Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Holde hemmelig? Hva da? ... om vi ikke blinker betyr det at vi skal fortsette i samme kjørebane/felt/vei, når vi blinker betyr det at vi skal krysse ei eller annen linje ... av og til ei usynlig tenkt linje, men likevel tydelig.kjellv skrev:Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
Hvilken uriktig men nyttig tilleggsinfo får man når noen blinker til venstre i ei rundkjøring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg tok lappen nå i sommer og jeg lærte at man skulle blinke til venstre før rundkjøringen hvis man skulle helt rundt.jhn skrev:Holde hemmelig? Hva da? ... om vi ikke blinker betyr det at vi skal fortsette i samme kjørebane/felt/vei, når vi blinker betyr det at vi skal krysse ei eller annen linje ... av og til ei usynlig tenkt linje, men likevel tydelig.kjellv skrev:Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
Hvilken uriktig men nyttig tilleggsinfo får man når noen blinker til venstre i ei rundkjøring.
Ganske logisk egentlig. Mest for å vise møtende som skal rett fra at vi faktisk skal rundt

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
I trafikken møter vi en utrolig mengde andre trafikanter. Noen, for håpentligvis de fleste, er våkne og observante, med gode rutiner og et godt overblikk i en hver situasjon. Disse trenger ikke denne tilleggsopplysningen. Men disse er heller vanligvis ikke til stor fare for oss på MC, de leser oss som en åpen bok og ser hva vi har tenkt. Men dessverre er det ikke alle trafikanter som er slik. Noen er minst like opptatt med å skrive en tekstmelding og kikker opp en gang hvert 5. sekund, noen har nettopp stått opp, noen har skrikende unger i baksetet, noen har svigermora si der, noen ser andre trafikanter som motstandere i bokseringen der alt de gjør i trafikken handler om å vinne en hver situasjon, og noen opplever en rundkjøring som det aller skumleste de kan gjøre fordi alle vikepliktsregler plutselig er opphevet og motsatt av normalt.jhn skrev:Holde hemmelig? Hva da? ... om vi ikke blinker betyr det at vi skal fortsette i samme kjørebane/felt/vei, når vi blinker betyr det at vi skal krysse ei eller annen linje ... av og til ei usynlig tenkt linje, men likevel tydelig.kjellv skrev:Da jeg kjørte opp klasse A for2,5 år siden anbefalte min kjørelærer å blinke til venstre når jeg nærmet meg en rundkjøring og jeg skulle rundt og til venstre (altså ikke til høyre eller rett fram) Hva er poenget med at det skal holdes hemmelig sa han...jhn skrev:Kom til å tenke på denne diskusjonen etter at jeg la merke til noe feilbruk av blinklys i ei rundkjøring tidligere i kveld.
De to bilene foran meg valgte hver sin måte å bryte blinklys-reglene på.
Den en valgte å blinke til venstre helt til han forsvant ut av mitt synsfelt til venstre ... jeg skulle rett fram. Den andre bilen valgte å la være å bruke blinklyset da han tok første høyre.
Er ikke dette med å blinke til venstre et merkelig fenomen? Hvem fant ut at dette er en fornuftig ting å gjøre?
Hvilke fordeler gir dette i forhold til korrekt blinklys-bruk?
Hvilken uriktig men nyttig tilleggsinfo får man når noen blinker til venstre i ei rundkjøring.
Disse kan ha nytte av at jeg koster på meg 0,03 kalorier og slår blinklysbryteren til venstre slik at jeg øker sjansen for å bli sett og forstått...
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg lærte også å ikke blinke til venstre i rundkjøring ta jeg tok B-lappen, men 20 år senere da jeg tok A-lappen så skulle man blinke til venstre, og ved ettertankte syns jeg det er ganske greit fordi man gir mer informasjon til medtrafikantene.
Angående blinking eller ikke "ved behov", så tenker jeg slik: Jo mindre behov jeg tror andre har for å vite at jeg skal svinge, jo viktigere er det å gi beskjed om at jeg jeg skal svinge i det tilfelle at de har dette behovet likevel. F.eks: En rask og stillegående bil sniker seg opp i blindsonen min på akkurat feil tidspunkt så jeg tror jeg er alene når jeg skal svinge, da kan blinklyset være redningen. Og som andre har nevnt så har det ingen verdi å gjøre en vurdering av hvorvidt blinking er nødvendig eller ikke, siden det ikke har noen ulemper å blinke "for mye".
Når det gjelder problemet med å huske å skru av blinkeren på MC, så slet jeg mye med det da jeg begynte å kjøre. Men med konsekvent blinking så blir også det å slå av blinkerne etterhvert sittende i ryggmargen. Jeg har etterhvert fått en tendens til å trykke dem av også etter skarpe (blinkefrie) svinger.
Angående blinking eller ikke "ved behov", så tenker jeg slik: Jo mindre behov jeg tror andre har for å vite at jeg skal svinge, jo viktigere er det å gi beskjed om at jeg jeg skal svinge i det tilfelle at de har dette behovet likevel. F.eks: En rask og stillegående bil sniker seg opp i blindsonen min på akkurat feil tidspunkt så jeg tror jeg er alene når jeg skal svinge, da kan blinklyset være redningen. Og som andre har nevnt så har det ingen verdi å gjøre en vurdering av hvorvidt blinking er nødvendig eller ikke, siden det ikke har noen ulemper å blinke "for mye".
Når det gjelder problemet med å huske å skru av blinkeren på MC, så slet jeg mye med det da jeg begynte å kjøre. Men med konsekvent blinking så blir også det å slå av blinkerne etterhvert sittende i ryggmargen. Jeg har etterhvert fått en tendens til å trykke dem av også etter skarpe (blinkefrie) svinger.
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Lærte også å blinke til venstre før rundkjøring når du skal helt rundt eller en utkjøring til venstre for trafikk som kommer imot. Dvs for å være korrekt skal du blinke til venstre og så skifte til å blinke ut til høyre når neste avkjøring er den du skal ut. Det siste er egentlig viktigst i rushtrafikken hvor biler ellers kan finne på å passere deg på yttersiden, men greit å ha vanen inne så det går automatisk.
Fordelen med å blinke til venstre (et stykke før rundkjøringen) er ganske åpenbare da trafikk imot da vil vente til du har passert. I motsatt tilfelle blir det "gjetteleken" for dem som kommer imot og det er noen ganger mulig å feiltolke (ingen blink = rett fram) og dermed kan ulykken være et faktum. Nok til å skvette litt kaffe ut av Statoilkoppen for bilisten - vesentlig mer dramatisk for motorsyklisten.
Blinking i god tid gir dessuten bedre flyt i trafikken - for alle.
Fordelen med å blinke til venstre (et stykke før rundkjøringen) er ganske åpenbare da trafikk imot da vil vente til du har passert. I motsatt tilfelle blir det "gjetteleken" for dem som kommer imot og det er noen ganger mulig å feiltolke (ingen blink = rett fram) og dermed kan ulykken være et faktum. Nok til å skvette litt kaffe ut av Statoilkoppen for bilisten - vesentlig mer dramatisk for motorsyklisten.
Blinking i god tid gir dessuten bedre flyt i trafikken - for alle.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Ganske logisk i mine øyne også dette...SuperMorten skrev:Jeg kjenner en kjørelærer, som er sensor i dag. Han sier det veldig enkelt: Det skader ikke å fortelle andre hva du har tenkt til å gjøre.
Men etter 20 år på fire hjul så må jeg si det sitter langt inne å blinke til venstre i rundkjøringer når man skal til venstre eller rundt. Blir liksom litt feil, men ser jo så absolutt poenget allikevel

