Sivilpoliti på motorsykkel *Video*
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Sivilpoliti på motorsykkel *Video*
Så det jeg klarer å lese her, bortsett fra skryt av antall kjørte km i året.... At alle er gode sjåfører.... Men stort sett bare erfaring som avgjør hvor god en eventuelt er?
Hvor mange har årlig kurs på glattkjøringsbane? Hvor mange har "rustløser" kurs på bil? Lastebil? Buss?
Hvor mange har jevnlig tester i forhold til ferdigheter, trafikkflyt, bedømmelse osv med sertifisert instruktør?
Noen?
Kan dette bidra til å øke ferdigheter og dyktighet, kanskje mer enn nettopp erfaring? Gjør du noe feil i 10 år, er det da mindre feil etter 20 år, pga erfaring?
Note 4
Hvor mange har årlig kurs på glattkjøringsbane? Hvor mange har "rustløser" kurs på bil? Lastebil? Buss?
Hvor mange har jevnlig tester i forhold til ferdigheter, trafikkflyt, bedømmelse osv med sertifisert instruktør?
Noen?
Kan dette bidra til å øke ferdigheter og dyktighet, kanskje mer enn nettopp erfaring? Gjør du noe feil i 10 år, er det da mindre feil etter 20 år, pga erfaring?
Note 4
LordShaft skrev:Dette er et veldig godt poeng, min oppfatning av en sak, kan være noe helt annet fra en annen synsvinkel. Dette har jeg full forståelse for, å prøver så godt jeg kan å ta med i konklusjonen.45316 skrev:
Er enig i at man ikke skal fremprovosere lovbrudd, men det kan kanskje være forskjellig oppfatning av hva som er provokasjon....
Politiet gjør en sinnsykt god jobb med tanke på de begrensede ressurser som de har. Dette er selvfølgelig ikke politiet selv sin feil.
Nå er det sikkert mange saker som vi ikke hører om eller blir lagt fram i media. Men jeg mener og syns fokuset på sivil politi er langt på nært så effektivt som uniformerte patruljer godt synlig i trafikken.
Men det kan vi heller være enig om å være uenig i.
Det skal legges til at jeg har jobbet med politiet i Bergen, jeg har vært avhengig av de i private sammenhenger og de får langt ifra nok skryt. De gjør en fantastisk jobb.
Note 4

LordShaft skrev:Så det jeg klarer å lese her, bortsett fra skryt av antall kjørte km i året.... At alle er gode sjåfører.... Men stort sett bare erfaring som avgjør hvor god en eventuelt er?
Noen?
Note 4

Må huske at de erfarne aldri gjør feil....

