Tips om varme klær
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Tips om varme klær
Det begynner å bli kjølig å kjøre nå og selv med ull undertøy og Klim jakke/bukse samt halskrage etc. så blir det rimelig kaldt å kjøre når det er slik som nå, og derfor så vil jeg gjerne ha noen tips angående bekledning under Klim dressen.
Jeg har tenkt litt på en slik fleecedress, men disse ser det ut til ikke er så lette å oppdrive for voksne, men sepparat fleece jakke/bukse får man jo tak i...
Kan jeg evt. ha ull undertøy under fleece klærne?
Hvordan kler DU deg for å beskytte mest mulig mot kulde?
Jeg har tenkt litt på en slik fleecedress, men disse ser det ut til ikke er så lette å oppdrive for voksne, men sepparat fleece jakke/bukse får man jo tak i...
Kan jeg evt. ha ull undertøy under fleece klærne?
Hvordan kler DU deg for å beskytte mest mulig mot kulde?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Tips om varme klær
Lag på lag(luft isolerer) - ull mot hud (holder varme selv om det blir vått) - stopp vinden = suksess.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Tips om varme klær
På de aller kaldeste dagene bruker jeg også fleece over ulla. Har prøvd mange typer ullundertøy, men ingenting slår forsvaret sitt mørkegrønne ullsett! Med dette under MC-dressen så klarer jeg meg fint med mange tiners snøscooter-kjøring også i mange minus (men man er jo gjerne litt mer aktiv når man kjører snøscooter en MC).
Re: Tips om varme klær
Selv bruker jeg laltid værstingen til Devold innerst, type ull. Som cut sier, ull holder på varmen selv om det er vått. Flere lag. Styr unna fleece, det holder ikke i lengden. Kle deg som om du skal på fjellet :-)
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Men hvor får jeg tak i skikkelig fleece undertøy? Jeg synes de plaggene jeg ser på feks. xxl ser så spinkle ut...?
Klim dressen min er 100% vindtett og selv med ULL under så blir det ganske kjølig på de lengre etappene.
Kanskje noen vil hjelpe meg å finne en skikkelig fin fleece dress etc. som kan brukes over ull undertøyet?
Klim dressen min er 100% vindtett og selv med ULL under så blir det ganske kjølig på de lengre etappene.
Kanskje noen vil hjelpe meg å finne en skikkelig fin fleece dress etc. som kan brukes over ull undertøyet?
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Tips om varme klær
Siden Klim dressen er 100 % vindtett, og du har ull. Så ville jeg lett etter et plagg som ville holdt Klim dressen og ulla mest mulig separert. Feks en tykk ullgenser, eller kanskje en tynn boblejakke?
Eksempel:
http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... 85_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
Eksempel:

