Ettermontert xenon på mc
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Ettermontert xenon på mc
Har bestillt xenon kit til fjernlyset på gsxr'n som jeg skal montere i vinter.
8000 kelvin, noe som er blåhvit farge.
Andre som har dette montert og kan komme med erfaringer vedr. bruk og montering? :-)
8000 kelvin, noe som er blåhvit farge.
Andre som har dette montert og kan komme med erfaringer vedr. bruk og montering? :-)
Re: Ettermontert xenon på mc
Kjøpte også et kit for noen år siden. Ble aldri montert da jeg leste at det soter ned reflektoren 

Re: Ettermontert xenon på mc
Det er ikke lov, og det er det en grunn til, det er noe dritt for andre å møte deg når det er mørkt ute.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Ettermontert xenon på mc

Han slår vel over til nærlys når han møter noen.
En annen ting er at 8000 kelvin er, etter hva jeg har lest et dårlig valg.

If it ain't broke, I'll break it.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ettermontert xenon på mc
Uten at jeg har noe peiling på dette, så trekker vel Xenon pærene ekstremt mye startstrøm?
Xenon pærer har vel også en annen type reflektor (hvis reflektor i det hele tatt) enn vanlige pærer da jeg mener Xenon pærer er mer rettningsbestemte?
På en motorykkel hadde jeg nok tenkt meg om ett par ganger før jeg monterte noe slikt tror jeg, men at det er mulig er det helt sikkert, Men lovlig tror jeg neppe det er...?
Xenon pærer har vel også en annen type reflektor (hvis reflektor i det hele tatt) enn vanlige pærer da jeg mener Xenon pærer er mer rettningsbestemte?
På en motorykkel hadde jeg nok tenkt meg om ett par ganger før jeg monterte noe slikt tror jeg, men at det er mulig er det helt sikkert, Men lovlig tror jeg neppe det er...?
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Ettermontert xenon på mc
Her er litt om xenon på MC:
http://www.ekstralys.no/products/xenonsett-til-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ekstralys.no/users/ekstralys ... a_2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ekstralys.no/users/ekstralys ... avisa1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ekstralys.no/users/ekstralys ... avisa2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ekstralys.no/products/xenonsett-til-mc" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ekstralys.no/users/ekstralys ... a_2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ekstralys.no/users/ekstralys ... avisa1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ekstralys.no/users/ekstralys ... avisa2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ettermontert xenon på mc
Et helvete å møte folk med xenon i lykter som ikke er ment for xenon, både biler og mc. Ser sykkern på lang avstand da ihvertfall...
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Ettermontert xenon på mc
Det er vel forbudt med xenon hvis man ikke har automatisk høydejustering av lykta mener jeg. 

Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ettermontert xenon på mc
Vertfall gjelder dette på biler...Kmann skrev:Det er vel forbudt med xenon hvis man ikke har automatisk høydejustering av lykta mener jeg.
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: Ettermontert xenon på mc
Ja, var nettopp derfor jeg tenkte og ha det i fjærnlyset, da dimmer jeg uansett og ingen blir blendet.ejs skrev:![]()
Han slår vel over til nærlys når han møter noen.
En annen ting er at 8000 kelvin er, etter hva jeg har lest et dårlig valg.
Skulle nok ha valgt 4300 - 6000k, men får prøvemontere og se hvordan det blir.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ettermontert xenon på mc
Problemet med Xenon er at det tar noen sekunder før du har godt lys.
Det vil si at i fjernlyset er det ikke så greit; man liker at det kommer på umiddelbart.
Biler med Xenon i fjernlyset de har bi-xenon, det vil si et speil som vipper go gjør at "det samme" lyset brukes til nær og fjern. Har ikke BMW xenon på sin 12RT? Der er det noen speil-greier synes jeg å huske.
Årsaken til at man ikke kan bruke xenon-pærer i halogen-reflektorer er at lyspunktet er på et annet sted. Derfor reflekteres lyset i alle mulige retninger det ikke var tenkt å skulle reflektere. Det betyr også at som regel vil en xenon-pære i en halogenreflektro gi mindre lys fremover fordi lyset "spruter" i alle retninger.
På biler er det påbudt med både høyreregulering og spyling av glassene.
Den beste løsningen er ekstralys med Xenon. Hella har noen bittesmå greier som gir rene flodbølgen av lys.
EDIT: Hella.
[TaSK]
Det vil si at i fjernlyset er det ikke så greit; man liker at det kommer på umiddelbart.
Biler med Xenon i fjernlyset de har bi-xenon, det vil si et speil som vipper go gjør at "det samme" lyset brukes til nær og fjern. Har ikke BMW xenon på sin 12RT? Der er det noen speil-greier synes jeg å huske.
Årsaken til at man ikke kan bruke xenon-pærer i halogen-reflektorer er at lyspunktet er på et annet sted. Derfor reflekteres lyset i alle mulige retninger det ikke var tenkt å skulle reflektere. Det betyr også at som regel vil en xenon-pære i en halogenreflektro gi mindre lys fremover fordi lyset "spruter" i alle retninger.
På biler er det påbudt med både høyreregulering og spyling av glassene.
Den beste løsningen er ekstralys med Xenon. Hella har noen bittesmå greier som gir rene flodbølgen av lys.
EDIT: Hella.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Ettermontert xenon på mc
Jeg har 6000k. Kan få kjøpe mine billigTomgsx-r skrev:Ja, var nettopp derfor jeg tenkte og ha det i fjærnlyset, da dimmer jeg uansett og ingen blir blendet.ejs skrev:![]()
Han slår vel over til nærlys når han møter noen.
En annen ting er at 8000 kelvin er, etter hva jeg har lest et dårlig valg.
Skulle nok ha valgt 4300 - 6000k, men får prøvemontere og se hvordan det blir.

Jeg hadde også tenkt å ha de på fjernlyset.
- Tomgsx-r
- Innlegg: 249
- Registrert: 26 mar 2013, 07:45
- Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
- Bosted: Rogaland
Re: Ettermontert xenon på mc
Skal huske på det
Men må teste de jeg har bestilt først og se hvordan dem er 


-
- Innlegg: 95
- Registrert: 09 okt 2010, 08:24
- Motorsykkelen din: BMW K 1600 GTL
Re: Ettermontert xenon på mc
Har hatt det på flere av mine mc for å få bedre lys (nærlys). I utgangspunktet er det ulovlig med Xenon uten at det justere automatisk (slik som f.eks BMW K 1600 GTL). Har aldri blitt stoppet av Politi (selv om jeg både har møtt de og stått å snakket med de med lysene på). Riktig justert så blender de ikke mer enn andre nærlys, men er mye klarere og synes mye bedre. Har aldri opplevde at reflektor er blitt ødelagt !
Største utfordringen har vært å få plassert balastene som følger med (de er der for å sørge for drive pærene).
Største utfordringen har vært å få plassert balastene som følger med (de er der for å sørge for drive pærene).
Re: Ettermontert xenon på mc
Ville søkt på google med søkeord "xenon", "reflektor" og "sot" før jeg tok dette i bruk... 

