MC forsikring-- Kasko på vinteren???
- lars_helgek
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
MC forsikring-- Kasko på vinteren???
Hei alle sammen :)
Hvordan gjør dette egentlig dette med syklene på vinteren??
Tenker for min del, ganske svak økonomi om dagen, men har sykkelen stående parkert i garasje trygt og fint med full kasko i vintermånedene også.
En opptjener vel bonus uansett så lenge den er forsikret i samme selskap, selv om en rykker ned fra kasko til f.eks ansvar på vinteren??
Går jo en del ekstra hundrelapper på kjøretøy som ikke er i bruk da..
Tanker?
Hvordan gjør dette egentlig dette med syklene på vinteren??
Tenker for min del, ganske svak økonomi om dagen, men har sykkelen stående parkert i garasje trygt og fint med full kasko i vintermånedene også.
En opptjener vel bonus uansett så lenge den er forsikret i samme selskap, selv om en rykker ned fra kasko til f.eks ansvar på vinteren??
Går jo en del ekstra hundrelapper på kjøretøy som ikke er i bruk da..
Tanker?
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)
- Cutless
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Re: MC forsikring-- Kasko på vinteren???
Sjekk gjerne med forsikringsselskapet ditt, men så vidt jeg har skjønt det så ser de på året som en helhet. Det vil si at hvis du nedjusterer dekningen din til vinteren, og justerer den opp igjen til våren så ender total summen på det samme som om du hadde hatt full dekning hele året. Ihvertfall det jeg fikk fortalt av mitt forrige forsikringsselskap. Hvis det ikke er tilfelle så har jeg blitt lurt 
Edit: La til litt på ene setningen da den var litt uklar.

Edit: La til litt på ene setningen da den var litt uklar.
Sist redigert av Cutless den 16 des 2014, 15:53, redigert 1 gang totalt.
- lars_helgek
- Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999
Såpass :/ Jeg vet at jeg har helt like beløp hver eneste måned iallefall.. Skulle de da øke terminbeløpene på sommeren for å kompensere?Cutless skrev:Sjekk gjerne med forsikringsselskapet ditt, men så vidt jeg har skjønt det så ser de på året som en helhet. Det vil si at hvis du nedjusterer dekningen din til vinteren, og justerer den opp igjen til våren så ender total summen på det samme. Ihvertfall det jeg fikk fortalt av mitt forrige forsikringsselskap. Hvis det ikke er tilfelle så har jeg blitt lurt
Første sykkel; Yamaha FJ1100
- Cutless
Ja, trolig. Man får jo som regel pris på forskring per år/12 måneder. Også kan man jo betale månedlig hvis man ønsker det. Men som sagt, sjekk med ditt forsikringsselskap hvilken policy de har.lars_helgek skrev:Såpass :/ Jeg vet at jeg har helt like beløp hver eneste måned iallefall.. Skulle de da øke terminbeløpene på sommeren for å kompensere?Cutless skrev:Sjekk gjerne med forsikringsselskapet ditt, men så vidt jeg har skjønt det så ser de på året som en helhet. Det vil si at hvis du nedjusterer dekningen din til vinteren, og justerer den opp igjen til våren så ender total summen på det samme. Ihvertfall det jeg fikk fortalt av mitt forrige forsikringsselskap. Hvis det ikke er tilfelle så har jeg blitt lurt
Kanskje det går om du bytter forskringsselskap hver gang du justerer opp og ned dekningen? Jeg bare synser. Men de har sikkert et eller annet lurt på plass for å unngå at en av oss dødelige sparer noen kroner :)
- thewiz
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Det stemmer ikke Cutless.
Hvis du f.eks betaler hver mnd, som jeg gjør. La oss si man betaler 500,- per mnd for fullkasko. Jeg betaler da dette fra mars - november. Resterende måneder har jeg kun delkasko, da betaler jeg 250,- i mnd.
Sier seg selv at det blir billigere på hele året da, så du har nok blitt feilinformert.
Men det finnes et alternativ for lagring. Mange forsikringsselskap tilbyr lagringsforsikring, dette dekker da tyveri / brann, men ikke kjøreforsikring / kasko. Bruker som regel å være veldig rimelig.
Hvis du f.eks betaler hver mnd, som jeg gjør. La oss si man betaler 500,- per mnd for fullkasko. Jeg betaler da dette fra mars - november. Resterende måneder har jeg kun delkasko, da betaler jeg 250,- i mnd.
Sier seg selv at det blir billigere på hele året da, så du har nok blitt feilinformert.
Men det finnes et alternativ for lagring. Mange forsikringsselskap tilbyr lagringsforsikring, dette dekker da tyveri / brann, men ikke kjøreforsikring / kasko. Bruker som regel å være veldig rimelig.
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Hm, det er jo faktisk et godt alternativ til når jeg får sykkel som er dyr å forsikre. Nå gidder jeg ikke bry meg, da det uansett bare er 230kr i mnd.
Men Cutless, det er klart de ikke forteller deg det. De vil jo tjene mest penger.
Men Cutless, det er klart de ikke forteller deg det. De vil jo tjene mest penger.
- Cutless
Hm, interessant.
Det var ikke det at de ikke ville fortelle meg - jeg spurte de direkte om dette. Med andre ord så var det bevisst løgn fra deres side
Det var ikke det at de ikke ville fortelle meg - jeg spurte de direkte om dette. Med andre ord så var det bevisst løgn fra deres side