http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... 85_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Tips om varme klær
Denne oppsummerer hvordan man bør tenke når man kler seg ganske greit:
"Mechanisms of insulation
There are three kinds of heat transfer: conduction (exchange of heat through contact), convection (movement of air), and radiation.
Air has a low thermal conductivity but is very mobile. There are thus two elements that are important in protecting from the cold:
stopping the wind from penetrating and replacing the layer of warm air close to the body;
setting up a layer of still air which serves as insulation, by the use of fibres (wool, fur, et cetera).
Another important factor is humidity. Water is a good conductor of heat, thus if clothes are damp — because of sweat, rain, or immersion — water replaces some or all of the air between the fibres of the clothing, causing heat loss through conduction and/or evaporation.
Thermal insulation is thus optimal with three layers of clothing:
a layer near the body for hygiene (changed more often than the other clothing), whose role is to get rid of sweat so it does not remain in contact with the skin;
an outer close-knit or closely woven layer as a wind breaker, usually thin — if there is a risk of bad weather this should be impermeable, the ideal being a textile that stops water droplets but allows water vapor to pass so as to remove evaporated sweat (a textile of this sort is said to "breathe");
and between the two, a "thick" layer that traps the air and prevents contact between the skin and the wind-breaking layer (which, as it is thin, gets close to the ambient temperature).
The three layers of air between the skin and the exterior layer also play an insulating role. If the clothing is squeezed tight (as by the straps of a backpack), insulation will be poorer in those places."
"Mechanisms of insulation
There are three kinds of heat transfer: conduction (exchange of heat through contact), convection (movement of air), and radiation.
Air has a low thermal conductivity but is very mobile. There are thus two elements that are important in protecting from the cold:
stopping the wind from penetrating and replacing the layer of warm air close to the body;
setting up a layer of still air which serves as insulation, by the use of fibres (wool, fur, et cetera).
Another important factor is humidity. Water is a good conductor of heat, thus if clothes are damp — because of sweat, rain, or immersion — water replaces some or all of the air between the fibres of the clothing, causing heat loss through conduction and/or evaporation.
Thermal insulation is thus optimal with three layers of clothing:
a layer near the body for hygiene (changed more often than the other clothing), whose role is to get rid of sweat so it does not remain in contact with the skin;
an outer close-knit or closely woven layer as a wind breaker, usually thin — if there is a risk of bad weather this should be impermeable, the ideal being a textile that stops water droplets but allows water vapor to pass so as to remove evaporated sweat (a textile of this sort is said to "breathe");
and between the two, a "thick" layer that traps the air and prevents contact between the skin and the wind-breaking layer (which, as it is thin, gets close to the ambient temperature).
The three layers of air between the skin and the exterior layer also play an insulating role. If the clothing is squeezed tight (as by the straps of a backpack), insulation will be poorer in those places."
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Haha!! Utrolig tøft at du postet bilde av den jakken der Cutless!Cutless skrev:Siden Klim dressen er 100 % vindtett, og du har ull. Så ville jeg lett etter et plagg som ville holdt Klim dressen og ulla mest mulig separert. Feks en tykk ullgenser, eller kanskje en tynn boblejakke?
Eksempel:
http://www.xxl.no/jakt/jakt-og-turklar/ ... 85_1_style" onclick="window.open(this.href);return false;

Mor og far kom hjem fra syden i går og da fikk jeg en slik jakke som er klin lik den på bildet, bare at den er svart! Jaja, da kan jeg jo bare prøve den da, hehe.
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Tips om varme klær
Jeg kjørte med Klim jakka og underfor fra annen KTM jakke i denne i fjor. Holdt meg god og varm ned i -10c ihvertfall :)
Kun Klim jakka kan fort bli litt kaldt. Det er jo kun et ytterlag.
I buksa hadde jeg på ullundertøy og Dainese buksa med vinterfor.
Så lenge vinden stoppes (noe Klim jakka klarer veldig fint) da går det greit.
Ellers så selger jo Klim også egne "midlayers".
Kun Klim jakka kan fort bli litt kaldt. Det er jo kun et ytterlag.
I buksa hadde jeg på ullundertøy og Dainese buksa med vinterfor.
Så lenge vinden stoppes (noe Klim jakka klarer veldig fint) da går det greit.
Ellers så selger jo Klim også egne "midlayers".
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Er vel i grunn kun på overkroppen jeg fryser mest.
Skal jaggu meg prøve den dunjakka jeg fikk som er lik den Cutless la inn bilde på over.
Fryser også på hendene, men venter snart varmeholker så da er jeg vertfall reddet der :-)å
Skal jaggu meg prøve den dunjakka jeg fikk som er lik den Cutless la inn bilde på over.

Fryser også på hendene, men venter snart varmeholker så da er jeg vertfall reddet der :-)å
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Tips om varme klær
Jeg har funnet ut at det enkleste er å kle seg normalt etter været, og så dra dressen over, med for i buksa og halsvarmer selvsagt. Det blir stort sett passe i all slags vær .. kanskje av og til en ekstra fleecegenser e.l.
Skulle det (mot formodning?) bli for kaldt gjør regndressen underverker ... det får meg til å tro at en 100% vindtett kjørejakke kanskje ikke er 100% vindtett.
Min Klim-jakke skal visstnok også være 100% vindtett
Skulle det (mot formodning?) bli for kaldt gjør regndressen underverker ... det får meg til å tro at en 100% vindtett kjørejakke kanskje ikke er 100% vindtett.
Min Klim-jakke skal visstnok også være 100% vindtett

