Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX
Heisann.
Jeg har per i dag en Ktm Duke 690 2013 modell, som jeg har modifisert mye og har hatt det mye morro med nå i et år. Rett og slett en fantastisk maskin til herje-bruk og banekjøring, og med de modifikasjonene jeg har gjort er den også enormt fin til kortere pendling og småturer. Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg er velig i tvil om jeg skal ha ny sykkel eller ei. Har tidligere eid to sykler hvorav den siste var en Thundercat. Har i det siste innsett at jeg begynner å ha passert 30, og Duken blir i overkant høylytt og inspirerer til vel rampete kjøring:) Trenger noe mere voksent og liker langtur på mc med muligheter for litt bagasje. Jeg kan legge til at jeg stort sett kjører året rundt i Stavanger så lenge det ikke er is og snø(ikke piggdekk).
Krav til ny sykkel:
-maks 125000,-
-helst så ny som mulig
-helst ABS, da jeg har blitt vant til det
-bør oppføre seg greit på en banedag
-MÅ ha helt oppreist sittestilling som duken da jeg har dårlig rygg/knær
-Fordel med brukbar vindbeskyttelse og kanskje varmeholker
-Må være litt motor
De jeg har tenkt på er i prioritert rekkefølge:
-Ktm 990 SMT
-Triumph Tiger 800(ikke XC)
-Bmw gs 800
-Ducati Hyper/Multistrada( som regel for dyr)
-Ktm 990 adventure(før den nye modellen pga pris)
-Bmw gs 1200 før 2008 pga pris
I det siste så har jeg også fått øye på Honda VFR 800x Crossrunner, men den veier hele 240 kg, men får mye skryt ellers. Noen som kjenner til denne modellen?
I tillegg så selges sannsynligvis Duken, så hvis noen er interessert i en fet Duke med MYE powerparts og mods(langt flere enn man ser på bildet i profilen min), så ta kontakt.
På forhånd takk for svar, og beklager til de som er dritlei disse trådene:)
Jeg har per i dag en Ktm Duke 690 2013 modell, som jeg har modifisert mye og har hatt det mye morro med nå i et år. Rett og slett en fantastisk maskin til herje-bruk og banekjøring, og med de modifikasjonene jeg har gjort er den også enormt fin til kortere pendling og småturer. Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg er velig i tvil om jeg skal ha ny sykkel eller ei. Har tidligere eid to sykler hvorav den siste var en Thundercat. Har i det siste innsett at jeg begynner å ha passert 30, og Duken blir i overkant høylytt og inspirerer til vel rampete kjøring:) Trenger noe mere voksent og liker langtur på mc med muligheter for litt bagasje. Jeg kan legge til at jeg stort sett kjører året rundt i Stavanger så lenge det ikke er is og snø(ikke piggdekk).
Krav til ny sykkel:
-maks 125000,-
-helst så ny som mulig
-helst ABS, da jeg har blitt vant til det
-bør oppføre seg greit på en banedag
-MÅ ha helt oppreist sittestilling som duken da jeg har dårlig rygg/knær
-Fordel med brukbar vindbeskyttelse og kanskje varmeholker
-Må være litt motor
De jeg har tenkt på er i prioritert rekkefølge:
-Ktm 990 SMT
-Triumph Tiger 800(ikke XC)
-Bmw gs 800
-Ducati Hyper/Multistrada( som regel for dyr)
-Ktm 990 adventure(før den nye modellen pga pris)
-Bmw gs 1200 før 2008 pga pris
I det siste så har jeg også fått øye på Honda VFR 800x Crossrunner, men den veier hele 240 kg, men får mye skryt ellers. Noen som kjenner til denne modellen?
I tillegg så selges sannsynligvis Duken, så hvis noen er interessert i en fet Duke med MYE powerparts og mods(langt flere enn man ser på bildet i profilen min), så ta kontakt.
På forhånd takk for svar, og beklager til de som er dritlei disse trådene:)
Sist redigert av Tobben84 den 05 feb 2016, 18:22, redigert 17 ganger totalt.
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Har en kompis som har en sånn Crossrunner, han virker veldig fornøyd. Har dog ikke prøvd den selv, så kan egentlig ikke uttale meg..
Synd det ikke er en SMCR du skal selge - da kunne jeg fort slått til :-)
Synd det ikke er en SMCR du skal selge - da kunne jeg fort slått til :-)
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Jeg ser for meg at KTM 990 SMT er noe av det frekkeste du kan kjøpe, som samtidig har vettuge touring-egenskaper. Men kanskje litt for mye "horn" hvis du skal i ADV retningen? Har siklet en del på den i årenes løp. 990 Adventure er mer en diger gruspisker enn noen touringmaskin, så der ville jeg meldt pass.
Tiger 800 vs. BMW 800 GS, vel. Nå er det vel XC utgaven som likner mest på 800 GS, mens 650/700 GS (som også er 800cc) er mer landeveisfokuset ala Tiger 800. Det jeg har lest av tester rangerer syklene som nokså jevnbyrdige, så her er det nok personlige preferanser som avgjør. Og kanskje pris, jeg mistenker vel at Tigeren er noe rimeligere brukt?
Selv har jeg en BMW R 1200 GS fra 2006, som i år bikket 70000km. Er knallfornøyd med sykkelen! Den har kanskje et litt "sedat" image, men det er og en sykkel som er veldig lett å kjøre fort og aktivt med. Det er noen på plastrakett som har fått seg en overraskelse de to siste sesongene, for å si det sånn. ABS og varmeholker er standard på denne, og vindbeskyttelsen er også ok. I tillegg har den en hel industri av tilbehør rundt seg, og kan modifiseres av all hjertens lyst. Og så er den ufattelig lett å skru på! Her kan du gjøre langt mer selv enn med de andre syklene du har listet opp...
Tiger 800 vs. BMW 800 GS, vel. Nå er det vel XC utgaven som likner mest på 800 GS, mens 650/700 GS (som også er 800cc) er mer landeveisfokuset ala Tiger 800. Det jeg har lest av tester rangerer syklene som nokså jevnbyrdige, så her er det nok personlige preferanser som avgjør. Og kanskje pris, jeg mistenker vel at Tigeren er noe rimeligere brukt?
Selv har jeg en BMW R 1200 GS fra 2006, som i år bikket 70000km. Er knallfornøyd med sykkelen! Den har kanskje et litt "sedat" image, men det er og en sykkel som er veldig lett å kjøre fort og aktivt med. Det er noen på plastrakett som har fått seg en overraskelse de to siste sesongene, for å si det sånn. ABS og varmeholker er standard på denne, og vindbeskyttelsen er også ok. I tillegg har den en hel industri av tilbehør rundt seg, og kan modifiseres av all hjertens lyst. Og så er den ufattelig lett å skru på! Her kan du gjøre langt mer selv enn med de andre syklene du har listet opp...
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Takk for input TBI. Har lest at crossrunneren har fått mye skryt i alle tester, og den skjuler visstnok vekta godt. Honda har vel tradisjon for å være ærlige med oppgitt vekt også, da en test oppga at Crossrunneren veide 239 kg med full tank på 21 liter.
Eneste er at jeg er bekymret for at det blir for kjedelig for meg etter Duken, som er vanvittig morsom
Flanker: Jeg tror kanskje at 990smt er den rette sykkelen for meg sånn i utgangspunktet. Det eneste negative der er fuelingen, som skal være litt rykkete samt at de er skjeldne og ligger høyt i pris.
Tiger får vel stort sett bedre omtale enn gs 800 som ren asfaltmaskin, mens XC vs gs800 er mer jevnbyrdige ja mtp litt gruskjøring også. Grus blir det nok lite av for min del.
Gs 1200 er også absolutt aktuelt, men er jo ganske sedat ja som du sier. Må nesten prøve en for å se, men de er jo også relativt dyre syns jeg......
Eneste er at jeg er bekymret for at det blir for kjedelig for meg etter Duken, som er vanvittig morsom
Flanker: Jeg tror kanskje at 990smt er den rette sykkelen for meg sånn i utgangspunktet. Det eneste negative der er fuelingen, som skal være litt rykkete samt at de er skjeldne og ligger høyt i pris.
Tiger får vel stort sett bedre omtale enn gs 800 som ren asfaltmaskin, mens XC vs gs800 er mer jevnbyrdige ja mtp litt gruskjøring også. Grus blir det nok lite av for min del.
Gs 1200 er også absolutt aktuelt, men er jo ganske sedat ja som du sier. Må nesten prøve en for å se, men de er jo også relativt dyre syns jeg......
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Hva med en Kawasaki VERSYS KLZ1000 ? er ingen tilsalgs på finn nå men mulig du kan finne en i Tyskland og tolle den inn etter nyttår.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
ja, en Versys 1000 hadde definitivt vært noe, men ingen til salgs, og sannsynligvis altfor dyr. Import er uaktuelt for meg, da jeg er avhengig av lån osv....
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Den gamle Versys 1000 er jo SÅ stygg... Fysj og fy! 

