Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Online
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Jompa »

sotOle skrev:
jhn skrev:Men for å unngå påstander som at "du tar feil" "løse påstander" o.l får vi komme tilbake til dette til sommeren Da kan jeg foreta en opptelling og filme en kjøretur bare for å vise det typiske trafikkbildet. :vs
Du må ha snudd deg vekk et øyeblikk når den tidligere eieren og kona av min Wide Glide kjørte til Nordkapp :-k
Men for å spørre om det, er det bare HDer som mangler eller er det andre sykkeltyper også?
Uten å ha noe tall.... men R-sykler utgjør et mindretall blant turister.
Tipper at ca halvparten er nebbdyr.
I Sverige og Finland møter man veldig mange HDer langs veiene.

Egen erfaring med Harley ?
Lite, bare to prøveturer på en demodag for mange år siden. Fatbob og Electra Glide.
Electraen er utrulig lettkjørt når man kommer opp i "styrefart". Og størrelsen, lyden, chromen og hele sykkelen gir en utrolig god følelse.
Den opptrer enda sporadisk i mc-drømmene mine. :yeyeye
Eneste negative jeg husker fra prøveturen var at jeg ikke fant volumknappen til stereoen, så jeg cruisa rundt med nitimen gjallende ut av høyttalerne...
flaut. :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Busa Trond »

freddy123 skrev:....Etter første sesongen med min sportster iron så har beltedrift og alt med min harley sportster iron vært problemfritt, km kjørt denne sesongen blei 8500km, men så fikk jeg lappen i slutten av mai så satser på lengre sesong til neste år, men nå skal det sies at jeg har jo heller ikke kjørt særlig med grusveier heller da.
Det har alltid vært moro å kjøre sammen med HD og deg :thumleft
Jeg er klar for HD hvis det ikke lukter Triumph :knegg
Prøve kjøring hadde vært veldig moro det! Vi tar det til års :prf

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av tor2502 »

KawaJens skrev:Den evigvarende diskusjonen er i gang igjen...
Men er det noken med erfaringer fra Night Rod? Ser for meg at det må meget kreative løysninger for å få bagasje med seg på en tre veker lang tur og sitte stillinge kan kansje bli vel slitsomt?
Har du lyst på litt info kan du sende meg en mail eller en PM, meningsløst å ta en slik diskusjon inne i forumet, (noen liker dattra , noel liker mora og andre liker begge to)
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
Zadnez
Innlegg: 600
Registrert: 19 mar 2013, 07:59
Motorsykkelen din: BMW S1000R 2014
Sted: Oslo

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Zadnez »

hvordan er det mulig å samle sååå mye fordommer på et lite forum????
Katalysator er en kul ting som ikke bør skjules

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av gsx750_80 »

sotOle skrev:
Zadnez skrev:hvordan er det mulig å samle sååå mye fordommer på et lite forum????
Det har faktisk jeg brukt litt tid til å lure på også. Men når moderatorer hiver seg på og forumledelsen lar det skure og gå, så ser en vel omtrent hvor forumledelsen mener lista bør ligge.
Jøss. Kan du gi et par eksempler på hvor du finner utsagn som er på kanten?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av jhn »

Fordommer? Jeg synes ikke dette var så ille. Det spørres om hva man mener om "Hvorfor så lite om Harley Davidson?" Jeg har ingen nære venner som har HD, men et par tre litt mere perifere typer, og de har et ganske så ikke-eksisterende forhold til noe mc-miljø. De kjører meget sjelden og menger seg ikke med andre motorsyklister ... i alle fall ikke pga motorsykkelinteresse.
Når jeg en sjelden gang snakker med noen av disse, så snakkes det aldri om motorsykler, de har bare ikke interessen. Men jeg har ingenting negativt å si om noen av de.
Strålende typer så vidt jeg vet.
De vet ganske lite om motorsykler men er likevel førnøyde med tilværelsen og er glad i sin HD.
Det er med bakgrunn i dette, og i hvor ofte jeg møter en cruiser på landeveien jeg har sagt hva jeg tror kan være årsaken til at det er "så lite om Harley Davidson?" Og et kjapt blikk på kjørelengden på de HD'ene som er til salgs. Det behøver slett ikke å stemme. Har du noen mere sannsynlige teorier hører jeg gjerne på de.
Det eneste av det jeg har sagt om dette, og som jeg også er skråsikker på, er at det er sjelden jeg møter en cruiser på landeveien. Det er ikke en fordom, men et ubestridelig faktum.
Kanskje årsaken er at slike diskusjoner ofte ender med beskyldninger om å være fordomsfull?