-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Problemer er vel kanskje at Klim jakken blir kald (selv om den er vindtett) og når denne kommer nærme huden (selv med ull i mellom) så kjøler den deg ned. Med regndress utenpå så får man vel et isolerende lag før Klim jakken og det hjelper kanskje til med å holde jakken (og dermed også deg) varm?
Jeg tror at en liten dunjakke som nevnt virker som en god løsning, så det skal testes
Jeg tror at en liten dunjakke som nevnt virker som en god løsning, så det skal testes

- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Tips om varme klær
Jepp, blir spennende å høre - regner med du blir fornøyd :)
Overkroppen er grei å buktes med. Større problem med føtter og hender siden det der gjerne begrenser seg raskt på hvor mange lag man kan ha. Jeg må nok også krype til korset og skaffe varmeholker til våren.
Overkroppen er grei å buktes med. Større problem med føtter og hender siden det der gjerne begrenser seg raskt på hvor mange lag man kan ha. Jeg må nok også krype til korset og skaffe varmeholker til våren.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Det JEG er mest spent på er hvilken sykkel du skal kjøpe varmeholker tilCutless skrev:Jeg må nok også krype til korset og skaffe varmeholker til våren.



Re: Tips om varme klær
Dobbelt sett ullundertøy, evt Brynje innerst funker bra.
For kaldeste dagene under jakka så har jeg funnet ut at en vindtett ulljakke er beste patent - puster bra så det ikke blir klamt (som jeg vil tro dunjakke blir) og skikkelig varm. Nærmere bestemt en slik:
http://nordlysofnorway.no/klaer/voksen/ ... tt-nn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det viktige er at den har vindtett for.
Fungerer også bra til fritidsbruk.
Eneste ulempen er at med en sånn under kjørejakka så ser man enda mer velfødd ut enn til vanlig
For kaldeste dagene under jakka så har jeg funnet ut at en vindtett ulljakke er beste patent - puster bra så det ikke blir klamt (som jeg vil tro dunjakke blir) og skikkelig varm. Nærmere bestemt en slik:
http://nordlysofnorway.no/klaer/voksen/ ... tt-nn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det viktige er at den har vindtett for.
Fungerer også bra til fritidsbruk.
Eneste ulempen er at med en sånn under kjørejakka så ser man enda mer velfødd ut enn til vanlig

Sist redigert av RuneMC den 05 nov 2014, 14:06, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Man ser jo stort sett ut som donald i kjøreklær uansett, så om man ser litt muskuløs ut er vel bare en bonusRuneMC skrev:
Eneste ulempen er at med en sånn under kjørejakka så ser man enda mer velfødd ut enn til vanlig

- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Tips om varme klær
Jeg liker godt å ha en tynn buff eller balaklava trekt over hodet under hjelmen også, husk at du har mye varmetap fra ansikt, hals og hode.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Tips om varme klær
Devold "polar/arctic" (husker ikke navnet) ullundertøy inntil kroppen. Balaklava under hjelmen, og varmeholker + vindbeskyttere for hendene.. Vinden er drepen og da hjelper det ikke at du brenner deg inne i hånda på holkene 

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Ser at nysykkeln din mangler kåpe Bjerknez
Den, sammen med håndbeskyttere og varmehåndtak løser mye av dette.


