Hahahahaojda skrev:Hadde vel noe med rasshølet å gjøreRune75 skrev:
Du vet vel forresten hva som er den anatomiske forskjellen på en politihest og en vanlig hest ?
Sivilpoliti på motorsykkel *Video*
Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Jeg er langt mere tilhenger av uniformert politi synlig i trafikken, og diverse kontroller.... De sivil bilene, syklene har jeg dessverre ikke mye sans for. Det er heller regelen enn unntaket at de kjører på en måte som framprovoserer ulovligheter. Dette syns jeg er en forbanna uting. Jo mere politi som er synlig, jo mere skjerpet er vi og unngår disse "ufarlighetene" som å kjøre uten belte, snakke i mobilen, spiser og fikler med stereoen.... Osv
Som utrykningskjøretøy kan du faktisk tillate deg å kjøre hvor du vil så lenge målet med kjøringen kan redferdiggjøres. En trenger ikke dispensasjon for noe når en har fullmakt til å unnvike diverse paragrafer i vegtrafikkloven.
Note 4
Som utrykningskjøretøy kan du faktisk tillate deg å kjøre hvor du vil så lenge målet med kjøringen kan redferdiggjøres. En trenger ikke dispensasjon for noe når en har fullmakt til å unnvike diverse paragrafer i vegtrafikkloven.
Note 4
Ja, det er jo klart at alle som har blitt stoppet av en sivilenhet er helt uskyldig, lovbruddet ville jo aldri ha skjedd ellers! Seriøst?LordShaft skrev:Jeg er langt mere tilhenger av uniformert politi synlig i trafikken, og diverse kontroller.... De sivil bilene, syklene har jeg dessverre ikke mye sans for. Det er heller regelen enn unntaket at de kjører på en måte som framprovoserer ulovligheter. Dette syns jeg er en forbanna uting. Jo mere politi som er synlig, jo mere skjerpet er vi og unngår disse "ufarlighetene" som å kjøre uten belte, snakke i mobilen, spiser og fikler med stereoen.... Osv
Note 4
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Kontakt:
Nei det sier jeg ikke, men når politiet framprovoserer forbikjøringer eller opptrer på en måte som er til hinder eller bevisst irriterer bilister for å kunne ta de, det er en forbanna uting!!!!45316 skrev:
Ja, det er jo klart at alle som har blitt stoppet av en sivilenhet er helt uskyldig, lovbruddet ville jo aldri ha skjedd ellers! Seriøst?
Du har blandt annet den saken med de i sivilbil som kjørte rundt med L på bilen. Eller den sivil sykkelen som ruller i bergen, som bevisst driver å ypper til kappkjøring. Jada, denne kappkjøringen hadde nok skjedd hadde en annen privat person gjort det samme, men av prinsipp syns jeg ikke dette er riktig måte av politiet å opptre!
Det burde vært langt større fokus på synligjøring, holdningsarbeid og ikke vært så jævlig styrt av oppklaringsprosent!
Du mener vel kanskje at det burde vært mere sivilpoliti du kanskje? Jeg skulle gjerne likt å høre argumentene for, jeg sliter med å finne de!
Er enig i at det med L var noe uheldig, men hvorfor får man horn i panna med engang man når igjen en slik bil?LordShaft skrev:Nei det sier jeg ikke, men når politiet framprovoserer forbikjøringer eller opptrer på en måte som er til hinder eller bevisst irriterer bilister for å kunne ta de, det er en forbanna uting!!!!45316 skrev:
Ja, det er jo klart at alle som har blitt stoppet av en sivilenhet er helt uskyldig, lovbruddet ville jo aldri ha skjedd ellers! Seriøst?
Du har blandt annet den saken med de i sivilbil som kjørte rundt med L på bilen. Eller den sivil sykkelen som ruller i bergen, som bevisst driver å ypper til kappkjøring. Jada, denne kappkjøringen hadde nok skjedd hadde en annen privat person gjort det samme, men av prinsipp syns jeg ikke dette er riktig måte av politiet å opptre!
Det burde vært langt større fokus på synligjøring, holdningsarbeid og ikke vært så jævlig styrt av oppklaringsprosent!
Du mener vel kanskje at det burde vært mere sivilpoliti du kanskje? Jeg skulle gjerne likt å høre argumentene for, jeg sliter med å finne de!
