Det viste det seg at det ikke var...
Bakgrunn:
De første Stelvio'ene viste seg å ha kamakslinger med for myk legering slik at ventilløsteløsningen med "flat tappets" som slet ned kammene rimelig kjapt. Noe som først til unormal økning av ventilklaringene og økt klapring og støy fra toppen på sylinderne.
Etter flere mer eller mindre vellykkede oppdateringer kamakslene, gikk Guzzi over til "roller tappets" løsningen som både skal gi betydelig mindre slitasje og støy.
Byttet fra "flat tappets" til "roller tappets" i mars og april 2012:
http://wildguzzi.com/forum/index.php?to ... #msg916937" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved nærmere sjekk viser det seg at Stelvio'en min antakelig er en av de aller siste med "flat tappets" motor - AC012543 -, produsert 14.3.2012 iflg. den lokale Guzzi-mekanikeren. Dvs. to dager etter at fabrikken har oppgitt at de har gått over til "roller tappets"...
Dette kom for dagen tidligere denne uka da Guzzi-mekanikeren tok kontakt og opplyste om at motoren støyet mer enn normalt. Ved nærmere sjekk viste det seg at ventilklaringen var påfallende mye ut av justering (for mye klaring).
Og en demontering av toppen viser tydelig kamakselslitasje... og kraftig slitasje på det som må være disse "flat tappets"'ene.
Svakhet oppdaget...
Med andre har jeg en Stelvio med en svakhet i toppen som meget sannsynlig ville ført til motorhavari om dette ikke hadde blitt oppdaget i tide.
Etter at mekanikeren tok kontakt og nevnte problemet (og ba meg samtidig ikke få panikk...

Det viste seg altså å være en alvorlig svakhet, som heldigvis ble oppdaget i tide. Uten at motoren er blitt skadet på noen måte, noe den ganske sikkert ville blitt om slitasjen ikke hadde blitt oppdaget.
Garanti
En tlf. fra Guzzi-mekanikeren til importøren og jeg fikk bekreftet at toppen byttes til "roller tappets" på garantien uten noen form for kostnad for meg.
Flott med en årvåken mekaniker som tar de grepene som er nødvendig med en gang. Det er jeg veldig fornøyd med.
At Guzzi ikke har greid å fikse denne svakheten i løpet av en tiden de har brukt 8V motoren er jeg ikke fullt så fornøyd med...

Vet at Triumph Tiger Explorer har slitt med et lignende problem i toppen på sine motorer.
Mulig også andre merker og modeller har gjort det samme.
I så fall kan de med slike erfaringer dele disse i denne tråden.
Om det er hyppig forekomst av slike svakheter og feil, hva er i så fall årsakene?
Her et par bilder fra slitasjen på Stelvio'en.
Begge fotoene tatt av mekanikeren på verkstedet:

Ikke "flat", men "curved tappet" iflg. mekanikeren...

Med nye topp blir Stelvio'en som ny igjen

Så da kan det hende jeg lar være å selge den?
Vi får se...
Om det blir salg så får i hvert fall ny eier en sykkel i tipp-topp stand