Veien til import!

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Veien til import!

Legg inn av Svolp »

Vell.. :-k

Da trur jeg at jeg har bestemt meg, det blir ganske så sikkert import av sykkel fra Tyskland etter litt tips, triks og spark i raua fra folk her inne og andre plasser.. Jeg ser nå at det i skrivende stund står en grønn 2014 modell ZZR1400 til salgs for 13.000€ som tilsvarer ca 106.000kr...

Når jeg har regnet ut alt av avgifter på sykkel med norske skilter vil den totalt havne på 250.000kr noe som er en besparelse på 50.000kr..
Sykkelen står i Frankfurt og det er vell det eneste som er negativt med tanke på at tur/retur Stavanger er 2800km... Hvis dette nå blir aktuelt blir det en liten roadtrip da samboer også vil være med så med et kjapt overblikk av leiebil, mat(masse weissebier), ferje og hotell ligger jeg tett opptil 10.000kr for oss begge

Så, selv med en liten roadtrip på meg og sambo, med litt innkjøp av tysk weissebier, snop og cola blir besparelsen alikavell såpass mye at jeg strengt talt ikke ser noe negativt med det.

Eneste utfordringen jeg har er som følger.. Etter og ha googlet er det ingen banker som gir finansiering på import. Du kan ha et mellom firma som ordne logistikken og da får du finansieringen på plass men da ryker som regel det meste av besparelsen uansett.. Sykkel med MVA havner ca på 130.000kr og det har jeg i cash etter salg av forrige sykkel så hjem kan jeg få den uten og låne noe som helst penger.. Når den så skal ha skilter april neste år må jeg skaffe 120.000kr for og få betalt avgifene. Planen er etter litt googling og låne 120.000kr i forbrukslån uten sikkerhet og få den registrert. Når den blir registrert blir den registrert på samboer sitt navn.. kan jeg, siden sykkel er norsk søke et MC lån på 120.000kr og kjøpe den av samboer, sykkel blir min og hu får utbetalt 120.000kr som hun igjen bruker for og betale mitt forbrukslån.. :-)å

Dette er en metode som går igjen.. Hva trur dere folkens, gjennomførbart? :[-o< :D :prop:
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Veien til import!

Legg inn av Kawagutten »

Svolp skrev:Vell.. :-k

Da trur jeg at jeg har bestemt meg, det blir ganske så sikkert import av sykkel fra Tyskland etter litt tips, triks og spark i raua fra folk her inne og andre plasser.. Jeg ser nå at det i skrivende stund står en grønn 2014 modell ZZR1400 til salgs for 13.000€ som tilsvarer ca 106.000kr...

Når jeg har regnet ut alt av avgifter på sykkel med norske skilter vil den totalt havne på 250.000kr noe som er en besparelse på 50.000kr..
Sykkelen står i Frankfurt og det er vell det eneste som er negativt med tanke på at tur/retur Stavanger er 2800km... Hvis dette nå blir aktuelt blir det en liten roadtrip da samboer også vil være med så med et kjapt overblikk av leiebil, mat(masse weissebier), ferje og hotell ligger jeg tett opptil 10.000kr for oss begge

Så, selv med en liten roadtrip på meg og sambo, med litt innkjøp av tysk weissebier, snop og cola blir besparelsen alikavell såpass mye at jeg strengt talt ikke ser noe negativt med det.

Eneste utfordringen jeg har er som følger.. Etter og ha googlet er det ingen banker som gir finansiering på import. Du kan ha et mellom firma som ordne logistikken og da får du finansieringen på plass men da ryker som regel det meste av besparelsen uansett.. Sykkel med MVA havner ca på 130.000kr og det har jeg i cash etter salg av forrige sykkel så hjem kan jeg få den uten og låne noe som helst penger.. Når den så skal ha skilter april neste år må jeg skaffe 120.000kr for og få betalt avgifene. Planen er etter litt googling og låne 120.000kr i forbrukslån uten sikkerhet og få den registrert. Når den blir registrert blir den registrert på samboer sitt navn.. kan jeg, siden sykkel er norsk søke et MC lån på 120.000kr og kjøpe den av samboer, sykkel blir min og hu får utbetalt 120.000kr som hun igjen bruker for og betale mitt forbrukslån.. :-)å

Dette er en metode som går igjen.. Hva trur dere folkens, gjennomførbart? :[-o< :D :prop:
Skulle tro dette er gjennomførbart ja men det blir litt mindre besparelse enn 50000 for du må regne med renter og tinglysing av lån.Du får jo en liten ferie med samboeren og en veldig fin sykkel der du sikkert sparer over 30000 så er det verdt det.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Veien til import!

Legg inn av ojda »

Bare min mening, men er det værdt å droppe 5 års garantit til en gevinst av ca 30.000 :-k

Jadda, jeg har fått med meg at den skulle være Grønn :lol


http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Veien til import!

Legg inn av Kawagutten »

ojda skrev:Bare min mening, men er det værdt å droppe 5 års garantit til en gevinst av ca 30.000 :-k

Jadda, jeg har fått med meg at den skulle være Grønn :lol


http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg tror nok garantien går over landegrensene så lenge servicer utføres hos autorisert forhandler.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Veien til import!

Legg inn av ojda »

Kawagutten skrev:
ojda skrev:Bare min mening, men er det værdt å droppe 5 års garantit til en gevinst av ca 30.000 :-k

Jadda, jeg har fått med meg at den skulle være Grønn :lol


http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg tror nok garantien går over landegrensene så lenge servicer utføres hos autorisert forhandler.

Ok, så Kawa`s 5 års-garranti er international, ikke bare Norsk :-k Da blir jo saken litt annelede. :P :p
Jeg satt vel halveis å tenkte reklamasjonsrett :redface
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Veien til import!

