MCnyheter vi har ventet på...?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Re: MCnyheter vi har ventet på...?

Legg inn av ojda »

AJ skrev:Ktm 1050 Adventure, overraskelsen fra den østerrikske produsenten, kan fort bli en sterk Suzuki V-Strom utfordrer:

Bilde

http://www.ktm.com/no/travel/1050-adven ... GkDeMkhCWU" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne 1050'en viser at det er i ferd med å etablere seg en "ny" MC-klasse her hvor Triumph Tiger 1050 innledet det hele for noen år siden (2007?) og som siden har fått følge av kawasaki Versys, Suzuki V-Strom og nå altså KTM 1050. Alle med motorer på fra ca. 1035 til 1050 kubikk, oppreist kjørestilling, god passasjerkomfort og med bagasjeog pakkmuligheter som gjør syklene ypperlige til langturen.
Eller skal vi si det sånn at V-Strom 1000 startet kalaset i 2002 ;-)
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ojda skrev:
Ikke enig siden nye V-Strom'en økte kubikken i den velprøvde motoren til å bli et "halvt" nummer større fra 996 til 1038 kubikk, om jeg ikke husker helt feil.
Dermed havnet den i samme klasse som Tiger 1050 og Kawasaki Versys med hhv. 1050 og 1043 kubikk. Og nå altså også KTM 1050.

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
ojda skrev:
Ikke enig siden nye V-Strom'en økte kubikken i den velprøvde motoren til å bli et "halvt" nummer større fra 996 til 1038 kubikk, om jeg ikke husker helt feil.
Dermed havnet den i samme klasse som Tiger 1050 og Kawasaki Versys med hhv. 1050 og 1043 kubikk. Og nå altså også KTM 1050.
Ubetydelige detaljer .... v-stromen har både mere hk og Nm enn ktm, så jeg ser ikke helt den store betydningen de 54 ccm skulle ha.
Det blir jo etterhvert mange klasser om man skal skille så skarpt ... hver sykkel, en egen klasse?

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

jhn skrev:
AJ skrev:
ojda skrev:
Ubetydelige detaljer .... v-stromen har både mere hk og Nm enn ktm, så jeg ser ikke helt den store betydningen de 54 ccm skulle ha.
Det blir jo etterhvert mange klasser om man skal skille så skarpt ... hver sykkel, en egen klasse?
Det blir vel det samme som å hevde at Stelvio og R1200GS ikke hører til Adventure 1200-klassen :scratch
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

ojda skrev:
jhn skrev:
AJ skrev:
ojda skrev:
Det blir vel det samme som å hevde at Stelvio og R1200GS ikke hører til Adventure 1200-klassen :scratch
De tilhører selvfølgelig Stelvio-klassen og GS-klassen ... kanskje ... helt sikkert ... trur eg.

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

kjellv skrev: La oss håpe at Venstre etter hvert innser hvilken miljøgevinst det vil gi om flere begynner å benytte mc i pendlertrafikken.
I de store byene sørover i Europa er det den utviklingen som skjer. Stadig flere går over til maxiscooter til bypendling.

edit: Her på berget er det lagt opp til at batteribiler er den ultimate løsningen på miljøproblemene. Dette er en sannhet det ligger mange og lange diskusjoner i framover. Tar man med batteriproduksjonen og handtering av brukte batterier til disse bilene, og i tillegg at vår miljøvennlige el. kraftproduksjon brukes til dette i stedet for å eksportere den sørover slik at de i Europa kan redusere på kullkraft er jeg ikke så sikker på miljøgevinsten lenger... :scratch
Hvilken miljøgevinst vil flere mc'r gi? En gjennomsnitts-mc har vel større utslipp pr km enn en bil ... eneste fordelen er kanskje at hver enkelt får litt mere tumleplass i rushen. Jeg tror ikke flere mc er noe godt argument i miljødebatten

Co2 tar ingen lokale hensyn og sprer seg jevnt utover hele verden, da har det vel strengt tatt ingen betydning hvor de forskjellige typer kraftverk ligger.
Jeg vet ingen som ser på el-biler som den ultimate løsningen. De fleste er jo klar over utfordringene med batteri-produksjon og kassering, ... (den slags viten er jo ikke forbeholdt noen få forumister) ... men ser samtidig på el-biler som et skritt på veien. Det høres ganske fornuftig ut i mitt hode

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

kjellv skrev:
AJ skrev:Selv synes jeg nye MT-09 Tracer så interessant ut. Tross liten tankkapasitet på bare 18 liter... :sk?

