Justeringer av frem og bak dempere
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Justeringer av frem og bak dempere
Hvor mange er det som tilpasser mc'en, når man har gått til innkjøp av en ny, som juster demperene, og kan dette?
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Jeg justerte mine Wilbers da de kom (forspenning). Så har jeg over årene jusrtert dem slik at de er slik jeg liker å ha det.
Det eneste jeg vet om demping, det er dempere slites og må overhales, OG at det skjer så sakte at man ikke merker det.
Om det er oljen, eller ting inne i demperen som "slites" vet jeg ikke noe om.
Når jeg efter 40KKM får dem tilbake blir jeg like overrasket hver eneste gang.
[TaSK]
Det eneste jeg vet om demping, det er dempere slites og må overhales, OG at det skjer så sakte at man ikke merker det.
Om det er oljen, eller ting inne i demperen som "slites" vet jeg ikke noe om.
Når jeg efter 40KKM får dem tilbake blir jeg like overrasket hver eneste gang.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Jeg gjorde dette nylig med hjelp av å lese meg opp på stoffet samt få hjelp på dette forumet.
Til syvende og sist så er det ikke så avansert som man skulle tro. Jeg forstår det på deg som om du er usikker på om det er nødvendig å justere demperne på din nye sykkel? Og evt hvordan du bør gå frem?
Til syvende og sist så er det ikke så avansert som man skulle tro. Jeg forstår det på deg som om du er usikker på om det er nødvendig å justere demperne på din nye sykkel? Og evt hvordan du bør gå frem?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Tror ikke det er så ofte forhandlere tar seg bryet med å justere dempere så å stille de inn og etter egen kjørestil bør gjøres.Tror også at de som har en aktiv kjørestil tenker mer på dette enn andre så det er nok langt fra halvparten som kan dette ordentlig.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Jeg tror ikke mange bryr seg om dette i det hele tatt.
Derfor mener jeg man bør spre informasjon om dette, vi har ikke eu-kontroll på mc'er i norge (takk og pris for det).
Hvordan demperene bør være er enkelt (coilovers, fjærer og dempere i ett),
mc'en skal ikke sprette opp mer enn 1 gang,
dvs om den fjærer/spretter 2 ganger eller mer, da må den justeres. Skal i tillegg være hard i fjærene.
Å få den tilpasset slik man liker den er et møysommelig arbeid, dvs ikke vanskelig, men tar litt tid.
Skal jo justeres og prøves ut mange ganger.
Derfor mener jeg man bør spre informasjon om dette, vi har ikke eu-kontroll på mc'er i norge (takk og pris for det).
Hvordan demperene bør være er enkelt (coilovers, fjærer og dempere i ett),
mc'en skal ikke sprette opp mer enn 1 gang,
dvs om den fjærer/spretter 2 ganger eller mer, da må den justeres. Skal i tillegg være hard i fjærene.
Å få den tilpasset slik man liker den er et møysommelig arbeid, dvs ikke vanskelig, men tar litt tid.
Skal jo justeres og prøves ut mange ganger.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Med ny/brukt MC med justeringsmulighet så er det et minimum at man justerer "sag", og at kompresjons-demping og returdemping justeres til anbefalte verdier fra fabrikk. Deretter kan man jo begynne å tilpasse detaljer til eget bruk. Jeg anbefaler også å sørge for at man har fjærer med rett stivhet (avhengig av førers vekt med kjøreutstyr). Særlig i fronten er det aktuelt å finne riktig viskositet på oljen i dempere. Mange skifter til progressive fjærer, men dette er stort sett ikke nødvendig hvis fjærene ellers er i god stand. Det er enklere og billigere å eksperimenere med olje-nivå. Høyere nivå i gaffelbein gir mindre luftlomme. Dette gir omtrent samme effekt som progrssive fjærer. Litt tykkere olje gir mere dempingseffekt. Mye å lese om dette på nettet.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Oljenivået i gaffelen eksperimenterer man ikke med.
Det skal være innenfor min/max og det er snakk om milliliter i forskjell.
