Barbarozza skrev:
Litt derfor er jeg engstelig for både KTM og evt Guzzi og også Caponorden..men jeg skjønner jo at dere er så fornøyde at jeg må revurdere den greia,De er like holdbare som mye annet...i alle fall så lenge de er relativt nye og velholdte mht ettersyn...Jeg skal i alle fall prøve dem...Det som faktisk teller mest i Kawas fordel er prisen...den ligger 50-60 tusen under alle andre..
Jeg har hatt tre sykler siden jeg ble en "born-again biker" i 2006

.
Alle har vært årets modell, Yamaha TDM 900, 2006 modell med 0 på telleren, Triumph Tiger 1050, 2010 modell, demo-sykkelen med km.stand på drøye 4000 km og Stelvio 8V'en jeg har nå, 2012 modell, rett fra transportkassa til meg som første eier. Med unntak av TDM'en, som jeg kjørte tett innpå 60K med, har jeg tilbakelagt mellom 46 og 48K på de to andre.
Alle tre har hatt noen småfeil, men ikke verre enn at det er blitt fikset kjapt på garanti og rask deletilgang. Har ikke opplevd funksjonssvikt på langturer. Sånn sett stiller alle tre likt ved at de har vært solide sykler som overerasket positivt og opparbeidet stor grad av tillit hos meg.
Så min erfaring er både Triumph og Moto Guzzi er på nivå med de japanske syklene.
Tror ikke merker som KTM, BMW, Ducati og MV Agusta er noe dårlige.
Så byggkvaliteten er ikke tungen på vektskålen for min del.
Men siden jeg så langt har kjøpt nye sykler og at jeg sannsynligvis kommer til å gjøre det igjen, er det viktig med et verksted og god merkekunnskap så nær der jeg bor som mulig. Servicevennlighet på sykkelen og lave servicekostnader betyr også mye.
Og her har jeg en ubetinget Guzzi-fordel med dedikert Guzzi-mekaniker på autorisert verksted hos Guzzi-forhandler kun 15 minutters kjøring hjemmefra

.
Men det er klart at man (smug)kikker

på andre alternativer også og har forhørt seg med mekanikeren om muligheten for service på den og den modellen til andre merker og hva prisen vil bli... Og svarene er egentlig rimelig forutsigbare.
Det langt mer plast å fjerne på alternative modeller jeg har kikket på enn hva tilfellet er med Stelvio. Selv enkle ting som å bytte plugger og gjøre ventiljusteringer krever atskillig mer arbeid.
Servicekostnadene vil trolig øke til mer enn det dobbelte, noe jeg merket stor forskjell på fra jeg gikk fra Triumph Tiger til Moto Guzzi Stelvio.
Så pr. idag med den erfaringen jeg har med Moto Guzzi er dette et merke som absolutt er med i vurderingen når ny sykkel skal anskaffes.
Og jeg tror jeg kan si at man kan være trygg på at deletilgang og garantisaker tas hånd om på en langt langt bedre måte i dag enn hva det ble gjort tidligere.