med ca.62800....
Det betyr kliss ny hypertourer for 237100....
Aiai for en fristelse..
For hypersport folket er det vel bare å skrive seg på venteliste for Kawa H2.. Den vil jo bli jævlig mye billigere..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Kimshans
- Innlegg: 60
- Registrert: 27 sep 2012, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
- Bosted: Porsgrunn
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Hmm, kikket litt på tallene. De var litt ufullstendige i tabellen på NMCU, så jeg gikk inn på forslaget til statsbudsjettet og hentet dem ut. Det ser litt rart ut, men første kolonnen er 2014 tallene. Andre kolonne er forslaget for 2015. Og siste kolonne er endringen i %:
Motorsykler. Avgiftsgruppe f,
stykkavgift, kr 11043 7895 -28,5
Motoreffekt, kr/kW
første 11 kW 0 0 -
resten 491,44 250,00 -49,1
Slagvolum, kr/cm3
første 125 cm3 0 0 -
neste 775 cm3 37,93 32,14 -15,3
resten 83,17 70,48 -15,3
Sikler på å kanskje kjøpe en BMW R1200RS til neste år. Og har jeg forstått utregningen rett, så er det ca. 30 000,- i reduksjon i avgifter på denne.
Ikke værst det. Spørsmålet er bare hvor stor innvirkning dette evt. vil få ved innbytte av sykkelen jeg har nå da....
Motorsykler. Avgiftsgruppe f,
stykkavgift, kr 11043 7895 -28,5
Motoreffekt, kr/kW
første 11 kW 0 0 -
resten 491,44 250,00 -49,1
Slagvolum, kr/cm3
første 125 cm3 0 0 -
neste 775 cm3 37,93 32,14 -15,3
resten 83,17 70,48 -15,3
Sikler på å kanskje kjøpe en BMW R1200RS til neste år. Og har jeg forstått utregningen rett, så er det ca. 30 000,- i reduksjon i avgifter på denne.
Ikke værst det. Spørsmålet er bare hvor stor innvirkning dette evt. vil få ved innbytte av sykkelen jeg har nå da....

Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Forsto ikke helt din " tabell" men så at det var litt ufullstendig på nmcuKimshans skrev:Hmm, kikket litt på tallene. De var litt ufullstendige i tabellen på NMCU, så jeg gikk inn på forslaget til statsbudsjettet og hentet dem ut. Det ser litt rart ut, men første kolonnen er 2014 tallene. Andre kolonne er forslaget for 2015. Og siste kolonne er endringen i %:
Motorsykler. Avgiftsgruppe f,
stykkavgift, kr 11043 7895 -28,5
Motoreffekt, kr/kW
første 11 kW 0 0 -
resten 491,44 250,00 -49,1
Slagvolum, kr/cm3
første 125 cm3 0 0 -
neste 775 cm3 37,93 32,14 -15,3
resten 83,17 70,48 -15,3
Sikler på å kanskje kjøpe en BMW R1200RS til neste år. Og har jeg forstått utregningen rett, så er det ca. 30 000,- i reduksjon i avgifter på denne.
Ikke værst det. Spørsmålet er bare hvor stor innvirkning dette evt. vil få ved innbytte av sykkelen jeg har nå da....
Selv har jeg tittet litt på en enkel " hive seg på " sykkel som Duke 390
Sendt inn en mail til KTM og de kunne ikke svare på hvor mye billigere den ble hvis forslaget gikk igjennom.
Det som er litt spesielt med en 390 duke er jo liten cc og stor Hk iht størrelse og vekt.
Hva blir reduksjonen på den evnt? Tar du regnestykket? ( kan ikke se din tabell på mitt nettbrett)
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Koster 75000 ny i dagtobbelobb skrev:Forsto ikke helt din " tabell" men så at det var litt ufullstendig på nmcuKimshans skrev:Hmm, kikket litt på tallene. De var litt ufullstendige i tabellen på NMCU, så jeg gikk inn på forslaget til statsbudsjettet og hentet dem ut. Det ser litt rart ut, men første kolonnen er 2014 tallene. Andre kolonne er forslaget for 2015. Og siste kolonne er endringen i %:
Motorsykler. Avgiftsgruppe f,
stykkavgift, kr 11043 7895 -28,5
Motoreffekt, kr/kW
første 11 kW 0 0 -
resten 491,44 250,00 -49,1
Slagvolum, kr/cm3
første 125 cm3 0 0 -
neste 775 cm3 37,93 32,14 -15,3
resten 83,17 70,48 -15,3
Sikler på å kanskje kjøpe en BMW R1200RS til neste år. Og har jeg forstått utregningen rett, så er det ca. 30 000,- i reduksjon i avgifter på denne.
Ikke værst det. Spørsmålet er bare hvor stor innvirkning dette evt. vil få ved innbytte av sykkelen jeg har nå da....
Selv har jeg tittet litt på en enkel " hive seg på " sykkel som Duke 390
Sendt inn en mail til KTM og de kunne ikke svare på hvor mye billigere den ble hvis forslaget gikk igjennom.
Det som er litt spesielt med en 390 duke er jo liten cc og stor Hk iht størrelse og vekt.
Hva blir reduksjonen på den evnt? Tar du regnestykket? ( kan ikke se din tabell på mitt nettbrett)
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
390 cc og 43 hestertobbelobb skrev:Koster 75000 ny i dagtobbelobb skrev:Forsto ikke helt din " tabell" men så at det var litt ufullstendig på nmcuKimshans skrev:Hmm, kikket litt på tallene. De var litt ufullstendige i tabellen på NMCU, så jeg gikk inn på forslaget til statsbudsjettet og hentet dem ut. Det ser litt rart ut, men første kolonnen er 2014 tallene. Andre kolonne er forslaget for 2015. Og siste kolonne er endringen i %:
Motorsykler. Avgiftsgruppe f,
stykkavgift, kr 11043 7895 -28,5
Motoreffekt, kr/kW
første 11 kW 0 0 -
resten 491,44 250,00 -49,1
Slagvolum, kr/cm3
første 125 cm3 0 0 -
neste 775 cm3 37,93 32,14 -15,3
resten 83,17 70,48 -15,3
Sikler på å kanskje kjøpe en BMW R1200RS til neste år. Og har jeg forstått utregningen rett, så er det ca. 30 000,- i reduksjon i avgifter på denne.
Ikke værst det. Spørsmålet er bare hvor stor innvirkning dette evt. vil få ved innbytte av sykkelen jeg har nå da....
Selv har jeg tittet litt på en enkel " hive seg på " sykkel som Duke 390
Sendt inn en mail til KTM og de kunne ikke svare på hvor mye billigere den ble hvis forslaget gikk igjennom.
Det som er litt spesielt med en 390 duke er jo liten cc og stor Hk iht størrelse og vekt.
Hva blir reduksjonen på den evnt? Tar du regnestykket? ( kan ikke se din tabell på mitt nettbrett)
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Jeg laget en liten kalkulator i Excel som beregner avgiften etter 2014 og 2015 nivå, og som viser deg hvor mye billigere nye motorsykler kan bli til neste år hvis statsbudsjettet blir godkjent.
Bare sett inn effekt (kW) og slagvolum så gjør Excel resten. (filen må lastes ned, fungerer ikke å regne ut i nettleseren
)
LINK:
https://www.dropbox.com/s/ylcf0n4ifkabm ... .xlsx?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Bare sett inn effekt (kW) og slagvolum så gjør Excel resten. (filen må lastes ned, fungerer ikke å regne ut i nettleseren

