jhn skrev:kjellv skrev:jhn skrev:LordShaft skrev:Hvor mange her inne sliter med å skifte dekk på bilen sin? Hvor mange har reserve dekk i bilen? Hvor mange har startkabler, og hvor mange ganger har du hatt motorhavari som ikke har vært relatert til flatt batteri?
I mine øyner er NAF medlemskap helt unødvendig. Du betaler for noe som er helt unødvendig. De fleste er dekket i forsikring og om du en gang skulle være maks uheldig eller er en jævlig kløne.... Koster det deg 500,- å få hjelp.
Note 4
Helt enig ... NAF er på mange måter overflødig. Jeg ser på NMCU litt på samme måte. Jeg ser egentlig ikke noe kjempebehov for de heller. Føler ikke at jeg trenger noen organisasjon som jobber spesielt for meg som motorsyklist.
Jeg synes også at det er litt råflott av NMCU å ta æren for at det ikke ble pkk ... de sier jo selv på hjemmesiden at regjeringen også var motstandere av pkk
Jeg skjønner ikke helt hva du sikter til når du henviser til NMCU sin hjemmeside jhn.
Jeg fulgte prosessen med svært stor interesse mens den pågikk, og selv om jeg jobber hos en forhandler var jeg veldig imot forslaget. NMCU var en del av denne prosessen, og var nok de i Norge som bidro til at regjeringen tok en fast holdning imot.
Den store kampen foregikk i EU parlamentet, der sterke krefter i lobbyen kjempet for innføring. Manipulering av tallmateriale var utbredt på ja-siden, der de mente det store antallet dødsulykker blant MC-trafikanter kunne reduseres kraftig ved innføring av tvungen PKK. Det var vanskelig å argumentere imot. Vi som kjører mc selv skjønner ut i fra det vi ser at løsningen på problemet ikke ligger her, men blant det store flertall som ikke kjører mc virket det fornuftig.
Her er et lite notat fra NMCU sin skryteliste av hva de har oppnådd:
Jeg må jo innrømme at jeg ikke fulgte godt med, men når man leser hva som sies her inne og ellers rundt omkring, kan man fort få inntrykk av at NMCU egenhendig og alene stoppet pkk.
Var regjeringen i utgangspunktet positiv til forslaget, for så å bli omvendt av NMCU?
Men ikke misforstå, jeg er ikke motstander NMCU, jeg mener bare de kunne vært mye bedre.
Siden flere av de største sakene de har jobbet med ikke angår meg ser jeg ingen store grunner til å melde meg inn.
Neida, NMCU kan ikke ta æren for at tvungen PPK for moped og MC ikke ble innført. Men uten deres langvarige og store innsats hadde nok heller ikke den Norske regjeringen tatt standpunkt i saken.
Avgjørelsen ble tatt i EU parlamentet, til slutt en kompromissløsning som vel egentlig ikke har satt et definitivt punktum i saken. Hadde dette blitt vedtatt der, så hadde ordningen også blitt innført her i landet enten vi ville eller ikke.
Nå risikerer vi at det blir innført i 2022, dersom det ikke blir gjennomført trafikksikkerhetstiltak som tydelig reduserer ulykkene i årene framover. Derfor er det svært viktig at vi har ei tøff vaktbikkje som NMCU i disse årene som kan kjempe vår sak.
Veistandard, trygge midtdelere på motorveier, mc-vennlige underkjøringshindre på autovern i ulykkesutsatte svinger og veistrekninger kan være effektive tiltak. Men det er vår aktive bruk av
http://nmcu.org/veifelleskjema som er det viktigste. Det er vi som kjører veiene på to hjul som best ser hva som er farlig! Disse opplysningene kan være viktige for å få ned ulykkesstatistikkene.
Ellers er det vel slik at verken du eller jeg har veldig stort personlig utbytte av mange av sakene som er kjempet fram. Vi bor ikke slik geografisk til i landet at det betyr noe med bomavgifter, kollektivfelt osv. Men enkelte av sakene er av veldig stor betydning, også for oss. Om ikke annet å unngå innføring av PKK.
Hvilke problemer ville du møtt om du måtte møte opp hos et godkjent MC-verksted eller en trafikkstasjon hvert år eller annethvert år for PKK? Mange ville ha svært lang vei dit, og kanskje også måtte møte opp en gang til for etterkontroll dersom feil ble avdekket.