Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
teeU
Innlegg: 134
Registrert: 19 jan 2013, 17:43
Motorsykkelen din: XLH883
Sted: Hedmark

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av teeU »

simpson skrev:Harley som sykkel er ikke mye å skryte av.
De selger kun pga middelaldrende mannfolk som trådstarter selv sier, drømmer om 50-60 tallet, føler friheten osv.
Teknisk er de håpløst gammeldagse, latterlig dårlig effektive motorer, kjøreegenskaper som er i en klasse for seg selv.
Så sier HD eiere at du kjøper ikke HD for å kjøre fort osv.
Dette er bare forsvar av at sykkelen er håpløs gammeldags.
Men HD har klart å skape en myte. HD har holdt på å gå i grava flere ganger men ble faktisk reddet av filmen "Malboro man"
Så HD lever fortsatt og selger nye veteransykler men veteransykkel egenskaper pga folk drømmer seg inn i en fantasiverden.
For HD som sykkel har ikke noe å stille opp med i dagens marked.
Å herre... :redface Rødmer på dine vegne...

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av JohnnyTh »

Spørsmålet i tråden er hvorfor det er så lite om HD. Når det er lite stoff om HD her på forumet så må vel det være pga eierne og ikke Syklene? Det er jo tross alt eiere og brukere som skriver her inne.
At noen mener HD er utdatert teknologi er noe jeg ikke vet noe om. Men for min egen del så er det helt klart uaktuelt å kjøre HD. Jeg har aldri sett noen gode bagasjeløsninger på HD og den jeg har prøvd var grusom ubehagelig. Høyre beinet hadde en merkelig vinkel pga et teit luftfilter som stakk ut rett ved kneet.
Det finnes sikkert gode HD'er men jeg synes og man får lite mc for pengene..
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av SuperMorten »

simpson skrev:Harley som sykkel er ikke mye å skryte av.
De selger kun pga middelaldrende mannfolk som trådstarter selv sier, drømmer om 50-60 tallet, føler friheten osv.
Teknisk er de håpløst gammeldagse, latterlig dårlig effektive motorer, kjøreegenskaper som er i en klasse for seg selv..
Her snakker vi fordommer som fordummer.
Har ikke statistikken foran meg, men syns å huske noe om at HD ligger på topp 3 når det gjelder ny-salg. At den ikke passer deg er mye mulig, men veldig mange HD-vil ikke tilbake til hva de nå enn hadde tidligere...
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
tor2502
Innlegg: 545
Registrert: 19 mar 2013, 00:23
Motorsykkelen din: 19 HD Ultra Limited
Sted: Holmestrand

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av tor2502 »

SuperMorten skrev:
simpson skrev:Harley som sykkel er ikke mye å skryte av.
De selger kun pga middelaldrende mannfolk som trådstarter selv sier, drømmer om 50-60 tallet, føler friheten osv.
Teknisk er de håpløst gammeldagse, latterlig dårlig effektive motorer, kjøreegenskaper som er i en klasse for seg selv..
Her snakker vi fordommer som fordummer.
Har ikke statistikken foran meg, men syns å huske noe om at HD ligger på topp 3 når det gjelder ny-salg. At den ikke passer deg er mye mulig, men veldig mange HD-vil ikke tilbake til hva de nå enn hadde tidligere...
Godt skrevet Morten.
Tor2502
-06 HD V-ROD CVO - Solgt -
-13 HD Roadking 110th Anniversary - Solgt -
-19 HD Ultra Limited - Tilsalgs -
-99 Honda Valkyrie CT Tourer- Selges aldri! -
-15 Honda CBF

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av freddy123 »

Det som gjør at HD ikke passer for mange er vell at dem stortsett ønsker mere nedleggsvinkel så dem kan kjøre enda mer sportslig, det er nå ihvertfall det jeg savner med min harley og derfor kommer til å velge en annen type sykkel neste gang. Men hvorfor så mange på ulike mc forumer begynner å slenge sånn med leppa når HD blir nevnt det skjønner jeg ikke helt. Akkuratt som det er bygd seg opp et hat mot HD og eierne. Spurte litt om hjelp på bike.no før jeg skulle kjøpe min om hvordan det var med nedplomberi g osv nei der fikk jeg flere finn.no linker til andre sykkler enn hjelp, men når jeg skulle ha meg harley og hadde bestemt så skulle folk likevll ha meg over på andre merker, men jeg har nå storkost meg på min HD i år jeg og angrer ikke et sekund på at det var sykkelen jeg valgte.