Det med sykkelen i Bergen, er det selvopplevd eller er det løse rykter fra folk som har blitt tatt? Med andelen hjelmkamera/dashkamera kan det vel ikke være alt for vanskelig å bevise at man ble tvunget til å kappkjøre.
Det er jo gjerne slik at mennesket gjerne leter etter unnskyldninger for sine handlinger og da er det lett å skylde på han som tok deg. Det handler om å ta ansvar for de valg man tar!
En god del av hassardkjøringa er ikke mulig for en uniformertbil å oppdage, så det trengs helt klart sivile biler til dette formålet. Nå ser jeg bortifra de andre kriminelle forholdene en sivilbil har klare fordeler med. Antall biler ser jeg ingen hensikt i å kommentere, da det i dag er en blanding og det kommer det til å være framover også.
-
- Kontakt:
Jeg leter på ingen måte etter unnskyldninger for min egne handlinger eller de gangene jeg har blitt tatt. Jeg har selv fått fartsbøter ved et par anledninger, men langt ifra noe hasardiøse eller nevneverdige hendelser. Reglene er der, de brytes daglig av de fleste i mer eller mindre grad.
Folk må gjerne kalle politiet for idioter når de selv er idioten. Jeg har ingen problemer med verken politiet eller dagens regler. Selv om noen er på grensen til latterlig, må jeg fortsatt forholde meg til at de er der og håndheves ved brudd.
Jeg har selv opplevd å bli oppfordret til å kappkjøre, men om dette var av den nevnte tørr jeg ikke påstå 100% da jeg opplever det rimelig ofte mye pga sykkelen jeg har. Men når flere kompiser av meg kan bekrefte samme historien med det som i ettertid viste seg å være sivilsykkel.... Ja det irriterer meg. Jeg syns bare ikke det er riktig fokus. Det er helt riktig at en skal ta folket for diverse lovbrudd. Men det er helt unødvendig å fremprovosere det. Samme som at politiet skulle la en dør stå åpen, og pågripe de som kom inn for innbrudd. Sivil politi er helt avgjørende i diverse spaning, narkotika, sedlighets saker osv. Men jeg er overbevist om at beste løsningen for overtredelser i trafikken ikke er slik oppførsel.
Men jeg er også klar over at alle politidistrikt i dag blir mål opp og ned etter oppklaringsprosenten. Å det er igjen med på å farge de sakene politiet har størst sannsynlighet for å få høy oppklaringsprosent.
Note 4
Folk må gjerne kalle politiet for idioter når de selv er idioten. Jeg har ingen problemer med verken politiet eller dagens regler. Selv om noen er på grensen til latterlig, må jeg fortsatt forholde meg til at de er der og håndheves ved brudd.
Jeg har selv opplevd å bli oppfordret til å kappkjøre, men om dette var av den nevnte tørr jeg ikke påstå 100% da jeg opplever det rimelig ofte mye pga sykkelen jeg har. Men når flere kompiser av meg kan bekrefte samme historien med det som i ettertid viste seg å være sivilsykkel.... Ja det irriterer meg. Jeg syns bare ikke det er riktig fokus. Det er helt riktig at en skal ta folket for diverse lovbrudd. Men det er helt unødvendig å fremprovosere det. Samme som at politiet skulle la en dør stå åpen, og pågripe de som kom inn for innbrudd. Sivil politi er helt avgjørende i diverse spaning, narkotika, sedlighets saker osv. Men jeg er overbevist om at beste løsningen for overtredelser i trafikken ikke er slik oppførsel.
Men jeg er også klar over at alle politidistrikt i dag blir mål opp og ned etter oppklaringsprosenten. Å det er igjen med på å farge de sakene politiet har størst sannsynlighet for å få høy oppklaringsprosent.
Note 4
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
UP har jo uansett feil fokus. Dem velger konsekvent å stå der de kan ta flest folk, og ikke der det er størst fare for at overtredelser fører til noe alvorlig. Ser dem langt oftere kontrollere motorveistrekninger hvor det aldri har vært en eneste ulykke, enn 40-sona utenfor barneskolen. Dette samtidig som de sier at de driver forebyggende arbeid. Er ikke veldig forebyggende å se hvor mye penger de klarer å samle inn på E18. Jada, man tar konsekvensen av å ikke følge reglene, men allikevel.
-
- Motorsykkelen din: Spiller ingen rolle bare den er gammal..