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ettermontert xenon på mc
At de synes bedre, det er helt sikkert.Vagabond60 skrev:Riktig justert så blender de ikke mer enn andre nærlys, men er mye klarere og synes mye bedre.
At de ikke blender når de står i en halogin-nærlysreflektor, det er jeg uenig i.
Her i Italia er det (alt for) vanlig å sette inn Xenon i "gamle" biler.
Det er grusomt i høstmørket!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Re: Ettermontert xenon på mc
Vil absolutt anbefale xenon på mc'en.
Har hatt dette i x-antall år (husker ikke), men ettermonterte selv.
Anbefaler ikke mer enn 6000 kelvin, enten 4000 eller 6000, høyere enn dette gir dårligere lys om formålet er å se imørket. Man kan egentlig gå mye høyere enn 6000 om formålet er å bli sett på sommeren.
At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
Greit å ha godt lys i sommerhalvåret, for å bli sett om man kjører fort, og se godt når det blir mørkt.
På ebay koster et dobbelt sett fra kina 160 kroner innkludert frakt (eller 1200 innlk frakt for samme kit'et kjøpt i norge fra en importør), eller et bi-xenon kit.
Har hatt dette i x-antall år (husker ikke), men ettermonterte selv.
Anbefaler ikke mer enn 6000 kelvin, enten 4000 eller 6000, høyere enn dette gir dårligere lys om formålet er å se imørket. Man kan egentlig gå mye høyere enn 6000 om formålet er å bli sett på sommeren.
At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
Greit å ha godt lys i sommerhalvåret, for å bli sett om man kjører fort, og se godt når det blir mørkt.
På ebay koster et dobbelt sett fra kina 160 kroner innkludert frakt (eller 1200 innlk frakt for samme kit'et kjøpt i norge fra en importør), eller et bi-xenon kit.
Re: Ettermontert xenon på mc
Du vet at de som har levert xenon som standard har lykter designet FOR xenon? I lykter som har vanlige halogen pærer vil lyset bli spredd rundt og blender alt som kommer i motMickeyMouse skrev:Vil absolutt anbefale xenon på mc'en.
Har hatt dette i x-antall år (husker ikke), men ettermonterte selv.
Anbefaler ikke mer enn 6000 kelvin, enten 4000 eller 6000, høyere enn dette gir dårligere lys om formålet er å se imørket. Man kan egentlig gå mye høyere enn 6000 om formålet er å bli sett på sommeren.
At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
Greit å ha godt lys i sommerhalvåret, for å bli sett om man kjører fort, og se godt når det blir mørkt.
På ebay koster et dobbelt sett fra kina 160 kroner innkludert frakt (eller 1200 innlk frakt for samme kit'et kjøpt i norge fra en importør), eller et bi-xenon kit.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ettermontert xenon på mc
MickeyMouse skrev: At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.

[TaSk]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Re: Ettermontert xenon på mc
Joda, det kan lekke uønsket lys som vil blende, fordi reflektoren er utformet annerledes.
Men på en mc i sommerhalvåret er ikke dette et stort problem,
kun i biler som brukes året rundt.
Man ser fort om biler blendes, folk reagerer raskt ved å blinke.
Men på en mc i sommerhalvåret er ikke dette et stort problem,
kun i biler som brukes året rundt.
Man ser fort om biler blendes, folk reagerer raskt ved å blinke.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ettermontert xenon på mc
Godt det aldri regner eller er mørkt om natten.MickeyMouse skrev: Men på en mc i sommerhalvåret er ikke dette et stort problem,
kun i biler som brukes året rundt.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Re: Ettermontert xenon på mc
Riktig, det synes jeg også. Kjører bare sykkel når det fint vær jeg, og natten er ikke så mørk på sommeren.tagesk skrev:Godt det aldri regner eller er mørkt om natten.MickeyMouse skrev: Men på en mc i sommerhalvåret er ikke dette et stort problem,
kun i biler som brukes året rundt.
[TaSK]
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Ettermontert xenon på mc
Dette er et veldig dårlig argument, både er lampene spesielt designet for xenon, og som Tage nevnte på forrige side er det et krav at alle biler med xenon har lyktespyler og høyderegulering. Dvs ikke høydejustering med knapp inni bilen, men automatisk kontinuerlig sanntid justering av lysene basert på sensorer på hjuloppheng både foran og bak. Et system skapt for å unngå blending fra xenon-lamper.MickeyMouse skrev:
At dette skulle blende motgående biler er tull, dette er jo levert standard på alle biler idag.
Så det er ikke sammenliknbart. At du ikke syns det blender er jo helt greit, men å avskrive "blende-problematikk" som tull er tull.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ettermontert xenon på mc
Tror det rette skal være "At du ikke tror det blender....."PCP skrev:At du ikke syns det blender er jo helt greit.....
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Re: Ettermontert xenon på mc
Nå er ettermonterte xenon blitt forbudt i norge, og da vil vel alle oppleve stor forskjell vil jeg tro?
Alle trafikkanter slipper å bli blendet slik man ble før forbudet.
Er ikke dette en stor fremgang da?
(jeg personlig merker ikke noen forskjell, ikke blitt plaget av det noengang heller)
Alle trafikkanter slipper å bli blendet slik man ble før forbudet.
Er ikke dette en stor fremgang da?
(jeg personlig merker ikke noen forskjell, ikke blitt plaget av det noengang heller)