Den, sammen med håndbeskyttere og varmehåndtak løser mye av dette.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Levis og (T-) skjorte under, dvs vanlige klær. Corell skinn overall og MP-ASU (gore-tex?) jakke.Bjerknez skrev:Det begynner å bli kjølig å kjøre nå og selv med ull undertøy og Klim jakke/bukse samt halskrage etc. så blir det rimelig kaldt å kjøre når det er slik som nå, og derfor så vil jeg gjerne ha noen tips angående bekledning under Klim dressen.
Jeg har tenkt litt på en slik fleecedress, men disse ser det ut til ikke er så lette å oppdrive for voksne, men sepparat fleece jakke/bukse får man jo tak i...
Kan jeg evt. ha ull undertøy under fleece klærne?
Hvordan kler DU deg for å beskytte mest mulig mot kulde?
Kjører 80 km om dagen, i temperaturer ned mot 0 grader, og ikke sjelden i regn.
Mer enn varmt nok. Hvis det er antydninger til kald trekk er det gjerne rundt hals, ankler
eller håndledd.
Re: Tips om varme klær
Dagens tur i 4-5 "varme" vart gjennomført med flammesikkert ullundertøy fra jobben innerst. Ulljakke mellom. Fra devold begge lag. Scott all terrain kjøredress. Slike lange alpint sokker på føttene og inni hanskene hadde eg på meg slike latexhansker eg normalt bruker til skruing og oljebytte
Buff fra MC avisa :-P
Det einaste eg egentlig savna var at buffen godt kunne vert vindtett, kunne med fordel ha hatt nokre tjukkere/varmere sokker og eg må få montert varmeholkene mine no!
Ellers så var det kjempedigg å strekke "beina" på sv'n etter ein måned i dvale...

Buff fra MC avisa :-P
Det einaste eg egentlig savna var at buffen godt kunne vert vindtett, kunne med fordel ha hatt nokre tjukkere/varmere sokker og eg må få montert varmeholkene mine no!
Ellers så var det kjempedigg å strekke "beina" på sv'n etter ein måned i dvale...
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Tips om varme klær
Ingen ting slår en god 400grams ull vams. Slike som blir brukt under tørrdrakter til dykking. Sjekk det ut, ikke koster det allverden heller
Note 4
Note 4
Re: Tips om varme klær
Har selv kjørt mye med dongeribukse og t-skjorte under kjøreklær men etter jeg begynte å bruke ull superundertøy føles det mye lettere og mere bevegelig, ingen ting som strammer. Ser noen nevner to sett ull superundertøy her samt ull eller fleece genser. Skal kjøre 70 mil i morgen og har tatt en titt på denne tråden samt yr ser jeg nattetemperaturer på høyeste punktet på ruta blir minusgrader i natt vil jeg gå for to sett superundertøy plus ullgenser i reserve med Badlands ytterst.gsx750_80 skrev: 05 nov 2014, 20:15Levis og (T-) skjorte under, dvs vanlige klær. Corell skinn overall og MP-ASU (gore-tex?) jakke.Bjerknez skrev:Det begynner å bli kjølig å kjøre nå og selv med ull undertøy og Klim jakke/bukse samt halskrage etc. så blir det rimelig kaldt å kjøre når det er slik som nå, og derfor så vil jeg gjerne ha noen tips angående bekledning under Klim dressen.
Jeg har tenkt litt på en slik fleecedress, men disse ser det ut til ikke er så lette å oppdrive for voksne, men sepparat fleece jakke/bukse får man jo tak i...
Kan jeg evt. ha ull undertøy under fleece klærne?
Hvordan kler DU deg for å beskytte mest mulig mot kulde?
Kjører 80 km om dagen, i temperaturer ned mot 0 grader, og ikke sjelden i regn.
Mer enn varmt nok. Hvis det er antydninger til kald trekk er det gjerne rundt hals, ankler
eller håndledd.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1, Honda ST1100AX Pan European
- FredrikE24
- Innlegg: 5040
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Tips om varme klær
To lag ull gjør susen det! Få stramma handskene over jakke-ermene og ull-hals i tillegg så klarer du deg nok fint.
Vinterstid bruker jeg vanlige hverdagsklær under. Det går bra i de 45 minuttene jeg kjører stort sett til og fra jobb i ned mot -10, men varmt er det jo ikke.
Vinterstid bruker jeg vanlige hverdagsklær under. Det går bra i de 45 minuttene jeg kjører stort sett til og fra jobb i ned mot -10, men varmt er det jo ikke.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Tips om varme klær
Hva skjer med å vekke de døde? Tråden er 6 år gammel.