For lite olje kan resultere i null demping, og for mye kan gjøre at gaffelen "låser seg " på vei innover.
Ellers enig med forrige innlegg i at det kan lønne seg å prøve forskjellige viskositeter, (og forskjellige oljer.)
Det skal være innenfor min/max og det er snakk om milliliter i forskjell.
For lite olje kan resultere i null demping, og for mye kan gjøre at gaffelen "låser seg " på vei innover.
Ellers enig med forrige innlegg i at det kan lønne seg å prøve forskjellige viskositeter, (og forskjellige oljer.)
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Dette er både anbefalt og svært vanlig. Små varianser i oljenivå påvirker ikke dempingen, men det påvirker fjæringskarakteristikken. Feks +5 mm oljenivå i gaffelben kan være det som trengs for å hindre at en ellers riktig oppsatt gaffel ikke "bånner".Jompa skrev:Oljenivået i gaffelen eksperimenterer man ikke med.
Det skal være innenfor min/max og det er snakk om milliliter i forskjell.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Jeg er ingen ekspert. Men i mitt hodet høres det å øke oljenivået ut som en oppskrift på å blåse ut pakninger og få seg en pen lekkasje?
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Re: Justeringer av frem og bak dempere
På nokon sykler er det anbefalt og på andre er det Ikkje. Står muligens i brukerhåndboka eller i fsm, iallefall på crosseren min står det. På gs forumet er det mange som har eksperimentert med forskjellige nivåer i gaffelen med varierende hell
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Jeg vet at dette er sånn. Vi gjør det hele tiden i roadracing, jeg har tunet dette både på banesykkel og gatesykkel, og det brukes i mx/enduro. Selvfølgelig er det helt ok å bruke fabrikkspec, men hvis man vi oppnå noe bedre/anderledes så er dette en mye brukt metode. Jeg har aldri hørt om blåste pakninger eller gafler som låser seg. Gafler som bånner har derimot de fleste hørt om, og det fører gjerne til krasj og store skader. Mange kjører også med gafler som bare utnytter halvparten av den totale fjæringsveien. Dette gir dårlige kjøreegenskaper.Flanker skrev:Jeg er ingen ekspert. Men i mitt hodet høres det å øke oljenivået ut som en oppskrift på å blåse ut pakninger og få seg en pen lekkasje?
Alle som jobber seriøst med dempere på MC bruker denne teknikken, i kombinasjon med en lang rekke andre ting som kan endres og justeres. Støtdemping er svært komplisert. For de som er interessert i å lære så anbefaler jeg å lese seg opp på nettet. Lurt å gjøre det før man gjør for mye endringer på egen sykkel. Viktig å vite hva man vil oppnå, og at man gjør de rette tingene. Det er fort gjort å "skru seg bort", men det gjør ingenting hvis man prøver seg frem og hele tiden noterer endringer slik at man kan komme tilbake til et tidligere utgangspunkt.
Tilpasset demperoppsett er vurdert som det viktigste (og billigste) tiltaket for forbedring av en standard motorsykkel, og da snakker jeg om oppsett, og ikke skifting til superdyre øhlinsdempere og sånt.
Her er en tilfeldig link til et firma som refererer til metoden. Hvis man googler "fork oil level" så finnes det masser av info:
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Og en til :
http://www.dirtrider.com/features/10-ti ... rk-better/" onclick="window.open(this.href);return false;
" - Fork Oil Height – Adjusting the fork oil height alters the amount of air space in the fork and changes the damping characteristic in the 2nd half of the suspension travel. Adding oil stiffens the fork and increases bottoming resistance while removing oil softens the fork. Add or subtract oil in small 10cc gradients until you get your desired effect ."