Bilde
Ikke sikkert det ble så ille likevel. Det er beregnet at den har en rekkevidde på 30 mil/full tank. Klarer ikke det med TDMen...
Ikke 30 mil med TDM'en? Jeg har ingen problem med 30 mil på min. Fyller stort sett etter 33-36 mil.
Med et snittforbruk på 0,46 kan jeg i teorien kjøre over 40 mil før jeg må fylle. Og jeg kjører ikke akkurat superøkonomisk. Det har til og med hendt at jeg har vært tildels hard på gassen også. ;e
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Snikkeren skrev:
kjellv skrev:
AJ skrev:Selv synes jeg nye MT-09 Tracer så interessant ut. Tross liten tankkapasitet på bare 18 liter... :sk?

Bilde
Ikke sikkert det ble så ille likevel. Det er beregnet at den har en rekkevidde på 30 mil/full tank. Klarer ikke det med TDMen...
Ikke 30 mil med TDM'en? Jeg har ingen problem med 30 mil på min. Fyller stort sett etter 33-36 mil.
Med et snittforbruk på 0,46 kan jeg i teorien kjøre over 40 mil før jeg må fylle. Og jeg kjører ikke akkurat superøkonomisk. Det har til og med hendt at jeg har vært tildels hard på gassen også. ;e
Kan hende du har rett, har vel egentlig aldri målt forbruket nøyaktig. Fyller når jeg syns det passer sånn, men liker ikke at tankmåleren blir veldig lav.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:
Hvilken miljøgevinst vil flere mc'r gi? En gjennomsnitts-mc har vel større utslipp pr km enn en bil ... eneste fordelen er kanskje at hver enkelt får litt mere tumleplass i rushen. Jeg tror ikke flere mc er noe godt argument i miljødebatten
I rushtrafikken tror jeg flere motorsykler vil gi en miljøgevinst. Rushtrafikken inn og ut av Oslo i dag, kan på ekstreme dager være så tett at vi snakker om en maxfart på 10 km/t. Ofte stillestående. Dette betyr at også all annen trafikk (trailere, busser osv) går i samme hastighet. Mengden avgasser av samlet trafikk har ikke jeg forutsetning for å si noe om, men dersom flertallet av de som "jobbkjører" alene i bilen sin, bytter til noe mindre (f.eks MC) vil det bli bedre plass på veien, og i mine øyne mindre rushtrafikk. Dette vil igjen føre til at trafikken flyter bedre, og også tungtrafikken passerer fortere, og man får ikke all den tomgangskjøringen som man har i dag.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:
I rushtrafikken tror jeg flere motorsykler vil gi en miljøgevinst. Rushtrafikken inn og ut av Oslo i dag, kan på ekstreme dager være så tett at vi snakker om en maxfart på 10 km/t. Ofte stillestående. Dette betyr at også all annen trafikk (trailere, busser osv) går i samme hastighet. Mengden avgasser av samlet trafikk har ikke jeg forutsetning for å si noe om, men dersom flertallet av de som "jobbkjører" alene i bilen sin, bytter til noe mindre (f.eks MC) vil det bli bedre plass på veien, og i mine øyne mindre rushtrafikk. Dette vil igjen føre til at trafikken flyter bedre, og også tungtrafikken passerer fortere, og man får ikke all den tomgangskjøringen som man har i dag.
Slett ikke umulig, men jeg tror det er et vanskelig regnestykke ... det er vel rimelig å tro at med flere kjøretøy totalt blir det mere kjøring også. De fleste har jo mc som kjøretøy nr 2-3 eller kanskje 4 eller 5 Vi bruker jo sykkelen til forlystelse også når vi først har den, og om flertallet som pendler i egen bil også skulle ha mc, vil det bli rimelig mange mc'r her til lands. (Det er jo artig, sett fra vårt ståsted:)
Om alle brukte sykkelen kun til pendling, så kanskje .... men jeg tror det er urealistisk å håpe på at det noen gang vil skje.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

En annen ting er vel at de som slipper ut mest skadelige stoffer er tungtransport og yrkestrafikk og der er vel heller ikke motorsykkel noe alternativ.

Vi stpr vel egentlgi igjen bare med jobbpendlere, men mange av dem har sikkert barn etc. som skal i barnehagen og den ukentlige handleturen gjør man ikke akkurat med motorsykkel etc.

