Bensin i motorolja

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Hei alle :)

Jeg har skiftet motorolje på banditten to ganger totalt. Begge gangene har den vært litt tyntflytende og luktet en del bensin. Jeg har jo åpnet forgasserene i sommer og sjekket flottørhøyde og renset dyser og slikt, men det ser ikke ut til å ordne problemet i og med at det luktet bensin av olja idag igjen.
Bensinkranen har jo ikke AV posisjon. Kun ON, PRI og RES. Står alltid på ON.

Etter første oljeskift i vår så har jeg følgt med på oljenivå, men det har jo ikke steget nevneverdig.

Så hvor mye bensin skal til før det merkes på lukt, og hvor mye før det blir skadelig for motoren?

Hva kan være årsak være og hva bør jeg gjøre før jeg setter sykkel til vinterlagring imorgen hos min kjære onkel?

Venterspent på svar :-) :scratch
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Bosted: Moss

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av reldor »

Bensin i olja kan tyde på dårlig forbrenning......
Min Bandit hadde en tendens til misstenning i fuktig vær og da med resultaet bensin i olja.( det var mye regn det året)
Jeg tettet rundt pluggkablene med rutelim og var da kvitt problemet.
Så det kan være tenningsfeil...
Det skal mye bensin til før det er skadelig.

Før du lagrer den bør du skifte olja..

R
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

reldor skrev:Bensin i olja kan tyde på dårlig forbrenning......
Min Bandit hadde en tendens til misstenning i fuktig vær og da med resultaet bensin i olja.( det var mye regn det året)
Jeg tettet rundt pluggkablene med rutelim og var da kvitt problemet.
Så det kan være tenningsfeil...
Det skal mye bensin til før det er skadelig.

Før du lagrer den bør du skifte olja..

R
Den går jo ikke som den skal helt men det mistenker jeg er justering av gasserene: Nøling ved gasspådrag og litt nykking ved cruising.

Ja skiftet olja idag før den lagres imorgen, men er det noe jeg bør gjøre for å unngå at det renner mer ned i sumpen i løpet av vinteren, eller er det ikke nødvendig?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av TBI81 »

Bensinpumpe?

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

TBI81 skrev:Bensinpumpe?
Nå er jeg ingen ekspert men trodde ikke forgasser motorer hadde bensinpumpe? eller er jeg uviten nå?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Jompa »

tullestein skrev:
TBI81 skrev:Bensinpumpe?
Nå er jeg ingen ekspert men trodde ikke forgasser motorer hadde bensinpumpe? eller er jeg uviten nå?
Bare litt uvitende, de fleste motorsykler med forgassere har ikke bensinpumpe, ganske enkelt for at de ikke trenger det.
Med bunne av tanken høyere enn forgasserne renner bensina av seg selv ned i flottørhuset/ husene.
Men endel sykler har tankbunnen lavere enn flottørhusene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av TBI81 »

Gamle gixxere har vel pumpe i tanken, så tenkte banditten også hadde det? Jeg kan fort ta feil :)

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Jompa skrev:
tullestein skrev:
TBI81 skrev:Bensinpumpe?
Nå er jeg ingen ekspert men trodde ikke forgasser motorer hadde bensinpumpe? eller er jeg uviten nå?
Bare litt uvitende, de fleste motorsykler med forgassere har ikke bensinpumpe, ganske enkelt for at de ikke trenger det.
Med bunne av tanken høyere enn forgasserne renner bensina av seg selv ned i flottørhuset/ husene.
Men endel sykler har tankbunnen lavere enn flottørhusene.
Ah ok :-)

Hva kan være årsaken da til at det renner? Bensinkranen som lekker, for det skal vel vakuum til for at det renner fra tanken, eller noe i forgasserene?

Men bør jeg koble fra bensinslange for å unngå at det renner ned i sumpen i løpet av vinteren?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

TBI81 skrev:Gamle gixxere har vel pumpe i tanken, så tenkte banditten også hadde det? Jeg kan fort ta feil :)
Hehe Ja ikke lett å vite alt heller. Kikket godt ned i tanken da jeg kjørte tomt på reserven i sommer :redface og da så jeg bare kranetappene.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av TBI81 »

tullestein skrev:
TBI81 skrev:Gamle gixxere har vel pumpe i tanken, så tenkte banditten også hadde det? Jeg kan fort ta feil :)
Hehe Ja ikke lett å vite alt heller. Kikket godt ned i tanken da jeg kjørte tomt på reserven i sommer :redface og da så jeg bare kranetappene.
Ok, da beklager jeg. Da renner det nok av seg selv :knegg