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Bjerknez »

sotOle skrev:Det er lite stoff om Harley- Davidson her inne. Med tanke på hvor mange Harley- Davidson som triller rundt på Norske veier og den lange historien disse syklene har i Norge. Det er et mylder av modeller og tre familier, Softail, Dyna og Touring og Sportstere.
Selv eier jeg en 1999 Dyna Wide Glide og en 2011 Road King Classic.

Valg av sykkel har også mye med hva vi forbinder med motorsykkelkjøring. Skal du pendle til og fra jobb og hensikten er å komme fortest mulig fram, er kanskje ikke Harley-Davidson det ultimate valget. (dog finnes det HD Sportstere).
For meg er Harleyen mer et nytelsesmiddel. Den låter finere enn Susan Boyle kan synge, jeg nyter følelsen av frihet og liker meg best på fylkesveier gjennom strøk med bebyggelse fra 50-60 tallet med tilhørende syrinbusker i hagen. Eller en tur opp Brøttumsbakka mens potetgraset blømer som lilla orkideer hele Brøttumsbakka ned i følge Prøysen.

Vi er jo alle forskjellige, men for øyeblikket gir Harley-Davidson meg alt jeg kan ønske fra en motorsykkel.

God tur :prf
For det første, så er det flott at du har funnet sykkelen som gir deg alt. Min første sykkel som var en japsecruiser ga meg også alt. Men så kjøpte jeg sykkel nummer to og nå er det den som gir meg alt. Jeg er ganske sikker på at også mine fremtidige sykler vil gi meg "alt".

Det at det ikke finnes så mye Harley stoff her inne kan vel ha med den enkle grunn at vi som kjører andre typer sykler er mer sosiale kanskje? Ikke vet jeg, men det er jo vi medlemmer som fyller forumet med stoff, og så lenge deg ikke fylles med Harley stoff så bør vel kanskje HD eiere gå litt i seg selv kanskje?

Jeg har selv kjørt sammens med bermen her inne med en stor 1300 japse cruiser og jeg synes rett og slett ikke man "henger med" med en slik type sykkel. De andre har det gøy og kaster seg inn og ut av svinger, mens jeg hele tiden må jobbe mot tyngdekraften. Det ble til slutt slitsomt for min del. Men rett frem så var den nydelig å kjøre og lyden var episk. Poenget er vel bare at jeg ikke finner det spesielt spennende å kjøre "rett frem".

Mulig jeg kommer tilbake dit igjen når jeg blir eldre, men akkurat nå så er en HD/Cruiser for meg :sover :sover

Toven

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Toven »

sotOle skrev:Det er lite stoff om Harley- Davidson her inne. Med tanke på hvor mange Harley- Davidson som triller rundt på Norske veier og den lange historien disse syklene har i Norge.
Få som har HD her inne. Du kan jo starte en samletråd om HD som mange andre har om f.eks 690 Duke osv :prf

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av sotOle »

...
Sist redigert av sotOle den 29 okt 2015, 21:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av NickNei »

Så kan jeg jo bare si takk til de som har skrevet under på at jeg hadde rett.
Men, det er faktisk noen med mer normalt syn på det her nå da ;-)

Noen nevner at grunnen til at det ikke er flere hd-folk her er at de ikke er så sosiale, det er helt feil, de er velsdig sosiale, det er derfor de kan ses så ofte på treffplasser, pølsebuer etc.. men det utelukker jo ikke at de kan dra på langtur.
Grunnen til at det ikke er flere HD-folk her er at de ikke gidder å høre på så mye tull om hvordan de er.

Uansett, sotole, det er HD-forum der ute som er mye bedre å kontakte hvis du vil ha noe mer info om HD.
Det er nok lavere fart der, men veldig ok folk med mye kompetanse.
http://hd-forum.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

JHN: de fleste HD fra før 2003 til salgs på finn er importert fra USA, der kan plukker de med lavest kilometer, så klart.
Er vel mer bruktimport enn nysalg av hdd. Leter du finner du masse forskjellige merker med lav km.
Å underbygge din ekstreme nærsynthet når du møter andre mc-er på veien med salgsannonser på finn går ikke. Men du får bare filme, for din egen del altså ;-)
DrGreve: Utelukkende hd-førere som ikke hilser, seriøst?

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Intruder »

HD-eiere er MC-folk tro mot hvordan en MC opprinnelig skal se ut....
De identifiseres ofte med HA og andre utagerende MC-klubber (selv om vi egentlig ikke vet hva de driver med,vi er bare besserwissere)..
...og de som identifiseres med slike karer har samme overlevelsesstatus her som en snøball et visst sted...

