Fins det noen slags bok for nybegynnere som skal lære seg å skru? Tenker det kan være lurt å kunne det lette selv, når nærmeste verksted er 2 timers kjøring unna.
Vil helst ha noe på norsk, men går greit med noe på engelsk.
Takk på forhånd.
Lære seg å skru
-
- Innlegg: 56
- Registrert: 13 sep 2014, 18:58
- Motorsykkelen din: Merida trøsykkel
- Bosted: Tromsø
Lære seg å skru
braaAAap 

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Lære seg å skru
Youtube er også veldig kjekt, spesielt hvis du har en relativt vanlig sykkel.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Lære seg å skru
Learn by doing :) Skru ting fra hverandre for å se hvordan det er satt sammen -- sett på plass igjen, forhåpentligvis med ingen skruer/bolter til overs.
Youtube er også fint for mer avanserte ting.
Det er begrenset hvor mye jeg orker eller har tid til å sette meg inn i på min egen sykkel, men syns det er greit å ha noe å styre med i blant også. Selve motor/sylinder lar jeg forhandler ta seg av, så er det under garanti om en skulle være uheldig:)
Youtube er også fint for mer avanserte ting.
Det er begrenset hvor mye jeg orker eller har tid til å sette meg inn i på min egen sykkel, men syns det er greit å ha noe å styre med i blant også. Selve motor/sylinder lar jeg forhandler ta seg av, så er det under garanti om en skulle være uheldig:)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Lære seg å skru
Få tak i en verkstedhåndbok / servicemanual eller lignende, og gå i gang med den enklere oppgavene:
- stramme kjede (hvis du har)
- ta av og på hjulene ved dekkskift
- bytte bremseklosser
- bytte olje og evt. oljefilter
- bytte kjølevæske
- bytte bremseveske og lufte bremsene
- ettermontere 12V og/eller usb-uttak
osv.
Veldig nyttig å ha teknisk innsikt i eget kjøretøy. Underveis lærer du stadig mer, og bygger selvtillit til stadig mer avanserte serviceoppdrag. Selv har jeg hittil tatt all service selv, men da på en 8 år gammel sykkel.
Dessuten får du mange fine anledninger til å utvide verktøysamlingen
- stramme kjede (hvis du har)
- ta av og på hjulene ved dekkskift
- bytte bremseklosser
- bytte olje og evt. oljefilter
- bytte kjølevæske
- bytte bremseveske og lufte bremsene
- ettermontere 12V og/eller usb-uttak
osv.
Veldig nyttig å ha teknisk innsikt i eget kjøretøy. Underveis lærer du stadig mer, og bygger selvtillit til stadig mer avanserte serviceoppdrag. Selv har jeg hittil tatt all service selv, men da på en 8 år gammel sykkel.
Dessuten får du mange fine anledninger til å utvide verktøysamlingen

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Bosted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Lære seg å skru
+1Snikendeugle skrev:Learn by doing :) Skru ting fra hverandre for å se hvordan det er satt sammen -- sett på plass igjen, forhåpentligvis med ingen skruer/bolter til overs.
Youtube er også fint for mer avanserte ting.
Det er begrenset hvor mye jeg orker eller har tid til å sette meg inn i på min egen sykkel, men syns det er greit å ha noe å styre med i blant også. Selve motor/sylinder lar jeg forhandler ta seg av, så er det under garanti om en skulle være uheldig:)

Som 18 åring kjøpte jeg min første sykkel. En 1956 Harley Davidson. På min første tur med rykende fersk førerkort, spyttet den ut begge tennpluggene for meg, og da var valget å sette den inn på verksted og betale dyrt... Eller sette seg ned og finne ut av greiene selv... Jeg valgte det siste, som har ført frem til at jeg nå kan skru på bil/MC relativt greit. Er stort sett mangelen på riktig verktøy som stopper meg.
Og i noen tilfeller, har vell kanskje hjemme fixen kostet mer enn å sette jobben til et verksted, fordi jeg trengte nytt verktøy til å gjøre jobben.

“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Bjerknez
- Innlegg: 24586
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Lære seg å skru
Jeg foreslår at man begynner fra scratch:


Re: Lære seg å skru
hahaBjerknez skrev:Jeg foreslår at man begynner fra scratch:

men sørg for utvalg av verktøy, verktøy er halve jobben