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Selv prøver jeg å trene meg opp til å kjøre så fort
igjennom rundkjøringer at jeg ikke rekker å blinke
Men dette går fryktelig utover fothvilerne

igjennom rundkjøringer at jeg ikke rekker å blinke

Men dette går fryktelig utover fothvilerne


Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Det skal jeg snart begynne å trene på også, for nå får jeg mulighetenojda skrev:Selv prøver jeg å trene meg opp til å kjøre så fort
igjennom rundkjøringer at jeg ikke rekker å blinke![]()
Men dette går fryktelig utover fothvilerne![]()

Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Det er veldig dumt det sitter langt inne hos folk, for det er ganske meningsløst å ikke blinke til venstre, det skaper bare mye unødig stopp og dårlig flyt. Det burde absolutt vært påbudt.Bjerknez skrev:Men etter 20 år på fire hjul så må jeg si det sitter langt inne å blinke til venstre i rundkjøringer når man skal til venstre eller rundt. Blir liksom litt feil, men ser jo så absolutt poenget allikevel
Når du (bil 2) og jeg (bil 1) møtes i samme rundkjøringen fra hver vårt hold, må jeg stå å vente på deg fordi jeg aner ikke hvor du skal.

Blinker du til venstre inn i rundkjøringen vet jeg at jeg må vente fordi du skal til venstre eller 180 grader. Blinker du til høyre inn i rundkjøring kan jeg kjøre, for da skjønner jeg at du skal til høyre. Hvis du ikke blinker i det hele tatt inn mot rundkjøringen, skal jeg også kunne kjøre fordi du da skal rett frem. I stedet må jeg bli stående å vente, for jeg aner ikke om du er en av dem som har litt tungt for å blinke til venstre, eller faktisk ser fornuften i trafikkflyten det skaper.
Vi har stort sett veldig små og oversiktlige rundkjøringer i Norge så man ser andre biler hele tiden. Da kan dette samspillet fungere. Det er dessuten veldig mange rundkjøringer som er feildimensjonert i forhold til at farten inn er for stor fra en retning, som innebærer at rundkjøringen blir et vanlig kryss og ikke en flettende rundkjøring. Da er blinklysbruk essensielt for å dette til å fungere.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Jeg mener ikke at jeg ikke skjønner poenget, for det gjør jeg så absolutt. 

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Et ikke-blinkende blinklys betyr det samme som dere prøver å fortelle med blink. Sammen med plassering forteller det ganske tydelig hvor man skal.cevillan skrev:Det er veldig dumt det sitter langt inne hos folk, for det er ganske meningsløst å ikke blinke til venstre, det skaper bare mye unødig stopp og dårlig flyt. Det burde absolutt vært påbudt.Bjerknez skrev:Men etter 20 år på fire hjul så må jeg si det sitter langt inne å blinke til venstre i rundkjøringer når man skal til venstre eller rundt. Blir liksom litt feil, men ser jo så absolutt poenget allikevel
Når du (bil 2) og jeg (bil 1) møtes i samme rundkjøringen fra hver vårt hold, må jeg stå å vente på deg fordi jeg aner ikke hvor du skal.
Blinker du til venstre inn i rundkjøringen vet jeg at jeg må vente fordi du skal til venstre eller 180 grader. Blinker du til høyre inn i rundkjøring kan jeg kjøre, for da skjønner jeg at du skal til høyre. Hvis du ikke blinker i det hele tatt inn mot rundkjøringen, skal jeg også kunne kjøre fordi du da skal rett frem. I stedet må jeg bli stående å vente, for jeg aner ikke om du er en av dem som har litt tungt for å blinke til venstre, eller faktisk ser fornuften i trafikkflyten det skaper.
Vi har stort sett veldig små og oversiktlige rundkjøringer i Norge så man ser andre biler hele tiden. Da kan dette samspillet fungere. Det er dessuten veldig mange rundkjøringer som er feildimensjonert i forhold til at farten inn er for stor fra en retning, som innebærer at rundkjøringen blir et vanlig kryss og ikke en flettende rundkjøring. Da er blinklysbruk essensielt for å dette til å fungere.
I det eksemplet du viser har du tid nok til å kjøre, er det flere biler med i bildet, er det ikke jeg som er årsaken til at du må stoppe.
Skal jeg ut i første høyre, blinker jeg selvfølgelig ... i henhold til vanlig blinklys-regler
Men bevares ... å blinke til venstre skaper jo ingen flere misforståelser, men om folk ellers kan normale blinklys-regler, og bruker de, så er det vel egentlig nok?
Det er jo strengt tatt feil å blinke til venstre ... man skl jo blinke når krysser ei linje og/eller et kjørefelt, og dere skal jo ikke krysse noe til venstre.
Så heter det vel at man skal blinke tidlig, ca 3 Sek før avkjøringen om mulig, hvis ikke, så snart som mulig
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Analyse av blinklysbruk.Egne og andres erfaringer
Merkelig at dette skulle bli et tema ... jeg har sagt at jeg blinker ikke om det ikke er noen å blinke til, er det et så uoversiktlig trafikkbilde at jeg er i tvil, da blinker jeg. Hva i all verden er problemet med det?frodef skrev:.
Angående blinking eller ikke "ved behov", så tenker jeg slik: Jo mindre behov jeg tror andre har for å vite at jeg skal svinge, jo viktigere er det å gi beskjed om at jeg jeg skal svinge i det tilfelle at de har dette behovet likevel. F.eks: En rask og stillegående bil sniker seg opp i blindsonen min på akkurat feil tidspunkt så jeg tror jeg er alene når jeg skal svinge, da kan blinklyset være redningen. Og som andre har nevnt så har det ingen verdi å gjøre en vurdering av hvorvidt blinking er nødvendig eller ikke, siden det ikke har noen ulemper å blinke "for mye"
Å kjøre bil og MC er jo en lang rekke risikovurderinger, å vurdere nødvendigheten av å blinke er en av de, og en så liten del av det hele, at jeg klarer ikke å registrere noen forskjell i energiforbruket. Noen har jo nevnt at man forbruker unødvendig mye energi på denne vurderingen.
Risikovurdering er forøvrig ganske fremtredende i mitt daglige arbeid, og jeg vil, med bare litt blygsel, påstå at jeg er brukbar på det.
Om noen klarer å påvise at det skaper forvirring at jeg ikke blinker til de som ikke bryr seg og ikke har behov for vite hvor jeg skal, og heller ikke ser meg, så skal jeg forandre vanene.