Busa Trond skrev:L-NA skrev:Når jeg videre tenker på den lille "sære" kundekretsen til Stelvio (sammenlignet med andre ADV sykler) hvor dens kvaliteter matcher så utrolig bra til mine "sære" preferanser så skulle det vel være i forhandlerens interesse og beholde meg som kunde MG kunde, når jeg først har blitt tilhenger av Deres produkter. Jeg tro uansett jeg skal kunne leve godt med både Multistrada`n Aprillia, Yamaha, eller kansje KTM`n...mens Guzzi forhandlerne trenger vel hver og en av oss særinger...bare en tanke..

Hvordan vil du overbevise meg at jeg skal velge Stelvio fremfor Tiger Explorer

Spørsmålet er ikke stilt til meg, men fikk lyst til å skrive litt om dette likevel. Regner med at
Busa Trond ikke har noe i mot det...

.
Jeg har nevnt det tidligere i en annen tråd her inne (min egen blogg, antakelig? uten at jeg lenger husker når...), at jeg testkjørte Explorer og Stelvio like lang tid, to dager på hver.
Først Explorer, deretter Stelvio.
Etter Stelvio-testen ble Explorer bare som et fjernt og egentlig ganske hyggelig minne.
Men Stelvio "snakket" til meg på en helt annen måte.
Tyngre sykkel uten at den føltes som det. I hvert fall ikke under kjøring. Mindre motor siden Stelvio-motoren egentlig er en 1150 med sine 1151 kubikk i stedet for en 1200 som Exploreren med sine 1215 kubikk. Tosylindret luft- og oljekjølt motor mot nyutviklet og moderne væskekjølt tresylindret Triumphmaskineri. Og med langt mindre motoreffekt.
Burde vært sjanseløs... I hvert fall hos en som allerede hadde hatt Triumph Tiger 1050 i to år og 40K kjørte km.
Men det motsatte skjedde altså: etter få km. På testsykkelen fra Loxkel, som jeg hentet på Ski, var to-dagerstesten med Exploreren bare et vagt og hyggelig minne, men ikke noe mer.
Nå har Stelvio'en passert 47K. Hadde det blitt Europa-tur i år som i fjor ville km.standen antakelig vært på god vei mot 57K.
Stelvio er den sykkelen jeg har hatt som jeg har kjørt lengst med i løpet av to år.
I løpet av denne tida har den stoppet for meg to ganger langs veien. Den ene gangen var det kun en liten feil med en tennpluggkabel som lett ble fikset. Den andre gangen kollapset faktisk en coil.
Begge deler har gått på garantien: nye tennpluggledninger og ny coil i løpet av kort tid.
En av bremseskivene og styrelageret er i tillegg byttet, også det på garantien. Det samme med en simmer-ring i forgaffelen, som begynte å lekke etter bytte av gaffelolje iht. serviceheftet.
Sykkelen har så langt ikke brukt olje. Ingen synlig endring på peilepinnen.
Åpenbare fordeler med Stelvio er at pluggene byttes i løpet av 2-3 minutter. Luftfilteret sitter under førersalen i stedet for under tanken.
Ventilene justeres med skrue og mutter og tilgjengeligheten til disse er det ingenting å si på...
32 liters tank er heller ingen ulempe, selv om Stelvio (ved inspirert kjøring...) kan vise seg å ha et noe høyere forbruk enn f.eks. Exploreren.
Servicekostnadene er lave og jeg tror man kommer billigere unna med to årlige servicer (service hver 10K km) enn de fleste andre sykler med én service, innbefattet Triumph Tiger Explorer.
Moto Guzzi ser ut til å ha flere forhandlere/verksteder jevnt fordelt i Midt-Norge, Vestlandet, Øst og Sør-Norge enn det Triumph har pr. idag. Min nærmeste Guzzi-forhandler/verksted er kun ca. et kvarters kjøretur unna.
Så er det bare å erkjenne at Stelvio ikke har like mye utstyr som Explorer. Hverken ride-by-wire, cruisekontroll, selvkansellerende blinklys, girindikator og helt sikkert en del annet som jeg ikke kommer på. Om jeg savner disse tingene? Vet ikke, siden jeg har en sykkel som ikke har dette utstyret.
Skriver ikke disse tingene i forsøk på å overbevise åpenbart fornøyde Explorer eiere som
ojda og
Busa Trond. Men om de eller noen andre blir mer nysgjerrige på Stelvio, så er jo det bare artig.
"Blåbukk"-gutta har, så vidt jeg vet, fått prøve
omaas sin Stelvio uten at de ble overbevist av den grunn. Men da har de i hvert fall fått testet sykkelen og bedre forutsetninger for å gjøre seg opp en mening om den.
Stelvio'en min har, som allerede nevnt, gått mer enn 47K km. Og jeg har så smått begynt å tenke tanken om å bytte den inn. Er ikke mange alternativer jeg har i tankene, men ny Stelvio er absolutt et av alternativene.
Truimph Tiger Explorer er fortsatt ikke aktuelt. Hvorfor kunne jeg gjerne skrive noe om, men tror neppe det vil interessere så mange.
Til slutt et par tråder om Explorer vs. Stelvio, som i hvert fall jeg synes er interessant lesning:
http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 526.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tiger-explorer.com/index.php ... 526.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;