Jeg har jo tidligere erfaring med en aprilia rs125 og en honda cbr 125 noe som var noe annet å kjøre igjen, men jeg koser meg like mye bak styret på en HD som jeg gjorde med hondaen og aprilian jeg hadde.

Og til slutt jeg er langt ifra den typiske harley eier jeg er en 21 år gammel normal ungdom som er glad i det meste med motor, men valgte å gå litt mot strømmen med valg av sykkel for min aldersgruppe som er mere typ ktm 690 duke, og honda cbr 600 r og andre racere og lignende.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av DrGreve »

freddy123 skrev:Spurte litt om hjelp på bike.no før jeg skulle kjøpe min om hvordan det var med nedplomberi g osv nei der fikk jeg flere finn.no linker til andre sykkler enn hjelp, men når jeg skulle ha meg harley og hadde bestemt så skulle folk likevll ha meg over på andre merker, men jeg har nå storkost meg på min HD i år jeg og angrer ikke et sekund på at det var sykkelen jeg valgte.
Prøv å spørre her om for eksempel hvilken sykkel man skal velge, så blir man bombardert med forslag fra folk som nettopp har kjørt opp og har ett års erfaring, og forslaget er selvfølgelig en maken av det disse har :lol
Jeg er vel en av få på dette forum som har kjørt en Super Glide på Laguna Seca, og jeg er ikke enig i at Harley har så dårlige kjøreegenskaper,men jeg ville foretrukket min 85modell før en HD hvis målet var å kjøre på bane :)
Man må ha i tankene at HD primært er laget for det Amerikanske markedet, og de er ikke belemret med dårlige Vestlandsveier, eller traktorstier i nord. Å cruise på Interstate 10 er ikke det samme som å humpe over Tindeveien på våren.
Når det gjelder kvalitet, så ble det himmelvid forskjell når EVO-motoren kom og holdbarheten er ikke så ille i dag.
Men når det gjelder enkelte miljøer innen HD-fantastene finnes det noen som tror at alt annet på 2 hjul ikke er verdt å hilse på, og det er egentlig latterlig å registrere...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23139
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Bjerknez »

freddy123 skrev:Det som gjør at HD ikke passer for mange er vell at dem stortsett ønsker mere nedleggsvinkel så dem kan kjøre enda mer sportslig, det er nå ihvertfall det jeg savner med min harley og derfor kommer til å velge en annen type sykkel neste gang. Men hvorfor så mange på ulike mc forumer begynner å slenge sånn med leppa når HD blir nevnt det skjønner jeg ikke helt. Akkuratt som det er bygd seg opp et hat mot HD og eierne. Spurte litt om hjelp på bike.no før jeg skulle kjøpe min om hvordan det var med nedplomberi g osv nei der fikk jeg flere finn.no linker til andre sykkler enn hjelp, men når jeg skulle ha meg harley og hadde bestemt så skulle folk likevll ha meg over på andre merker, men jeg har nå storkost meg på min HD i år jeg og angrer ikke et sekund på at det var sykkelen jeg valgte.

Jeg har jo tidligere erfaring med en aprilia rs125 og en honda cbr 125 noe som var noe annet å kjøre igjen, men jeg koser meg like mye bak styret på en HD som jeg gjorde med hondaen og aprilian jeg hadde.


Og til slutt jeg er langt ifra den typiske harley eier jeg er en 21 år gammel normal ungdom som er glad i det meste med motor, men valgte å gå litt mot strømmen med valg av sykkel for min aldersgruppe som er mere typ ktm 690 duke, og honda cbr 600 r og andre racere og lignende.
Akkurat som deg så kjørte jo jeg også en cruiser og jeg satt med den samme opfatningen som du gjør nå. Det blir ingen cruiser neste gang. Kanskje det blir en cruiser igjen om noen år når alderen siger på, men akkurat nå føler jeg meg litt hemmet, eller gjorde da.