Hadde ALLE kjørt MC så hadde det kanskje ikke vert gratis og passere bommer heller. Pengene skal jo inn uansett. Bare se på EL-bilene. Er ikke mange årene før disse også blir avgiftsbelagt og på sikt vil man nok også måtte betale for strømforbuk etc. Gratis parkering og kjøring i 2+ felt forsvinner vel ganske snart hvis jeg skal tippe.

Jeg tror vi skal være glad for at det er slik det er i dag. La oss få motorsyklister kose oss med de fordelene vi har :thumleft

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Husker ikke når eller hvor, men Jay Leno, som jo er et ekte petrolhead sa noe klokt en gang ... de diskuterte framtidens motorkultur, om han var bekymret for om det var en utdøende kultur i disse miljøverntider, og hva han synes om el-biler.
Han elsket el-biler, og kjørte selv en Prius så ofte det "passet" ... sa han. Han hadde forresten i sitt eie en fullt fungerende og 100% original el-bil fra ca 1910, som hadde nesten samme rekkevidde som dagens .... sa han. Så det er ikke akkurat siste skrik, dette med el-biler
Den er med på å trygge motorkulturen, på samme måte som bilismen ble "redningen" for miljøet i byene når bilen erstattet hesten.
Fram til da fløt gatene i hestemøkk og forårsaket mye sykdom, skadedyr og død og fordervelse, og andre utriveligheter. Det var også et uhorvelig stort antall ulykker med uforutsigbare hester. Langt flere enn i dag.
Når bilen overtok, fikk hesten hvile og ble brukt til rekreasjon i helgene ... på samme måte som petrolheads i fremtiden vil bruke forbrenningsmotor kun til rekreasjon, og miljøplagene vil bli forsvinnende små.
.. sa han

.... en liten digresjon bare ... :mk
Sist redigert av jhn den 18 nov 2014, 01:13, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Husker ikke når eller hvor, men Jay Leno, som jo er et ekte petrolhead sa noe klokt en gang ... de diskuterte framtidens motorkultur, om han var bekymret for om det var en utdøende kultur i disse miljøverntider, og hva han synes om el-biler.
Han elsket el-biler, og kjørte selv en Prius så ofte det "passet" ... sa han. Han hadde forresten i sitt eie en fullt fungerende og 100% original el-bil fra ca 1910, som hadde nesten samme rekkevidde som dagens .... sa han.
Den er med på å trygge motorkulturen, på samme måte som bilismen ble "redningen" for miljøet i byene når bilen erstattet hesten.
Fram til da fløt gatene i hestemøkk og forårsaket mye sykdom, skadedyr og død og fordervelse, og andre utriveligheter. Det var også et uhorvelig stort antall ulykker med uforutsigbare hester. Langt flere enn i dag.
Når bilen overtok, fikk hesten hvile og ble brukt til rekreasjon i helgene ... på samme måte som petrolheads i fremtiden vil bruke forbrenningsmotor kun til rekreasjon, og miljøplagene vil bli forsvinnende små.
.. sa han

.... en liten digresjon bare ... :mk
Høres egentlig fornuftig ut :thumleft
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Tobben84
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler

Legg inn av Tobben84 »

For å fortsette avsporingen, så tror jeg nesten ikke det har noe med faktisk forurensning å gjøre debatten rundt avgiftene. Virker mer som om Venstre ikke kan forene sin profil med det foreslåtte statsbudsjettet, da deres velgere er stort sett "treehuggers".

Leste i avisa i dag, at striden står fortsatt rundt bilavgiftene, men regner med at mc-avgifter føyer seg innunder her?

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Tobben84 skrev:For å fortsette avsporingen, så tror jeg nesten ikke det har noe med faktisk forurensning å gjøre debatten rundt avgiftene. Virker mer som om Venstre ikke kan forene sin profil med det foreslåtte statsbudsjettet, da deres velgere er stort sett "treehuggers".

Leste i avisa i dag, at striden står fortsatt rundt bilavgiftene, men regner med at mc-avgifter føyer seg innunder her?
Jepp, og som ett kompromiss fjerner regjeringa den foreslåtte avgiftsreduseringa på mc og fryser bilavgiftene mens et utvalg skal se på "den sanlede avgiftspolitikken" resten av regjeringsperioden.

Og det var siste avsporing fra meg i denne tråden, på tide med noen nye mc-modeller.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar