Trollstigen og Geiranger 2015

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
Tonys
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10

Trollstigen og Geiranger 2015

Legg inn av Tonys »

Siden jeg sitter her med nyinnkjøpt bruktsykkel, og mc interessen har skutt i været igjen,har jeg mer eller mindre bestemt meg for en weekendtur til våren.
Planen er trollstigen og Geiranger, som flere andre har skrevet om.
Jeg tenker slutten av mai starten av juni, avreise Tønsberg.
Har snakket med en kompis som har tatt denne turen før og som gjerne blir med igjen.
Noen andre som vil slenge seg på?

Vurderer også en tur nedover i Europa.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

ZZR-Erling

Re: Trollstigen og Geiranger 2015

Legg inn av ZZR-Erling »

Du må huske på at noen ggr er ikke Trollstigen åpen før juni.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tonys skrev:Siden jeg sitter her med nyinnkjøpt bruktsykkel, og mc interessen har skutt i været igjen,har jeg mer eller mindre bestemt meg for en weekendtur til våren.
Planen er trollstigen og Geiranger, som flere andre har skrevet om.
Jeg tenker slutten av mai starten av juni, avreise Tønsberg.
Har snakket med en kompis som har tatt denne turen før og som gjerne blir med igjen.
Noen andre som vil slenge seg på?

Vurderer også en tur nedover i Europa.
Jeg bor i Fredrikstad og blir mer enn gjerne med på denne turen :thumleft
Har vert på Trollstigen/Geiranger etc. flere ti-talls ganger, dog bare en gang med motorsykkel og det var nå sommeren som var. En herlig tur på alle måter.

En tur til Trollstigen/Geiranger (fra Fredrikstad) er rundt 50-60 mil en vei og det kjører man fint på en dag. En hytte kan evt. leies der oppe før man kjører hjem igjen. Dog en annen vei enn den man kjørte opp. Slike turer pleier ofte å bli lengre da man pleier å ta noen mc vennlige stikkveier etc. Så på en Geiranger/Trollstigen tur bør man beregne ca. 150 mil totalt.

Jeg er vertfall mest sannsynlig med hvis det passer med dato og været. Derimot har jeg sommerferie i hele juli og da skal jeg uansett den veien da jeg har familie i Molde, men det skader jo ikke med en tur til :thumleft

Brukeravatar
Tonys
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10

Legg inn av Tonys »

Toppers
Blir sommeren neste år som i år, blir det nok mange turer.
Kjekt også med folk som har vært der tidligere.
Det hadde jo vært kjekt å booke en natt eller to på turen et sted, så man får tatt seg en øl, og en strekk.
Jeg er glad i å ta bilder, så man må jo stoppe litt og.
Det med trollstigen og åpningstid tenkte jeg ikke på engang, er det noen nettside man kan sjekke på, når tiden nærmer seg?
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tonys skrev:Toppers
Blir sommeren neste år som i år, blir det nok mange turer.
Kjekt også med folk som har vært der tidligere.
Det hadde jo vært kjekt å booke en natt eller to på turen et sted, så man får tatt seg en øl, og en strekk.
Jeg er glad i å ta bilder, så man må jo stoppe litt og.
Det med trollstigen og åpningstid tenkte jeg ikke på engang, er det noen nettside man kan sjekke på, når tiden nærmer seg?
To overnattinger på en Trollstigen tur blir for mye for min del, av to grunner. For det første har jeg ikke ferie så det må bli en helg, og da blir det litt stressende med to overnattinger da man må dra rett etter jobb på fredag og komme hjem sent søndag kveld. Jeg synes også det blir for mye med to overnattinger på 120-150 mil. Vi skal jo kjøre litt også!! :thumleft

Deilig å komme frem til hytten sliten og stiv. ØL'en smaker ekstra godt da :thumleft

