Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Ja, noen gode tips til hvordan man gjør det enklest?
Tenker jeg skal sjekke ventilklaringene selv om ca 10 000km, (dvs etter 30 000km), og da er det greit å vite hvordan man skal få inn kjølevannet UTEN luft igjen.
Dette er ikke noe ordinært kjølesystem, de kan jeg fylle.
BTW: tipper klaringene er ok til et sted mellom 70 og 100 000, men jeg vil vite, ikke tippe :-)
Tenker jeg skal sjekke ventilklaringene selv om ca 10 000km, (dvs etter 30 000km), og da er det greit å vite hvordan man skal få inn kjølevannet UTEN luft igjen.
Dette er ikke noe ordinært kjølesystem, de kan jeg fylle.
BTW: tipper klaringene er ok til et sted mellom 70 og 100 000, men jeg vil vite, ikke tippe :-)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Det er vel ikke så mange måter det kan gjøres på tror jeg,kjenner ikke til din sykkel.Blir som vanlig å helle det sakte på og klemme på slangen til det slutter å boble og bruke lufteskruen hvis du har det.Har du ikke boka på sykkelen?
Sist redigert av Kawagutten den 01 nov 2014, 23:27, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Nope.Kawagutten skrev:Det er vel ikke så mange måter det kan gjøres på tror jeg,kjenner ikke til din sykkel.Blir som vanlig å helle det sakte på og klemme på slangen til det slutter å boble og bruke lufteskruen hvis du har det.
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Jeg har verksted manual på cd et eller annet sted...
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Er den fra før August 2013?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Ja... hadde K1300S 2009 modell. Så tror den er fra 2010. Hvertfall da jeg fikk tak i den.Kawagutten skrev:Er den fra før August 2013?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Prøvde se litt her men fant ikke noe i farta.
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=124316" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ascycles.com/detail.aspx?ID=124316" onclick="window.open(this.href);return false;
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Ok, men jeg har den..lurte bare på om det ikke fantes noe enklere en den "Professor Baltazar metoden" som er beskrevet der :)Bergen skrev:Jeg har verksted manual på cd et eller annet sted...
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Hehe, satt med samme inntrykk da jeg leste denZZR-Erling skrev:Ok, men jeg har den..lurte bare på om det ikke fantes noe enklere en den "Professor Baltazar metoden" som er beskrevet der :)Bergen skrev:Jeg har verksted manual på cd et eller annet sted...

Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Sånn ca:
The bike MUST be on its side stand, and you will need to clamp shut the rad overflow hose that leads to the tank, and also overflow hose. Basically, you are evacuating the system then allowing the vacuum to suck in your antifreeze. YOU CANNOT GRAVITY-FEED COOLANT INTO THE SYSTEM. IT MUST BE SUCKED IN BY VACUUM (greater than 0.8 Bar)
After that, there is a bleed screw on the water pump that needs to be opened to vent out any air in the pump before removing the coolant filling tank (which must be placed on stool higher than the rad). This is done after the coolant has been filled and the vacuum has been released, but before disconnecting the filling tank and hoses.
The bike MUST be on its side stand, and you will need to clamp shut the rad overflow hose that leads to the tank, and also overflow hose. Basically, you are evacuating the system then allowing the vacuum to suck in your antifreeze. YOU CANNOT GRAVITY-FEED COOLANT INTO THE SYSTEM. IT MUST BE SUCKED IN BY VACUUM (greater than 0.8 Bar)
After that, there is a bleed screw on the water pump that needs to be opened to vent out any air in the pump before removing the coolant filling tank (which must be placed on stool higher than the rad). This is done after the coolant has been filled and the vacuum has been released, but before disconnecting the filling tank and hoses.
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Baltazar metoden:
http://www.slideshare.net/k1300r/coolant" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.slideshare.net/k1300r/coolant" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Holy mac, dette var noe annet enn vanlig prosedyre! Hvorfor i alle dager har de gjort det så komplisert? Regner med de hadde/har en god grunn?
- Barbarozza
- Innlegg: 560
- Registrert: 21 apr 2011, 15:57
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Re: Skifte kjølevæske på BMW K1300S, noen tips?
Ja, akkurat der kan jeg skjønne. Vel, uansett er jo den biken din bra da.Barbarozza skrev:Fa..jeg er glad jeg har en ZZR..
Jeg må vel få dratt inn væska på rette måten uten org verktøyet, satser jeg på..
