NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Intruder »

En EU-kontroll på MCen bør vel ikke skremme vannet av noen,vi er da vel alle avhengig av og interessert i at sykker`n skal væra OK ?

Men skjønner at mange titalls km til kontrollstedet kan være problematisk for mange....særlig om vinteren..
Men om alle legger godsia tell..........til og med kjerringa gjør det av og til... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:En EU-kontroll på MCen bør vel ikke skremme vannet av noen,vi er da vel alle avhengig av og interessert i at sykker`n skal væra OK ?

Men skjønner at mange titalls km til kontrollstedet kan være problematisk for mange....særlig om vinteren..
Men om alle legger godsia tell..........til og med kjerringa gjør det av og til... :prop:
Har du gått glipp av argumentene mot EU-kontroll? Det beste argumentet var vel at motorsykler stelles så godt at EU-kontroll er fullstendig unødvendig. Det nest beste argumentet var at ut i distriktene kan det være meget langt til nærmeste kyndige og autoriserte mc-mekaniker.
Jeg synes det blir litt drøyt å ta seg 1-3 fridager for å kjøre 20-30-40 mil hver vei for å bli fortalt at "sykkelen din er i orden"
Det ville fort koste meg 5-6-7-8000,- ... for en EU-kontroll.
Jeg synes ikke det er det minste rart om det skremmer vannet av en og annen ødemarksnisse

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Intruder »

Skriver at avstander kan være et problem,og det har jeg gjentatt gang på gang på gang..og litt til
Men er ihvertfall sikker på at NMCU hadde minimal innflytelse på det endelige resultat her om EU-kontroll..
..og hva avstander angår skulle jeg gjerne vært nordpå et par år jeg,men .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Intruder skrev: .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Hva mener du er det største problemet?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av poulet_cavalier »

jhn skrev:
Intruder skrev: .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Hva mener du er det største problemet?
Betalte 20.000 bare i bompenger i forfjor. Count your blessings..

Men er enig at Eu kontroll er unødvendig byråkrati både på bil og MC.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Jompa »

poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev: .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Hva mener du er det største problemet?
Betalte 20.000 bare i bompenger i forfjor. Count your blessings..

Men er enig at Eu kontroll er unødvendig byråkrati både på bil og MC.
Avstand er nok ett problem for noen, ellers kan ikke jeg se at EU-kontroll på mc er hverken unødvendig eller problematisk.'
For ca 30 år siden, da jeg hadde min første sykkel, var det kontroll hos biltilsynet hvert andre (?) år.
Og man trenger vel ikke å gå lenger enn til verkstedtrådene her på forumet før man finner argumenter FOR at kontroll kan være nødvendig.
Nye sykler med havarerte styrelager, kjeder uten låseklips er bare ett par av mange eksempler på at folk kjører rundt med vesentlige mangler.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Jompa skrev:
poulet_cavalier skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev: .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Hva mener du er det største problemet?
Betalte 20.000 bare i bompenger i forfjor. Count your blessings..

Men er enig at Eu kontroll er unødvendig byråkrati både på bil og MC.
Avstand er nok ett problem for noen, ellers kan ikke jeg se at EU-kontroll på mc er hverken unødvendig eller problematisk.'
For ca 30 år siden, da jeg hadde min første sykkel, var det kontroll hos biltilsynet hvert andre (?) år.
Og man trenger vel ikke å gå lenger enn til verkstedtrådene her på forumet før man finner argumenter FOR at kontroll kan være nødvendig.
Nye sykler med havarerte styrelager, kjeder uten låseklips er bare ett par av mange eksempler på at folk kjører rundt med vesentlige mangler.
20.000 i bompenger er litt i overkant ja, men det gjør ingen forskjell for hva jeg mener, og hvorfor, om pkk.
Det er fremdeles for mye å betale tusenvis av kroner for at noen skal bruke 15-30 minutter på å fortelle meg det jeg visste fra før

Jompa, jeg mener det er altfor få slike tilfeller til å forsvare pkk på mc.
Det finnes neppe mc-mekanikere nok til å ta unna alle kontrollene i løpet av en hektisk sommer.
Da måtte det i tilfelle være "Biltilsynet" som stod for kontrollen ... etter at de har etablert en hel haug med distriktskontor rundt om i landet.
Uansett tror jeg det vil koste langt mer enn det vil smake.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

Verste må jo være hvis man har moped og bor på Svalbard. Da blir det lang tur til fastlandet for å få PKK på mopeden.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Intruder »

jhn skrev:
Intruder skrev: .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Hva mener du er det største problemet?

Mener som jeg skriver at avstanden er det største problemet mange steder,men kunne ikke en ansatt på et eller annet bilverksted f.eks. skoleres vedl å ta et kurs e l for å bli istand til å utføre jobben ?
Betalt av HMK Erna,kurset altså..

Kan ikke se jeg noen steder har skrevet at avstander ikke er et problem,om jeg har det beklager jeg det.... :sorry :redface

Jeg skrev at avstand ihvertfall ikke er noe problem.............i forbindelse med at jeg skulle ønske å flytte nordover et år eller så...
Ursekta meg....satana perkele !! :-)å
Sist redigert av Intruder den 02 des 2014, 10:15, redigert 1 gang totalt.
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av KawaJens »

For oss med på bøgda med kun et verksted i nærhete som er ca 1t kjøring blir det også knølete med EU kontrol. Enten må en transporter sykkelen fram og tilbake på henger om vinteren eller så kan en risikere og havne i kø om sommeren som kan vere 3-4 veker lang.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

Intruder skrev:
jhn skrev:
Intruder skrev: .. avstander o.l. er ihvertfall ikke største problemet... :mk
Nei, det er kanskje ikke et så stort problem for de som bor midt i klynga, men for meg og maange andre er det et problem at en EU-kontroll som normalt koster 500-1000,- ville koste meg 5-10 ganger så mye.
I forbindelse med EU-kontroll, så mener jeg at avstander er det største problemet.
Hva mener du er det største problemet?

Mener som jeg skriver at avstanden er det største problemet mange steder,men kunne ikke en ansatt på et eller annet bilverksted f.eks. skoleres vedl å ta et kurs e l for å bli istand til å utføre jobben ?
Betalt av HMK Erna,kurset altså..

Kan ikke se jeg noen steder har skrevet at avstander ikke er et problem,om jeg har det beklager jeg det.... :sorry :redface

Jeg skrev at avstand ihvertfall ikke er noe problem.............i forbindelse med at jeg skulle ønske å flytte nordover et år eller så...
Ursekta meg....satana perkele !! :-)å
Ingen grunn til å beklage noe som helst, Intruder. En enkel misforståelse bare ... fra min side.
Om alle skulle forstå alt riktig ved første øyekast, ville vi jo gått glipp av mange gode diskusjoner og krangler ... det vil vi vel ikke?
Jeg foretrekker at du fortsetter å være litt tvetydig :prf
Voi vitto.

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av sotOle »

http://nmcu.org/avskilting-i-st-ykontroll

Kanskje ikke et problem for så mange her inne, men det viser i hvert fall at det kan være godt med litt støtte og hjelp fra NMCU i kamp mot byråkratiet.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av jhn »

sotOle skrev:http://nmcu.org/avskilting-i-st-ykontroll

Kanskje ikke et problem for så mange her inne, men det viser i hvert fall at det kan være godt med litt støtte og hjelp fra NMCU i kamp mot byråkratiet.
Joda, alltid godt å ha noen allierte når man får urimelig behandling fra øvrigheta ... men samtidig, dette er jo i stor grad selvpåførte problemer fra motorsyklistens side, så det plager ikke meg nevneverdig :sorry

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
sotOle skrev:http://nmcu.org/avskilting-i-st-ykontroll

Kanskje ikke et problem for så mange her inne, men det viser i hvert fall at det kan være godt med litt støtte og hjelp fra NMCU i kamp mot byråkratiet.
Joda, alltid godt å ha noen allierte når man får urimelig behandling fra øvrigheta ... men samtidig, dette er jo i stor grad selvpåførte problemer fra motorsyklistens side, så det plager ikke meg nevneverdig :sorry

Er godt de tar tak i disse støyforurenserne. En mangellapp hadde jo bare betydd at den hadde blitt vist med orginalpotte og så hadde den andre blitt satt på igjen. Håper det gjøres en endring i regelverket slik at de neste gang kan beholde skiltet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Toven

Re: NMCU....NAF...eller like godt Dusteforbundet ?

Legg inn av Toven »

Håper det motsatte :-) Flere grunner men bl.a at jeg måtte kutte potta med baufil for å få på slip-on :knegg

Svar