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette. Derimot bytte viskositet, ja.cannon skrev:Med ny/brukt MC med justeringsmulighet så er det et minimum at man justerer "sag", og at kompresjons-demping og returdemping justeres til anbefalte verdier fra fabrikk. Deretter kan man jo begynne å tilpasse detaljer til eget bruk. Jeg anbefaler også å sørge for at man har fjærer med rett stivhet (avhengig av førers vekt med kjøreutstyr). Særlig i fronten er det aktuelt å finne riktig viskositet på oljen i dempere. Mange skifter til progressive fjærer, men dette er stort sett ikke nødvendig hvis fjærene ellers er i god stand. Det er enklere og billigere å eksperimenere med olje-nivå. Høyere nivå i gaffelbein gir mindre luftlomme. Dette gir omtrent samme effekt som progrssive fjærer. Litt tykkere olje gir mere dempingseffekt. Mye å lese om dette på nettet.
Angående progressive fjærer, er det "Progressive Suspension" sine produkter du sikter til?
De har spesialisert seg på bl.a senkefjærer til både biler og mc'er, fjærene har likt antall viklinger som de originale, men de blir komprimert i den ene enden, eller i begge ender, avhengig av hvor mye drop man er ute etter. Dette alene, eller i kombinasjon med drop-chackles.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Vel, nå er det jo faktisk nevnte "Progressive Suspension" som her kommer med en detaljert forklaring på hvordan man justerer oljenivået, og hvorden dette innvirker på sykkelen...MickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette.

http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
- MickeyMouse
- Innlegg: 39
- Registrert: 16 okt 2014, 22:04
- Motorsykkelen din: '07 ZX10R
- Bosted: Østlandet
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Det er vel dems egne produkter de dokumenter her vel? (d.v.s "boka" de sin)Banditmannen skrev:Vel, nå er det jo faktisk nevnte "Progressive Suspension" som her kommer med en detaljert forklaring på hvordan man justerer oljenivået, og hvorden dette innvirker på sykkelen...MickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette.
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Det er en instruksjon for hvordan man bruker oljejusteringsverktøyet FOL-1(utdrag)MickeyMouse skrev:Det er vel dems egne produkter de dokumenter her vel? (d.v.s "boka" de sin)Banditmannen skrev:Vel, nå er det jo faktisk nevnte "Progressive Suspension" som her kommer med en detaljert forklaring på hvordan man justerer oljenivået, og hvorden dette innvirker på sykkelen...MickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette.
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ingenting om at man MÅ bruke deres fjærer. :-)11. Return the fork to full extension and reinstall the
fork springs (youdohave Progressive Suspension
fork springs don’t you? If not this would be an ideal
time to install them.)
12. Note: Too much oil can limit the travel of the forks and could blow the seals
or cause hydraulic lock.
13. The forks can be “fine tuned” for different riding conditions, etc. by changing
the level of the fork oil keeping note 12 in mind. A higher level will increase
the compression ratio of the fork (desirable if you are bottoming out)
while a lower level will decrease the compression ratio offering a “softer” ride
at the bottom of the stroke. The fork oil weight will affect damping (heavier
oil= more damping). All of these “fine tuning” steps should be taken in slight
increments. Increase/decrease fork oil levels by 1/4" (6mm) at a time.
Warning:Alwaysmakesurethatthedamperrodiscoveredwith oilwhentheforksarefully
extended.If there istoolittle oil in the forks, they will run out of oil before full extensionand
result inexcessivetoppingout. Ifyoucontinueto ridewhenexcessivetoppingoccursthe
forkscouldbedamagedenoughto result in forkbreakageleadingtoanaccidentandinjury.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Uten å være noen ekspert på markedsandeler på fjæringskomponenter, vil nok tro at i vår del av verden, er mer vanlig med progressive fjærer fra f.eks. Øhlins, Wilbers, Wirth, Hagon, eller Hyper ProMickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette. Derimot bytte viskositet, ja.cannon skrev:Med ny/brukt MC med justeringsmulighet så er det et minimum at man justerer "sag", og at kompresjons-demping og returdemping justeres til anbefalte verdier fra fabrikk. Deretter kan man jo begynne å tilpasse detaljer til eget bruk. Jeg anbefaler også å sørge for at man har fjærer med rett stivhet (avhengig av førers vekt med kjøreutstyr). Særlig i fronten er det aktuelt å finne riktig viskositet på oljen i dempere. Mange skifter til progressive fjærer, men dette er stort sett ikke nødvendig hvis fjærene ellers er i god stand. Det er enklere og billigere å eksperimenere med olje-nivå. Høyere nivå i gaffelbein gir mindre luftlomme. Dette gir omtrent samme effekt som progrssive fjærer. Litt tykkere olje gir mere dempingseffekt. Mye å lese om dette på nettet.
Angående progressive fjærer, er det "Progressive Suspension" sine produkter du sikter til?
De har spesialisert seg på bl.a senkefjærer til både biler og mc'er, fjærene har likt antall viklinger som de originale, men de blir komprimert i den ene enden, eller i begge ender, avhengig av hvor mye drop man er ute etter. Dette alene, eller i kombinasjon med drop-chackles.
"Progressive Suspension" virka som de satsa mest på sykler på det amrikanske markede, og aller mest cruisere.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Ok, jeg gir meg.cannon skrev:Jeg vet at dette er sånn. Vi gjør det hele tiden i roadracing, jeg har tunet dette både på banesykkel og gatesykkel, og det brukes i mx/enduro. Selvfølgelig er det helt ok å bruke fabrikkspec, men hvis man vi oppnå noe bedre/anderledes så er dette en mye brukt metode. Jeg har aldri hørt om blåste pakninger eller gafler som låser seg. Gafler som bånner har derimot de fleste hørt om, og det fører gjerne til krasj og store skader. Mange kjører også med gafler som bare utnytter halvparten av den totale fjæringsveien. Dette gir dårlige kjøreegenskaper.Flanker skrev:Jeg er ingen ekspert. Men i mitt hodet høres det å øke oljenivået ut som en oppskrift på å blåse ut pakninger og få seg en pen lekkasje?
Alle som jobber seriøst med dempere på MC bruker denne teknikken, i kombinasjon med en lang rekke andre ting som kan endres og justeres. Støtdemping er svært komplisert. For de som er interessert i å lære så anbefaler jeg å lese seg opp på nettet. Lurt å gjøre det før man gjør for mye endringer på egen sykkel. Viktig å vite hva man vil oppnå, og at man gjør de rette tingene. Det er fort gjort å "skru seg bort", men det gjør ingenting hvis man prøver seg frem og hele tiden noterer endringer slik at man kan komme tilbake til et tidligere utgangspunkt.
Tilpasset demperoppsett er vurdert som det viktigste (og billigste) tiltaket for forbedring av en standard motorsykkel, og da snakker jeg om oppsett, og ikke skifting til superdyre øhlinsdempere og sånt.
Her er en tilfeldig link til et firma som refererer til metoden. Hvis man googler "fork oil level" så finnes det masser av info:
http://www.progressivesuspension.com/pd ... %20Kit.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Og en til :
http://www.dirtrider.com/features/10-ti ... rk-better/" onclick="window.open(this.href);return false;
" - Fork Oil Height – Adjusting the fork oil height alters the amount of air space in the fork and changes the damping characteristic in the 2nd half of the suspension travel. Adding oil stiffens the fork and increases bottoming resistance while removing oil softens the fork. Add or subtract oil in small 10cc gradients until you get your desired effect ."
Leste litt i morges på etpar dirtbike-forum om dette. Interresant lesing.
Var en smule upresis i mitt forrige innlegg. Det skulle ikke stå at gaffelen kan låse seg, men botne for tidlig med for mye olje.
Har ikke erfaring med kjøring medd for mye olje i gaffelen. For lite derimot, har jeg prøvd.
Clymer ellers eminente handbok oppgav sånn ca en halv desiliter for lite olje, med null demping om resultat.
Ellers er det viktig at for og bakhjul er met mulig likt fjæret og dempet, både for sikkerhet og komfort.
Jeg har prøvd alle mulige og umulige innstillinger på min sykkel, og anbefaler egentlig alle å gjøre det samme.