- Kontakt:
45316 skrev: Med andelen hjelmkamera/dashkamera kan det vel ikke være alt for vanskelig å bevise at man ble tvunget til å kappkjøre.

-------------------------------------------------------------
IKKE KLIKK HER!!!! http://ikkebike.norwegianforum.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
IKKE KLIKK HER!!!! http://ikkebike.norwegianforum.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Er enig i at man ikke skal fremprovosere lovbrudd, men det kan kanskje være forskjellig oppfatning av hva som er provokasjon....LordShaft skrev:Jeg leter på ingen måte etter unnskyldninger for min egne handlinger eller de gangene jeg har blitt tatt. Jeg har selv fått fartsbøter ved et par anledninger, men langt ifra noe hasardiøse eller nevneverdige hendelser. Reglene er der, de brytes daglig av de fleste i mer eller mindre grad.
Note 4
Nå er E18 på langt nær det stedet det er enklest å ta flest, men det er naturlig at sivilebiler holder seg der og andre hovedveger. Er ikke gunstig med snittmåling gjennom 40 sone forbi en skole.mortenolb skrev:UP har jo uansett feil fokus. Dem velger konsekvent å stå der de kan ta flest folk, og ikke der det er størst fare for at overtredelser fører til noe alvorlig. Ser dem langt oftere kontrollere motorveistrekninger hvor det aldri har vært en eneste ulykke, enn 40-sona utenfor barneskolen. Dette samtidig som de sier at de driver forebyggende arbeid. Er ikke veldig forebyggende å se hvor mye penger de klarer å samle inn på E18. Jada, man tar konsekvensen av å ikke følge reglene, men allikevel.
UP har i utgangspunktet bare ansvar for E, Rv og Fv, kommunaleveger er det lokale distrikt.
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Jeg synes fortsatt det er meningsløst. Jeg kjører E18 gjennom vestfold/buskerud hver natt, og de står ofte på en av påkjøringsrampene og venter. Og da legger dem seg stort sett ut etter den første. En natt for noen uker siden hvor de la seg etter meg(med vogntog), kjørte forbi meg, kjørte av på neste avkjøring, også ned igjen på E18 bak meg, og ja.. Det virka som de bare skulle se hvor mange ganger de klarte å kjøre forbi meg. Eventuelt venta på at jeg skulle gjøre noe ulovlig siden "det er sikkert ikke politiet som bare kjørte rett ned igjen".
-
- Kontakt:
Re: Sv: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*
Dette er et veldig godt poeng, min oppfatning av en sak, kan være noe helt annet fra en annen synsvinkel. Dette har jeg full forståelse for, å prøver så godt jeg kan å ta med i konklusjonen.45316 skrev:
Er enig i at man ikke skal fremprovosere lovbrudd, men det kan kanskje være forskjellig oppfatning av hva som er provokasjon....
Politiet gjør en sinnsykt god jobb med tanke på de begrensede ressurser som de har. Dette er selvfølgelig ikke politiet selv sin feil.
Nå er det sikkert mange saker som vi ikke hører om eller blir lagt fram i media. Men jeg mener og syns fokuset på sivil politi er langt på nært så effektivt som uniformerte patruljer godt synlig i trafikken.
Men det kan vi heller være enig om å være uenig i.
Det skal legges til at jeg har jobbet med politiet i Bergen, jeg har vært avhengig av de i private sammenhenger og de får langt ifra nok skryt. De gjør en fantastisk jobb.
Note 4
- Busa Trond
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Vondt å høre hvordan politiet opererermortenolb skrev:...En natt for noen uker siden hvor de la seg etter meg(med vogntog), kjørte forbi meg, kjørte av på neste avkjøring, også ned igjen på E18 bak meg, og ja.. Det virka som de bare skulle se hvor mange ganger de klarte å kjøre forbi meg...

Jeg kjørte Ekspressbuss mellom Oslo og Trondheim i ca 7 år. Vi blåste av veien oppe på Dovre før det falt, flere ganger hvert år.
Så treffer jeg en gammel ungdomsvenn nede i byen i brannbil som ikke har kjørt annet en en gammel Corola i ungdommen, han er maskulin men veit ikke hvor håndbrekket er hen.
