Trollstigen og Geiranger 2015

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Brukeravatar
ireit
Motorsykkelen din: Kawasaki-Versys/z900
Kontakt:

Re: Trollstigen og Geiranger 2015

Legg inn av ireit »

Fabelaktig tur det der. Men kommer du sørfra og målet er Geiranger og Trollstigen ville jeg valgt å kjøre over Tyin og ned til Årdal. Over Tindeveien som gjerne åpner i midten av mai. Over Sognefjellet og ned til Geiranger.

https://www.youtube.com/watch?v=pv1B9KMR8r8" onclick="window.open(this.href);return false;

Og har du noe mer tid, ta turen opp til kanskje Norge vakreste dal, Eikesdalen og grusveien over fjellet ned til Sunndalsøra om denne da har åpnet.

https://www.youtube.com/watch?v=F0bDD9dIAZM" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av ireit den 03 des 2014, 14:24, redigert 1 gang totalt.
----------------------------------------------------
Våre MC turer:
https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA"

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

LordShaft skrev:Nå er ikke trollstigen så imponerende som mye av veiene rundt. Sognefjellet vil jeg påstå er 100 ganger bedre. For ikke å snakke om veiene fra Lom til Geiranger :thumleft

Skal dere først ta denne turen bør det svinges innom vestlandet å kjøre sognefjellet først.... Det er hvertfall mitt tips. Da er det sikkert en del herfra som hiver seg med også. Jeg er ikke fremmed for å være med på en slik tur. Gjerne strekke den til Trondheim og enda litt lengre nord :thumleft

Note 4
Helt enig Lord Shaft nedkjøringen fra Sognefjellet til Geiranger er faktisk mer svingete og utfordrende. Vakkert utsyn er det også.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Tonys
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10

Legg inn av Tonys »

ireit skrev:Fabelaktig tur det der. Men kommer du sørfra og målet er Geiranger og Trollstigen ville jeg valgt å kjøre over Tyin og ned til Årdal. Over Tindeveien som gjerne åpner i midten av mai. Over Sognefjellet og ned til Geiranger.

https://www.youtube.com/watch?v=pv1B9KMR8r8" onclick="window.open(this.href);return false;

Og har du noe mer tid, ta turen opp til kanskje Norge vakreste dal, Eikesdalen og grusveien over fjellet ned til Sunndalsøra om denne da har åpnet.

https://www.youtube.com/watch?v=F0bDD9dIAZM" onclick="window.open(this.href);return false;
Inspirerende filmer det der, denne vinteren blir lang kjenner jeg.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Bringisen skrev: Helt enig Lord Shaft nedkjøringen fra Sognefjellet til Geiranger er faktisk mer svingete og utfordrende. Vakkert utsyn er det også.
Du tenker vel på Strynefjellet no?
Sognefjellet er mellom Lom og Skjolden

Brukeravatar
Cutless
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario

Legg inn av Cutless »

Tonys skrev:
ireit skrev:Fabelaktig tur det der. Men kommer du sørfra og målet er Geiranger og Trollstigen ville jeg valgt å kjøre over Tyin og ned til Årdal. Over Tindeveien som gjerne åpner i midten av mai. Over Sognefjellet og ned til Geiranger.

Inspirerende filmer det der, denne vinteren blir lang kjenner jeg.
Ble plutselig noen uker lengre etter å ha sett de videoene ja. Jeg er nødt til å kjøre en tur på den grusveien neste år, det så terapeutisk ut i mangel av et bedre ord.

Brukeravatar
ireit
Kontakt:

Legg inn av ireit »

Ja den den Aursjøveien er fabelaktig. Skulle selvfølgelig ønske jeg var bedre på grus. Slik som de 3 andre gutta som passerte oss i remelig høy fart, men med full kontroll (24:43 inn i filmen). imponerende.
En annen veistrekning jeg også vil anbefale, rigtignok på perfekt asfalt, er stykke mellom Flørø-Måløy-Selje. Eller som noen svensker som vi traff sa: ''Norge er bygd for motorsykkler".

https://www.youtube.com/watch?v=HXP854u5RSA" onclick="window.open(this.href);return false;
Våre MC turer:

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Vestlandet har uten tvil mange flotte mc veier samt flotte steder. Har kjørt ekstremt mye på vestlandet (med bil) og har vel kjørt 95% av elle veistubber som finnes der fire ganger i året fra 2006 til 2012. Jeg har også vært i Molde traktene hvert år de siste 20 årene (med bil) så er rimelig godt kjent der oppe. Atlanterhavsveien er jo et fint stykke, men gleden varer ikke lenge da det ikke er lange biten. Jeg mener også at strektningen utover mot Fosnavåg er en fin mc vei. Ellers er jeg enig i at Selje - Stadtlandet er et flott sted. Bremangerlandet er også et veldig fint sted.

Men det er nok selve fjellovergangene Sognefjellet/Tyinnfjellet/Valdresflya etc. som er perlen med tanke på opplevelser. Geiranger og Trollstigen er jo også veldig flott, men der har jeg vært så mange ganger at jeg nesten er litt lei. Men artig hvis det er med flere. Dalsnibba bør også oppleveles. Der er utsikten så god at man ser Geirangerfjorden som en liten prikk i det fjerne. Nå er også veien opp til Dalsnibba asfaltert hvis jeg ikke tar feil.

På Strynefjellet er det også mange muligheter for å telte langs veien.