Og havner man " helt på jordet"

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- PCP
- Innlegg: 562
- Registrert: 06 okt 2012, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
- Bosted: Høvik
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Jeg syns igrunn dette i praksis er litt vanskelig...MickeyMouse skrev:Jeg tror ikke mange bryr seg om dette i det hele tatt.
Derfor mener jeg man bør spre informasjon om dette, vi har ikke eu-kontroll på mc'er i norge (takk og pris for det).
Hvordan demperene bør være er enkelt (coilovers, fjærer og dempere i ett),
mc'en skal ikke sprette opp mer enn 1 gang,
dvs om den fjærer/spretter 2 ganger eller mer, da må den justeres. Skal i tillegg være hard i fjærene.
Å få den tilpasset slik man liker den er et møysommelig arbeid, dvs ikke vanskelig, men tar litt tid.
Skal jo justeres og prøves ut mange ganger.

Altså de statiske tingene er jo enkelt nok, og mye er gjort bare med det. Men etter det blir det mer utfordrende når det gjelder landevei, touring/"sport touring". Jeg vil ha i pose og sekk, det bli fullt av motsetninger, først og fremst er jeg ute etter komfort siden mesteparten av tiden på sykkelen tross alt sorterer under tur-kjøring, samtidig er det viktig at det ikke duver hit og ditt når kjøringen blir mer sport. Og aller best trives jeg på veier man må zoome langt inn på kartet for å se, der dekket dessverre av og til er svært dårlig, men det blir ofte mange mil på jevnere raskere veier for å komme dit.
I tillegg skal man jo gjøre om de sanse-inntrykkene man sitter igjen med til vettuge endringer, vite hva det trengs mer eller mindre av ut fra hva man kjente. Dette er egentlig enklere om det er snakk om banekjøring, hvor man med noenlunde likt oppvarmet utstyr kan teste nøyaktig samme svingkombinasjoner, samme humper, samme hastighet, samme alt, gang på gang.
Er jo forsåvidt disse motsetningene som gjør at forskjellige typer adaptiv, semi-adaptiv, eller justerbar dempning/fjæring i ulike "modes" brer om seg på nyere sykler. Alt annet blir et slags kompromiss med innstillinger som bare passer sånn halvveis greit under de forhold man til en hver tid befinner seg. Eventuelt meget bra til noe, og heller dårlig på annet.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Linken til progressive suspension var bare et eksempel. Progressive fjærer leveres til alle typer av mc. Mitt poeng er at oljenivå enkelt kan brukes til å justere fjæringskarakteristikken, og at dette kan prøves i stedet for å skifte til progressive fjærer.MickeyMouse skrev:Høres farlig ut å forrandre oljenivået i gaffelen, anbefaler å følge boka, står ingenting der at man kan gjøre dette. Derimot bytte viskositet, ja.cannon skrev:Med ny/brukt MC med justeringsmulighet så er det et minimum at man justerer "sag", og at kompresjons-demping og returdemping justeres til anbefalte verdier fra fabrikk. Deretter kan man jo begynne å tilpasse detaljer til eget bruk. Jeg anbefaler også å sørge for at man har fjærer med rett stivhet (avhengig av førers vekt med kjøreutstyr). Særlig i fronten er det aktuelt å finne riktig viskositet på oljen i dempere. Mange skifter til progressive fjærer, men dette er stort sett ikke nødvendig hvis fjærene ellers er i god stand. Det er enklere og billigere å eksperimenere med olje-nivå. Høyere nivå i gaffelbein gir mindre luftlomme. Dette gir omtrent samme effekt som progrssive fjærer. Litt tykkere olje gir mere dempingseffekt. Mye å lese om dette på nettet.
Angående progressive fjærer, er det "Progressive Suspension" sine produkter du sikter til?
De har spesialisert seg på bl.a senkefjærer til både biler og mc'er, fjærene har likt antall viklinger som de originale, men de blir komprimert i den ene enden, eller i begge ender, avhengig av hvor mye drop man er ute etter. Dette alene, eller i kombinasjon med drop-chackles.