Han kjørere rundt for å redde liv nede i byen her, det skremmer meg :-)å
-
- Kontakt:
Nå vet jeg ikke hvilken by du holder til Busa.... Men her og i en del andre byer er det relativt strenge krav til utrykningskjøring. Krav til førerutviklingskurs, kjøring med instruktør osv.
Men ser helt klart problemstillingen din.... Ta meg som jobber 7 døgn i måneden. Er sjåfør på 4 av de.... Det begrenser seg hvor mye erfaring du får i lastebil. Å dundre avgårde med en 35 tonns brannbil og tro du er King on the road er både farlig og bekymringsfullt.
Jeg føler hvertfall at du som person selv bør ta grep i forhold til det å opprettholde og gjerne tilegne seg ny kunnskap og ikke minst, få så mye praksis som mulig.
Ikke at det skal være noe kritikk, men vi har mange som burde vurdert stillingen sin hos de såkalte profesjonelle også. Tror dette er en diskusjon som kan være ålreit, selv om det gjerne blir en diskusjon av ytterpunktene.
I stede for å la deg skremme, kanskje det er nettopp han som får mannskapet trygt fram den dagen noen du kjenner trenger hjelp
Note 4
Men ser helt klart problemstillingen din.... Ta meg som jobber 7 døgn i måneden. Er sjåfør på 4 av de.... Det begrenser seg hvor mye erfaring du får i lastebil. Å dundre avgårde med en 35 tonns brannbil og tro du er King on the road er både farlig og bekymringsfullt.
Jeg føler hvertfall at du som person selv bør ta grep i forhold til det å opprettholde og gjerne tilegne seg ny kunnskap og ikke minst, få så mye praksis som mulig.
Ikke at det skal være noe kritikk, men vi har mange som burde vurdert stillingen sin hos de såkalte profesjonelle også. Tror dette er en diskusjon som kan være ålreit, selv om det gjerne blir en diskusjon av ytterpunktene.
I stede for å la deg skremme, kanskje det er nettopp han som får mannskapet trygt fram den dagen noen du kjenner trenger hjelp

Note 4
Fins noen videoer på youtube av politiet på sivil sykkel. Denne her er vel ikke den som setter politiet i best lys.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-kFXoNEF6kg[/video]
At man blir en flink sjåfør av å gå på noen kurs er jeg veldig skeptisk til. Har jo dukket opp en del videoer av politiet og dårlig kjøring. 1 minutt uti denne videoen er jo ikke noe de bør være stolte av.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=qYkjOzYNvYo[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-kFXoNEF6kg[/video]
At man blir en flink sjåfør av å gå på noen kurs er jeg veldig skeptisk til. Har jo dukket opp en del videoer av politiet og dårlig kjøring. 1 minutt uti denne videoen er jo ikke noe de bør være stolte av.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=qYkjOzYNvYo[/video]
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Kontakt:
Nei du har nok helt rett Johnny, bedre å bare hoppe i det, sette seg bak rattet og lære underveis
Fra spøk til revolver, man blir ikke noen flink sjåfør av kurs alene, men i kombinasjon med jevnlig trening tror jeg nok at dette er langt bedre enn å ta lappen i 18 års alderen, kjøre bil i 30 år, med alle vaner og uvaner det fører med seg, for så å pårope seg dyktig eller erfaren sjåfør for vedkommende har kjørt skadefritt.
Som sagt før, en finner heldige og uheldige situasjoner i begge ytterpunktene...
Hva er det nødvendigvis som definerer en dyktig sjåfør? Er erfaring alene fasit? Er antall km kjørt? Jeg sitter ikke med svaret. Men en ting vet jeg rimelig sikkert.... Man blir god i det man trener på
Note 4

Fra spøk til revolver, man blir ikke noen flink sjåfør av kurs alene, men i kombinasjon med jevnlig trening tror jeg nok at dette er langt bedre enn å ta lappen i 18 års alderen, kjøre bil i 30 år, med alle vaner og uvaner det fører med seg, for så å pårope seg dyktig eller erfaren sjåfør for vedkommende har kjørt skadefritt.
Som sagt før, en finner heldige og uheldige situasjoner i begge ytterpunktene...
Hva er det nødvendigvis som definerer en dyktig sjåfør? Er erfaring alene fasit? Er antall km kjørt? Jeg sitter ikke med svaret. Men en ting vet jeg rimelig sikkert.... Man blir god i det man trener på

Note 4