Engangsavgift på mc ned 30%

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av KawaJens »

Husk å vent så lange du kan før du betaler avgiftene slik at bruksfradraget stiger mest mulig. Sikkert ikkje store forskjellen på1 månde men er penger spart.

KawaKjetil

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av KawaKjetil »

KawaJens skrev:Husk å vent så lange du kan før du betaler avgiftene slik at bruksfradraget stiger mest mulig. Sikkert ikkje store forskjellen på1 månde men er penger spart.
Helt klart. Lurer litt på en snart 10 år gammel sykkel, er noen % å hente om jeg venter til 10 års dagen http://www.toll.no/no/bil-og-bat/import ... ksfradrag/

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av thewiz »

Nå har vel statsbudsjettet kommet? Ble ikke siste endringer gjort i går, 15 desember?

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av RuneMC »

Nedjusteringen av engangsavgiften får nok ingen innvirkning på MC-prisen hvis kronekursen fortsetter å være like svak.

MC'er som det meste annet vi kjøper i dette landet importeres mot priser i Euro eller Dollar.

Slik det ligger an nå så blir det totalt sett en prisøkning ! :sorry
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Barbarozza »

Jo den vil selvsagt synke, og bruktprisene med. Men ikke like mye som beregnet i begynnelsen, en euro på 9,18 som idag vil ikke holde seg, tipper at den justerer seg mot 8,50 nivå jeg, det er bare psykologi og litt villet politikk for å dempe bråstoppen mot oljesektoren ved å holde krona lav (ref rentenedgang sist uke) som gjør utslag nå. Innen utgangen av 2015 kan vi begynne å snakke om hvordan det går, nå blir det bare gjetting fra alle. Men før den justerer seg kan den godt komme opp mot 9,50 også.

Norge har solid økonomi, bedre en de aller fleste, vi har lav arbeidledighet, og vi har hatt stor arb innvandring, når det strammes til her hjemme vil mange av disse reise hjem. Det ser vi allerede. Det vil dempe ledigheten noe her hjemme. Men fordi vi er et lite land med lite valuta i markedet blir vi ekstremt utsatt for spekulasjon, og akkurat nå gir det oss en fordel på to måter, all eksport er rimelig fra Norge, og renta vil holde seg lav en god stund, slik at det motvirker presset ellers i økonomien.

Ellers kan du se og regne ut forskjellen her, denne har jeg brukt euro 9,18 på.

Den blir 10000 kr billigere etter nyttår med nye avgifter og høyere euro uten at dette regnestykket helt stemmer så er i alle fall reglene klare. Hentet fra NMCU


Stykkavgift:
- kr. 7 895
Motoreffekt (kr/kW)
- første 11 kW, kr. 0
- resten kr. 250,00
Slagvolum (kr/cm3)
- første 125 cm3, kr. 0
- neste 775 cm3, kr. 32,14
- resten kr. 70,48

Du regner ut sånn feks på en 2008 modell Kawasaki GTR 1400 som koster feks brukt i tyskland 7390 Euro

7895 stykkavgift + (103 kw x 250 kr)+(775ccm x 32,14) + 577ccm x 70,48 (1352 ccm totalt)

7895+25750+24908+40666 Av dette tar du vekk bruksfradraget på 55% så sant regninga mi er riktig blir det noe sånt :[-o<

7390 Euro x 1,25 % i mva = 84800+ 44648 = 129448 kroner .

Tok ikke nok i :-) Euroen var opp i 9,86 idag. Men roet seg på 9,50

Spørsmålet blir hva Norges bank skal gjøre utover :)
Memento mori

KawaKjetil

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av KawaKjetil »

Tror ikke dagens euro eller dollar kurs har noen innvirkning på prisene neste år.
Har en kjenning som driver en av de store mc importørene. For noen år siden handlet vedkommende sykler på flytende valuta og tapte store beløp. Bestillingen på"neste" års sykler ble gjort i august, og importøren kunne velge mellom låst kurs eller flytende. Flytende var dårlig valg den gang pga synkende kronekurs. Samme bilde som idag egentlig.

Men dette kan være forskjellig fra importør til importør. Sikkert andre elementer som kan spille inn også uten at jeg vet?
I Danmark feks er biler"sponset" av fabrikk for å havne på rett pris i forhold til naboland pga lokale avgifter. Derfor var det gunstig for en del år siden å importere Toyota fra Danmark. En sparte 50-60k på noen modeller.