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Kawagutten »

Tok en snar titt i manualen for bandit600 96-01 og ser ikke det står noe om bensinpumpe der.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av gsx750_80 »

tullestein skrev:Hei alle :)

Jeg har skiftet motorolje på banditten to ganger totalt. Begge gangene har den vært litt tyntflytende og luktet en del bensin. Jeg har jo åpnet forgasserene i sommer og sjekket flottørhøyde og renset dyser og slikt, men det ser ikke ut til å ordne problemet i og med at det luktet bensin av olja idag igjen.
Bensinkranen har jo ikke AV posisjon. Kun ON, PRI og RES. Står alltid på ON.

Etter første oljeskift i vår så har jeg følgt med på oljenivå, men det har jo ikke steget nevneverdig.

Så hvor mye bensin skal til før det merkes på lukt, og hvor mye før det blir skadelig for motoren?

Hva kan være årsak være og hva bør jeg gjøre før jeg setter sykkel til vinterlagring imorgen hos min kjære onkel?

Venterspent på svar :-) :scratch
Skjer på enkelte sykler når de er lagret en god stund. Bensin fra tanken går via forgassere og ned i sylindere og blander seg med motoroljen. Skjedde på gsx 1100 tilhørende en bekjent, sist vinter. Når han skulle starte i vår tøyt det ut bensin med en viss blanding av olje, ut fra motoren. Kjent problem. På cbx 1000 før er det ikke sjelden til såkalt vapour lock og skjeve veivstaker, om den har stått på sidestøtta over lengre tid før oppstart.
mvh

-gsx750_80

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Bosted: Moss

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av reldor »

[/quote]

Den går jo ikke som den skal helt men det mistenker jeg er justering av gasserene: Nøling ved gasspådrag og litt nykking ved cruising.

Ja skiftet olja idag før den lagres imorgen, men er det noe jeg bør gjøre for å unngå at det renner mer ned i sumpen i løpet av vinteren, eller er det ikke nødvendig?[/quote]

Hvis den ikke går som den skal ville jeg begynt der.
Det er vel ingen tvil om at den får bensin siden det ender opp i olja..........
Så jeg ville sett på tenningsanlegget.
Bensinkrana kan selvfølgelig lekke men det kan være vanskelig å finne ut av hvis lekkasjen er liten,
så hvis den ikke er dyr kan du bytte den for å være sikker.....

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Kawagutten »

Ville nok gått over bensinkran,gasser(slitte dyser og membraner) og innsugsgummi.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Kawagutten skrev:Ville nok gått over bensinkran,gasser(slitte dyser og membraner) og innsugsgummi.
membraner og dyser virket fine i gasserene når jeg hadde de åpne.

Innsugsgummi: mener du bensin slanger og vakuumslanger da? eller pakning mellom gassere og sylindere?

Kan nok være det trengs nye slanger ihvertfall. Noen har litt sprekker...
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Kawagutten »

Innsugsgummi er den mellom gasser og sylinder. Ofte slitte dyser som ikke folk sjekker så var derfor jeg foreslo det.Og siden den fusker litt så er det ofte membraner som er sprukkene og ikke blir byttet fordi de er dyre ca 1250 pr stk. og skal en overhale forgassere så må det til.Hvis en dyse er slitt så tetter den heller ikke og dermed så renner det igjennom.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Jompa »

Glem slanger, membraner , tenningsanlegg, dyser og konsentrer deg om bensinkrana og
å finne hvilken forgasser som har lekkasjen, gjennom flottørdysa.
Om det lukter bensin av oljen, må det være bensin i minst ett cylinder.
Ta ut pluggene, kjenn etter bensinlukt og se om noen plugg har annen farge enn de andre.

Vet ikke om forgasserne på din sykkel er vinklet nedover i forkant, står de omtrent vannrett, KAN det renne bensin gjennom luftfilterboksen når sykkelen er parkert. Motbakke ?
Luftfilterboksen har en slange ned til gearkassa for å suge opp oljedamp.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Jompa skrev:Glem slanger, membraner , tenningsanlegg, dyser og konsentrer deg om bensinkrana og
å finne hvilken forgasser som har lekkasjen, gjennom flottørdysa.
Om det lukter bensin av oljen, må det være bensin i minst ett cylinder.
Ta ut pluggene, kjenn etter bensinlukt og se om noen plugg har annen farge enn de andre.

Vet ikke om forgasserne på din sykkel er vinklet nedover i forkant, står de omtrent vannrett, KAN det renne bensin gjennom luftfilterboksen når sykkelen er parkert. Motbakke ?
Luftfilterboksen har en slange ned til gearkassa for å suge opp oljedamp.
Ok Jompa :) jeg skal sjekke kran og gassere i vinter en gang. Også se på plugger. Forgasserene er jo vinklet ned mot sylindrene så det renner helst ned mot de.

Det kan jo være et ikke problem siden oljenivå ikke stiger. Vet ikke hvor mye bensin som skal til før det lukter.
Kanskje jeg burde sette inn en ekstra ventil i bensinslangen for å stenge helt når jeg ikke bruker den?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av cannon »

Hvis bensin siver inn i motor så har du en flotørnål som ikke tetter mot flotørnålsete i flottørkammer. Dette kan syldes at flotørnål/sete er utslitt, eller at det har kommet noe rusk i veien. Mange sykler har en vakuumstyrt bensinventil mellom tank og forgasser. Denne stenger tilførsel når motor ikke roterer. Bensinfilter på bensinslangen er også lurt. Hvis flotørnål ikke tetter så må dette uansett fikses.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Nå kan jeg ihvertfall se at "olje"nivå har økt på bare en uke. Tydelig at det lekker en del bensin i sumpen. Har også demontert tanken og satt den i en bøtte for å se om den lekker i kranen. Tørt til nå ihvertfall etter noen timer. Da gjenstår vell det verste: flottørnål. Flottørhøyde sjekket jeg i sommer så den skal stemme. Men kan jo være en flottør ikke flyter? Hva om flottørnål sete er slitt og det ikke kan skiftes? Må hele forgasseren kastes da?
før.jpg
etter.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Jompa »

Om du har forgassere av et kurant merke, Mikuni, Keihin, Hitachi m.fl kan flottør, flottørnå, sete, dyser og alle "løse deler" byttes ut. Null problem.
Er det overløp på forgasserne dine ?
En rørstuss med slange oppe på sida av flottørkammeret ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Tja det er noen Keihin CV forgassere. Det er mulig å bytte ut flottørnål, men det ser ikke ut til at sete til nåla kan byttes ut. (nr 22 bilde 1 er flottørventilen/nål. Sete ser ut til å være en fast del av forgasseren)

Overløp? Ikke sikker på det men her er bildet og kanskje du kan se? Kan det være nr. 9 på bildet 2?
CE_7553_1.JPG
CE_7573_1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av Jompa »

Kan 21 være setet til flottørnåla ?
Og skruen med nr 35, nivåskrue ?
Vet ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Bosted: Karmøy

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av tullestein »

Nei det er ikke lett med de forgasserene :sk?

Nr. 21 var slow jet visstnok og 35 tappeskrue for flottørkammeret. Jeg får samle mot til meg og demontere de igjen i vinter en gang. Vi får se :P :p
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Bosted: Oslo

Re: Bensin i motorolja

Legg inn av mammut89 »

det stemmer at sykkelen din ikke har bensinpumpe.

det er to ting som må være "i ustand" for at du skal få bensin i olja.


1. bensinkrana di skal ikke sende ned bensin til forgasserne når den står på "ON".
Den skal kun gjøre det når den står på "PRIME". så dette kan du raskt sjekke ved å sette krana på ON og ta av bensinslangen som går ned til gasserne fra krana. ingen bensin skal komme ut.

Hvis det renner bensin må du ta en service på krana med membran og slikt som det er nevnt tidligere i tråden. du får repset på ebay til grei penge.

2. en eller flere av flotørene dine tetter ikke.
Dette kan du også sjekke veldig enkelt. Koble på bensinslangen på krana igjen. Sett krana på "PRIME" i ca 3 minutter og vent så skrur du krana tilbake til "ON". Kobl av slangen som går ned til gasserne fra krana igjen. Blås luft med munnen så hardt du bare orker i slangen. Hvis alle flotørene dine tetter helt skal ikke noe som helst luft gå gjennom slangen når du blåser. Hvis du har en eller flere flotører som ikke tetter helt skal du høre en liten boblelyd. Boblelyden betyr at luft og bensin renner forbi en eller flere flotører. Flotør repset får du også på ebay.

lykke til med feilsøking :)
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Svar