Liker å ta bilder selv, men var mest opptatt av dette tidligere. Men er det flere som er med som har interessen så kanskje jeg får tilbake gnisten :vs

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Er interessert i å være med selv. Problemet mitt er at om vi ikke drar på fredag, så må jeg ta meg fri en dag fra jobb, siden jeg starter jobb søndag kveld, og er av erfaring alt for sliten til å kjøre lastebil etter 50-60-70 mil på sykkelen! Det er riktignok mer rettferdig at jeg tar meg en fridag enn at alle de andre tar seg en fridag, og man er jo aldri lei seg for litt fri! Vi får se an når det nærmer seg, jeg skal nok mange turer den veien til sommeren!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Vi har jo uansett plenty av tid til å planlegge dette, hehe.

Men det er nok mest naturlig at vi drar tidlig lørdag morgen ja... Men som sagt... dette blir vel uansett for tidlig å planlegge nå :thumleft

Olden
Motorsykkelen din: SR

Legg inn av Olden »

Dette kunne jeg også tenkt meg å vært med på.
Men vi er 3 stk som har planlagt en reise ned i Europa og alpene i slutten av mai/begynnelsen på juni, så det krasjer litt da.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Olden skrev:Dette kunne jeg også tenkt meg å vært med på.
Men vi er 3 stk som har planlagt en reise ned i Europa og alpene i slutten av mai/begynnelsen på juni, så det krasjer litt da.
Det kommer til å bli mange turer mot vestlandet, hvis det blir den samme frekvensen som det var i sommer. Men om det blir helt til Geiranger/Trollstigen vet jeg jo ikke. Ikke for at det er så langt, men kanskje fordi Trollstigen og Geiranger etc. kryr av turister/bobiler etc. midt på sommeren og da er det ikke spesielt spennende å kjøre motorsykkel der.

Men hvis det passer så blir jeg mer enn gjerne med! :thumleft

Alpene går nok ikke for min del da jeg også skal på ferie sammens med madammen (til utlandet med fly) samt at jeg skal en uke til Molde i juli alene på sykkel (evt. sammens med flere her inne). Litt tid må jeg bruke hjemme også :)

Men helgeturer og små overnattingsturer blir det nok mange av! :thumleft

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

En flott tur som jeg tok i sommer. Jeg startet i Bergen og gjorde turen lengre med en tur til Kristiansand og Nordsjøveien også. Derretter gjennom Romsdalen til Dombås og over Filefjell til Fagernes. Derfra til Lærdal og over Aurlandsfjellet tilbake til Bergen. En fantastisk natur og fine veier. Nyt turen og dropp hytter og hotell, ta med telt :-)

Se gjerne tråden min her:

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=7920" onclick="window.open(this.href);return false;

Om bildene ikke vises kan du kikke på facebooksiden min her:

https://www.facebook.com/media/set/?set ... e113d4f498" onclick="window.open(this.href);return false;
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Bringisen skrev:En flott tur som jeg tok i sommer. Jeg startet i Bergen og gjorde turen lengre med en tur til Kristiansand og Nordsjøveien også. Derretter gjennom Romsdalen til Dombås og over Filefjell til Fagernes. Derfra til Lærdal og over Aurlandsfjellet tilbake til Bergen. En fantastisk natur og fine veier. Nyt turen og dropp hytter og hotell, ta med telt :-)

http://mcsiden.no/viewtopic.php?f=15&t=7920" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/media/set/?set ... e113d4f498" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ser så absolutt fordelene med å ta med seg telt og jeg misunner alle som har tolmodighet til å fikle med det teltet. Jeg misunner også alle som klarer å slå seg til ro alene i et telt. Jeg ser alle argumentene for dette og at dette må være en idyllisk greie, men jeg er rett og slett alt for rastløs til å kunne slå meg til ro i et telt helt alene langt ute på "vidda". Jeg er vel såpass sosial av meg at jeg må ha muligheten til å komme i prat med andre. Er man to personer så er det noe annet.

Å ligge i et telt spikers alene med en bok/mc-blad etc. får tankene mine til å snurre og når jeg først kjeder meg, så vil jeg bare ut å kjøre, men det kan jeg jo ikke før teltet er pakket ned igjen.

En annen hindring for min del er at teltet tar mye plass. Ingen umulighet så klart, men jeg synes det blir mye styr. Jeg liker muligheten med å kunne ta meg en morgendusj, og gå på dass når jeg vil uten å tre skinkene opp etter et tre eller ned i en myr. En hytte koster uansett ikke mer enn 4-500,- for OK standard pr. natt så det tar jeg meg råd til. Hotell derimot prøver jeg å unngå, så sant ikke hovedmålet er å dra til en storby å sjekke utelivet.

Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Legg inn av Tommas »

Jeg kan fort vekk bli med på dette ;-)

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Bjerknez skrev:
Bringisen skrev:En flott tur som jeg tok i sommer. Jeg startet i Bergen og gjorde turen lengre med en tur til Kristiansand og Nordsjøveien også. Derretter gjennom Romsdalen til Dombås og over Filefjell til Fagernes. Derfra til Lærdal og over Aurlandsfjellet tilbake til Bergen. En fantastisk natur og fine veier. Nyt turen og dropp hytter og hotell, ta med telt :-)

Jeg ser så absolutt fordelene med å ta med seg telt og jeg misunner alle som har tolmodighet til å fikle med det teltet. Jeg misunner også alle som klarer å slå seg til ro alene i et telt. Jeg ser alle argumentene for dette og at dette må være en idyllisk greie, men jeg er rett og slett alt for rastløs til å kunne slå meg til ro i et telt helt alene langt ute på "vidda". Jeg er vel såpass sosial av meg at jeg må ha muligheten til å komme i prat med andre. Er man to personer så er det noe annet.

Å ligge i et telt spikers alene med en bok/mc-blad etc. får tankene mine til å snurre og når jeg først kjeder meg, så vil jeg bare ut å kjøre, men det kan jeg jo ikke før teltet er pakket ned igjen.

En annen hindring for min del er at teltet tar mye plass. Ingen umulighet så klart, men jeg synes det blir mye styr. Jeg liker muligheten med å kunne ta meg en morgendusj, og gå på dass når jeg vil uten å tre skinkene opp etter et tre eller ned i en myr. En hytte koster uansett ikke mer enn 4-500,- for OK standard pr. natt så det tar jeg meg råd til. Hotell derimot prøver jeg å unngå, så sant ikke hovedmålet er å dra til en storby å sjekke utelivet.
Forøvrig enig, men telt behøver ikke ta sååå mye plass.

I frykt for å bruke det samme bildet for å illustrere hver gang, her et bilde fra vår 2 ukers tur:
Det er sant at ja, telt og liggeunderlag tok opp majoriteten av plassen i drybaggen min som jeg fint kunne klart meg uten (teltet ble brukt ÉN natt), men vi var alikevel "overpakket" på alt annet som var med på tur.
Bilde

Turen høres som en god idé ellers. Melder en KANSKJE interesse for deler av turen. Mulig jeg blir på vestlandet litt lenger (har en del slekt der oppe).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Nå er ikke trollstigen så imponerende som mye av veiene rundt. Sognefjellet vil jeg påstå er 100 ganger bedre. For ikke å snakke om veiene fra Lom til Geiranger :thumleft

Skal dere først ta denne turen bør det svinges innom vestlandet å kjøre sognefjellet først.... Det er hvertfall mitt tips. Da er det sikkert en del herfra som hiver seg med også. Jeg er ikke fremmed for å være med på en slik tur. Gjerne strekke den til Trondheim og enda litt lengre nord :thumleft

Note 4

Toven

Legg inn av Toven »

Blirra med om det passer :prf

Svar