-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
ja, den er egentlig det, men samtidig så er den litt styggtøff:)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Har bare hatt en kort prøvetur på Versys1000 og den virket til å gå godt :-)Tobben84 skrev:ja, den er egentlig det, men samtidig så er den litt styggtøff:)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Synes at Triumph Tiger 800 begynner å se mer og mer ut som et godt valg altså. Får veldig mye skryt for asfaltegenskapene, som egentlig er det jeg ser mest etter. Prisen er heller ikke ille ser jeg. Noen som har eid en slik?
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Nei, men jeg var svært nær ved å reise til Sørlandet for å hente en... Før turen i stedet gikk til Gol etter en 1200 GS. Du får svinge innom en forhandler og teste :)
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Ja, det skal jeg sannsynligvis allerede i morgen. Fikk tilbud på 145 laken for en ny i hvitt med toppboks, varmeholker og justerbar vindskjerm. Kjenner det frister litt, men veldig usikker på å kjøpe nå mtp endringene i avgifter på det nye statsbudsjettet......noen tanker om det?
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Er ikke så greit å tenke noe som helst om det, men jeg hadde nok venter for å være på den sikre siden. Regjeringen må forhandle med V og KrF for å få budsjettet igjennom Stortinget, og mange hestehandel kan og vil skje i den forbindelse. Om dette avgiftskuttet er en av dem er vanskelig å spå.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Nok en
Men det ser du ikke fra førerposisjonFlanker skrev:Den gamle Versys 1000 er jo SÅ stygg... Fysj og fy!

Prøvekjørte en slik en i sommer - bare noen mil men den ga et herlig inntrykk. Heftig rekkefirer og mye elektronikk. Jeg hadde den stilt inn for "rainy days and mondays" på prøveturen, og den har helt klart potensiale for mye morro

Kanskje til neste sommer...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Nok en "ny mc" tråd. Adventure light/stor motard?
Tror Versys1000 hadde passet meg perfekt jeg altså, bare synd at de er et par hakk for dyre som regel. Skal uansett vente til statsbudsjettet er vedtatt mtp pris på ny Tiger 800....