:mc7
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av jhn »

sotOle skrev:
jhn skrev:Fordommer? Jeg synes ikke dette var så ille. Det spørres om hva man mener om "Hvorfor så lite om Harley Davidson?" Jeg har ingen nære venner som har HD, men et par tre litt mere perifere typer, og de har et ganske så ikke-eksisterende forhold til noe mc-miljø. De kjører meget sjelden og menger seg ikke med andre motorsyklister ... i alle fall ikke pga motorsykkelinteresse.
Når jeg en sjelden gang snakker med noen av disse, så snakkes det aldri om motorsykler, de har bare ikke interessen. Men jeg har ingenting negativt å si om noen av de.
Strålende typer så vidt jeg vet.
De vet ganske lite om motorsykler men er likevel førnøyde med tilværelsen og er glad i sin HD.
Det er med bakgrunn i dette, og i hvor ofte jeg møter en cruiser på landeveien jeg har sagt hva jeg tror kan være årsaken til at det er "så lite om Harley Davidson?" Og et kjapt blikk på kjørelengden på de HD'ene som er til salgs. Det behøver slett ikke å stemme. Har du noen mere sannsynlige teorier hører jeg gjerne på de.
Det eneste av det jeg har sagt om dette, og som jeg også er skråsikker på, er at det er sjelden jeg møter en cruiser på landeveien. Det er ikke en fordom, men et ubestridelig faktum.
Kanskje årsaken er at slike diskusjoner ofte ender med beskyldninger om å være fordomsfull?
Jeg hadde håpet at du ikke hadde så tungt for det. Når jeg skriver "Hvorfor så lite om Harley Davidson" og legger ut en enke til omtale av en Road King og en film om kjøring med Road King til Stelvio, så er det en generell diskusjon rundt motorsyklene jeg er ute etter.
Jeg kan ikke se i artikkelen til Kevin Ash at han leger opp til en diskusjon av brukerne, bort sett fra å nevne at HD kjøpere gjerne er konservative.
I filmen kan jeg heller ikke se noen oppfordring til å diskutere HD eiere eller brukere.

Hvorfor oppfatter du da det slik at det er det jeg er ute etter med å starte denne tråden??
Håpe kan man jo alltid gjøre. Jeg må jo bare beklage at jeg har misforstått ditt spørsmål "Hvorfor så lite om Harley Davidson?" Du sier ingenting spesifikt om hva du ønsker/ikke ønsker å diskutere, og mange har svart på en lignende måte som meg, og du har svart, og til dels sagt deg enig i noen utsagn.
Jeg så ikke filmen, jeg svarte på spørsmålet ditt. Det var ditt spørsmål, ikke Kevin Ash's.
Om du mener jeg har svart på noe du ikke vil ha svar på, kunne du ha gitt beskjed om det litt tidligere, og du burde formulert spørsmålet ditt litt annerledes.
Du har ingen grunn til å begynne å bli småspydig.
Takk for praten.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av jhn »

NickNei skrev:
JHN: de fleste HD fra før 2003 til salgs på finn er importert fra USA, der kan plukker de med lavest kilometer, så klart.
Er vel mer bruktimport enn nysalg av hdd. Leter du finner du masse forskjellige merker med lav km.
Å underbygge din ekstreme nærsynthet når du møter andre mc-er på veien med salgsannonser på finn går ikke. Men du får bare filme, for din egen del altså ;-)
Jeg er ikke ute etter å krangle med noen, jeg svarte på et spørsmål og har vært ganske nøye med å si at jeg tror, jeg har inntrykk av osv, og jeg har ikke sagt noe negativt om HD-eiere av den enkle grunn at det mest sannsynlig ikke er noe mere negativt med de enn med andre mennesker. ... men jeg har aldri sagt at jeg vet.
Bortsett fra at jeg vet at det er relativt sjelden jeg møter cruisere på landeveien.
Dette nekter dere å tro på, og hvorfor dere tror at jeg har noen interesse av å servere usannheter om dette forstår jeg ikke. Derfor sa jeg at jeg kan filme en typisk ettermiddagstur, slik at dere kan se det samme meg.
Om det ikke er interessant å få avkreftet eller bekreftet om jeg snakker sant, driter jeg i det.
Helt i orden.
Ang. km.stand på HD'r til salgs ... det kan godt stemme det du sier, jeg kastet bare et kjapt blikk på de 30-40 første annonsene på finn.no og fikk et inntrykk av at de er lite brukt .... årsaken til lav km vet jeg ikke.
Det hadde vært ganske mye triveligere å diskutere om dere reagerte litt annerledes på utsagn dere er uenige i.
Ingen grunn for deg heller til å bli småspydig.
Dette gidder jeg ikke. Takk for praten.

Svar