Jeg er nok ikke typen som liker fargerike plastraketter, men måtte jeg velge så er jeg enig med deg at denne ser mest gjennomført ut:
Men det må være akkurat denne modellen med de frontlyktene på bildet over. Det er vertfall den som ligner mest på Ducati 1199 Panigale i fronten og den er jeg svak for med tanke på utseende
Men den eneste R-sykkelen i mine øyne som konker ut alle på utseende er denne:
Ja, da har vi fått sett 2015 R1. Syns egentlig den så relativt OK ut jeg. Litt stygt med de lysa under, men ellers syns jeg fronten minnet litt om Ducati Panigale.
Fikk ikke vite noe om specsa på R1M, men det kommer vel fortløpende. Regner med det er Yamahas svar på Kawasaki H2R.
En annen god kandidat jeg vurderer jeg Suzuki GSXR 750.
I mitt budsjett får jeg også rimelig ny sykkel for pengene. Noen som har noen erfaring fra disse? Jeg ser for meg at 750 er en godt mellomsteg mellom 600 og 1000.
Jeg har litt erfaring med Gixxer 750 som RR-sykkel. Den gir litt av det beste fra både 600 og 1000, men den er egentlig ingen av delene. Og i RR faller den mellom 2 stoler. Ulovlig i 600-klasse og for svak i 1000-klasse. Til veibruk tror jeg det er en kjempesykkel. Sporty og lettkjørt, men mangler det toppskyvet som en 1000 har.
Ser at mange av innspillene her dreier seg om utseende og farver. Det er jo ok, så lenge sykkelen skal brukes til det du beskriver i starten av denne tråden, og det spiller da trolig liten rolle hvilke 1000-cc du velger. Til prisen du antyder ville jeg gått for en japansk rekkefirer. Om du velger CBR, R1, ZX10R eller GSXR blir kanskje mest opp til farver, design og tilstand/kilometer kjørt.
Hvis man sammenligner nevnte 4, de Italienske merkene og S1000RR i relasjon til racing (altså det de er bygget for) så er de veldig forskjellige på mange områder, både motormessig, chassis, servicevennlighet, kostnader, osv. Personlig ville jeg valgt en velholdt CBR for de pengene. Jeg er fortsatt av den oppfatning at Honda ligger et hakk over på byggekvalitet og solide løsninger. Samtidig har den en litt snillere sittestilling, uten at dette går utover det sportslige. Norsk superbike 2013 ble vunnet av hr. Kubbrød på en CBR1000RR, i konkurranse med Panigale, ZX10R, S1000RR og mange flere. Dette til tross for at Hondaen trolig er den minst motorsterke av alle sammen.
Den gode Honda-kvaliteten gir valuta for pengene når jernet begynner å trekke på årene, tenker jeg. Selv har jeg en litt eldre CBR til veibruk, men kjører Yamaha på bane. Har også prøvd de andre japsene jeg nevner. Den mest "utdaterte" for banebruk er R1 Crossplane (altså fra 2009 og nyere). Til veibruk er dette en fantastisk sykkel med en motorkarakteristikk som slår det meste. Og lyden er episk:-)
Jeg ville også lagt vekt på utstyr som følger med. Ekstrautsty betaler man lite for på brukte sykler, men det er svinedyrt å kjøpe nytt. Dempere, felger, eksos og kanskje noe carbon-bling kan være fint å få med (i den rekkefølgen).