LINK:
https://www.dropbox.com/s/ylcf0n4ifkabm ... .xlsx?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Takk!!!!Fsva skrev:Jeg laget en liten kalkulator i Excel som beregner avgiften etter 2014 og 2015 nivå, og som viser deg hvor mye billigere nye motorsykler kan bli til neste år hvis statsbudsjettet blir godkjent.
Bare sett inn effekt (kW) og slagvolum så gjør Excel resten. (filen må lastes ned, fungerer ikke å regne ut i nettleseren)
LINK:
https://www.dropbox.com/s/ylcf0n4ifkabm ... .xlsx?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
håper d er greit å dele lenken !
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Null problem ;Dtobbelobb skrev:Takk!!!!Fsva skrev:Jeg laget en liten kalkulator i Excel som beregner avgiften etter 2014 og 2015 nivå, og som viser deg hvor mye billigere nye motorsykler kan bli til neste år hvis statsbudsjettet blir godkjent.
Bare sett inn effekt (kW) og slagvolum så gjør Excel resten. (filen må lastes ned, fungerer ikke å regne ut i nettleseren)
LINK:
https://www.dropbox.com/s/ylcf0n4ifkabm ... .xlsx?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;
håper d er greit å dele lenken !
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 29 sep 2013, 11:14
- Motorsykkelen din: 2016 Ducati Multistrada 1200S
- Bosted: Rennebu, Sør-Trøndelag
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Så akkurat en debatt på NRK, hørtes ikke ut som Venstre var helt enig i reduksjon av diverse avgifter. Tror det er best å ikke ta gleden på forskudd 

Knut Erik Halgunset
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Dette er strategi på høyt plan.evo16v skrev:Så akkurat en debatt på NRK, hørtes ikke ut som Venstre var helt enig i reduksjon av diverse avgifter. Tror det er best å ikke ta gleden på forskudd
Siv vet hvor populært dette forslaget er, det vet Trine også! Derfor kan Trine nå gi inntrykk av at hun er i mot dette, for senere å ta en hestehandel der hun kan gå med på det mot og få gjennomslag for noen av sine fanesaker.
Dette blir en spennende senhøst!
Re: Engangsavgift på mc ned 30%
Ser ingen grunn til at miljøpartiet ønsker å fjerne et forslag som vil gjøre at flere kjøper nyere mc med mindre forbruk og co2 utslippkjellv skrev:Dette er strategi på høyt plan.evo16v skrev:Så akkurat en debatt på NRK, hørtes ikke ut som Venstre var helt enig i reduksjon av diverse avgifter. Tror det er best å ikke ta gleden på forskudd
Siv vet hvor populært dette forslaget er, det vet Trine også! Derfor kan Trine nå gi inntrykk av at hun er i mot dette, for senere å ta en hestehandel der hun kan gå med på det mot og få gjennomslag for noen av sine fanesaker.
Dette blir en spennende senhøst!
uansett så vil co2 utslipp i 2016 være avgiftsgjørende på mc
hk/cc avgiften vi har i Norge må byttes ut....
så de må gjøre noe :-)