Endring av viskositet påvirker dempingen. Endring i luftmengde påvirker færingen. Dette er 2 svært forskjellige virkemidler.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Utifra det jeg forstår så bør man unngå progressive fjærer hvis man først skal skifte / oppgradere demperne.
Grunnen er at springraten forandrer seg avhengig av hvor mye fjæren er sammentrykt (som progressive fjærer skal), men det gjør det bla umulig å stille riktig rebound.
Eks; hvis man stiller rebound riktig for de første 10% med bevegelse på en progressiv fjær så blir den rebound'en feil på de neste 10% etc.
Grunnen er at springraten forandrer seg avhengig av hvor mye fjæren er sammentrykt (som progressive fjærer skal), men det gjør det bla umulig å stille riktig rebound.
Eks; hvis man stiller rebound riktig for de første 10% med bevegelse på en progressiv fjær så blir den rebound'en feil på de neste 10% etc.
- Bjerknez
- Innlegg: 24650
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Detta har du jaggu meg lest deg opp på CutlessCutless skrev:Utifra det jeg forstår så bør man unngå progressive fjærer hvis man først skal skifte / oppgradere demperne.
Grunnen er at springraten forandrer seg avhengig av hvor mye fjæren er sammentrykt (som progressive fjærer skal), men det gjør det bla umulig å stille riktig rebound.
Eks; hvis man stiller rebound riktig for de første 10% med bevegelse på en progressiv fjær så blir den rebound'en feil på de neste 10% etc.

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Enig. Og problemet er også der med lineære fjærer, pga luftrommet i demperen som bidrar med en progressiv fjæringskarakteristikk. På banesykler (RR) brukes ikke progressive fjærer.Cutless skrev:Utifra det jeg forstår så bør man unngå progressive fjærer hvis man først skal skifte / oppgradere demperne.
Grunnen er at springraten forandrer seg avhengig av hvor mye fjæren er sammentrykt (som progressive fjærer skal), men det gjør det bla umulig å stille riktig rebound.
Eks; hvis man stiller rebound riktig for de første 10% med bevegelse på en progressiv fjær så blir den rebound'en feil på de neste 10% etc.
-
- Innlegg: 2419
- Registrert: 02 mar 2010, 18:40
- Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
- Bosted: Skien
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Mulig at jeg har missforstått, men er ikke progressive gaffelfjærer primært bergnet for enklere typer gafler, med få innstillingsmuligheter?Cutless skrev:Utifra det jeg forstår så bør man unngå progressive fjærer hvis man først skal skifte / oppgradere demperne.
Grunnen er at springraten forandrer seg avhengig av hvor mye fjæren er sammentrykt (som progressive fjærer skal), men det gjør det bla umulig å stille riktig rebound.
Eks; hvis man stiller rebound riktig for de første 10% med bevegelse på en progressiv fjær så blir den rebound'en feil på de neste 10% etc.
Og framgafler som er såpass avanserte at de har justerbar rebound i mindre grad har behov for oppgradering, med mindre man er svært kresen, eller kjører mye på bane...?

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Justeringer av frem og bak dempere
Progressive fjærer er beregnet til alle typer dempere og en velger heller ut fra hvilken type kjøring en driver med.Feks Progressive dempere til turkjøring og norske veier mener jeg.Banditmannen skrev:Mulig at jeg har missforstått, men er ikke progressive gaffelfjærer primært bergnet for enklere typer gafler, med få innstillingsmuligheter?Cutless skrev:Utifra det jeg forstår så bør man unngå progressive fjærer hvis man først skal skifte / oppgradere demperne.
Grunnen er at springraten forandrer seg avhengig av hvor mye fjæren er sammentrykt (som progressive fjærer skal), men det gjør det bla umulig å stille riktig rebound.
Eks; hvis man stiller rebound riktig for de første 10% med bevegelse på en progressiv fjær så blir den rebound'en feil på de neste 10% etc.
Og framgafler som er såpass avanserte at de har justerbar rebound i mindre grad har behov for oppgradering, med mindre man er svært kresen, eller kjører mye på bane...?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++