Er liksom noe helt annet å kjøre en sykkel som jeg gjør nå. Det er et kirurgisk instrument i forhold.

Dog har jeg full forståelse for at mange liker å cruise av gårde med høy lyd og rolig gange. Jeg har jo gjort det selv :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av JohnnyTh »

Bjerknez skrev:
freddy123 skrev:Det som gjør at HD ikke passer for mange er vell at dem stortsett ønsker mere nedleggsvinkel så dem kan kjøre enda mer sportslig, det er nå ihvertfall det jeg savner med min harley og derfor kommer til å velge en annen type sykkel neste gang. Men hvorfor så mange på ulike mc forumer begynner å slenge sånn med leppa når HD blir nevnt det skjønner jeg ikke helt. Akkuratt som det er bygd seg opp et hat mot HD og eierne. Spurte litt om hjelp på bike.no før jeg skulle kjøpe min om hvordan det var med nedplomberi g osv nei der fikk jeg flere finn.no linker til andre sykkler enn hjelp, men når jeg skulle ha meg harley og hadde bestemt så skulle folk likevll ha meg over på andre merker, men jeg har nå storkost meg på min HD i år jeg og angrer ikke et sekund på at det var sykkelen jeg valgte.

Jeg har jo tidligere erfaring med en aprilia rs125 og en honda cbr 125 noe som var noe annet å kjøre igjen, men jeg koser meg like mye bak styret på en HD som jeg gjorde med hondaen og aprilian jeg hadde.


Og til slutt jeg er langt ifra den typiske harley eier jeg er en 21 år gammel normal ungdom som er glad i det meste med motor, men valgte å gå litt mot strømmen med valg av sykkel for min aldersgruppe som er mere typ ktm 690 duke, og honda cbr 600 r og andre racere og lignende.
Akkurat som deg så kjørte jo jeg også en cruiser og jeg satt med den samme opfatningen som du gjør nå. Det blir ingen cruiser neste gang. Kanskje det blir en cruiser igjen om noen år når alderen siger på, men akkurat nå føler jeg meg litt hemmet, eller gjorde da.

Er liksom noe helt annet å kjøre en sykkel som jeg gjør nå. Det er et kirurgisk instrument i forhold.

Dog har jeg full forståelse for at mange liker å cruise av gårde med høy lyd og rolig gange. Jeg har jo gjort det selv :thumleft
Når du blir gammel så må du jo kjøpe GS! Det er pensjonist sykkel nr 1 :lol
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Flanker »

Det er generelt to MC merker alle har en mening om, og der det alltid blir mye påstander, temperatur og "slenging med leppa" når diskusjoner om disse dukker opp... BMW (da spesielt GS, se f.eks. forrige post) og Harley Davidson! Siden jeg eier førstnevnte skal jeg holde meg for god til å helle bensin på bålet mot sistnevnte, selv om jeg fint kjenner igjen egne fordommer mot merket i denne tråden.

Kjør hva du liker er mitt budskap. Og ut fra salgsstatistikk kan ting tyde på at mange liker HD og BMW, så helt bortreist kan ingen av de to merkene være ;-)

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av KawaJens »

Phø. Så har du ducati og alle japse sykklane som får på pukkelen og. Aprilia, Mv augusta og Triumph er vel dei som slipp billigast unna siden dei er litt anonyme på markedet.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sv: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av LordShaft »

Prøv å spørre her om for eksempel hvilken sykkel man skal velge, så blir man bombardert med forslag fra folk som nettopp har kjørt opp og har ett års erfaring, og forslaget er selvfølgelig en maken av det disse har :lol

Kjære doktor kusevask

Akkurat slike kommentarer syns jeg vi bør unngå å ha på dette forumet.
Når det kommer til engasjement og mangfoldighet på dette forumet som vi sårt trenger, er det ikke nødvendig å presisere at slik kan oppfattes belærende eller kanskje er irriterende for noen.
Forumet har helt klart en gjennomsnitt alder som er alt for høy, og selv liker jeg ikke tanken på at yngre og mindre erfarne motorsyklister skal kvi seg for å ytre sine meninger eller komme med anbefalinger. Da blir det fort en forgubbing av forumet og flere av de yngre vil forsvinne.