Legg inn av Kawagutten »

ojda skrev:
Kawagutten skrev:
ojda skrev:Bare min mening, men er det værdt å droppe 5 års garantit til en gevinst av ca 30.000 :-k

Jadda, jeg har fått med meg at den skulle være Grønn :lol


http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg tror nok garantien går over landegrensene så lenge servicer utføres hos autorisert forhandler.

Ok, så Kawa`s 5 års-garranti er international, ikke bare Norsk :-k Da blir jo saken litt annelede. :P :p
Jeg satt vel halveis å tenkte reklamasjonsrett :redface
Jeg tror også det er mulig å utvide garanti tiden ytterligere 2år med K-Care garanti plus men det bør sjekkes opp før jeg kan si det med sikkerhet.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

KawaKjetil

Re: Veien til import!

Legg inn av KawaKjetil »

Gjorde dette selv i 2010. Hentet en K1300S i Kaiserslautern en time sørvest av Frankfurt. Fly ned, totalt 2 netter på hotell og en fin tur med et kjempeglis hele turen hjem til under 6000 inkl mat og ferge. Sykkelen kom på 241000 ferdig regget i Norge inkl alle avgifter og reise. De få som lå på finn.no den gang lå på over 280000.
MEN, så var det dette med garanti. Tyskeren var veldig klar på at det var 2 år garanti fra første reg dato. 5 år etter kjøpsloven ristet de bare på hodet av. Når så saker og ting dukket opp var det god behjelpelighet å få hos min lokale forhandler og forsåvidt Norsk importør, så lenge det var under fabrikk garanti. Dette dekker nemlig fabrikk.
Importør i Norge tar selv garanti etter 2 år ihht kjøpsloven. Men det tar de aldri på en sykkel solgt via importør i utlandet. Sier seg selv igrunn (kun staten i Norge som opptrer som sosialkontor for resten av kloden :-) )
Så jeg kommer ikke til å importere noe jeg ikke har ståltro på igjen. GSA'en min er Norsk med reklamasjonsrett etter norsk kjøpslov. Liker det best slik.
Men for all del, Kawa er kvalitet. Kan godt hende du får en grom sykkel uten bugs som blir problemfri i hele ditt eie :thumleft Først da viser det seg om det var verdt det.
Å kjøpe seg garanti trodde jeg kun var forbeholdt paranoide amerikanere :knegg

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Veien til import!

Legg inn av Svolp »

Takk for svar folkens!

Ser nå at jeg solgte sykkel på riktig tidspunkt og gjerne import nykjøp til våren vil også forhåpentligvis være langt mer gunstig.. Perfekt :thumleft
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Veien til import!

Legg inn av Voodoodoo »

Dette er jo gull.. 30% på engangsavgiften er mye...
En bør få en "ny" zzr1400 for 200'

Krible krible...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Veien til import!

Legg inn av Svolp »

Alright! :thumleft

Da har jeg funnet sykkel :thumleft
ZZR1400, GRØNN sådan akkurat som jeg vil ha med akrapovic og masse anna snop..

Forhandler har sendt kontrakten avgårde så når den retuneres signert med et depositum er det bare og sette logistikken i sving.
Dog, er det èn ting jeg lurer på da dette er helt nytt for meg!

På denne zzr er det montert quickshifter.. Googler litt om teamet og personelig er det aldri noe jeg hadde hatt brukt for men det er nå der. Er det dumt og kjøpe sykkel med ettermontert quickshift som har gått 10.000km?

Noen skriver fare for havarert girkasse ved feilmontering osv, osv, osv... Bør dette legge en demper på kjøpet?

EDIT: Og det ser forøvrig slikt ut!
[img]http://i932.photobucket.com/albums/ad16 ... 33a0f9.jpg[/img]

Kenneth
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Veien til import!

Legg inn av KawaJens »

Er du ikkje trygge så er det vel bere å fjerne dwn eller?

KawaKjetil

Re: Veien til import!

Legg inn av KawaKjetil »

Etter hva jeg leste meg opp til for noen år siden er det stort sett trygt. Men som nevnt er det jo bare å fjerne om du er usikker.
Grattis forresten, den blir vel rimelig med de nye avgiftene :D

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Veien til import!

Legg inn av KawaJens »

Ser at en ny i norge er ca 44 000kr rimligare. Ka blir ca pris på den der?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Veien til import!

Legg inn av LordShaft »

Selv forstår jeg ikke helt hva som skal gjøre qs farlig og fare for å ødelegge kassen.... Du kan jo fint gire på sykkel uten å bruke clutch.... Du bare napper den oppover i gir med gassen. Qs monterer jo du inn på elektronikken også. Skjønner ikke hvordan dette kan feil monteres? Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med det

Note 4

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Bosted: Stavanger

Re: Veien til import!

Legg inn av Svolp »

Det er en stor besparelse, lik sykkel med samme mengde utstyr vil som 15 modell koste 280-290.000kr til neste år her i Norge .. Sykkel blir min for ca 190-200.000kr inkl avgifter påmontert skilter så rundt 80.000 give or take blir reelt (frakt, kost og losji kommer utenom) :thumleft

Tja, trygg og trygg.. Kan ikke bruke quickshifter men lære kan ej nå.. Utrygt og bruke er det vell ikke uansett for meg? Kanskje formuleringen var noe rar men jeg lurte på om det er et sjansespill og handle brukt sykkel med qs installert når du ikke vet hvordan tidligere eiere har brukt den? ( herja med det, brukt det feil, hvis det går an?) Slik at et girkasse havari kan oppstå..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Svar