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

KawaJens skrev:
Bringisen skrev: Helt enig Lord Shaft nedkjøringen fra Sognefjellet til Geiranger er faktisk mer svingete og utfordrende. Vakkert utsyn er det også.
Du tenker vel på Strynefjellet no?
Sognefjellet er mellom Lom og Skjolden
Du har helt rett :thumleft Sognefjellet har jeg også kjørt da jeg gikk til Galdhøpiggen :-) , men mente her opp fra Stryn til Strynefjellet og ned til Geiranger. Riktig vei når man kommer fra Bergen :vs
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

:vs
Nå har jeg sett igjennom videoene deres. Det var fornøyelig og til inspirasjon en ettermiddag i desember :thumleft
Mange kjente veier og noe ukjente.
Takk for at dere deler :prf

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Kjem ein fra Østlandet så kjøyr gjennom Valdres over Tyin og ned til Årdal, da får du ein fantastisk tur til trollstigen med tindevegen, sognefjellet til lom, Lom til strynefjellet og dalsnibba, Geiranger, ørnesvingene og vegen videre til trollstigen er og flott. Parker på trollstigen camping ei natt så kan du kjøyre trollstigen opp igjen i inspirert tempo tidlig på morgen før turistene kjem :-)
Gjorde dette i august og det var heilt fantastisk bortsett fra tåke og drittvær over til trollstigen. (derfor tok vi ein tur opp igjen morgenen etter) :-)

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Sv: Trollstigen og Geiranger 2015

Legg inn av LordShaft »

gorbys skrev:Kjem ein fra Østlandet så kjøyr gjennom Valdres over Tyin og ned til Årdal, da får du ein fantastisk tur til trollstigen med tindevegen, sognefjellet til lom, Lom til strynefjellet og dalsnibba, Geiranger, ørnesvingene og vegen videre til trollstigen er og flott. Parker på trollstigen camping ei natt så kan du kjøyre trollstigen opp igjen i inspirert tempo tidlig på morgen før turistene kjem :-)
Gjorde dette i august og det var heilt fantastisk bortsett fra tåke og drittvær over til trollstigen. (derfor tok vi ein tur opp igjen morgenen etter) :-)
Beste forslaget så langt.... Her får du så sinnsykt mye fine veier at du har å prate om det neste året! :thumleft

Note 4

Brukeravatar
ireit
Kontakt:

Legg inn av ireit »

Takk for en hyggelig tilbakemelding på våre filmer Busa Trond. Filming er rimelig nytt for oss. Rart hvordan men kan hygge seg med å se på slikt, spesielt på mørke høst og vinterkvelder. Minnene fra turene blir enda bedre. Og det er riktig som flere av dere sier, denne vinteren blir lang… Og allerede nå begynner vi å fable om hvor tidlig vi kan få opp garasjedøra for å få ut doningen.
Om du har lys til å se et par filmer til, fra Proppen og mine sine turer så ta en titt her:

https://www.youtube.com/channel/UCFH4kO ... 5zswvyIYHA" onclick="window.open(this.href);return false;

Så må du bare hoppe over praten som ofte er veldig intern (men til tider morsom).
Proppen er da min samboer, og det er Proppen som i propellen, litt hyper altså…
Våre MC turer:

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Re: Sv: Trollstigen og Geiranger 2015

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:
gorbys skrev:Kjem ein fra Østlandet så kjøyr gjennom Valdres over Tyin og ned til Årdal, da får du ein fantastisk tur til trollstigen med tindevegen, sognefjellet til lom, Lom til strynefjellet og dalsnibba, Geiranger, ørnesvingene og vegen videre til trollstigen er og flott. Parker på trollstigen camping ei natt så kan du kjøyre trollstigen opp igjen i inspirert tempo tidlig på morgen før turistene kjem :-)
Beste forslaget så langt.... Her får du så sinnsykt mye fine veier at du har å prate om det neste året! :thumleft

Note 4
+1 :thumleft

Personlig har jeg stor respekt for Trollstigen da jeg opplevde ett ørlite ras der en gang jeg kjørte bil på vei opp fra Åndalsnes. Var noen småsteiner som kom ut i veien. Å kjøre aktivt opp der med sykkel tør jeg rett og slett ikke. Stooor sjanse for at det er steiner/grus i svingene. Enten etter små ras, eller etter biler som kjører på utsiden i svingene og drar sand inn på veien. Har også sett mange veltede mc'er der gjennom tidene. Har nemlig vert på Trollstigen nesten hvert eneste år de siste 20 årene og de siste årene har jeg vert der flere ganger i året.

Jeg har nok mer snasen for litt slakkere svinger. Er faktisk mer komfortabel når farten er høyere og svingene litt slakkere.

Men ruten nevnt over er jo episk, det er det inge ntvil om :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Jeg synes vel heller ikke at trollstigen var noen høydare å kjøre. Jeg er ikke så forbanna glad i hårnålsvinger. Skjønner ikke helt apellen! Krappe svinger hvor man kan ha litt fart, derimot!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jeg synes vel heller ikke at trollstigen var noen høydare å kjøre. Jeg er ikke så forbanna glad i hårnålsvinger. Skjønner ikke helt apellen! Krappe svinger hvor man kan ha litt fart, derimot!
Føler jeg har mer kontroll i litt høyere fart og litt slakkere svinger ja. :thumleft

Slike svinger vil jeg ha! :yeyeye
Bilde

Svar