Men om en importerer selv slår kursen ut direkte. Det ser jeg på en 2005 mod jeg lurer på å ta inn fra Tyskland. Den har steget nesten 10% siste månedene.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Svolp »

Ikke lag disse sinnsyke regnestykkene.. Gjør det enkelt, pris på ny zzr1400 i år var ca 300.000kr, fom neste år koster samme sykkel 256.000kr.. Do the math :prf
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

Da har jeg etter å ha brukt flere timer i kveld på å pløye gjennom Stortingets enorme dokumentmasse vedrørende debattene, funnet dokumentasjon over den mest interessante voteringen over statsbudsjettet for 2015.
Jeg kan herved bekrefte at Regjeringens budsjettforslag for senking av engangsavgifter med ca 30% er vedtatt :thumleft

For de som ønsker å lese dokumentasjonen finnes den her: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-p ... 15/141215/ Den finnes ca 3/4 ned på siden, under kapittel 5536.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av mortenolb »

De bekreftet jo dette i media for et par uker siden, gjorde dem ikke?:o

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:De bekreftet jo dette i media for et par uker siden, gjorde dem ikke?:o
"Alle" har vært helt sikre på at dette gikk igjennom. MC-bransjen selv har også vært det, så sikre at de har gått ut med priser regnet etter nye avgifter. Men rent formelt er jo dette ikke på plass før Stortinget har sagt sitt, og det skjedde først mandag 15.12.

Dykkeren
Innlegg: 94
Registrert: 30 okt 2011, 17:36
Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Dykkeren »

Er rimelig fornøyd her jeg sitter. Importerte fra Tyskland i slutten av november. Han jeg handlet med hos forhandleren dro på ferie og vi ble enige om ikke å gjøre noe med den tyske MwSt (mva) før han var tilbake. Får igjen nesten 2.000,- mer en forventet pga. svak norsk kr og da er det bare å vente så lenge som mulig før den registreres for å få mest mulig ut av bruksfradraget (utgjør nesten 1.000,- pr. mnd) og den reduserte engangsavgiften gjør det bare bedre :prf

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av thewiz »

Siden du har pløyd gjennom dette kjellv, kan du bekrefte noe rundt dokumentavgiften (bolig) ?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6981
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av kjellv »

thewiz skrev:Siden du har pløyd gjennom dette kjellv, kan du bekrefte noe rundt dokumentavgiften (bolig) ?
Her er det jeg finner.
Det er meg helt ufattelig at det kan skrives så innmari mye som disse møtereferatene fra Stortinget. Jeg er veldig glad for at ikke jeg tok sikte på en karriere som stenograf her...

Dokumentavgift (kap. 5565 post 70)

§ 1 Fra 1. januar 2015 skal det i henhold til lov 12. desember 1975 nr. 59 om dokumentavgift betales avgift til statskassen ved tinglysing av dokument som overfører hjemmel til fast eiendom, herunder bygning på fremmed grunn og tilhørende festerett til tomta. Avgift skal betales med 2,5 pst. av avgiftsgrunnlaget, men minst kr 250.

Ved tinglysing av første gangs overføring av hjemmel til eierseksjon eller til fysisk del av eiendom i forbindelse med oppløsning av borettslag og boligaksjeselskaper, betales avgift med kr 1 000 per hjemmelsoverføring.

§ 2 Fritatt for avgift er

a) gaveandel i dokument som inneholder gave og lignende til det offentlige eller til stiftelser og legater med allmennyttige formål, eller til foreninger med allmennyttige formål som har styresete her i landet,

b) dokument som overfører rettigheter til fast eiendom til utenlandske diplomatiske og konsulære misjoner,

c) overføring av hjemmel til fast eiendom til Den nordiske investeringsbank og som er nødvendig for bankens offisielle virksomhet,

d) egen sameieandel i den enkelte eiendom ved overtagelse av fast eiendom ved oppløsning av sameie,

e) overføring av hjemmel til fast eiendom mellom ektefeller,

f) ideell arveandel etter loven i den enkelte eiendom ved overtagelse av fast eiendom på skifte eller fra uskiftet bo. Forskudd på arv regnes ikke som arveandel og heller ikke testamentsarv i den utstrekning den overstiger lovens arveandel,

g) overføring av hjemmel til fast eiendom til forrige hjemmelshaver eller dennes ektefelle, i forbindelse med salg etter reglene om tvangssalg,

h) overføring av hjemmel til fast eiendom til NATO eller NATOs hovedkvarter i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av,

i) overføring av hjemmel til fast eiendom mellom den krets av kongefamilien som har arve- og gaveavgiftsfritak, jf. lov 19. juni 1964 nr. 14 om avgift på arv og visse gaver § 1 femte ledd,

j) overføring av hjemmel til fast eiendom til testamentsarving dersom overføring av hjemmel til ny erverver tinglyses samme dag.

Departementet kan gi forskrift om gjennomføring, avgrensing av og vilkår for fritak.

§ 3 Ved førstegangsoverføring av en selvstendig og i sin helhet nyoppført bygning som ikke er tatt i bruk, og overføring av bygg under arbeid betales avgift bare av salgsverdien av tomta dersom det blir tinglyst hjemmelsoverføring til denne.

§ 4 Oppstår det tvil om omfanget av avgiftsplikten, avgjøres spørsmålet av departementet.

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av Svolp »

Det var et forslag fra gamle regjeringa og fjerne dokker.avgift på bolig men dey har sklidd mellom steinar og forblir det samme desverre :mk
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Engangsavgift på mc ned 30%

Legg inn av thewiz »

Ok, så for meg virker det som det kommer til å opprettholdes?

Hvordan kan dette ha seg når både FRP, Høyre, KRF og Venstre ønsker å fjerne den?

Hadde blitt gal hvis jeg hadde jobbet i politikk.

Svar