- Cutless
Okei, da har jeg lest meg litt mer opp, og tenkt hardt og lenge hva som ble sagt av forsikringsselskapet.
Det de sa var at det var veldig lite å tjene på det - så der husket jeg feil. Videre, så virker det som om forskringen på motorsykkel regnes ut med vektlegging i de ulike månedene.
Eksempel: Januar:3% Februar: 3% Mars: 5% April: 10% Juni 20% etc.
Hvis det stemmer så kan man spare litt på å justere ned dekningen, men man vil ikke spare like mye som om man hadde gjort det i feks. juni. Det vil si at hvis forskringen din blir 70 % billigere med kun ansvar så blir det 70% av 3% billigere i januar etc. Smart system av forsikringsbransjen for å unngå store tap på MC inntektene om vinteren.. (Hvis jeg har forstått systemet deres riktig)
Det de sa var at det var veldig lite å tjene på det - så der husket jeg feil. Videre, så virker det som om forskringen på motorsykkel regnes ut med vektlegging i de ulike månedene.
Hvis det stemmer så kan man spare litt på å justere ned dekningen, men man vil ikke spare like mye som om man hadde gjort det i feks. juni. Det vil si at hvis forskringen din blir 70 % billigere med kun ansvar så blir det 70% av 3% billigere i januar etc. Smart system av forsikringsbransjen for å unngå store tap på MC inntektene om vinteren.. (Hvis jeg har forstått systemet deres riktig)
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Når du sier det så tror jeg det kan stemme. Har lagt merke til en vag variasjon på forsikringsprisen min(betaler bil og mc på samme avtalegiro), så jeg gikk inn og sjekka nå. I sommermånedene betalte jeg vel 830kr, mens nå er den på 700.Cutless skrev:Okei, da har jeg lest meg litt mer opp, og tenkt hardt og lenge hva som ble sagt av forsikringsselskapet.
- MLeikarnes
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Mener det er bonusen som regnes ut på den måten med prosent pr måned... Jeg betaler alle forsikringene på en gang, ikke noe månedsbeløper, liker å vite at jeg har betalt. Har fått rabatt for å ville betale med en gang tilogmed, betaler da alle forsikringene i mars, slik at jeg ikke tar av "sommerens kjørebudsjett" (inne i hodet mitt
).

BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Eg har avtale om en års pris som eg deler opp på 12 månder. Då betaler eg samme sum kver månde. En kan gjere en avtale om kasko på vår og sommer og kun ansvar om vinteren eller noke lignandes, men er nok ikke mye å spare vist en ikke betaler ganske mye i året f.eks 10 000kr+ , det er fordi en betaler største parten av forsikrings summen fra mai til august.
Men en Shadow 600 er det vel ikke mer en 2500kr fullkasko i året?
Men en Shadow 600 er det vel ikke mer en 2500kr fullkasko i året?
- thewiz
- Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Syns dette høres rart ut, jeg skal høre med en kamerat som jobber i forsikring angående dette.
Jeg har ihvertfall ikke fått inntrykk av det koster mer i sommerhalvåret enn resten av året.
Men hvis du syns det er dyrt kan du bare avregistrere MC på vinteren. Bare kjør på med kjettinglås og heavy duty fastlenking.
Jeg har ihvertfall ikke fått inntrykk av det koster mer i sommerhalvåret enn resten av året.
Men hvis du syns det er dyrt kan du bare avregistrere MC på vinteren. Bare kjør på med kjettinglås og heavy duty fastlenking.
Normalen blandt folk er å forsikre MC`n gjennom et helt år og då får en innbetalings plan der en bataler like mye kver månde eller kvartal. Spør du om å få forsikra en sykkel kun i november til og med april så vil det garantert vere billigare en mai til og med september. Er nok statistisk sett mye mindre ulykker i januar en juni 

- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Jeg har forholdsvis dyr forsikring, men orker ikke styret... Vet aldri når jeg vil ta sykkelen ut for en tur uansett
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Har forsikring hos Tryg. Der er det ikke vits i å si opp forsikring på vinter.
Det er differensierte priser for de forskjellige månedene slik at jeg betaler mest i sommerhalvåret. Dette skal gå frem av forsikringspapirene dine.
For min del er det uansett uaktuelt da sykkelen er i bruk stort sett hele året så lenge det er +grader
Det er differensierte priser for de forskjellige månedene slik at jeg betaler mest i sommerhalvåret. Dette skal gå frem av forsikringspapirene dine.
For min del er det uansett uaktuelt da sykkelen er i bruk stort sett hele året så lenge det er +grader