Du har så utrolig mye kunnskap og kommer alltid med veldig gode poster, så håper dette var en engangs forseelse.
Dagens pekefinger fra det glade vestland. :thumleft

Note 4

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av Flanker »

KawaJens skrev:Phø. Så har du ducati og alle japse sykklane som får på pukkelen og. Aprilia, Mv augusta og Triumph er vel dei som slipp billigast unna siden dei er litt anonyme på markedet.
Virkelig? Når det gjelder dette forumet kan jeg knapt huske å ha lest et vondt ord om Ducati i de årene jeg har vært her. Eneste negative om japser jeg kan minnes i det siste er at Yamaha MT-09 har en svak bakdemper. Sammenlikn det med de fordommer mot både sykler og eiere som kommer frem i denne tråden ang. HD, og ikke minst flere andre tråder der BMW R1200GS har vært diskutert. Når det kommer til disse merkene slutter man å diskutere sykkel på objektivt grunnlag. I stedet dreier det seg ofte om fordommer og image, og kanskje misunnelse også?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av JohnnyTh »

Flanker skrev:Det er generelt to MC merker alle har en mening om, og der det alltid blir mye påstander, temperatur og "slenging med leppa" når diskusjoner om disse dukker opp... BMW (da spesielt GS, se f.eks. forrige post) og Harley Davidson! Siden jeg eier førstnevnte skal jeg holde meg for god til å helle bensin på bålet mot sistnevnte, selv om jeg fint kjenner igjen egne fordommer mot merket i denne tråden.

Kjør hva du liker er mitt budskap. Og ut fra salgsstatistikk kan ting tyde på at mange liker HD og BMW, så helt bortreist kan ingen av de to merkene være ;-)
Helsikke, trodde noen skulle bite på litt mer en dette. :D Du har selvsagt rett i at BMW og HD har høye salgstall og ingen kan diskutere da om det er populære sykler eller ikke. Men jeg tror nok at generelt så er BMW eier i snitt mer interessert i motorsykkelturer enn HD eiere. Alle jeg kjenner som har BMW kjører mye og er i "miljøet". Og så kjenner jeg en del HD eiere som kun kjører ned på torget og spiser en is på lørdags formiddagen. De er nok mest HD eiere for å kjenne på følelsen av frihet og image.
Naboen har HD og selv om han er aktiv i mcklubb og interessert i mc. Og i aller høyeste grad kan skru selv, så er en langtur 20-30 mil for å gå på treff. Så langturer blir det lite av der.

HD er utvilsomt meget flinke til å selge imaget. Det må man bare beundre dem for.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Sv: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av DrGreve »

LordShaft skrev:Du har så utrolig mye kunnskap og kommer alltid med veldig gode poster, så håper dette var en engangs forseelse.
Dagens pekefinger fra det glade vestland. :thumleft

Note 4
Enten har du ikke humor, eller så registrerte du ikke dette tegnet :lol
Eller en kombinasjon..? :D
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3458
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvorfor så lite om Harley Davidson?

Legg inn av JohnnyTh »

Flanker skrev:
KawaJens skrev:Phø. Så har du ducati og alle japse sykklane som får på pukkelen og. Aprilia, Mv augusta og Triumph er vel dei som slipp billigast unna siden dei er litt anonyme på markedet.
Virkelig? Når det gjelder dette forumet kan jeg knapt huske å ha lest et vondt ord om Ducati i de årene jeg har vært her. Eneste negative om japser jeg kan minnes i det siste er at Yamaha MT-09 har en svak bakdemper. Sammenlikn det med de fordommer mot både sykler og eiere som kommer frem i denne tråden ang. HD, og ikke minst flere andre tråder der BMW R1200GS har vært diskutert. Når det kommer til disse merkene slutter man å diskutere sykkel på objektivt grunnlag. I stedet dreier det seg ofte om fordommer og image, og kanskje misunnelse også?
Phø, jeg har fått huden full angående min Kawasaki mange ganger :) Selv om det ikke var i det siste. Tipper jeg bare trenger å nevne sykkelen så blir det alt mulig av kommentarer om hvor dårlig den er.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar