Vi kan vel si at det er to "skoleretninger" der ute når det gjelder Moto Guzzi - Todd hos GuzziTech og denne artige og høyst oppegående Pete Roper. Begge har sine tilhengere og det hender (ikke så sjeldent...

Selv har jeg styrt unna inngripen i ECU'en. Mange sender disse til GuzziTech for modifisering, PC.montering, åpden luftfilerløsning, bredbåndslambdaer osv. Og det rapporteres tilbake gode resultatet. Men jeg har også sett det motsatte.
Det jeg har eksperimentert litt med på min Stelvio 2012 med Zard slipon med støydemper (baffle) på plass, er FinebauForge løsningen, som fungerte tålelig bra. Inntil jeg fant ut at jeg skulle gå for Guzzidiag-løsningen, kan vi vil kalle det og som Pete Roper også kan slutte seg til. Nemlig å bruke Guzzidiag til å frakoble signalene fra lambdasondene til ECU'en.
Merkbart effekten umiddelbart! Mye mykere igansetting og jevner gange på alel turtallsområder. Enda bedre etter en nøye TPS innstilling. Guzzi er kresen på akkurat dette området. Kun en liten ujustering merkes, spesielt når det gjelder vibrasjoner.
Men bruker man litt ekstra tid på spjeldhusjustering og resetting av TPS blir resultatet overraskende bra.
Etter lambdafrakoblingen merket jeg ingen økning i bensinforbruket i sommer. Heller rdusert forbruk under visse forhold.
I høst derimot økte forbruket noe. En teori jeg har er at dette har skjedd pga. lavere temp. Den olj- og luftkjølte Guzzi-motoren påvirkes i større grad av slike faktorer enn en væskekjølt motor. Merker det også tydelig når jeg kjenner på motoren etter kjøring.
Fargen på pluggene har vært jevn på begge med lysbrun/hvit farge uten brune flekker på porselenet inne i pluggen. Helt etter boka og viser at blandingsforholdet er der det bør være.
Ingen popping i eksosen etter lambdafrakoblingen. Noe som også tyder på at blandingsforholdet er såp nær opptil der det skal være som mulig.
Men siden jeg altså opplevde økt forbruk nå i høst, tenkte jeg å sjekke hvordan dette ville være med lambdasodene tilkoblet igjen. Som sagt, så gjort. Lastet inn mappingen med disse tilkobldet igjen og har så langt ikke merket store forkjellen i kjørbarheten.
Stelvio'en tar i gang omtrent like mykt (knapt merkbar og helt ubetydelig forskjell) og går jevnt og fint på alle turtallsområder.
Poppingen i eksosen er kommet tilbake. Ikke helke tiden under avslag av gassen og ved motorbrems, men av og til. Og ikke plagsomt på noen måte.
Er på andre tankfylling etter at jeg koblet til disse igjen sammenkoblet med FinebauForge innstilt på trinn 3, og kan enda ikke si noe om forbruksstatusen. Men har en anelse om at det ikke vil være store forskjellen. Tror fortsatt mer på faktorer som temperatur, luftfuktighetog slike ting enn lambda/ikke-lambda på disse motorene.
Men som du påpeker svru, det er morosmt å prøve seg fram

Tror jammen jeg skal ta kontakt med disse kafrene på Wildguzzi og be om å få oversendt et av de modifiserte mappene de har og prøve disse til våren.
Er jo så lett å bytte med Guzzidiag! Meget bra og brukervennlig program for oss Guzzi-eiere

Men uansett er jeg godt fornøyd med Stelvio'en som altså går fint med et godt, jevnt og rykkfritt drag fra tomgangshastighet omtrent. Litt bedre i så måte uten lambdaene enn med, og uten at forskjellen er dramatisk, som jeg nevnte ovenfor.