L-NA skrev:Yamaha XT 1200 Super Tenere
2014 mod
Er det noen som har fått testet denne? Selv om ikke forandringene er de helt store på papiret, så leser jeg tester som er svært positive i forhold til de modifikasjoner som er gjort. Det ligger en del både brukte (demo) og nye 2014 modeller til salgs på FINN, som er oppgitt med hhv. 110hk, og 112hk.
Hk er det uansett mer en nok av til mitt bruk, men skjønner det slik at oppsettet er ganske forskjellig, og da også kjøreopplevelsen. for min del er eg litt opptatt (kanskje litt for opptatt

) av dette med hvor i registeret jeg får dreiemomentet, og at 100 vis av Hk hjelper meg lite -om jeg ikke får glede av disse før jeg er oppe i 7250 rpm. Skulle gjerne sett ny, og gammel Hk/Nm kurve for sammenligning :-)
Og så har jeg litt problemer med å finne forskjellene på de respektive modellene XTZ, XT, XT1200 ZE, Noen som vet??
Litt grovt kan jeg kanskje opplyse deg.
Momentkurvene har jeg ikke for hånden, men dem finner man antakelig hvis man leter litt på nettet. Det er jo tatt en del tester av dem i div MC-magasin.
Yamaha sine XT-modeller er kort og godt adv typen sykler, en og tosylindrede motorer med lavt toppturtall og relativt høyt moment allerede lavt i registeret. XT 500 og 600 er godt kjent fra 80-tallet, senere XT 660 R, X og Tenere. R modellene er endurosykler, X er gatesykler, og Tenere er adventuresykler. XT750 Supertenere er også en gammel god sykkel, som det fortsatt finnes mange av i bruk
XT1200Z Supertenere kom i 2010. Dette segmentet tok dens argeste konkurrent BMW sin R1200GS her i landet før Supertenereen kom i gang med salget, og den har siden da ligget i skyggen av den. Men det er en milsluker av det skjeldne, og har ikke hatt lyter eller problemer og snakke om. Tvers igjennom kvalitet. Den kommer også i en Worldcrosser utgave. Det er samme sykkelen, men litt annen dekor og leveres med mye utstyr som standard. De har kardangdrift, ABS, Tractioncontroll og to kjøremodus (touring og sport).
I 2014 kom en oppdatert utgave. XT1200ZE Supertenere. E-en betyr elektronisk justerbare dempere, med samme elektronikk som FJR1300AE med justeringsmuligheter i 12 nivå. Nytt display med mye mer info, dele dashbordet er endret og gir bedre oversikt og bedre plass til annet utstyr. Den fikk ny justerbar vindskjerm, et litt annerledes motoroppsett som gir et par hk mer. Den har også fått et såkalt intelligent bremsesystem som kontrollerer og bremser også bakhjulet når du klemmer inn bremsehendelen.
Vel, dette var i hvert fall litt sånn i all hast. Spør hvis det er mer du lurer på så skal jeg prøve å svare så godt jeg kan.