Ser ikke helt hva som er problemet i den første filmen. At han gir på etter å ha passert bilen med henger kan ha flere grunner, mulig at han fikk oppdrag? Før han gir på tar jo mobilfilmeren helt klart innpå sykkelen tiltross for at han ligger i 116 km/t på speedo og med missvisning blir ok ikke det veldig mye over fartsgrensa.... Har vel forsåvidt ingen annen indikasjon på at sykkelen er en politisykkel annet enn det opplaster av filmen uttaler.JohnnyTh skrev:Fins noen videoer på youtube av politiet på sivil sykkel. Denne her er vel ikke den som setter politiet i best lys.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-kFXoNEF6kg[/video]
At man blir en flink sjåfør av å gå på noen kurs er jeg veldig skeptisk til. Har jo dukket opp en del videoer av politiet og dårlig kjøring. 1 minutt uti denne videoen er jo ikke noe de bør være stolte av.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=qYkjOzYNvYo[/video]
Den andre filmen kan jeg være enig i at er en dårlig forbikjøring.
-
OnlineJohnnyTh
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Det er ikke motorvei, men ja.mortenolb skrev:...Ble du tatt i påkjøringsfeltet til motorveien?JohnnyTh skrev:Jeg har nok kjørt så jeg fortjente bot og det som verre er mange ganger. Men hver eneste gang jeg har blitt tatt så har det vært på slike steder som var helt ufarlige.
84km/t på ei lang slette i Rogaland. 91km/t i påkjøringsfeltet vestover fra dyreparken. Midt i skogen i Fyresdal 71km/t rett før slutt på 60 sone på ei lang rett strekke. 76km/t mellom Statoil på Vigeland og rundkjøringen, 70 sone. Ikke en eneste gang følte jeg det var veldig fortjent.
Sikkert noen flere og men husker ikke flere
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineJohnnyTh
Da stemmer det bedre. Hørtes rart ut at du kjørte så lite :-)SuperMorten skrev:Altså de 20 jeg nevnte var med mc. Kjører vel ca like mye med bil, og har gjort det siden 88..JohnnyTh skrev:Hvis du kjører så lite så blir det jo lenge mellom hver tur. :-) Hvor mye har du kjørt med bil da?SuperMorten skrev:Dere får bare diskutere. Jeg vet at jeg er på topp 20...![]()
Men seriøst, har ikke noe problem med verken sivil eller uniformert politi, bortsett fra at det er for få av de. Har kjørt 20k i året siden 2009, og har hittil aldri blitt stoppet, plaget eller trakassert. Derimot hilser de. Både bil og mc...
-
OnlineJohnnyTh
Jeg har diskutert dette med min bror som jobber i Oslopolitiet og har er ikke helt enig med deg. Han sier at de flste politistudenter har ikke bil når de studerer for de er studenter og har ikke råd. Når de så tar lappen under studiene -som de må- så kjører de fremdeles ikke bil for de bor i Oslo og trenger ikke bil.LordShaft skrev:Så det jeg klarer å lese her, bortsett fra skryt av antall kjørte km i året.... At alle er gode sjåfører.... Men stort sett bare erfaring som avgjør hvor god en eventuelt er?
Noen?
Note 4
Så er de ferdig utdannet og har vært på diverse kurs i kjøreteknikk. Dette gjør dem ikke nødvendigvis til flinke sjåfører. Jeg har ingen tro på at noen kurs kan erstatte flere år med erfaring. En erfaren politimann som har kjørt bil i åresvis og hatt diverse kurs i tillegg er selvsagt noe helt annet for han har jo og erfaringen.
Jeg tror og at de av oss som har vært litt rebelske i ungdomen i forhold til å kjøre har gjort noen erfaringer som gjør oss til bedre sjåfører.
-
- Kontakt:
Du har diskutert med din bror? Hva er det du ikke er enig i? At kombinasjonen Erfaring, kursing og viderutvikling avgjør om du blir en bedre sjåfør enn erfaring alene?
Jeg får ikke det til å stemme at erfaring alene er med på å avgjøre om du er en dyktig sjåfør eller ikke. Tar du en nyutdannet politistudent, med sine ekstra kurs osv kontra en annen fersk sjåfør som nettopp har fått sertifikat. Så vil jeg helt klart si at politistudenten er en bedre sjåfør (selvfølgelig tatt vekk den faktoren at der finnes noen som bare er naturlig flinkere å kjøre bil enn andre, på lik linje som idrett og andre ting)

Jeg får ikke det til å stemme at erfaring alene er med på å avgjøre om du er en dyktig sjåfør eller ikke. Tar du en nyutdannet politistudent, med sine ekstra kurs osv kontra en annen fersk sjåfør som nettopp har fått sertifikat. Så vil jeg helt klart si at politistudenten er en bedre sjåfør (selvfølgelig tatt vekk den faktoren at der finnes noen som bare er naturlig flinkere å kjøre bil enn andre, på lik linje som idrett og andre ting)
-
OnlineJohnnyTh
Jeg tror en sjåfør med 5 års erfaring er minst like god sjåfør som en nyutdannet politimann som kun har hatt førerkortopplæring og noen kurs i kjøreteknikk.LordShaft skrev:Du har diskutert med din bror? Hva er det du ikke er enig i? At kombinasjonen Erfaring, kursing og viderutvikling avgjør om du blir en bedre sjåfør enn erfaring alene?![]()
-
- Kontakt:
JohnnyTh skrev:
Jeg tror en sjåfør med 5 års erfaring er minst like god sjåfør som en nyutdannet politimann som kun har hatt førerkortopplæring og noen kurs i kjøreteknikk.

Dei som kjører for mykje i året er farlige sjåfører. Dei kjører så mykje at dei overvurderer seg sjølv og kviler på "erfaringen" sin.
Undetsøkelse har faktisk bevist at sjåfører med "erfaring" er på 2 plass i skade statestikk og første plass i alvorlige ulykker.
Undetsøkelse har faktisk bevist at sjåfører med "erfaring" er på 2 plass i skade statestikk og første plass i alvorlige ulykker.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Denne setningen kan man kanskje se i sammenheng med de tidligere nevnte 80%.JohnnyTh skrev:
Jeg tror og at de av oss som har vært litt rebelske i ungdomen i forhold til å kjøre har gjort noen erfaringer som gjør oss til bedre sjåfører.
Ungdommen tror jo at rebelskhet i seg selv gjør de til bedre sjåfører ... når går det over til dyktighet?
Bare det at man går rundt å trur at man er en bedre sjåfør enn de fleste andre, er antageligvis skyld i flere ulykker
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Det kan vel ha en sammenheng med at å være litt rebelske bak rattet i ungdommen gjør at man kommer opp i situasjoner hvor man erfarer hvor grensa går, og hva man gjør når den grensa ble kryssa?jhn skrev:Denne setningen kan man kanskje se i sammenheng med de tidligere nevnte 80%.JohnnyTh skrev:
Ungdommen tror jo at rebelskhet i seg selv gjør de til bedre sjåfører ... når går det over til dyktighet?
Bare det at man går rundt å trur at man er en bedre sjåfør enn de fleste andre, er antageligvis skyld i flere ulykker
Jeg går ikke innenfor den kategorien selv, jeg bare tenker at hvis man har lært seg å sladde frivillig, så har man mye større sjanse for å redde seg inn om man sladder ufrivillig. Hadde jeg sladda ufrivillig hadde jeg kræsja, med mindre jeg brått skulle ha flaks for en gangs skyld. Gud veit jeg går i grøfta om jeg sladder med vilje.
-
OnlineJohnnyTh
Var det jeg og tenkte. Tror at hvis man har testet litt grenser så har man lært mer enn hvis man har kjørt frem og tilbake på jobb i 50km/t i 20 år. Og kun om sommeren.mortenolb skrev:Det kan vel ha en sammenheng med at å være litt rebelske bak rattet i ungdommen gjør at man kommer opp i situasjoner hvor man erfarer hvor grensa går, og hva man gjør når den grensa ble kryssa?jhn skrev:Denne setningen kan man kanskje se i sammenheng med de tidligere nevnte 80%.JohnnyTh skrev:
Jeg går ikke innenfor den kategorien selv, jeg bare tenker at hvis man har lært seg å sladde frivillig, så har man mye større sjanse for å redde seg inn om man sladder ufrivillig. Hadde jeg sladda ufrivillig hadde jeg kræsja, med mindre jeg brått skulle ha flaks for en gangs skyld. Gud veit jeg går i grøfta om jeg sladder med vilje.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Joda, men man bevarer ofte fasinasjon for fart og moro ganske lenge etter at man er blitt såkalt voksen om man har den som ung, og er kanskje litt mere "aktiv" som voksen også ... og dermed utligner litt av fordelen, i beste fall.
Totalt sett hadde vel trafikken vært tryggere uten rebelsk ungdom i alle aldre.
Nei hvem vet ... det var bare en tanke som slo meg
... men en stor del av de bøtelagte fartsovertrederne er jo godt voksne menn, både i bil og på mc ... og det er vel oss å rebelske ungdommer det :-)å
Totalt sett hadde vel trafikken vært tryggere uten rebelsk ungdom i alle aldre.

... men en stor del av de bøtelagte fartsovertrederne er jo godt voksne menn, både i bil og på mc ... og det er vel oss å rebelske ungdommer det :-)å
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
De som kjører mest til åpenbart være innblandet i flest ulykker.KawaJens skrev: Undetsøkelse har faktisk bevist at sjåfører med "erfaring" er på 2 plass i skade statestikk og første plass i alvorlige ulykker.
Ene og alene fordi de er mest på veien.
Det som er interessant er antallet ulykker per kilometer.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)